Jump to content

troopytarian

Recommended Posts

• 4 months later...
  • 1 month later...
På 2018-07-30 på 20:55, Tore Johansson säger:

Hej. Jag fick av en slump se din efterlysning. Har du fått tag i nån bil?

Mvh Tore Johansson

Hej Tore, 

tyvärr - jag har inte fått tag på nån än - men öppnar också upp för en Hilux och en Pop Up Camper (som tycks betydligt enklare att få ihop än till de oändligt ovanliga 75- och 78:orna)...   

Bättre att gräva där man står och anpassa sig till den svenska marknaden - och inte den australiensiska eller sydafrikanska - även om Tacomans Pop Up Camper (på bilden) också är sällsynta här ;)

Hälsn John

Tacoma Pop Up Camper.jpg

• Like 2

5 timmar sedan, priffe säger:

Mark säljer sin australiskbyggda pop-up HZJ78 med det mesta man behöver

Hej Piffe,

allt är av intresse - också en höstyrd, vill jag tro - även om jag har mina många idéer och svensk krona gör sig bättre för export - samt att bilden du bifogat inte gick att öppna. Finns den ute - på nätet?

Hälsn John

Förstår då inte hur uppläggningsfunktionen fungerar. Men provar igen.

Bilen var i behov av service när han köpte den, fjädring lager däck etc, för £32000, vilket han sedan har utfört. 

Så det är väl ungefär där de ligger 

Provar spara ner bilder på min dator då och lägger upp dom därifrån.

Ute i världen spelar det inte nån jättestor roll om bilen är högerstyrd. Ska man köra på tollroads i USA eller på kontinenten är det dock en klar nackdel.

IMG_2047.JPG

IMG_2144.JPG

IMG_2292.JPG

Var hos Mark senast igår och då såg den ut så här.

IMG_2636.jpg

IMG_2662.jpg

Hilux Surfen är min nästa expeditionsbil, drar till Mauretanien om en månad.

IMG_2203.JPG

Skulle jag säga något om Marks bil, en HZJ78 så är den lite smal för min smak, blir lite trångt där fram när allt är monterat. En 80-105 t ex är bredare. Mark hade en 105a som han sålde då han tyckte den var för bred, lättare komma fram i terräng med 70-serien.
Så smaken och preferenserna är olika.

Bilen blir rätt tung när den är fullrustad, och då inte precis någon raket med 1HZ. Det finns plats för större däck men då blir den alltför seg.

Som den är tar den sig fram överallt där vi varit, vilket innefattar hundratals mil i sanddyner och stenöken.

Tung som den är sliter det en del på fjädring, lager etc så den behöver service regelbundet.

Här är en review med alla features. 2x90 l tankar, varmt och kallt rinnande vatten, dusch etc etc

Edited by priffe
  • Like 7

Hej Priffe,

Stort tack för allt bildbesvär!

Önskar jag var där – då det verkligen ser helt härligt ut – i solen, men jag hoppar av – eftersom drömmen inte bara är "sanddyner och stenöken". Har också sett mig omkring efter en mer vardagligare (om än bredare) 105:a (eller 80:a) men förstått att de är lika sällsynta som troppien i Sverige.

lQL9-Gc79y2hCjiYMSnf1CGR03JZtTzKw_FdwE5zwXvbvace97l3lRYYYLSDrbWoqV1-21LhtbWw741vSqOHNv6GgxFrWshFJRzvd_28S3GZyZT_t3KN3sq_mZ01uEVH60SanZrR

Liksom också Hilux Surfen, som jag dock nyligen såg på blocket – men även den högerstyrd…

Alla resor är välkomna, också vägen till Mauretanien om en månad – som jag nog inte är ensam här på forumet om att hoppas få ta del av ?

Allt gott,

John

• Like 1

Jag tror det får bli en sån som den på bilden i mitt tidigare inlägg ovan, en UZJ 100 eller liknande - eftersom 100 serien tycks vara enklast att komma över - och svårare att få grepp om med alla olika modeller - med två stycken ute nu på Blocket...

Men visst vore de enormt kul att hitta en 80:a... 

Eller, en Hilux Surf... som alla känns mer anpassade till svenska förhållanden än en 75:a (även om djupa diken kan oroa en lite längst med svenska smala skogsvägar på vintern i en tung bil från 100 serien...).

Hur som helst, ska jag ta med mig go' fika och kolla in en Troopy i Falköping på söndag..

Allt gott,

John  

• Like 1

En Surf kan inte reggas i Sverige, kanske därför den på Blocket är prissänkt från 68000 till 17000 kr  :)

4Runner är samma bil, men nästan alltid med bensinmotor.

Lite förenklat - högerstyrd --> Surf

vänsterstyrd --> 4Runner

Av dessa tre var Surfen den som tog sig fram bäst!  Då den är en relativt lätt bil, och var lätt lastad, så är det en orättvis jämförelse.

Enda problemet den hade var att automatlådan överhettade i ren sandkörning. Otroligt kompetent med tanke på vad den kostar (1/3 av Patrollen, 1/30 av HZJ78an)

IMG_2047.JPG

Edited by priffe
  • Like 2