Jump to content

Underkörningsskydd och utrustning

Claes D

Recommended Posts

Hej igen,

Ja nu börjar det närma sig leverans av nya bilen, det ska bli kul. (mitten på september)

Man börjar fråga sig vad man behöver för utrustning och vad som kan vara bra att ha.

Jag har läst en del och gått igenom de flesta forum.

Såg att när Klydd´s KDJ90 utrustades var underkörningsskydd, främre och mittdel (motor och fördelningslåda)bland det första som beställdes. Kollade med hans leverantör Sigicom, som bommat, så jag kollade med tillverkaren Asifir, som har två varianter, stål eller aluminium. På bilden ser Klydd´s skydd väldigt blanka ut, som om dom var av rostfritt? Läste också i sista numret av 4 wheel drive, som hade en artikel om LC 150 att den hade rejäla skyddsplåtar under? Toyota har inte och kan inte svara på om det behövs bättre grejor och har inga tips på leverantörer, så mina frågor till er som har mer erfarenhet är:

1. Behöver/bör jag sätta dit nya/extra underkörningsskydd för att skydda bilen när jag kör i terräng?

2. I så fall hur många, vilka delar?

3. Vilken leverantör ska jag välja?

4. Vilken typ och av vilket material ska jag välja?

5. Andra bra saker som kan vara bra att utrusta den med?

Tacksam för alla idéer inputs och förslag.

Hälsningar

Claes D

Har kört expeditioner och offroad i över 20 år och insett att underkörningsskydd bara är problem (samlar lera, stenar, pinnar som kilar fast och väger för mycket). Välj rätt väg istället!

Däremot är det bra med ett skydd under kylaren fram till tråget på motorn. Satsa på ett par rejäla "rocksliders" så att du slipper få dörrar och trösklar buckliga. Ett skydd för tanken kan vara bra då denna är i plast och känslig för skarpa stenar m.m.

Hej Peder,

Tack för värdefull information. Det finns ett företag som heter Trendab som bland annat hållit på med att utrusta LC till företag med krävande uppdrag. Om jag har förstått det rätt så känner du till företaget rätt väl? Kan det vara en idé att kontakta Trendab så att dom får ta fram rätt grejor till mig om dom håller på med den typen av utrustning?

Hälsningar

Claes

Trendab tillhör de dyrare leverantörerna på marknaden.

Du får mer för dina pengar hos andra.

Kan du tänka dig att få hjälp från utlandet finns många ställen att välja på till betydligt bättre pris.

/M

Trendab köper in delar netto/netto från leverantörer i Sverige eller utomlands. Det som kostar är arbetet (som allt annat här i Sverige). Sen beror det på vilken standard du ska ha. Trendab bygger endast till en kvalitet som motsvarar MIL. Timkostnaden ligger på mellan 700 - 900.-/tim.

http://www.trendab.com/industry-development-engineering-industrial-vehicle-applications.html

Du kan också vända dig till Rindab i Nacka som både säljer delar, bygger och monterar.

Andra alternativ är att vända dig till någon här på Forumet som har erfarenhet att bygga och montera. Du får dock inte några garantier på hur det blir utfört.

Leverantörer av utrustning finns det en uppsjö av både i Sverige och i övriga Europa. Jag för min del har handlat mest från Outback Import i Frankrike.

Jag är inne i Stockholm (Kastellholmen) på lördag/söndag om du vill titta förbi och ta ett snack. Finns ombord på S/V ISABEL.

Såg att när Klydd´s KDJ90 utrustades var underkörningsskydd, främre och mittdel (motor och fördelningslåda)bland det första som beställdes. Kollade med hans leverantör Sigicom, som bommat, så jag kollade med tillverkaren Asifir, som har två varianter, stål eller aluminium. På bilden ser Klydd´s skydd väldigt blanka ut, som om dom var av rostfritt? Läste också i sista numret av 4 wheel drive, som hade en artikel om LC 150 att den hade rejäla skyddsplåtar under? Toyota har inte och kan inte svara på om det behövs bättre grejor och har inga tips på leverantörer, så mina frågor till er som har mer erfarenhet är:

1. Behöver/bör jag sätta dit nya/extra underkörningsskydd för att skydda bilen när jag kör i terräng?

2. I så fall hur många, vilka delar?

3. Vilken leverantör ska jag välja?

4. Vilken typ och av vilket material ska jag välja?

5. Andra bra saker som kan vara bra att utrusta den med?

Första frågan är väl; hur har du tänkt använda bilen? Finns det risk att du kommer köra emot undertill? Mitt förstaval var 2" höjning, men det satt redan på bilen vid köp. På min bil var det Asfir underkörningsskydd i aluminium (8mm?). Dessa är definitivt inget för "rock crawling" men kändes som en extra trygghet och de har allt räddat bilen vid något tillfälle. Men, de ställena var inga som jag skulle kört ut en ny LC150 på ;)

Den främre skyddar kylaren betydligt bättre än original (på Land Cruiser 90, ingen aning om hur det ser ut på 150) vilket, som Peder skriver, är en bra grej. Dock blir det samtidigt sämre med luftflöde till kylaren. Så, fördelar och nackdelar och där kommer användningsområdet in igen.

