Gå till innehåll

Bushtaxiträffen 11-13 september 2015

Mecki

Rekommendera Poster

Nån mer som tänkt åka till Buschtaxiträffen i år ?

post-832-0-60144800-1439361583_thumb.jpg

Mer info här: http://forum.buschtaxi.org/buschtaxi-treffen-2015-der-termin-the-date-t47769.html

Träffen äger rum i Storndorf strax söder om Kasselbackarna en lagom dagsetapp (ca 50 mil) från Kiel.

Förra året besöktes träffen av lite drygt 900 fordon där merparten av dessa var Land Cruisers och 99% av dom var mer eller mindre expeditionsutrustade :-)

Träffen var mycket trevlig och välorganiserad och kan varmt rekomenderas om man gillar att titta på bilar och träffa likasinnade.

I dagsläget är det jag i 42:an och Hasse Målarn i hans fina 73:a som tänker åka.

Tanken är väl att ta ta Kielfärjan från Göteborg på kvällen den 9:e så vi är framme i Storndorf på torsdag eftermiddag.

Hemmåt åker vi på Söndag middag och tar vägen upp genom Danmark för att inte ha några särskilda tider att passa.

Det hade varit roligt om det var nån mer som ville slå följe med oss, är så fallet är det bara att meddela det här eller på annat valfritt sätt.

Var och en bokar sin egen biljett.

/ Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 1 month later...

jag uppdaterade översta inlägget lite med en bild :)

Även jag planerar för att åka på denna träff (kan dock inte bestämma 100% då det är planerat förändringar i familjen runt dessa datum). Trots dåligt väder förra året var det fantastiskt trevligt!

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Nu börjar planeringen av aktiviteter på träffen publiceras.

Klippt från http://forum.buschtaxi.org/btt2015-workshops-vortrage-fragestunden-programmpunkte-t52655.html

---------------------------------------------------------------------------------------

Teile-Flohmarkt: http://forum.buschtaxi.org/btt2015-teile-flohmarkt-hier-eintragen-t52185.html

Hier darf jeder Angebote und Gesuche einstellen, um vor Ort Teile zu tauschen, zu verschenken, zu verkaufen. Und natürlich könnt ihr auch ohne Anzeige einfach Eure Teile mitbringen und vor dem Auto auslegen.

Workshop "Bergen" (inkl. Arbeiten am Greifzug) mit Peter, Axel und Axel

Fragestunde "Bergezeug": Bergegurte, Softschäkel usw. mit Christoph von spanngurte.org

"Geocaching" mit Mike

Vorführung "Umgang mit Sprengringfelgen" mit Felix

Fragestunde "Navigation" mit Ferran von Navigattor

Diavortrag von Joe Küster, Overcross...Titel steht noch nicht fest

Workshop "Urlaubsfotos" mit Enzo

Diavortrag "Verkehrschaos im Dschungel – im Landcruiser von Kamerun in den Kongo" mit Rudi Kleinhenz

Feuerkoch David Wiessner backt Brot und Kuchen und zaubert ein komplettes Menü - auf dem Feuer. Hier die Infos aus letztem Jahr: btt-2014-vorfuhrung-und-verkostigung-vom-feuerkoch-t47578.html

Workshop "Unterwegs kochen" mit Tim

Live-Schaltung zu Ute und Andreas von silk-road.de direkt in die Ideenschmiede...(das war'n Witz ;-) )

Vorstellung zweier zukünftiger 4x4-Classic-Reisen: "Transamazonica4x4" und "Outback4x4" mit Cruiserworld.nl

Bei Martin im Camp ist immer "Petromax-Zeit" - wer etwas wissen möchte, darf sich bei ihm einfinden und bekommt die volle Ladung an Fachwissen, Reparatur- und Wartungsanleitungen und jede Menge blöder Sprüche von Umstehenden :-)

Fragestunde "Euro 5 - System SK" mit Tom Ramming von Toms Fahrzeugtechnik

Fragestunde "Euro 5 - System Extrem" mit Thomas Lermer von Extrem Fahrzeuge

Fragestunde "Organisation von Langzeitreisen" mit Ute und Andreas

Fragestunde "Ladungssicherung" mit Christoph von spanngurte.org

Vorführung "Sattlerarbeiten" mit Uwe Kirste

Fragestunde "Fahrzeugkontrolle und -Wartung unterwegs" mit Allrad KEBA

Workshop "Gute Reise-Filme drehen - wie geht das?" mit Gerd Cordes. Gerd war früher mal "beim Fernsehen" und führt uns in die Grundlagen der Reisefilmerei ein.

Workshop "Solaranlagen auf'm Toyo" mit Manuel Preuß (überarbeitete, aktualisierte, neue Version!)

Diavortrag "Mythos Seidenstraße 4x4 - 184.000 Kilometer mit dem Buschtaxi durch 28 Länder" mit Ute und Andreas

Info-Stand der Deutschen Zentrale für Globetrotter DZG

Fragestunde "Trockeneisstrahlen" mit Thomas Rippel

Fragestunde "H-Zulassung" mit den Jungs von Allrad KEBA

Workshop "Erste Hilfe" mit David und Tim

Vortrag "Mit zwei Hilux durch Türkei, Iran, Turkmenistan, Usbekistan, Kirgistan" (zumindest ein Teil davon) mit Stefan und Hanjo

Vorführung "Fett kochen" (Verarbeitung von Rostschutz-Fett mit Gerd Cordes

Trim-Line ist natürlich auch wieder vor Ort und beklebt Eure Scheiben und Euer Blech zum Sonderpreis

Die KEBA-Verschränkungsrampe ist natürlich auch wieder mit dabei

Und die Roadbook-Tour rund um Storndorf gibt es auch wieder! http://forum.buschtaxi.org/btt2013-rund-tour-zum-selber-fahren-t41886.html

Länk till kommentar

Sådär, då var färja bokad från Göteborg->Kiel på onsdag kväll den 9 september.

Dagens tips är att boka innan 1/9 och använda erbjudandekod BOKANU för 50% rabatt :)

Verkligen inga fler som tänker passa på att besöka denna fantastiska träff??

Länk till kommentar

Sådär, då var färja bokad från Göteborg->Kiel på onsdag kväll den 9 september.

Dagens tips är att boka innan 1/9 och använda erbjudandekod BOKANU för 50% rabatt :)

Verkligen inga fler som tänker passa på att besöka denna fantastiska träff??

Ich spreche nicht so gut :(

Länk till kommentar

Ich spreche nicht so gut :(

Några tyska språkkunskaper behövs inte!

Ett av de bästa minnena från förra året var när jag och Mecki diskuterade 40-serie med några italienska herrar. Dom kunde inte ett ord engelska (eller tyska) och vi kunde ingen italienska, men några timmar senare hade både tidningsartiklar, utrustningsnivåer och italienskt lantvin avhandlats :) Och emellanåt fick vi översättningshjälp av någon annan på träffen.

Workshops och en del föreläsningar var lite svåra att hänga med på, men alla på träffen är väldigt hjälpsamma och de flesta som är där är folk som reser med bilen och därmed vana att kommunicera på utrikiska :)

Länk till kommentar

Schemat över aktiviteter, föredrag och liknande från forum.buschtaxi.org

Buschtaxi-Treffen 2015 - Händlermeile.jpg

Mecki,

15:30 på fredag får vi kolla på is-blästring!

MEDICAL ASSISTANCE by ORMS vis-à-vis the "Ideenschmiede"

- The Buschtaxi Shop offers the finest merchandise for Toyota enthusiasts

- Trim-Line foils your car's windows on the meeting

- Advice and assistance on the Exhibitors Mile, many of the exhibitors also offer special promotions for festival visitors

- Our Buschtaxi butcher Michel Gensler and his team cater you with good, homemade stuff - incl. Breakfast with fresh buns!

