Jump to content

Solpaneler fastmonterade eller portabla??

Träskmonster

Recommended Posts

Hej

Tänkte trots att vi går mot mörkare tider komplettera bilen med solpaneler av nåt slag. Träffade en snubbe som hade limmat fast en 100w Sunbeam Tough panel på motorhuven på sin Patrol.

Så blev såklart sugen att göra likadant.

Denna jag funderar på http://teknikhamster...ystem-100w.html

Tror ni mitt Frontrunner takräcke blockar för mycket för att kunna ha panelen på taket?

Hittade dock en portabel 100wattare på blocket. Gissar att kvaliteten inte är samma som Sunbeam men kanske räcker http://www.blocket.se/vi/69057453.htm

Hur har ni gjort med påfyllnad av batteribanken när ni är ute i det fria?

Ha det

jag har en hopfällbar 50w från http://www.seasea.se Den blir som en lite väska när den är nerpackad. Har kopplat in den när vi stått stilla och det har fungerat bra. Skulle jag köpa idag skulle jag köpt 100w istället, men det fanns inte när jag köpte min.

Om du ska montera den fast under takräcket tror jag inte det blir så bra. Vissa typer av solceller tål inte skugga på någon del av cellen och slutar då leverera ström.

Jag har kikat lite på en sån häringa, men inte kommit längre än kikat, håller ju på att gnugga flinten om man skall bygga om bilen eller inte.

Finns mycket info på youtube om solpaneler, kika där, men sammanfattningsvis så är det som vanligt, man får vad man betalar för.

En sak som är väldigt säker är att de flesta (kanske alla, även om den länkade hävdar att de är bättre än andra) paneler tappar extremt mycket kapacitet i skugga, så montera dem under något är en big no-no.

Jag har kikat lite på en sån häringa, men inte kommit längre än kikat, håller ju på att gnugga flinten om man skall bygga om bilen eller inte.

Finns mycket info på youtube om solpaneler, kika där, men sammanfattningsvis så är det som vanligt, man får vad man betalar för.

En sak som är väldigt säker är att de flesta (kanske alla, även om den länkade hävdar att de är bättre än andra) paneler tappar extremt mycket kapacitet i skugga, så montera dem under något är en big no-no.

Såg ju onekligen lite intressant ut

Nu verkade helt plötsligt inte Sunbeam Tough speciellt märkvärdig.

Gillade lite att man bara kan glömma dem och dem gör sitt jobb i det tysta.

Men å andra sidan så är dessa kanske mer diskreta. Så man inte behöver sticka ut mer än nödvändigt.

Kanske ska få till ett gruppköp?

Ha det

Såg ju onekligen lite intressant ut

Nu verkade helt plötsligt inte Sunbeam Tough speciellt märkvärdig.

Gillade lite att man bara kan glömma dem och dem gör sitt jobb i det tysta.

Men å andra sidan så är dessa kanske mer diskreta. Så man inte behöver sticka ut mer än nödvändigt.

Kanske ska få till ett gruppköp?

Ha det

Nackdelen med lösa celler som skall fällas ut är att man inte alltid kan fälla ut dem på alla platser. Parkerar man i stan för inköp eller museibesök så vill iaf inte jag lämna lösa celler på huven eller marken bredvid bilen. Risken är stor att man låter bli att använda cellerna bara för att det är bökigt och stöldrisk. Fast monterad på taket/huven är de alltid igång och underhållsladdar även när bilen står hemma på parkeringen. Dock blir inte vinkeln optimalt på taket då det fungerar bäst vid ekvatorn. Huven kan dock fällas upp och ge bättre förutsättningar om man står på en plats där den kan stå öppen.

Detta är inte helt enkelt, men som vanligt blir det en kompromiss.

/M

hittade bilden. Ingen aning om vad det är för solceller, eller hur det var gjort.

post-832-0-92523400-1475483228_thumb.jpg

Ja detta såg bra mycket bättre ut än vad mitt kommer bli...Sunbeams panel har ju vit bakgrund. Kanske kan måla dem bitarna gröna...eller nån annan får nog göra det för sånt tålamod tror inte jag att jag kan frambringa :)

De där panelerna på 80n såg inte billiga ut - men väldigt snyggt!

Tror nog ändå att ett demonterbart kit är vägen att gå - för min del. Bilen laddar ju banken under gång så paneler som måste monteras blir mest om/ när man är på samma plats mer än normal " stoppa-upp-med-camp-rodda-middag-dricka-rödvin-lägga-sig-dricka-frukostkaffe-packa-ihop-camp-åka-vidare " vilket jag tror mig veta att kommer att bli rätt sällan. Liiite rastlös kanske?

• 3 weeks later...

Nu har de testat FlexoPower panelerna, de fick bra betyg.

Närmar sig köp ..

Dem verkar onekligen bra. Men 800$ + moms,tull och frakt blir lite väl häftigt, då den "bara" är på 80w.

Men jag är kluven...var säker på fast montage och hade Tough panelerna inte varit restade när jag skulle beställa så hade det blivit Sunbeam... men nu vet jag inte.

Men om du kör med Ctek Dual 250 behöver du inte hela paketet och klarar dig väl på 670 dollars.

Sen hoppas och ber du om tur och smiter från momsen och tull, då verkar det inte så farligt ;)

Skämt å sido så är det väldigt mycket pengar för ännu en "bra att ha" grej, vi (dvs jag) står ju trots allt inte stilla i flera dagar på någon savann och behöver hjälp att fylla batterierna. Det löser generatorn fint när vi kör mellan våra "Camp up!" ställen.

Å andra sidan, den är ju ganska cool ...