Jump to content

Catchtank för PVC ångorna och koppla bort EGR på 1HD-FTE?

Träskmonster

Recommended Posts

Hej hej

Tänkte minimera kontamineringen av insugsluften på min 1HD-FTE motor(LC100).

Någon som gjort nåt åt dessa ventiler?

Har dock dålig koll på hur mycket oljeångor som dessa motorer skapar(skickar) ut via pvc ventilerna. Gissar att det blir en del.

Dock känns inte lösningen som många biltillverkare har, av att blanda oljedimma(pvc) med gamla avgaser(EGR) i insuget nån jättebra ide.

Känns som det borde vara en enkelförebyggande åtgärd för att slippa minskat luftflöde och igenkletat luftsystem, samt att få en insikt i hur mycket olja som kommer via ventilerna kostar ju en del om dem växer ihop?

Har ju hållit på övertrimmade gatbilar innan, så är inte alls hemma på dessa lastbils dieslarna.

Dåliga toleranser/marginaler sitter liksom kvar i bakhuvudet på mig fortfarande :cry:

Provade att koppla bort EGR ventilen och vet inte om det bara var i mitt huvud men bilen kändes faktiskt mer alert på låga varv och ingen svart rök vid acceleration med kall motor längre....någon annan som testat?

Inte på 100a men på 120,

Monterade catch can innan semestern. Väldigt enkelt jobb. Borrade upp tankens rörinfästningar till 16mm, då passade ventilhusventilationsslangen rätt på och risken att det fryser på vintern blir mindre.

Efter 450 mil i sommar så är det lite grums i botten på tanken, tror det blir mer på vintern pga kondens etc.

När jag blockerar min EGR så får jag felmeddelande så har gett upp det projektet. Vid inspektion så ser den dessutom inte så tokig ut - längre in i insuget har jag iofs ingen aning om hur det ser ut.

På 100an så går det väl ett rör till EGRen? Menar man tar bort det röret och blockerar med en platta???

Ok va bra, då e jag inte ensam om att fundera.

Hur långt har din rullat?

Min e äldre så inga felmeddelande för EGR.

Just nu har jag bara kopplat bort vaccumslangen till EGRn, så den inte öppnar och släpper in avgaser. Ska rensa rören när jag hittat pcv ventilerna på min bil....börjar tro att den inte har någon.

Någon som har en sprängskiss på vevhuset/insuget på en 4,2td?

Tydligen är det en ganska så vanligt ingrepp dom gör i Australien.

Jag har haft tankarna på att göra det på 80:an men än har det inte blivit av .

Här är en liten film som beskriver det vi pratar om.

/Mecki

Jo, min initiala ide att ta en enkel vattenavskiljare från biltema ( http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Vattenavskiljare-2000022919/ )

och modifiera bara för att testa min tanke och skapa mig en bild av vilken nytta det hade gjort.

Dock hade jag för permanent installation tänkt mig ett Mann ProVent 200 kit.

Om du bara vill göra en test så ta en 33cl's burk med valfritt innehåll.

Efter att du druckit ur innehållet i burken tar du den änden av slangen som går in i luftburken och trycker i den i nyss nämnda burk.

Ur bilens bakre regioner plockar du fram rullen som varje mekaniker med självakting alltid har med sig och tejpar fast burken på lämpligt ställe.

Planerar du några skojjigheter som inkluderar djupa vattenpasager kan det vara lämpligt att ta en bit tejp och täta hålet efter slangen i luftburken.

Vid det här laget har troligen alkoholen gått ur kroppen om det var en burk med det innehållet som valdes och en provkörning kan utföras, vill man vara på den säkra sidan finns det alkoholfria alternativ (har jag hört).

Lycka till !

/ Mecki

Jadu..kanske funkar lika bra. Dock känns det inte bra att veta att man tejpat en ölburk i motor ventilationen på bilen.

Är något av en putsnörd...det ska fylla sin funktion OCH ser bra ut (bifogar bild på motorrummet på mitt förra projekt :)

Ska se om jag får tid över nästa vecka så jag kan få till en testinstallation. Dock vet jag fortfarande inte vart jag ska leta efter den förbanade ventilen. Hoppas inte det ska vara alldeles för komplicerad då jag inte kunnat hitta någon info/bild på en pcv ventil till en 4.2td.

post-2684-0-56404800-1440186123_thumb.jpg

Ajdå ! Träsktroll och putsnörd, då är det nog bäst att du byter ut kylfläkten till en elfläkt som du kan stänga av vid djupdykningarna i träsket= när du ändå är under huven och grejjar ;-).

Bilen ordinarie kylfläkt har en otrevlig förmåga att sprida lervälling i motorrummet så till den milda grad att den blir en bilrecondares våta dröm och för evigt framtida försörjning :-)

Har du ingen mekhandbok till 100:an ?

/Mecki

Haha...redan tänkt tanken med elfläkt.

Men vågade inte ta upp det här ÄN :)

Har beställa en lite stöddigare kylare från KOYO och ska då sätta ditt rejala spalfläktar och som kylvätska har jag fått en en lite extrem idee. D3nna måste jag dock jag prova på en annan bil jag har innan jag implementerar det i Lc'n.

Fick med en Haynes verkbok. Men finns det nåt bättre?

Sett nåt om en Toyota FSM men lyckades inte hitta den för nedladdning.

Vet att jag kom över nån special manual från Toyota när jag körde SUPRA mkvi. Blev totalt 650 utskrivna sidor för att få den i pappersform.

Då har jag letat i alla sprängskisser och verkstadsböcker jag kunnat hitta utan att kunna lokalisera pcv ventilen på 1HD-FTE motorn...på 1HD-FT motorn så finns där en pcv ventil precis där man förväntar sig att den ska sitta. Dock hjälper det inte mig...

Är det så att 1HD-FTE har öppen ventilation av vevhuset? Fast känns ju skumt att dem gått tillbaka när dem haft den slutna lösningen på den äldre versionen utan intercooler.

Jag ger upp med detta tills jag hittar nån annan info. Får nöja mig med egr rensning sålänge.

@ Träskmonster, jag vet knappt vad du letar efter, jag är inte så hemma på detta -_-

Men tittade lite i min Max Ellery reparationshandbok och hittade detta, lite oklart om det verkligen är till våran motor (boken omfattar massor av olika LCs med olika motorer), men det kanske kan ge en hint iaf.

Hojta om du vill att jag skall forska vidare i boken ...

IMG_1976.JPG

Snyggt MrWIB :)

Jo exakt den slangen jag letar efter.

Känns lite som "Ser ju inte skogen för alla träden"...

Men va bra att det var just den slangen för hade ju av hela luftboxen förut och såg vart denna tömmer i insuget och där var inte mycket kladd....ska dock kika in i turbon innan jag är nöjd att det inte finns nån kladd.

Men nu får jag ju nog ändå fixa ett filter där efter allt letande :)