Jump to content

Blackstreams Hilux


Blackstream

Recommended Posts

Hilux

En pickis som utrustats för familjeturer, två vuxna och två barn som är 7 och 9 år. Den kan synas lite varstans på nätet men vill ju dela med mig här oxå. Om man har funderingar är det bara att säga till, fler bilder eller träffas och dricka kaffet. 

 

  • DCAB 2,4D Automat, Premium
  • Årsmodell 2016, uttagen hösten 2017. Den så kallade REVO-modellen.

 

Shits n' Bits

  • Kompressor, ARB Twin
  • Snorkel, Safari
  • Lådsystem, Frontrunner och egensnickrat
  • Kompressorkyl, Engel
  • Bord och stolar x 4, Frontrunner
  • Tailgate assist
  • Bug-deflector & vindavvisare
  • Centrallås till bakläm
  • CTEK DC/DC-Laddare, 60Ah  AGM + separat skiljerelä vilket man måste ha med "smart" generator
  • CTEK 230V, 10A laddare med supply-läge
  • Inverter 12V/230 V, 200W
  • Luftning uppdraget från bakaxeln
  • Tuff-Fälgar
  • KCR-box
  • CTEK Battery Sense, batterimonitor
  • Skärmar till kidsen
  • Baofeng, handhållen VHF/UHF
  • Cub- & wolfboxar
  • Hasplåtar, ARB
  • Recovery point, ARB
  • 2"-Höjning, Ironman
  • RSI Smartcanopy
  • Takräcke, takgrind över kupén, Frontrunner
  • Lastbågar x 4 över kåpa, Frontrunner
  • Rock Sliders, Gobi-X
  • Foxwing, Oztent med sidor
  • Taktält, inte monterat än, Autohome Overland
  • Belysning, runt om kåpa. Bakåt och åt sidorna kan tändas via separata brytare i kåpan eller alla samtidigt från kupén.
  • Rocklights, kan tändas från panel i kåpa eller i kupén
  • Extra backlljus som tänds när man lägger i backen

 

 

FIRST.jpeg

AUXbatt0.jpg

hasplåt.jpeg

skärm.jpg

tilt.jpg

bord0.jpg

FLAK02.jpg

flakbygge.jpg

fox.jpg

Fox2.jpg

kåpljus0.jpg

panelen.jpg

Rocksliders.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Ruskigt fint bygge! Ser ut att vara väl uttänkt och genomförda modifieringar. Bra jobbat att lyckats klämma in en dubbel ARB under huven på en ny bil :) Hur har du gjort fästet till den?

En stor tumme upp

 

På 2/21/2018 på 09:11, Blackstream säger:

Om man har funderingar är det bara att säga till, fler bilder eller träffas och dricka kaffet. 

Det hade verkligen varit kul om vi kunde mötas upp vid något tillfälle för det där kaffet och lite däckspark, så man får se detaljerna på riktigt

 

Link to comment
Share on other sites

Tackar ödmjukast @Klydd. Det gäller oxå att ta sina foton i rätt vinklar och mosa på med diverse fotofilter så att misstag och annat döljs. :D

 

Ang ARB-kompressor. På Hiluxen är det ett stort hål i motorutrymmet där jag gissar att det på tidigare modeller suttit ett till startbatteri. Så det fanns gott om utrymme till att få in ett förbrukningsbatteri och kompressor. Fästet till kompressorn är en batterihållare av aluminium som den lokala smeden fick förstärka upp. 

 

Självklart ska vi träffas nån gång, toyota4x4 kanske skulle ordna en träff? 

20170818_190416-01.jpeg

Edited by Blackstream
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

haha ja foto-effekter ska inte förringas :)

 

Monterade en sådan kompressor under huven på min förra 90-serie, där var det trångt. Det är en ganska tung/solid pjäs, så man får ha ett stadigt fäste :) Har du någon tank kopplad till den också? När jag får loss tummen och monterar min igen på nya bilen tänkte jag sätta en t-koppling där ena slangen går till en tank som ska fungera som accumulator. 

 

5 timmar sedan, Blackstream säger:

Självklart ska vi träffas nån gång, toyota4x4 kanske skulle ordna en träff? 

En vårträff i området runt Kinnekulle ligger på planeringsbordet :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På 2018-02-24 på 18:11, Klydd säger:

 Har du någon tank kopplad till den också

Nä, ingen tank. Har funderat på det, Finns ju ganska mycket plats under flaket. Men det ger ju mest lite mer pys under en kort stund, vilket ju e schyst för att blåsa bort parkeringskvitton från framrutan och sånt. Men man lär upp i ganska stor tank om det ska ge kapacitet som kortar ned t ex badringsfyllningstid tror jag, hur stor tank hade du? 

Link to comment
Share on other sites

Jag hade ingen tank på förra bilen och tyckte det var lite dumt ibland att bara ha till eller från på kompressorn. Med en liten tank, typ 5 liter eller skrotad brandsläckare, så kan man pysa luft också. Bra just på parkeringslappar och liknande :) Och som du säger, den behöver vara onödigt stor om man tänker att den ska vara för att påskynda däckpåfyllning eller liknande. 

Det räcker ju att dra en slang till tanken om man kopplar den med ett T till nuvarande uttag. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har en liten fundering på varför man måste ha en c-tec smartpass om man har en smart generator? Vill inte skriva sönder din tråd på något vis... Jag har en hilux med dubbla batterier av motsvarande modell det verkar fungera problemfritt med bara parallellkoppling nu i nån vecka... Jag ska så småningom in med ett extra förbrukningsmaterial på flaket då kanske din lösning är bra för min del? 

Hur smart generator n än har borde den väll inte ha koll på hur stor batteribank man har på bilen? Och inte heller koll på förbrukare som dieselvärmare osv?

 

Har gått och funderat på detta nån vecka och frågar därför

 

I övrigt tycker jag att du har en extremt fin och välbyggd bil

Edited by 4x4hilux
Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med Smart generator?

 

Biltillverkarna kallar ofta en Euro6-anpassad generator för smart men för mig är den ännu dummare än en gammal hederlig generator i alla avseenden utom att hjälpa till att uppfylla Euro6...

 

Detta diskuteras en hel del i husbilsvärlden där det blivit tydligt vilka problem dessa "smarta generatorer" ställer till avseende laddning av bodelsbatterierna. Så här beskrivs det av en försäljare av LiFePO4-batterier:

"Under körning ger bilens generator normalt en laddström till bodelsbatteriet på ca 0-20A, beroende på typ av generator, kabellängd och area. Moderna Euro6 generatorer med intelligent styrfunktion för laddspänning ger stundtals obefintlig laddning under körning då den bränslebesparande tekniken enbart ger en intermittent aktivering av bilens generatordrift.  För att lösa detta problem och optimera laddningen rekommenderar vi en installation av en laddningsbooster på 30A anpassad för LiFePO4. Laddningsboostern ansluts enkelt före bilens EBL och kräver normalt inga ändringar på bilens befintliga kablage från bilens startbatteri.

Laddningsboostern aktiveras vid körning genom bilens d+ signal och ger 30A laddström med en exakt laddspänning på 14.4V till batteriet så snart motorn går och bilens d+ signal är aktiv oavsett spänning på startbatteriet. När batteriet är fulladdat slår laddningsboostern över till 13.8V vilospänning. Boostern har vidare även ett inbyggt skydd som reducerar laddströmmen vid låga temperaturer för att skona batteriet."

 

 

 

Edited by Anders M
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.