Gå till innehåll

Startproblem Land Cruiser 90

Koett

Rekommendera Poster

Hej! Idag efter jobbet när jag skulle ta helg och åka hem så startade inte bilen, testade flera gånger och efter några försök så hostade den till, tog bort batterianslutning och testade och efter att ha malt en stund så hoppade den igång bara sådär, körde 3mil hem, stängde av och då startar den inte igen??? testat kontaktspray på kontakten till nyckelantennen, flyttat runt reläerna i säkringslådan under huven, bytt EFI säkringen och det enda som händer är att han typ startar till i 1sek för att sen dö igen, särade på bensinslangen innan insuget och bensin kommer det när man vrider på nyckeln, tartspärrs lampan blinkar även att nyckeln sitter i även på läge 2, en annan sak jag märkte av att reläet till bränslepumpen märkt EFI stod o klickade första gången den inte startade utanför jobbet även när nyckeln inte satt i, men så beter den sig inte nu??

Har någon den minsta aning om vad det är som spökar? startade som sagt helt normalt imorse och gick bra när den väl startade på jobbet

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det absolut vanligaste felet när det blir "konstiga" fel är knas på jorden. Gå igenom jordanslutningarna (även batteriets). Blir det inte bättre av detta - så är tyvärr nästa steg att koppla upp den mot en felkodsläsare.

Länk till kommentar

Har felsökt hela helgen utan större framgång :blush: det vi kommit fram till är att den typ startar när man sprutar in bräkleen i luftburken, altså den tänder och går 1-2 sek men det finns väl inte tillräckligt med bränsle för att den ska starta helt, vi upptäckte även att bräkleen har en tendens till att brinna då det blev en baktändning som resulterade i en stor "POFF" i luftburken och även en brand som kunde eldat upp hela bilen (Kanske hade varit den smidigaste lösningen endå :twisted: ). Jag hade pulversläckare till hands så det han aldrig ta sig ordentligt, det tråkiga har varit senering av pulvret som tagit mig halva dagen idag, Det hade lagt sig i snorkel, luftburk, ja typ överallt i hela motorn 8-)

Så det både jag och min mekanikerkompis tror är iaf att det är bränslerelaterat, vet någon om Immobilizern fungerar så att den bryter strömen till Bränslepumpen eller hade det inte ens blivit någon gnista på tändstiften ifall det kanske kan vara immobilizern som spökar? verkar ju vara ett ganska vanligt problem på Land Cruiser vad jag förstår det som? Känns lagom kul att riva ner tanken då det är ungefär 75/80L i den :shock:

Mvh // Niclas

Länk till kommentar

Jag hade aldrig problem när bilen var kall. Endast när den hade gått en stund och man stänger av den och startar tätt in på. Om den var svårstartad så gick den igång på första försöket om man tryckte på gasen samtidigt som man vred igång den. Jag bytte reläer och provade men utan framgång. Det som jag inte felsökte och som stämmer in på symptomet är läckande spridare, dvs. att det ligger oförbränt bränsle och att man genom extra gas och ökad lufttilllförsel får den att satta utan problem.

Länk till kommentar

Har testat att hålla full gas och även pumpa på pedalen utan framgång både när bilen precis kom hem och var varm men även kall utan resultat, det enda som fick den att starta till var som sagt bräkleen i luftburken :(

Mvh

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Bilen står nu hos Toyota verkstaden, det visade sig att immobilizern har ballat ur då den sätter felkod på den och min lokala verkstad kunde inte fixa det så det fick bli bärgningsbil till närmaste Toyota verkstad, vi får väl se om dom får liv i Ted igen :)

Länk till kommentar

• 4 weeks later...

Dom ringde idag från Toyota, dom har testat ny mottagare utan resultat, han sa att nästa steg är att byta ut ECUn. 15 000 plus moms, har någon hört talas om att datorn gått sönder bara sådär o man har fått byta?

Länk till kommentar

Ja det låter ju helt sjukt i mina öron att ECUn bara kan haverera sådär rakt upp och ner när bilen står helt stilla utanför jobbet, de e ju bara för mig att hoppas på att bilförsäljaren jag köpte bilen av är villig att betala reparation när jag åberopar konsumentköplagen :)

Länk till kommentar

Dom ringde idag från Toyota, dom har testat ny mottagare utan resultat, han sa att nästa steg är att byta ut ECUn. 15 000 plus moms, har någon hört talas om att datorn gått sönder bara sådär o man har fått byta?

Mitt förtroende för Toyota och dess förmåga att felsöka en LC är lika med noll.

Så jag hade nog tagit bilen till en bilreparatör och inte en märkesverkstad som bara byter delar utan att förstå vad de gör

Min lyckades inte upptäcka att bakbromsarna var fastrostade eller att det var fel på massluftmätaren.

/Jonas

Länk till kommentar

Mitt förtroende för Toyota och dess förmåga att felsöka en LC är lika med noll.

Så jag hade nog tagit bilen till en bilreparatör och inte en märkesverkstad som bara byter delar utan att förstå vad de gör

Min lyckades inte upptäcka att bakbromsarna var fastrostade eller att det var fel på massluftmätaren.

/Jonas

Detta är ju ingen riktig Toyota verkstad vad jag fattar det som, Lindströms Bil heter det, dom är ju Toyota återförsäljare men killen jag snackade med sa att han satt "Toyota" på att försöka leta reda på hur vi kan få antingen en ny ECU eller reparera den gamla då jag givetvis hade en av dom ECUerna som inte längre tillverkas eller går att få tag i enligt Toyota Sverige :? Ingen som råkar veta någon firma som reparerar?

Mvh

Länk till kommentar

Tack för tipsen :)

Ska försöka hitta någon begagnad tror jag då Toyota inte kan lösa problemet. har iaf fått lite information om boxen

Art Nummer:

89666-60070

Denso

275000-0056 12v

Ingen som har en liggandes?

post-2671-0-62204800-1445596174_thumb.jpg

Länk till kommentar

Läst tråden igen, och vad jag förstår är det ju inte säkert att ECUn är trasig? Lite synd om du skulle hitta en ny och det sedan inte hjälper. Kanske någon här som kan tipsa om någon mer erfaren verkstad. LC90 fanns ju en hel del bensinare av även i Sverige så kunskapen borde finnas.

Länk till kommentar

Tack för hjälpen! Har ev hittat en kille som kanske kan renovera datorn åt mig så ska lämna in den så får han kolla, försäkringsbolaget löser iaf inte in bilen även att jag kan tycka att om det inte ens finns delar så den går o laga så bör det ju räknas som att bilen är kvaddad :)

Har hittat några ECU i baltstaterna men ingen svarar på mail hittat från 400kr upp till 2500.

Nej det verkar inte vara helt säkert att det är boxen lät det inte som på verkstaden så köpa en ny box för 10-20 tusen och sen visar det sig att det inte funkar är ju inte så lockande :( det bästa hade varit om bilen bara kunde självexplodera så jag slapp denna huvudbry :P

Mvh

Länk till kommentar

Ohoj igen! Var inne och hämtade min ECU hos Toyota idag, kunde ju inte hålla fingrarna istyr så jag öppnade boxen och det är kanske inte är så konstigt att det inte fungerar! Det har ju gått fukt i lådan så kretskortet är ärgat :-/ kanske går att rädda den billigt endå.

post-2671-0-23485000-1446061222_thumb.jpg

Länk till kommentar