- Private flea market: Simply lay down all the stuff s you want to sell in front of your car and maybe list them on the bulletin board (at the entrance)

There are two locations for the q&a sessions and presentations (the "Ideenschmiede" and the "Hall" at the entrance) and the "Event Area" ("Aktionsfläche") on the Dealers Mile. Locations are given below, plan hangs out at the entrance.

NOTE: All events are held in German language, otherwise noted.

### FRIDAY ###

11:00 Q&A "Registration of Historical Vehicles in Germany" with Allrad KEBA (Dealers Mile, KEBA Trailer)

13:00 Presentation: "Outback 4x4 2016 - Tour with classical Land Cruisers" (English) with Cruiserworld (Hall) (ca. 60 min.)

14:00 Demonstration "Upholstery" with Uwe Kirste (Dealers Mile, Event Area)

15:00 Demonstration "Recovery Tools: Straps, Ropes etc." with Christoph Neth (Dealers Mile, bergegurte.org)

15:30 Demonstration "Dry Ice Blasting" at Kraftwagenzentrum (Dealers Mile)

15:30 Workshop "PTO / Winch / Hydraulic" with Axel Hammer (Dealers Mile, Event Area)

16:30 Slide Show "The Baikal-Amur-Road: From Sachalin to Mongolia" with Gundl (Hall) (ca. 90 min.)

16:30 Demonstration "Rust Protection Grease" with Gerd Cordes von TimeMax (Dealers Mile, TimeMax) (ca. 60 min.)

19:30 Slide Show "Iran, Turkmenistan, Usbekistan" with Stefan (Hall) (ca. 60 min.)

21:00 Slide Show "Legendary Silk Road - 184,000 km and 28 countries with the Bushtaxi" with Ute and Andreas (Hall)

### SATURDAY ###

10:00 First Aid training with David and Tim (Ideenschmiede)

10:00 Q&A "Long Time Travelling" with Ute and Andreas (Hall) (ca. 90 min.)

11:00 Demonstration "Recovery Tools: Straps, Ropes etc." with Christoph Neth (Dealers Mile, bergegurte.org)

11:30 Demonstration "Dealing with Split Rims" with Felix (Dealers Mile, Event Area)

11:30 Q&A "Vehicle Maintenance on Tour" with Allrad KEBA (Dealers Mile, KEBA Trailer)

11:30 "Fire Cook" David Wiessner prepares a menu on open fire for 30-40 people (meeting point Ideenschmiede)

12:00 "GOOD Travel Movies self made easily" with Gerd Cordes and Axel Vetter (Hall) (ca. 60 min.)

12:30 Presentation "Euro 5 - System SK" with Tom Ramming (Dealers Mile, Toms Fahrzeugtechnik) (ca. 60 min.)

13:00 Workshop "Recovery" (incl. hand winch) with Axel, Axel and Peter (Dealers Mile, Event Area)

13:30 Slide Show "How we almost made it to Africa" with Joe Küster of Overcross (Hall) (ca. 60 min.)

14:00 Q&A "Navigation Systems" with Ferran Revoltos (English/German) (Dealers Mile, Navigattor)

14:30 Presentation "Dry Ice Blasting" at Kraftwagenzentrum (Dealers Mile)

15:00 Workshop "Solar Power on my Toyota" with Manuel Preuss (Dealers Mile, Wuestentauglich)

15:00 Presentation: "Transamazonica4x4 - Tour with classical Land Cruisers" (English) with Cruiserworld (Hall) (ca. 60 min.)

16:00 Presentation "Euro 5 - System Extrem" with Thomas Lermer of Extrem Fahrzeuge (Hall)

17:00 The legendary Flex Test on the Ramp (Dealers Mile, KEBA Trailer)

19:30 Movie "Davaï Kamtchatka" (French) with Marc Mellet (Hall) (ca. 60 min.)

21:00 Slide Show "Traffic Jam in the Jungle - in a Land Cruiser from Cameroun to Congo" with Rudi Kleinhenz (Hall)

### SUNDAY ###

10:00 Q&A "Injectors 1KD-FTV Engine" with Allrad KEBA (Dealers Mile, KEBA Trailer)

10:00 Audiovision "Westsahara - the Empty Quarter" with Gaby & Manfred Herrmann (Hall) (ca. 40 min.)

