Jump to content

Blir snart galen

trooper

Recommended Posts

Har ett otrevligt "dödsvobbel" vid ca 70-80 km/h.

Monterade nya däck för nån månad sen,och då försvann det.

Men nu börjar det komma tillbaka igen.

Har bytt styrdämpare,alla lager i framaxeln,bussningar i länkarmar mm.

Hjulinställning är kollad,helt ok.

Kan ligga i 100-120 km utan problem,men i 70-80 hoppar man nästan av vägen.

Otroligt irriterande.Nån som har nåt bra tips ?.

22 timmar sedan, trooper säger:

Har ett otrevligt "dödsvobbel" vid ca 70-80 km/h.

Monterade nya däck för nån månad sen,och då försvann det.

Men nu börjar det komma tillbaka igen.

Har bytt styrdämpare,alla lager i framaxeln,bussningar i länkarmar mm.

Hjulinställning är kollad,helt ok.

Kan ligga i 100-120 km utan problem,men i 70-80 hoppar man nästan av vägen.

Otroligt irriterande.Nån som har nåt bra tips ?.

Är det fram eller bak som du har problem ??

Gör det någon skillnad om du rullar eller om motorn driver, dvs koppling nere/uppe ??

Har du snö eller is på / i fälgarna ??

Tappat balansvikter ??

Det där har man ju råkat ut för några gånger:D lite halvspännande när det börjar slå i ratten som bara den:(.

hur som helst har jag alltid hittills lyckats lösa det iaf, första gången jag råkade ut för det var det faktiskt däckens fel.

och nu sist så var det så att jag hade köpt gummibussningar och bytt alla, men det straffade sej fick köpa polyuretan eller va fa* det heter.

men jag bytte bara fram och bara dom bägge som sitter i ramen/ länkarmen eller vad man ska kalla den.

köpte ett helt kit från milner. visst det blir styvt men det funkar.

anledningen till att jag vet varför det blev så är att jag hade ett uppslitet sånt polykit på bilen innan å när jag började byta bytte jag bak först, sen fram å då gick det åt hel**** så då började jag byta dom som satt i ramen fram å sen har det funkat.

om det är löser ditt problem kan jag inte säga.   

• Like 3

Dåliga höjningar av bilarna, när man har flyttat axlarna så att de ligger under fjäderbladen. Sedan vinklat axeln så att kardanen skall få en snygg vinkel mot fördelningslådan.

Då får man en negativ camber vinkel o då vobblar det utav bara den. Tänk en motorcykel där framgaffeln lutar bakåt  färdriktningen.

13 timmar sedan, Runekebab säger:

Just Kzj och lj70 och några till har ju spiralfjädrar, sen finns det iof bussningar som korrigerar en ev höjning på även dom. men är lite tveksam om det hjälper, sett andra som bytt utan att det hjälpt.

Har monterat bussningar som korrigerar castern i dom främre bärarmarna.

Tyckte dom bakre bussningarna i främre länkarmar verkade bra,så dom bytte jag aldrig.

Konstigt att det funkade bra i några veckor när jag slängde på nya däck,men nu börjar det komma tillbaka igen.

Besmannen körde framhjulen på skakplattor,hissade även upp hjulen och bände på div sätt men vi kunde inte se något glapp någonstans.

Har nya bussningar liggande till panhardstaget,får väl montera dom.

Ska även prova att köra utan 30mm spacer innanför hjulen.

Tackar för alla tips i tråden.

Nu duggar tipsen tätt;)

Kollade du nån gång så att axlarna ligger parallellt med varandra, jag fick samma problem på 42:an när jag drog framaxeln ur läge när jag winchade mot en stor sten.

Det var samma wobbel strax innan 80km/h , när jag mätte upp diffade det på 20mm när jag mätte mellan hjulen.

/ Mecki