Gå till innehåll

Hdj 80 manuell, fördelningslåda slirar?


Felix

Rekommendera Poster

Det tar stopp när man svänger och fullkomligen rinner ut olja ur höger soda på

framaxeln, jag förmodar en sprängd Drivknut som gått i bitar och pajat p-box och gjort att det ej går att svänga så mycket. Låter det rimligt? 

 

När jag lägger i högväxeln så går det att köra men känns som att det slirar utan missljud, typ som att kopplingen skulle vara helt slut, men på lägen så greppar det som satan och funkar bra. 

Vad kan vara rimligt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivknut låter rimligt. Kolla delar från ”milneroffroad.com” dom borde ha drivknutar, har mycket till 80 serien. Köpte bland mycket annat komplett renoveringskit till min framaxel, lager, tätningar mm kanske kan va värt att byta om du ändå ska slita isär för drivknuten?

 

vet du vilken växellåda du har? ”Full time 4wd” (HF2A) eller ”part time 4wd” (HF1A) om du har ”Full time 4wd” så har du nog någon form av viskokoppling som kanske är dags att byta?  Den kan slira om lådan står i ”H” läge men utan center difflock i, och när du lägger i center difflock eller i lågen så låser du 4wd läget mekaniskt och nyttjar inte viskokopplingen. Inte helt 100 på just denna lådas konstruktion men det är en killgissning. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-03 på 21:24, Jah säger:

Allt kan ha att göra med paj drivknut. Dvs öppen mitt diff i högen och paj drivknut...

 

 

Där sa du något smart, det är ju jäkligt rimligt! Den har ju öppen diff i fördelningslådan med högen i. Blir att byta knutar till att börja med innan någon vidare felsökning sker så får jag se. Tack som fasiken för tips. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
På 2018-07-18 på 15:06, Klydd säger:

@Felix har du rivit ner och sett om det var drivknuten?

 

@Klydd nu har jag rivit ner ena sidan och det var bara skrot av knuten, tusen miljoner delar var den i. 

Har bytt ena sida och provkört. Å YES det funkar nu!! Styrning och drivning kör på helt i sin ordning. Grymt kul!!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj såg detta nu först. Hade samma fenomen på min på Kolahalvön. Fick plocka bort främre kardarnen och medbringarna och sedan låsa mittdiffspärren för att den skulle röra sig framåt! Var lite halvläbbigt att köra 150mil hem när de hela tiden var ett lotto om de gick att svänga eller inte?

Gött att Du löste problemet!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska man göra by the book när man byter knutarna och ska fetta in dessa? Jag har tömt tuben med fett som följer med, masserat in allt vid knuten och kört mer drivaxeln för att fås lät att röra sig och få ner fett över allt. 

 

Men, ska det sedan smörjas med jämna mellanrum ner i axeln? Det känns inte som att det är ”permanent” smort där direkt, bör ju överleva mycket längre om man får dit lite smörj någon gång ibland? 

 

Sitter ju en nippel på ”styr-knuckeln” ska man öppna där (eller bor med ABS givaren, känns enklare) och hälla ner något? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar öppna den 4-kantsbulten på min mågon gång/år å mosa ner 1/2 patron eller tills det väller ut. Det förbrukas lite lite grann när man svänger. Lite beroende på hur fräch filtpackningen är. Högtrycksspolar man noga runt spindeln så trycks det in lite vatten där också så det är bra att byta/fylla på med jämna mellanrum. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.