Jump to content

Omregistrering från LB till personbil krånglar.

Skverran

Recommended Posts

Tjena!

Jag har en hdj80, importerad från  Tyskland -00, direkt reggad som lastbil, med en passagerare, här i Sverige. Nu har vi fått tillökning i familjen och jag vill regga om den till personbil för att kunna använda baksätet. Besiktningen kan inte göra något utan att bilens historik visar att den rullat som personbil. Någon sådan information får jag inte tag i och generalagenten för Toyota Sverige är inte särskilt intresserade av att hjälpa till mwd hänvisning till att modellen inte såldes i Sverige när den var ny.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande? Jag tänker att det kanske finns ett tyskt bilregister som kan ha information. Och borde man inte kunna få fram något med hjälp av chassinumret?

tacksam för hjälp/ Sebastian 

Hej, 

Jag har god erfarenhet av att kontakta tillverkaren i Japan direkt. Brukar vara "overseas service department" eller "overseas customer support" som du ska kontakta. Tala snällt och vänligt om att du behöver hjälp med ett intyg att bilen med VIN "siochså" har levererats som personbil med 3 eller 4 passagerare och att Toyota i Sverige inte kan/vill hjälpa till. Glöm inte att ange din adress då det brukar komma som ett styvt kuvert med posten. Bilprovningen brukar bli riktigt mjuka i själen när man kommer med ett fabriksintyg. 

Jag har gjort det några gånger hos Mazda på den tiden jag tävlade med en RX-7a mfl. 

Lycka till! 

• Like 4

Tänk på att vara extremt trevlig och bedjande i din formulering, man har i Japan en helt annan syn på ödmjukhet och respekt än vad vi är vana vid här i Europa. Det hjälper, jag lovar :-)

2 hours ago, Skverran said:

Tjena!

Jag har en hdj80, importerad från  Tyskland -00, direkt reggad som lastbil, med en passagerare, här i Sverige. Nu har vi fått tillökning i familjen och jag vill regga om den till personbil för att kunna använda baksätet. Besiktningen kan inte göra något utan att bilens historik visar att den rullat som personbil. Någon sådan information får jag inte tag i och generalagenten för Toyota Sverige är inte särskilt intresserade av att hjälpa till mwd hänvisning till att modellen inte såldes i Sverige när den var ny.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande? Jag tänker att det kanske finns ett tyskt bilregister som kan ha information. Och borde man inte kunna få fram något med hjälp av chassinumret?

tacksam för hjälp/ Sebastian 

Har du baksäte, eller behöver du? Jag har ett du kan få.

Jag hade en liknande situation med en HJ61 importerad från Finland.

Vid regbesiktningen var problemen dels dragkrok, dels baksäte. 

Tidigare kunde man få 1500 kg på dragkroken utan frågor. 

Nu var det omöjligt. 

Bilen var reggad med bara framsäte i Finland. Att ändra det var 'svårt'.

Kontakter med svenska Toyota gav inget. 

Kanske skulle jag skrivit till Japan då.

Bilen blev vidareexporterad.

Eric, baksätet sitter i och är komplett. Tack ändå!

MFI9, jag får göra mitt bästa?

Det känns rätt snårigt att hitta en mejladress, men jag hittar nog om jag lägger lite tid.

Jag hoppas verkligen jag slipper sälja bilen pga av det här för det är en riktig pärla...

• Like 1

5 timmar sedan, Skverran säger:

MFI9, skickade du mejl eller fysisk post till Mazda? Jag kan bara hitta fysiska adresser så jag är inne på att skicka det så, även om det tar lite tid...

När jag gjorde det så var det något så omodernt som fax, vet inte om du minns ?

Mail eller brev fungerar, troligen tar ett brev längre tid men värderas högre av mottagaren. 

Toyota har något som heter GSC, Global Service Center. Tror att det kan vara rätt ställe att kontakta. 

• 3 weeks later...

Trassel... Jag har fortfarande inte kommit igenom med något av mina kontaktförsök, varken till Tyskland eller Japan, Mail eller snigelpost. Min å frugans plan är att med lillhrabben åka på en långsväng till Spanien i vinter och vi har insett att vi nog får skaffa en annan bil att göra det i. Kommer därför att lägga ut pärlan till försäljning om ett tag, ska bara göra klart den service jag har delar till. Vad tror ni att man kan få för en -92 hdj80, ca 47000 mil? 

Ny kamrem, drivknutar, bromsok bak, bromsrör, osv löpande servicegrejer har fixats vid behov. Har all service jag gjort som ägare är dokumenterat. Höjd för kul skogskörning med både fjädring och styrning dämpad med Oldman. Ingen rost i bärande, men bakluckan behöver lite kärlek. Vissa tekniska skavanker med fönsterhissar och tacklucka men inget som är omöjligt att fixa...

Maskinellt har det naturligtvis aldrig varit några bekymmer med någonting, fantastisk bil helt enkelt. Fan vad det tar emot...

Hej registrerade om min 105 till lättlastbil nyligen och fick då inskrivet att den har varit registrerad som personbil, eftersom din bil inte har varit det innan i Sverige så misstänker jag som du själv listat ut att det kommer bli svårt, däremot så är det som jag tolkar det inga problem att åka två vuxna och ett barn i din bil om man läser transportstyrelsens föreskrifter. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/I-fordonet/Passagerare/

Barn räknas inte som passagerare utan får åka i ett baksäte med godkänd barnstol.

Så har jag gjort tolkningen.

• Like 3

Kan inget om regler men vill tipsa om en riktigt bra planlösning om du vill ha barnet fram.

Jag tog bort framstolen, placerade barnstolen där bakåtvänd och upphöjd mot handskfacket. Monterade sedan ett litet bord mellan barnstolen och det enda baksätet ala tågkupé. 

Ska försöka hitta bild.

Jag kan idag briljera med ett intyg om att bilen får ha 5 passagerare :). Toyota Sverige ställde inte upp eftersom dom inte fick fram någon info om bilen på chassienummer, då rog jag istället kontakt med Toyota.Finland och 2 timmar senare hade jag intyget på mailen.:) Fan vad Nice :) 

Intyget är från registreringsåret då bilen var ny och skrivet på Finska men det ska ju inte spela någon roll! Det framgår antal passagerare iaf. 

• Like 4

Enligt SFRO's nya bygghandbok står det " Avgssrören skall mynna utanför karossen . Sidepipes måste mynna ut bakom dörren och får peka rakt ut på vänster sida. Men på höger sida skall avgasmynningen peka ned mot marken" 

Det står inte i vilken vinkel den skall peka ner mot marken så det verkar vara valfritt så länge den inte pekar rakt ut åt höger.

/ Mecki

• Like 2