Jump to content

Framaxel knas

Andreas

Recommended Posts

Hej Andreas .

Välkommen hit !

Känner tyvärr inte till nån på rak arm som renoverar axlar men kolla med den firman som renoverar växellådor i Biskopsgårdens industriområde ( kommer inte ihåg namnet på dom :-( ) firman ligger tvärs över gatan mitt emot Göteborgs Glasmästeri.

Är det bara carriern som är skadad eller behöver du ha en helt annan fram diffrential ?

Angående begagnade delar, har du kollat på ebay ?

https://m.ebay.com/itm/TOYOTA-LANDCRUISER-DIFFERENTIAL-CENTRE-FRONT-IFS-100-SERIES-4-1-RATI0-A03B-/332337759156?hash=item4d60dfc3b4%3Ag%3AOIAAAOSwne9Zi43u&_trkparms=pageci%253Af87dde52-b2e6-11e7-ae1e-74dbd180d629%257Cparentrq

/ Mecki

Tyvärr är detta ett ofta förekommande fel på just LC100:a. Troligen underdimensionerad diff eller gods av sämre kvalitè än på 80:a som har i stort sett samma diff fast en stelaxel(det sägs att problemet med diffen blev löst på senare 100:or, -05 och uppåt). Nya grejor skulle vara det bästa allternativet.

Valdas, det var väl bara första åren som den svagare differentialen var i produktion? Till -01? Och det var väl inte kronhjulet på dem som gick sönder, utan differentialens bärare som bara hade 2 kugghjul (och 4 på senare)?

Andreas, välkommen till toyota4x4 :)

Vad var det som hände? Hur blev det såhär?

• Like 1

Valdas, det var väl bara första åren som den svagare differentialen var i produktion? Till -01? Och det var väl inte kronhjulet på dem som gick sönder, utan differentialens bärare som bara hade 2 kugghjul (och 4 på senare)?

...

Das stimt gut Klydd :)

Om jag inte missminner mig så var det typ from mars el Juni 2000 som de bytte (ref).

Hur det blir så här? jo man har en son som tyckte att de är tufft att åka fulldiffat på motorvägen och när han svängde av( stora runda svängar) så small det :cry: .

jag fann en firma i spanien som hade en men när jag ringde och började ställa frågor så sa dom at den va såld...

Företaget i biskopsgården Transmek sa till mig att köpa en ny. fortsättning följer.

Hör gärna av er med tips.

Ajdå, det blir ingen veckopeng på lång tid framöver!

Har du kollat på bildelsbasen?

Hittade en utanför Kristianstad, men vet inte om den passar din modell?

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&company_id=159&post_id=30648297

Verkar finnas flera skrotar som har drivaxlar fram, så kan nog vara idé att göra en förfrågan hos dessa också.

Men, är det bara kronhjul och pinion som havererat och själva diffen är hel, så går det byta enbart dessa och då är det i alla fall något mindre pengar.

• 1 month later...

Nu rullar vi igen 8-) Det blev en ny från Uae för 12000:- dom ville ha lika mycket i Danmark för en beggad med 35000 mil...

Är det nån som skall till annandagsträffen i Borås?

Få bilder åt rätt håll är inte min grej...

post-2928-0-08321900-1513017780_thumb.jpg

post-2928-0-99297500-1513017872_thumb.jpg

post-2928-0-30897400-1513017995_thumb.jpg

Gött att ni är på hjulen igen :-)

Jodå, annandagsträffen är tradition så den får man ju inte missa.

Göteborgare och annat löst folk som passerar förbi brukar samlas på toppen av Kallebäcksbacken kl 8.00 för gemensam färd i samlad tropp dom som bor öster om stan brukar ansluta utefter vägen.

Mer info dyker upp under "andras träffar"

/ Mecki