Blackstream Posted February 21, 2018 Report Share Posted February 21, 2018 Hilux En pickis som utrustats för familjeturer, två vuxna och två barn som är 7 och 9 år. Den kan synas lite varstans på nätet men vill ju dela med mig här oxå. Om man har funderingar är det bara att säga till, fler bilder eller träffas och dricka kaffet. DCAB 2,4D Automat, Premium Årsmodell 2016, uttagen hösten 2017. Den så kallade REVO-modellen. Shits n' Bits Kompressor, ARB Twin Snorkel, Safari Lådsystem, Frontrunner och egensnickrat Kompressorkyl, Engel Bord och stolar x 4, Frontrunner Tailgate assist Bug-deflector & vindavvisare Centrallås till bakläm CTEK DC/DC-Laddare, 60Ah AGM + separat skiljerelä vilket man måste ha med "smart" generator CTEK 230V, 10A laddare med supply-läge Inverter 12V/230 V, 200W Luftning uppdraget från bakaxeln Tuff-Fälgar KCR-box CTEK Battery Sense, batterimonitor Skärmar till kidsen Baofeng, handhållen VHF/UHF Cub- & wolfboxar Hasplåtar, ARB Recovery point, ARB 2"-Höjning, Ironman RSI Smartcanopy Takräcke, takgrind över kupén, Frontrunner Lastbågar x 4 över kåpa, Frontrunner Rock Sliders, Gobi-X Foxwing, Oztent med sidor Taktält, inte monterat än, Autohome Overland Belysning, runt om kåpa. Bakåt och åt sidorna kan tändas via separata brytare i kåpan eller alla samtidigt från kupén. Rocklights, kan tändas från panel i kåpa eller i kupén Extra backlljus som tänds när man lägger i backen 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted February 24, 2018 Report Share Posted February 24, 2018 Ruskigt fint bygge! Ser ut att vara väl uttänkt och genomförda modifieringar. Bra jobbat att lyckats klämma in en dubbel ARB under huven på en ny bil Hur har du gjort fästet till den? En stor tumme upp På 2/21/2018 på 09:11, Blackstream säger: Om man har funderingar är det bara att säga till, fler bilder eller träffas och dricka kaffet. Det hade verkligen varit kul om vi kunde mötas upp vid något tillfälle för det där kaffet och lite däckspark, så man får se detaljerna på riktigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackstream Posted February 24, 2018 Author Report Share Posted February 24, 2018 (edited) Tackar ödmjukast @Klydd. Det gäller oxå att ta sina foton i rätt vinklar och mosa på med diverse fotofilter så att misstag och annat döljs. Ang ARB-kompressor. På Hiluxen är det ett stort hål i motorutrymmet där jag gissar att det på tidigare modeller suttit ett till startbatteri. Så det fanns gott om utrymme till att få in ett förbrukningsbatteri och kompressor. Fästet till kompressorn är en batterihållare av aluminium som den lokala smeden fick förstärka upp. Självklart ska vi träffas nån gång, toyota4x4 kanske skulle ordna en träff? Edited February 24, 2018 by Blackstream 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted February 24, 2018 Report Share Posted February 24, 2018 haha ja foto-effekter ska inte förringas Monterade en sådan kompressor under huven på min förra 90-serie, där var det trångt. Det är en ganska tung/solid pjäs, så man får ha ett stadigt fäste Har du någon tank kopplad till den också? När jag får loss tummen och monterar min igen på nya bilen tänkte jag sätta en t-koppling där ena slangen går till en tank som ska fungera som accumulator. 5 timmar sedan, Blackstream säger: Självklart ska vi träffas nån gång, toyota4x4 kanske skulle ordna en träff? En vårträff i området runt Kinnekulle ligger på planeringsbordet 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted February 24, 2018 Report Share Posted February 24, 2018 (edited) När är träffen i Skövde i år @Klydd? Samla folk från både Toyota4x4.se och Overlanding.nu? Väldigt soft bilåka i förlåtande terräng som borde passa alla? Så kan vi lägga mer krut på grillfesten på campingen sen? . Edited February 24, 2018 by Wiberg Sr 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted February 24, 2018 Report Share Posted February 24, 2018 @Wiberg Sr, den träffen anordnas tyvärr inte längre. Men självklart ska vi försöka få ihop så många som möjligt på en träff framöver. @Blackstream, ursäkta Off Topic i din garagetråd! Fortsättning på träffplanering får ske i annan tråd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackstream Posted February 25, 2018 Author Report Share Posted February 25, 2018 No problem @Klydd. Med OT får man ju dom bästa trådarna. ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackstream Posted February 26, 2018 Author Report Share Posted February 26, 2018 På 2018-02-24 på 18:11, Klydd säger: Har du någon tank kopplad till den också Nä, ingen tank. Har funderat på det, Finns ju ganska mycket plats under flaket. Men det ger ju mest lite mer pys under en kort stund, vilket ju e schyst för att blåsa bort parkeringskvitton från framrutan och sånt. Men man lär upp i ganska stor tank om det ska ge kapacitet som kortar ned t ex badringsfyllningstid tror jag, hur stor tank hade du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted March 1, 2018 Report Share Posted March 1, 2018 Jag hade ingen tank på förra bilen och tyckte det var lite dumt ibland att bara ha till eller från på kompressorn. Med en liten tank, typ 5 liter eller skrotad brandsläckare, så kan man pysa luft också. Bra just på parkeringslappar och liknande Och som du säger, den behöver vara onödigt stor om man tänker att den ska vara för att påskynda däckpåfyllning eller liknande. Det räcker ju att dra en slang till tanken om man kopplar den med ett T till nuvarande uttag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
4x4hilux Posted November 22, 2020 Report Share Posted November 22, 2020 Fin och välbyggd bil du har 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkes BJ40 Posted November 23, 2020 Report Share Posted November 23, 2020 Snyggt 👌🏻 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
4x4hilux Posted November 26, 2020 Report Share Posted November 26, 2020 (edited) Har en liten fundering på varför man måste ha en c-tec smartpass om man har en smart generator? Vill inte skriva sönder din tråd på något vis... Jag har en hilux med dubbla batterier av motsvarande modell det verkar fungera problemfritt med bara parallellkoppling nu i nån vecka... Jag ska så småningom in med ett extra förbrukningsmaterial på flaket då kanske din lösning är bra för min del? Hur smart generator n än har borde den väll inte ha koll på hur stor batteribank man har på bilen? Och inte heller koll på förbrukare som dieselvärmare osv? Har gått och funderat på detta nån vecka och frågar därför I övrigt tycker jag att du har en extremt fin och välbyggd bil Edited November 26, 2020 by 4x4hilux Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders M Posted November 26, 2020 Report Share Posted November 26, 2020 (edited) Vad menar du med Smart generator? Biltillverkarna kallar ofta en Euro6-anpassad generator för smart men för mig är den ännu dummare än en gammal hederlig generator i alla avseenden utom att hjälpa till att uppfylla Euro6... Detta diskuteras en hel del i husbilsvärlden där det blivit tydligt vilka problem dessa "smarta generatorer" ställer till avseende laddning av bodelsbatterierna. Så här beskrivs det av en försäljare av LiFePO4-batterier: "Under körning ger bilens generator normalt en laddström till bodelsbatteriet på ca 0-20A, beroende på typ av generator, kabellängd och area. Moderna Euro6 generatorer med intelligent styrfunktion för laddspänning ger stundtals obefintlig laddning under körning då den bränslebesparande tekniken enbart ger en intermittent aktivering av bilens generatordrift. För att lösa detta problem och optimera laddningen rekommenderar vi en installation av en laddningsbooster på 30A anpassad för LiFePO4. Laddningsboostern ansluts enkelt före bilens EBL och kräver normalt inga ändringar på bilens befintliga kablage från bilens startbatteri. Laddningsboostern aktiveras vid körning genom bilens d+ signal och ger 30A laddström med en exakt laddspänning på 14.4V till batteriet så snart motorn går och bilens d+ signal är aktiv oavsett spänning på startbatteriet. När batteriet är fulladdat slår laddningsboostern över till 13.8V vilospänning. Boostern har vidare även ett inbyggt skydd som reducerar laddströmmen vid låga temperaturer för att skona batteriet." Edited November 26, 2020 by Anders M 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders M Posted November 26, 2020 Report Share Posted November 26, 2020 Jag kanske ska förklara några av begreppen i citatet... En EBL är "elcentralen" för bodelen i en husbil. Och ett exempel på en laddningsbooster eller DC-DC laddare är CTEK D250. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
4x4hilux Posted November 26, 2020 Report Share Posted November 26, 2020 Ok jag hoppas att det inte är så... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts