Jump to content

Sommarhälsning från Kroatien

Mecki

Recommended Posts

För 1 1/2 vecka sedan satt vi och frös vid lägerelden på offroadkörningen i dom Småländska skogarna , efter att ha slitit gummi på autobahn svettas vi nu gott på den Kroatiska kusten med 40 grader i solen och drygt 30 grader i vattnet :-)

Det är lite så att man vill tillbaka till den lite svalare luften uppe på Grossglockner ;-)

post-917-0-22593800-1437728098_thumb.jpg

Vägen måste ha blivit smalare på dom 25 år som passerat sen jag körde här sist eller så beror det på att vi hade två hjul mer denna gång. Tur att 42:an är stabilt byggd så den kunde klara frugans attacker på dörrhandtaget och vilda stampande med högerfoten i golvet i hårnålskurvorna där vägen var som smalast och ravinerna som djupast

(Tyvärr inga bilder från detta vägavsnitt av förklarliga skäl)

Nu har vi slagit läger på campingen Porton Biondi i Rovinj.

post-917-0-37842700-1437727561_thumb.jpg

En mycket bra camping med skön skugga under träden och med en massa olika terrasser att slå läger på.

Utsikt från "sovrummet"

post-917-0-44635500-1437727973_thumb.jpg

post-917-0-23204100-1437728021_thumb.jpg

Ett stenkast från campingen ligger stadskärnan med sina gamla stenhus och smala gränder, på kvällarna finns det många resturanger att besöka för att fylla på batterierna efter att solen gått ner.

post-917-0-89004400-1437728141_thumb.jpg

post-917-0-26420400-1437728178_thumb.jpg

I morgon åker vi vidare söder ut för att träffa en annan forummedlem innan vi åker hemmåt igen.

Hälsningar.

Mecki,Maria och Lukas

Sitter ett stenkast från dig nu Mecki - Trieste i Italien. Herre min hatt vad varmt det är. Enligt GPSen så är det två små timmar så är vi framme i morgon - startar tidigt innan värmen blir helt mördande. Tack för tipset om Grossglockner och bromsar btw - testade lågväxeln på ett par ställen bara för att spara dom stackarna men då varvade bilen oroväckande högt så det fick bli descent i etapper.

Annars har jag provat gamla stan i Trieste med Arctic idag... Vespa vore att föredra men det gick. Italiernarna samt turister gjorde stora ögon när skärmbreddarna snek förbi husfasader och små Fiatar/ Vespor/ Allmänt bös. Är faktiskt lite stressad över hur jag ska få ut bilen i morgon men det får faktiskt bli morgondagens problem...

Ringer dig i morgon när jag kommit över gränsen och fram till huset eller stranden.

Kul att höra ifrån er. Jätte fina bilder, nästan så att man tror att bilderna kommer från vykortsstativet på orten. 30 grader i vattnet låter okey men 40 grader i luften det är 15 för mycket för mig, jag sitter hellre här och ……..

Anländer ni via södra Sverige så får du slå en signal, är på språkresa i södra delen dom kommande veckorna.

Ha en fortsatt bra resa och hälsa familjen.

Campingen är utvald och ölen lagd på kylning :-)

Btw. Det där med tånaglarna skulle vara en väl bevarad hemlighet men det hade ju ändå avslöjats i morgon när vi svalkar fossingarna i Adriatiska havet ;-)

Gött Thomas . Då räknar jag med att du har lärt dig det inhemska språket tills vi rullar in i landet på torsdag via Helsingborg.

Vi ses grabbar.

/ Mecki

Å jag är alldeles för lat så jag flyger å befinner mej i Tucepi men åker hem i morgon, och Thomas det är för varmt tur det finns ac på rummet

Aj aj aj !

AC på rummet och flygbiljett.

Är inte ett dugg avundsjuk . ( jo, lite kanske då ;-) )

Hoppas du haft det gött ändå :-)

/Mecki

Idag blev det lite nordisk förbrödning i dom varma vattnen sydost om Pula.

Efter många mil i bilen är det inte fel med ett svalkande bad för både stora och små.

post-917-0-72312800-1437846827_thumb.jpg

Efter badet, lite sedvanlig posering :-)

post-917-0-91166600-1437846856_thumb.jpg

Väderprognosen lovar lite regn i kväll och det är första gången på riktigt länge som jag hoppas att dom spått rätt när det gäller det ;-)

/ Mecki

Missa inte den extra mörka chokladglassen, den är fantastisk!

Har inte hittat nån "extra mörk chokladglass" här finns mängder av olika sorter, kommer du ihåg om det heter nått speciellt?

/ Mecki

Har inte hittat nån "extra mörk chokladglass" här finns mängder av olika sorter, kommer du ihåg om det heter nått speciellt?

/ Mecki

Det var kulglass och den heter något i stil med "extra dark", "extra black" eller liknande och är så mörk att den nästan är svart. Minns dock inte om vi ätit den så långt norrut i Kroatien, eller om det var längre söderut.

Är det av den där "hemgjorda" glassen som dom sålde i varje gathörn i Rovinj så tror jag inte att jag såg nått som var så mörkt

, dom flesta sorter var i regnbågens alla färger .

Men nu har vi ju åkt lite längre söder ut så dom kanske har den sorten här ;-)

/Mecki

Usch va jobbigt för Er med all värme!!!:)

Här har man varit hemma från en månad i Australien i styvt en veckan nu, och jag fryser ännu som en hund!!! Denna "sommar" torde vara den bästa att ha tillbringat söder om Sverige!

Ha de fortsatt gött och spara på den beiga skönheten!