Jump to content

BJ75 pickup på blocket..?

JohnSjoholm

Recommended Posts

Hejsan,

Hoppas att detta är rätt ställe att ställa en sådan här fråga..

Det ligger en Land Cruiser BJ75 Pickup '91 på blocket som jag håller på och spanar på. Gubben (KD Bil) har också en LJ70 '90 som jag tycker ser snygg ut. Jag är nere i Skövde, så det är ju en rätt bra bit att åka om man ska kolla in dom. Så jag tänkte bara lägga ut frågan här - är det någon som har några åsikter/erfarenheter om annonserna/försäljaren?

Det är ju rätt så svårt, mig veterligen, att få tag på dessa modeller här i Sverige. Så val möjligheterna är ju inte riktigt där.

Men samtidigt har jag inte tid, och framförallt inte pengarna, för något större projekt. Flyttade precis tillbaka till Sverige, och saknar att ha något riktigt.

BJ75: https://www.blocket....5.htm?ca=13&w=3

LJ70: https://www.blocket....5.htm?ca=13&w=3

Tackar!

MvH

John

Fråga på bara.

Pickupen är inte en BJ75 utan en PZJ75

Den har en lite modernare 5-cylindrig PZ-motor på 113hp och 3,4 liters volym.

Tidigare gick den hos en firma som reparerade utombordare och då hade den en liten kran monterad bak på flaket.

Kolla upp tidigare ägare på Transportstyrelsens hemsida och fråga den förra ägaren hur bilen var.

LJ70:an ser ju bra ut på bild i alla fall och bör ha många mil kvar att ge, men även här kan ett samtal med förra ägarn ge en del matnyttig information.

Alternativet är ju att åka ner och kolla själv.

/Mecki

Hej John,

Sök här på forumet och läs vad som skrivs om KD.

Jag har varit där och tittat på andra 70- bilar och blev inte imponerad. Enkelt kan man summera det som: En gris är en gris, även om den är sminkad.

Lycka till!

/M

Hejsan,

Jo - jag har sett lite kommentarer om KD (sök systemet här på forumet är lite konstigt, eller är det bara jag?) här och på andra ställen som får det att låta som att man ska undvika gubben om man inte vill ha en bra pizza och en mindre bra bil som ett kombi paket. Hur ofta dyker 70 modeller i gott skick upp i Sverige annars? Vart mer kan man kolla? Jag är inte 100% seriöst att köpa något denna månaden (Juli) - så mycket kan förändras innan det blir dags. Den gråa LJ70 är för mig riktigt sexig, och efter kommentarerna om PZJ75'an (besiktningen(rolig den där), flak..) så fladdrade intresset ytterligare.

4 timmar att köra ned för att kolla på bilen går ju - men det skulle vara trevligt om man kunde hitta någon lokal talang som har intresset och kanske vill tjäna en krona, eller en måltid, i utbyte för att han kollar på bilen :)

Det absolut bästa vore om man kunde få tag på en trevlig 40/70 modell från en pålitlig privat person som brinner för typen. Tycker mycket om fyrkantiga utilitära fordon.

Jag tror du slog huvudet på spiken...

"i gott skick", är nog just det som är problemet med KD.

Men visst, det kan finnas undantag.

Jag har en dryg timme att köra dit, men gör det helst inte då jag har en stark föraning av besvikelse.

Ledsen om jag låter negativ, vill bara inte väcka förhoppningar om det perfekta fyndet.

/M

• Like 1

Jag tror du har helt rätt - har kommit till mer eller mindre samma slutsats själv. Jagar på den privata marknaden, hoppet är att man hittar den rätta från någon som är en eldsjäl och har lagt ned inte bara pengar men vilja på att få ordning på en utilitärt underbar fyrkant med runda hjul. :)

Jag tror du slog huvudet på spiken...

"i gott skick", är nog just det som är problemet med KD.

Men visst, det kan finnas undantag.

Jag har en dryg timme att köra dit, men gör det helst inte då jag har en stark föraning av besvikelse.

Ledsen om jag låter negativ, vill bara inte väcka förhoppningar om det perfekta fyndet.

/M