Runekebab Posted August 23, 2018 Report Share Posted August 23, 2018 Ett tips i all väl mening https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-och-picknick/kylvaskor-kylklamp/frys-kylbox-001582/ ska nog köpa en själv me tanke på priset. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted August 23, 2018 Report Share Posted August 23, 2018 Tack för tipset, en sån ska jag också ha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted August 24, 2018 Report Share Posted August 24, 2018 Kylbox inköpt... Känns helt OK, Verkliga volymer och mått invändigt: Kyl utrymme 31,5 cm högt 33,5 cm djup och 33,5 cm bredd (Utan korgen som jag inte kommer att ha i....) Detta ger 33,35 liter kylutrymme och man får plats med 1,5 liters cola flaska ståendes i hela utrymmet... Man får även i flaskan ståendes med korgen i men jag tror det spänner något mot locket..... Ständiga -5 utrymmet är 13,5 cm högt, 33,5 cm djup och 16,5 cm bredd. Detta ger 7,46 liter -5 utrymme. Boxen kan ställas mellan +12 grader ner till -22 grader. Jag startade boxen för ca 30 minuter sen och den är Tom, inställd på -22 grader, den är just nu nere på -10 grader och jag slängr in två rumstempererade kylklampar nu, får se hur lång tid det tar att frysa dessa.... Återkommer med mer info 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted August 24, 2018 Report Share Posted August 24, 2018 (edited) Jag hade tydligen inte riktigt koll på klockan ikväll.... Och tydligen gick middag mm före min nya kylbox ?.... Men klockan 18.00 var det åtminstone frysta kylklampar, klockan 22.00 låg temperaturen på -22 enligt boxen och vid kontrollmätning med laser var temperaturen -21 grader. Drog ur sladden kl.22.00 för att få se vad det är för temperatur imorgon...... kylklamparna är förstås kvar i boxen... Hur som helst så börjar jag gilla min nya kyl. Hade visst råkat tappa ner en pilsner i -5 utrymmet och den blev visst god fort...... Edited August 24, 2018 by adventura 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted August 24, 2018 Report Share Posted August 24, 2018 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted August 25, 2018 Report Share Posted August 25, 2018 Efter 10 Timmar har temperaturen hamnat på 0 grader vilket var lite varmare än vad jag hoppats på men jag vet egentligen inte om det är bra eller dåligt.... kan tillägga att omgivningstemperaturen i garaget då är 19,5 grader.... Fortfarande Frusna frysblock i boxen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted August 25, 2018 Report Share Posted August 25, 2018 Tack för att du delar med dig av dina testresultat ?. Det temperaturfallet kan man nog inte räkna som speciellt dåligt med tanke på att frysen är i princip tom , hade den varit full med frysta saker tror jag inte att temperaturökningen varit så här hög. // Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted August 26, 2018 Report Share Posted August 26, 2018 Jaha, då föll man för grupptrycket och spenderade lite av veckopengen.. Ska framförallt användas när bruksbilen är fordonet som används, då den inte får plats i Toyotan och den redan har fast installerad kyl/frys. Denna kommer att ersätta en 30 år gammal bilkyl med vanligt kylelement som drar massor med ström, vilken nu ska doneras till sonen om han vill ha. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runekebab Posted August 26, 2018 Author Report Share Posted August 26, 2018 Jag tyckte nog det va rätt bra kvalite på den, speciellt gillade jag att den kunde öppnas åt båda hållen. nu har jag aldrig haft någon annan box, men jag är nöjd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted August 26, 2018 Report Share Posted August 26, 2018 Nej jag får nog säga att jag är nöjd jag med, den känns robust, är effektiv och att det faktiskt fungerar att frysa in med den är ju helt enormt bra, otrolig skillnad mellan kompressorbox mot min tidigare waeco termoelektriska.... Den har förvisso fungerat bra den med i många år... framförallt när man har haft kall mat som man vill ska förbli kall, däremot har den inte varit något vidare på att kyla ner något.... Jasså gick det att öppna locket åt olika håll.... det har jag missat 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted August 26, 2018 Report Share Posted August 26, 2018 Har provkört och är helt klart nöjd till det priset. ? Ibland blixtrar det till hos lågprisfirmorna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted August 26, 2018 Report Share Posted August 26, 2018 @MFI9 har du listat ut vad nöddriftsknappen är till? Misstänker att man kör utan batterivakt??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted August 26, 2018 Report Share Posted August 26, 2018 40 minuter sedan, adventura säger: @MFI9 har du listat ut vad nöddriftsknappen är till? Misstänker att man kör utan batterivakt??? Jag tolkar det så jag med. Eller så går den kanske utan ström, när det är nöddrift... ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted August 26, 2018 Report Share Posted August 26, 2018 Jaaa, förstås det är så isåfall var den nog värd sitt pris iaf... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted August 29, 2018 Report Share Posted August 29, 2018 Blir en dyr vecka det här ser det ut som, när man fick se att den funkar på 24v också så vart det ju jäkligt intressant när man kör de äldre LC modellerna.. Jag ska dra en sväng förbi JULA och titta i eftermiddag så får vi se om det åker med en hem ? 