Jump to content

Montera Taktält

klarre

Recommended Posts

Hej!

Har en Hilux dubbelhytt från 2014. Tänkte jag skulle montera ett taktält till sommarens utflykter. Har kollat på detta http://www.expeditionstore.se/product.html/featherlite-140?category_id=38 som jag hade en tanke att montera med thules takräcke. Men frågan är om takräcket kommer klara all vikt ca 180 kg. Någon som har koll på detta? Vid transport kommer det bara väga 40kg.

Hej,

Utan att ha hundra koll har jag svårt att tänka mig att ett takräcke inte skulle palla 180kg stillastående.

På vårt tak är vi tältet plus ca 200kg, iof annat fabrikat men ändå.

Jag tror att det är vikt vid rörelse som är den stora grejen och då är ju 40kg inget att oroa sig för.

En vanlig Svensson kör väl med minst 100kg övervikt på taket vid varje fjällsemester ;)

Edit: kolla Thules hemsida alt ring dem för att vara 100a

Edited by MrWIB

180 kg är inga problem i statisk belastning. På mina bilar satte jag alltid tre bågar för att få det hela stadigare samt sprida ut belastningen.

Se till att dra fast ordentligt och sedan efterdra efter en tid.

Vid mitt första taktält montage så monterade jag Sigicons största taktält på ett par Thulebågar ( de som är ovala i profil ) som satt i railsen på min 120a. Inga problem med 200kg statisk belastning. Det som i efterhand har framkommit var att botten på tältet är svagt kurvformat pga railsmontaget. Om jag hade, som Peder påpekar, använt tre Thulebågar hade det nog inte blivit så kurvformat. Det enda extraarbetet det medför är en bestämd hand mot botten när jag fäller upp tältet så de två bottenhalvorna låser mot varandra. Har inte HiLuxens tak helt klart för mig men som en heads up då. Takgrind är bättre än takräcke IMHO.

Vad är kravet til tält btw? Finns tält för hyggligare priser än det du hänvisar till. Sigicon, Gordigear etc

Tack för alla svar, dumt att man bara kan köpa thule i par, men går nog bygga på något eget som stavar upp tältet. Var hittar man bäst och billigast tält? Köpa utomlands?

Allt kommer nog an på vilka krav du har på tältet. Antal personer, funktion, kvalitet. Vanliga flipp up tält finns från ca 6000 och upp över, de mer skidboxliknande tälten är något dyrare tror jag. Vet att det finns en Norsk firma som öser ut flip up ķinatält om dagen för billigt pris - kvaliteten vågar jag inte säga något om. Kolla finn.no - sök taktelt. Tält från kända leverantörer kostar betydligt mer - ref det du länkade till.

Allt kommer nog an på vilka krav du har på tältet. Antal personer, funktion, kvalitet. Vanliga flipp up tält finns från ca 6000 och upp över, de mer skidboxliknande tälten är något dyrare tror jag. Vet att det finns en Norsk firma som öser ut flip up ķinatält om dagen för billigt pris - kvaliteten vågar jag inte säga något om. Kolla finn.no - sök taktelt. Tält från kända leverantörer kostar betydligt mer - ref det du länkade till.

You get what you pay for!

En enkel regel som i högsta drag gäller taktällt.

Blir antagligen ett Gordigear Explorer Plus med förtält. Var restade i Europa till 20 jul så kommer få plocka upp det i Bayern på vägen ner genom Europa. men slipper frakten iaf :). Verkar vara svårt att få tag på taktält från de flesta tillverkarna med kort varsel.

Är alls inte oenig Peder. Men om behovet är att tältet ska hålla en semester och evt sälja det som är kvar av tältet efter turen är det lite onödigt att bränna på med ett Maggiolina(?) i carbon var min tanke.

Gordigear har jag tro på btw.

Varför ska du köpa det absolut dyraste tältet??!! Jag skulle aldrig köpa ett Maggiolina Carbon för det tältet fyller inget syfte - what so ever.

En semester kan klart förstöras om man köper skräp. Fråga Carl här på Forumet som köpte just en kinakopia och efter halva semestern så ramlade hela tältet i bitar.

Det är inte jag som ska åka. Så köp ni vilket tält ni vill. Jag slipper ju problemet i alla fall :)

Olika typer av taktält har tidigare diskuterats i flertalet trådar.

Åter till ämnet. Jag har mitt tält monterat på 3 Thule bågar. Tanken med tre bågar är att det ska bli lite stabilare, men det blir även ett litet "problem" med att taket välver något.

En annan variant på en Hilux är att montera över flaket, då slipper man en så hög bil.

image.jpg

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Dreglade över flertalet taktält i Australien. Där kostar de runt 5-6kkr bara för riktigt fina tält, så var riktigt sugen på att betala dyr frakt och ta hem ett som specialbagage.

Nästan alla pickuper jag såg under månaden down under med taktält hade de monterade just som Klydd beskrev och som Ralston haft på sin. Bra avseende låg tyngdpunkt och vindmotstånd!

• 2 weeks later...

Så nu har jag kommit tillbaka efter en liten roadtrip i Europa på 500mil. Måste säga att resa med taktält funkade kanon bra. Riktigt smidigt. Monterade på taket på två Thule bågar. Ville inte montera på flaket då jag har flakkåpa som är bra att ha.

Tältet jag bestämde mig för är ett Gordi gear exporer plus 165cm så det var riktigt rymligt till 2 pers. Detta tält tror jag kan räknas som ett mellankvalitets tält. Men har klarat sig bra i både ösregn och storm.

Köpte även till ett förtält som var kanon att ha när man stod på samma ställe några dagar. Nästa år blir det en tur runt Östersjön kommer då köra Danmark samt Norge i nordlig riktning.