Jump to content

Mittendiff fungerar ej

Ronnie79

Recommended Posts

Hej alla Toyota entusiaster!

I brist på Nissan Patrol 4.2or så har vi (och acceptera kamrem och lite mer elektronik) även köpt in 2st LC 105or i Afrika.

Håller på att försöka få diffspärrarna att funka. I axlarna är det en av aktivatormotorerna på vardera som krånglar men på den ena så vill den inte låsa centrumdiffen, hörs inget från elmotorn, inte ens klicket från styrenheten över vänster kickpanel.

Har mätt upp strömbrytaren, den är okej och skickar vidare 12v när den trycks in. Testat att skifta styrenhet utan någon skillnad så den är okej.

Men när jag mäter kontakten vid styrenheten så skiljer det på pin 5, den fungerande har 45 ohms motstånd mot jord, den icke fungerande íngen kontakt alls med jord. Vet dock inte vart denna går, funderar på om den går till nån givare på lådan eller så? Någon som har ett kopplingschema?

Eller konvertering till en vanlig spak?! :D (helt onödigt av Toyota att ha el till sånt här)

Detta är en 105a med full time 4wd, en gissning är att det är samma som HDJ80.

Sen krånglar startspärren på den ena men det får bli ett senare bekymmer. =P

Jo det sitter en givare på lådan som skall lägga i och ur c-spärren när man skiftar mellan hög och låg. Men den skall Du ju kunna köra manuellt med en knapp (kabel med kontaktstycke ligger bakom i panelen någon stans), förutsatt att Du rycker ur om det nu var pin 5 eller 7, mins inte, men de är bara att googla :-)

Troligen så är pin 5 just till den mickrobrytare eller vad det är som sitter i lådan! Dvs Du borde kunna jorda eller inte jorda pin 5 och få centrumdiffen att låsa?!?!? eller om den vill ha 12v på pin 5?!?!? Bara att hitta ett elschema! Har tyvärr bara på 80-serien.

Edited by BJ42 Daniel

Tackar!

Löste det nu, var kabeln mellan styrenhet och givare på lådan, tog en stund att hitta.

Servomotrn på fördelningslådan låter åtminstonde nu men har dock inte hunnit testa om den fungerar än. Har en massa nerrivet på bilen nu för att fixa övriga elfel (startspärr, centrallås, varningsblinkers).

Förresten, jag har för mig att det fanns nån sida på nätet med Toyota sprängskisser och artikelnummer, är det nåt du har koll på Daniel?

Smidigt att ha när man ska handla hos Toyotahandlarna. Ska köpa lite originaldelar som dörrhandtag, strömbrytare och plastbitar som har är trasiga.

Ronnie, jag tror du tänker på http://toyodiy.com Tyvärr fungerar denna sida inte så bra längre. Bilderna kan du bara se när du surfar från vissa världsdelar. Går att lösa med en Proxy (se tips under länkar)

Ett alternativ med sprängskisser kan vara denna sidan https://partsouq.com/

Välkommen tillbaka förresten :)

Ronnie, jag tror du tänker på http://toyodiy.com Tyvärr fungerar denna sida inte så bra längre. Bilderna kan du bara se när du surfar från vissa världsdelar. Går att lösa med en Proxy (se tips under länkar)

Ett alternativ med sprängskisser kan vara denna sidan https://partsouq.com/

Välkommen tillbaka förresten :)

Toyodiy.com fungerade förutom att det inte kom några bilder, vilket var synd då det var det som jag var ute efter.

Jag har även för mig att det fanns någon amerikansk sida som sålde LC delar som även hade sprängskisser men kan vare sig minnas eller hitta den? Nån som vet vilken jag menar? Om den finns kvar vill säga.

Tackar! =)

Toyodiy.com fungerade förutom att det inte kom några bilder, vilket var synd då det var det som jag var ute efter.

Jag har även för mig att det fanns någon amerikansk sida som sålde LC delar som även hade sprängskisser men kan vare sig minnas eller hitta den? Nån som vet vilken jag menar? Om den finns kvar vill säga.

Tackar! =)

Ja, det är just bilderna som försvinner. Det finns ett tillägg till Chrome som heter Hola, vilken gör att man kan surfa via Proxy. Ställ in den på Ryssland så kommer du att kunna se bilderna.

Den andra sidan jag nämnde ovan har också sprängskisser. Finns även fler tips i denna tråden: http://toyota4x4.se/topic/2705-online-reservdelskatalog-toyodiycom/

Ja, det är just bilderna som försvinner. Det finns ett tillägg till Chrome som heter Hola, vilken gör att man kan surfa via Proxy. Ställ in den på Ryssland så kommer du att kunna se bilderna.Den andra sidan jag nämnde ovan har också sprängskisser. Finns även fler tips i denna tråden: http://toyota4x4.se/...log-toyodiycom/

As-bra! Funkar kalas! Tackar! Precis vad jag ville ha. :)

Är det någon som har erfarenhet av den dåliga R151 växellådan som sitter i både 105an och 78an m.fl? Någon annan låda man enkelt kan byta till? Ökänd här, finns de som har rasat dem redan efter 4000mil! Känns inte bra och skulle gärna bytt den mot en bättre.

Edited by Ronnie79

Vet ni någon sida där man kan hitta elscheman för inner belysningen på 100an?

Den lyser hela tiden på en av bilarna och behöver få det att funka nu när jag monterar larm. Och det var inte det vanliga simpla jord - dörrkontakt - lampa - 12v utan verkar vara någon styrenhet /relä till det också.

As-bra! Funkar kalas! Tackar! Precis vad jag ville ha. :)

Är det någon som har erfarenhet av den dåliga R151 växellådan som sitter i både 105an och 78an m.fl? Någon annan låda man enkelt kan byta till? Ökänd här, finns de som har rasat dem redan efter 4000mil! Känns inte bra och skulle gärna bytt den mot en bättre.

Vanligast är nog växellåda från hdj80 (H151). Finns det bensin 105:or där du är så är det nog den även i dessa. Finns även kit för förstärkning av R151 med andra drev och axlar.

Vet ni någon sida där man kan hitta elscheman för inner belysningen på 100an?

Den lyser hela tiden på en av bilarna och behöver få det att funka nu när jag monterar larm. Och det var inte det vanliga simpla jord - dörrkontakt - lampa - 12v utan verkar vara någon styrenhet /relä till det också.

Tror att 100 seriens verkstadsmanual finns i denna länken http://toyota4x4.se/topic/4006-toyota-service-center/ och att den sidan enbart fungerar med Interner Explorer