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted August 30, 2018 Report Share Posted August 30, 2018 Jag var på Jula och handlade en jag med igår kväll, nu har den stått över natten inställd på 1 grad. Men jag är inte riktigt säker på hur det lirar, tycker att väggarna är kalla men drickan (3 flaskor vatten är ju ännu halv varma). Måste man ställa den på riktigt låga grader för det skall ge och kyla inom någon rimlig tid? Vart hittade ni info om vad det lilla gråa facket verkligen gör? (Hittar inget i instruktionsboken) Jag har aldrig haft någon liknande box innan så det är mest frågor vad man kan förvänta sig det här 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted August 30, 2018 Report Share Posted August 30, 2018 Är inte det gråa facket "sval" där du förvarar smör mm som inte ska vara superkallt?? Kylan kommer i väggarna, så man får tänka lite på hur man lastar om det är varma/rumstemperatur på prylarna som stoppas i så att temperaturen blir jämn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted August 30, 2018 Report Share Posted August 30, 2018 (edited) 18 minutes ago, MFI9 said: Är inte det gråa facket "sval" där du förvarar smör mm som inte ska vara superkallt?? Kylan kommer i väggarna, så man får tänka lite på hur man lastar om det är varma/rumstemperatur på prylarna som stoppas i så att temperaturen blir jämn. Ja det känns lite som att du har rätt angående det gråa facket, det känns varmare än det stora (hittar inte lasern på jobbet här där boxen är med mig på test).. Såg att de finns både mindre och större modeller av denna box att handla i kina etc, 18, 25, 35 ,40 ,50 och 60 liters finns denna box att köpa. http://www.cn-jiayuan.com/en/products_list.aspx?id=2 Edited August 30, 2018 by ewoldern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted August 30, 2018 Report Share Posted August 30, 2018 Så har jag också uppfattat det , det lilla facket är en "sval" , kan även tillägga att termostaten sitter mitt i botten på det stora facket och att det bara kyler i väggarna. Fick förklarat för mig av Waeco att "Nöddriften" använder man när termostaten av nån anledning har pajjat och då går kompressorn hela tiden dvs den kyler hela tiden. Tänk även på att kylboxen bör ha en egen strömmatning med tillräcklig kabelarea för bästa effekt . / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TOST Posted August 30, 2018 Report Share Posted August 30, 2018 Ett tips för att mäta temperatur med IR-tempmätare är att lägga in någonting som är mattsvart kylboxen, då får man bäst mätvärde. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted August 30, 2018 Report Share Posted August 30, 2018 5 timmar sedan, TOST säger: Ett tips för att mäta temperatur med IR-tempmätare är att lägga in någonting som är mattsvart kylboxen, då får man bäst mätvärde. Hade jag ingen aning om, men jag tackar för tipset! Mvh Gustav Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted August 30, 2018 Report Share Posted August 30, 2018 8 timmar sedan, Mecki säger: Tänk även på att kylboxen bör ha en egen strömmatning med tillräcklig kabelarea för bästa effekt . / Mecki Okej, bra tips. Får dra in en egen kabel från elcentralen i verkstan när jag har boxen igång här inne på 230 VAC. (OBS ironi) ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted August 30, 2018 Report Share Posted August 30, 2018 Tjena Ni må ha rätt om kyl å sal men beskrivningen säger så här... Portabel kyl- och frysbox för bilen, båten, husvagnen eller lastbilen! Evercools 35-liters kylbox är utrustad med en kompressor som kyler ända ner till -22 °C samtidigt som temperaturen kan regleras upp till +12 °C - något som görs via en kontrollpanel och touchknappar. Du har även tillgång till ett mindre fack på 5 liter som är ämnat för kylning ner till -5 °C. Eftersom boxen kan drivas via fordonets eller båtens cigarettuttag (12/24 V) alternativt från ett vanligt vägguttag (230 V) blir det enkelt att förse den med ström. En annan praktisk detalj är locket som går snabbt och enkelt att öppna och kan tas bort helt och hållet. Den robusta konstruktionen består till stora delar av metall samt högkvalitativ plast och gummi och tål extern belastning på upp till 150 kg. Invändigt återfinns belysning samt de två förvaringsfacken som mäter 317,5x332,7 mm respektive 133,4x167,7 mm. Vidare är den utrustad med en batterivakt som i tre steg säkerställer att fordonets eller båtens batteri inte urladdas till en kritisk nivå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted August 30, 2018 Report Share Posted August 30, 2018 Jag är nog ganska imponerad ändå om hur mycket kylskåpskunskaper det finns på forumet.... Det är verkligen ett ämne man kan lära sig en del om .... Skämt å sido eller ej om egen matning, men jag måste ändå hålla med @Mecki om att det är klokt med en egen stabil strömmatning, och ääven för den skull att det är klokt med en egen avsäkring, inge kul om kylen stannat för att säkringen gått efter ett mynt/nyckel i 12volts uttaget mellan stolarna..... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkes BJ40 Posted November 23, 2020 Report Share Posted November 23, 2020 Har sett att en del ”down under” har power bank till sin kyl. Känns som en smidig lösning när man inte vill använda bilens startbatteri då man campar. Nån som har erfarenhet av detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts