Jump to content

Däcktyp + Värmare till ny LC 150?

Recommended Posts

Hej Alla,

Jag är ny här och har just beställt en ny LC 150 med offroad-, visibility- och safety pack. Har i dag en Freelander 2 som blivit för liten med alla jakthundar och grejor som ska med ut i skogen.

Provkörde en LC 150 på jaktmarken och fastnade i ett lerhål. Däcken som satt på var standard gatdäck som inte rensade leran utan satte igen helt, typ "Hyland". Till leveransen så får jag byta till lämpligare däck.

På min LR har jag Hankook Dynapro MT. När det blir is ute sätter jag på dubbade Good Year Ultra Gripp. Det tycker jag tycker funkar bra till mina behov. Jag kör 5-10 mil asfalt till markerna, sedan på skogsvägar, traktorspår, leråkrar mm. och det helt oplogat året om, sedan 5-10 mil tillbaka. Jag är ute i skogen 70-80 dagar per år.

1. Vad skulle ni som har erfarenhet av bilen och terrängkörning rekommendera att jag har för däck till den på sommar och vinter med bästa kompromiss för bekväm asfaltskörning och bra terrängframkomlighet?

Tänker också sätta in en värmare för hundarna till vintern. Behöver en som kan hålla 15-20 grader i bilen under upp till 6 timmar i sträck. (-10 ute, ställer bilen, tar en hund går ut 2 timmar, sätter in en trött blöt snöig hund i bilen, flyttar kanske bilen någon km. tar ut ny varm torr hund och går två timmar, byter sedan kanske till en ny hund igen.)

2. Vilken typ av värmare funkar för mina behov? hur bör den monteras?

Tacksam för råd från er som har erfarenhet

Claes D

Webasto är att rekommendera. Men ska du ha den på i 6 timmar kan du få problem med kapaciteten på batterierna. Ska du dra ut så mycket ström och sedan bara köra någon kilometer så hinner inte batterierna laddas. Framför allt om det är -10 ute som du säger.

I ditt fall skulle jag byta till en kraftfullare generator samt montera i ytterligare batteri för att ha tillräckligt med ström.

Webastovärmaren är nog det bästa valet då den fungerar med din automatiska klimatanläggning (så att du får värme både bak och fram i bilen).

Fördelen med LC150 är att du har värmeutsläpp längst bak i bilen.

Tack för svar.

Ja det är vad jag förstått också att det drar mycket ström om den monteras ihop med bilens värmare.

Finns det möjlighet/erfarenhet från att ha en typ segelbåtsvärmare som bara blåser varmluft i kupen, dom drar ju minimalt med ström, från 13-28W = 1,1 - 2,3 Ah

Energimässigt så borde det vara fördelaktigt om det funkar montagemässigt

Hälsningar

Claes D

Ska du kunna få kupe' temp på 15 gr när utetemp är -10 måste du nog ha en separat Webasto luftvärmare för kupe'n. Borde gå att få in bak. Tror dock som Peder att du bör ha separat batteri till den.

Alltid svårt att råda vad det gäller däck men med tanke på hur du använder bilen så hade jag satsat på ett vintergodkänt A/T däck. Det är som det heter ett All Terrain- däck , det funkar till det mesta men är inte bäst på nått.

Även ett M/T kletar igen när man kör i lera, man får ha en tung högerfot och sätta bra snurr på däcken för att kunna rensa mönstret på däcken även om dom har ett grövre mönster.

Om du inte redan gör det så pröva med att sänka lufttrycket i dina däck ner till runt ett kilos tryck vid terrängkörning, det hjälper en hel del.

/Mecki

• Like 1

Tack Mecki,

Då satsar jag på vitergodkännda A/T däck.

Några fabrikat som du skulle föredra?

Kan nåt av detta funka?

Hankook Dynapro A/T

Bridgestone Dueler A/T

BF Goodrich Mud Terrain T/A

Nokian Rotiiva A/T

Hälsningar

Claes

Har bara kört med Cooper Discovery M+S och General Grabber AT2 .

Cooper däcken har rullat på några av mina 40-serier , funkar kanon på väg, berg samt snö men inget vidare i lera men det kan kanske bero på att det är svårt att få bra med snurr på däcken på en 40-serie ;-)

På 80:an har jag kört drygt 10 tusen mil med General Grabber och varit supernöjd.

Funkar bra på snö, regn, asfalt, stock o sten och torr terräng har dock inte kört så mycket i lera så jag kan bedömma det men jag misstänker att om leran är kletig så sätter den igen mönstret.

Vet inte om du blev nått klokare av det men det finns folk här som säkert har erfarenhet utav dom däcken du nämnde tidigare.

/ Mecki

Stort tack för ditt engagemang, lite klokare blir man för varje tipps.

Jag väntar lite och ser om det finns några fler kloka med erfarenhet som också vill dela med sig.

Hälsningar

Claes

Hej.

Jag kör ST maxx på min HZJ, enda negativa jag kan komma på är att det fastnar mycket sten i mönstret när man kör på grus och sen klapprar det som bara den på asfalt. Men det drabbar nog alla grova mönster.

Annars är dom rimligt tysta och med vettigt grepp i kladd och smet.

/M

Av de däck du listar Claes så har jag bara erfarenhet av BFG M/T och det är inget tyst däck. Men det gör jobbet och väl så det.

Bridgestone Dueler AT har jag iofs haft på en annan bil men det är inget terrängdäck överhuvudtaget - iallafall inte som jag upplevde det.

Coopers ST Maxx såg riktigt bra ut. Om det går att få det seipat så får man ett tystare däck som håller längre och ger ett mycket bättre beteende på vintern.

BFG har ju sitt nya AT K02 som jag bara har hört massa bra om hitills. Osäker på om det är vintergodkänt.

Ang din fråga om värmare - både Eberspächer och Webasto har ju luft till luft värmare. En låda med värmare, bränsle och batteri borde ju gå fint att snickra ihop. Då behöver du aldrig vara orolig för att tömma startbatteriet och lådan kan lätt plockas ut när den inte behövs.