Mina var inköpta på Sigicom, men kom egentligen från Euro4x4parts (som du numera har 10% rabatt på som forum-medlem)

Andra bra saker? Jag värderar nog kylboxen och lådsystem/smart förvaring som de bästa modifieringarna nu för tiden :)

Tänker du montera utrustning själv, eller lämna bort? Det styr väl antagligen valet av leverantör på prylar en del också.

(jag delade tråden då rubriken med däck och värmare inte passar så bra längre)

Som Klydd skriver, var skall du köra?

Jag tillhör också de som investerat i 8mm aluminium under hela bilen.

Enbart som ett extra skydd när inte tanken eller förmågan att köra runt hindret som Peder så riktigt skriver att man bör/skall göra. Har varit extremt uppskattat på vissa vägar, men till 99,9% bara extra vikt att släpa på. Men vid de där 0,01% av tiden, ovärderliga :)

Skall du bara köra grusväg/skogsvägar räcker bilen som den är standard, annars finns det väl ett oändligt antal delar att uppgradera med :)

Jag har handlat "mycket" från Euro4x4parts och är mycket nöjd med både delar och kundservice.

Edit: stavning

Edited by MrWIB

Hej,

När Henrik delade tråden så försvann lite bakgrund om hur jag tänkt använda bilen, så jag kopierar in det nedan.

"Jag är ny här och har just beställt en ny LC 150 med offroad-, visibility- och safety pack. Har i dag en Freelander 2 som blivit för liten med alla jakthundar och grejor som ska med ut i skogen.

Provkörde en LC 150 på jaktmarken och fastnade i ett lerhål. Däcken som satt på var standard gatdäck som inte rensade leran utan satte igen helt, typ "Hyland". Till leveransen så får jag byta till lämpligare däck.

På min LR har jag Hankook Dynapro MT. När det blir is ute sätter jag på dubbade Good Year Ultra Gripp. Det tycker jag tycker funkar bra till mina behov. Jag kör 5-10 mil asfalt till markerna, sedan på skogsvägar, traktorspår, leråkrar mm. och det helt oplogat året om, sedan 5-10 mil tillbaka. Jag är ute i skogen 70-80 dagar per år. I bland så går det inte att komma fram utan att det skrapar i lite under, trånga passager i skogen med djupa oftast lerspår."

Jag kommer nog inte att expeditionsutrusta den utan ha den som jakt och hundbil med nätavskärmning för hundarna. Sedan hade jag tänkt mig lådsystem på andra sidan i botten för bössorna så dom inte syns och är urvägen för annan packning. (Hundskyddsvästar, signalvästar, hund GPS, spårselar, förband mm. + min utrustning så det blir rätt mycket grejor.

Tänker sätta in en luftvärmare där bak så jag kan hålla värmen för de hundar som inte är ute och jobbar utan sitter i bilen när det är kallt ute, ner till runt -10.

Jag har nog inte tänkt mig att göra utrustningen själv utan få hjälp av proffs med val och montering, så jag vet att det funkar i skarpt läge.

Peder,

stort tack för inbjudan, jag kommer så klart förbi!

Claes

När Henrik delade tråden så försvann lite bakgrund om hur jag tänkt använda bilen, så jag kopierar in det nedan.

Oj, sorry, missade det när jag delade :blush:

Om din Freelander har överlevt behandlingen så kommer en original Land Cruiser men bättre däck klara sig galant. Nu vet jag inte vad det är för fjädring på en sådan, men om du ska modifiera något så är mitt förslag en 2 tums höjning och grövre däck

Det är ju så att på en gammal LR så bryr man sig inte så mycket om det blir lite bulor under men på en ny fin bil så vill man ju skydda den så den håller sig fräsch så länge som möjligt.

Däcken som jag tänkte sätta på är BFG A/T KO2 i dimmension 265-65-18 i stället för 265-60-18 som är standard på bilen.

Då bör jag få ett däck med bra våt och bromsegenskaper på asfalt och så bra terrängegenskaper som det går på ett både och däck?

Svårt att hitta något som verkar vara mycket bättre en det.

...

Däcken som jag tänkte sätta på är BFG A/T KO2 i dimmension 265-65-18 i stället för 265-60-18 som är standard på bilen.

Då bör jag få ett däck med bra våt och bromsegenskaper på asfalt och så bra terrängegenskaper som det går på ett både och däck?

Svårt att hitta något som verkar vara mycket bättre en det.

Själv kör jag med BFG MT däck och är supernöjd, men har ingen egen erfarenhet av AT däcken.

Med det sagt så har bara läst bra om BFG AT KO2, tror att det är "as good as it gets" när vi pratar AT däck.

Tysta, bra i terräng och hållbara, som ett kinderägg ;)

Väljer att som vanligt hänvisa till min

.
  • Like 1

Du behöver ju inte gå all in med underkörningsskydd. Byt ut orginalet under motorn med något robustare. Då får du iallafall en aldrig så liten varning om det skrapar i och så kan du välja nytt spår. Alu fastnar rätt lätt på stenar - stål glider bättre.

Om du t.ex går in på sidan dackonline.se och väljer:

- Helårsdäck

- Dimmension 265-60-18

- Visa erbjudanden

så kommer info om att det är vintergodkänt upp.

Har också ringt 08-52500608 och fått det bekräftat, så det bör vara åretruntok.