11:00 Workshop "Solar Power on my Toyota" with Manuel Preuss (Dealers Mile, Wuestentauglich)

11:00 Workshop "GOOD Travel Photography" with Enzo Wurg (Hall) (ca. 90 min.)

11:00 "Fire Cook" David Wiessner bakes bread and cakes on the open fire (Meeting Point Ideenschmiede)

11:00 Little Geocaching Event with Mike (N 50° 38.945 E 009° 15.850 WGS84)

12:00 Demonstration "Dealing with Split Rims" with Felix (Dealers mile, Event Area)

12:00 Demonstration "Load Securing" with Christoph Neth (Dealers Mile, bergegurte.org)

Länk till kommentar

Undra om man kan lämna in 42:an så att dom får nått att öva isblästring på ;-)

Det är ju flera intressanta föredrag att kolla/lyssna på så vi får nog att göra hela helgen.

/Mecki

Länk till kommentar

Vi på Couplertec kommer att ha en monter representerad på Buschtaxiträffen tillsammans med våra kollegor från Australien. Kom gärna förbi och lär er mer om Couplertec elektroniska rostskydd samt ta del av vårt förmånliga lanseringserbjudande. Maila ulf@couplertec.se för mer information.

Länk till kommentar

Nu är vi framme på BTT.

På vägen fick vi sällskap av några Norrmän och Danskar.

Pål med sällskap anslöt i Göteborg i hans Artic Truck 80:a och strax norr om Göttingen kom vi ikapp Kjell i hans 61:a .

Kjell hade mött upp Michael ,Kim och några andra Danskar i Kolding.

Nu har vi bildat ett Scandinaviskt läger mitt på campen i Storndorf.

post-917-0-73321800-1441919317_thumb.jpg

post-917-0-19878000-1441919363_thumb.jpg

post-917-0-02899200-1441919409_thumb.jpg

post-917-0-17180800-1441919456_thumb.jpg

post-917-0-34796500-1441919497_thumb.jpg

post-917-0-77767500-1441919531_thumb.jpg

post-917-0-19781900-1441919567_thumb.jpgpost-917-0-50676600-1441919608_thumb.jpg

/Mecki,Klydd,Rylander

Länk till kommentar

Här kommer några bilder från resan. Vi tog färjan från Göteborg till Kiel på onsdagkvällen, och redan där mötte vi upp med Pål och hans stabila HDJ80

IMG_2129.JPG

På torsdagen mötte vi upp övriga bilar från Norge och Danmark och körde i följe. Riktigt kul att köra ihop!

IMG_2147.JPG

Skandinaviska "campen"

IMG_2153.JPG

Även om det var stressigt med att hinna se allt och fånga så många intryck som möjligt, fanns det viss tid för paus :)

IMG_2165.JPG

En tuff två-hjulsdriven motorcykel var också tillsalu

IMG_2176.JPG

Ett besök i CouplerTecs monter gav en rejäl genomgång av deras rostskydd. Tackar Simon :)

IMG_2292.JPG

En GRJ76 som var ruskigt fin

IMG_2301.JPG

Till frukost serverades pannkakor

IMG_2325.JPG

Ett av stråken med bilar..

IMG_2358.JPG

Nästa års träff går av stapeln 9-11/9 och planeringen är redan igång.... :)

Länk till kommentar

fler bilder finns på Buschtaxi forumet, där Meckis BJ42 fastnat på flertalet bilder, men även min kökslåda i bagaget har fastnat på bild.

http://forum.buschtaxi.org/bilder-btt-2015-t52837.html

Mecki tog hem en hedervärd 4:e plats på flex-rampen. Dessutom inte mer än 0,5cm från tredjeplatsen. Inte dåligt på en träff med 1000 bilar!! :)

Protokollet finns här:

http://forum.buschtaxi.org/btt2015-die-verschrankungsrampe-t52980.html

Länk till kommentar