Gå till innehåll

Solrosgaraget.

Rylander

Rekommendera Poster

Kommer det två billiga Jeepar på blocket nu då du har visat dem " ljuset " ? :D

Eller Billig Hilux........

Efter provkörningen i lördags så hittade jag oljesöl mellan notor och lådan, när jag upptäckte det så

släckte jag ner i garaget och gick upp och försökte trösta mig själv med en god öl.

Så i söndags lyfte jag ner lådan på nytt, misstänkte att det var något fuffens med packboxen som jag

hade bytt. Men icke, den höll tät. Det verkade som att det var mellan oljetråget och blocket som det

läckte, tajtade till bultförbandet på tråget och i kväll var det åter dags för provkörning. Men det läckte

likt förbannat :mad: . Fortsätter det at läcka när jag besöker Norge nästa månad så kanske det inte är hela

värden, Norges oljereserv behöver nog fyllas på :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut när en amatörkirurg sprätter upp en motor.

b5a.jpg_l.jpg?progressive

Skulle haft ett tråg från en 2LT att sätta dit nu när man ändå har plockat ner det gamla. Ett sådant

tråg har lite lägre profil än det jag har, då hade det blivit mer luft mellan tråg och parallellstag.

När jag tittade närmare på den gamla trågpackningen så verkade det ha läckt vid en av bultarna i

bakkant av tråget.

Länk till kommentar

Väldigt ren och fin oljesil!

På 120 kan man inte " jobba " med motorn i bilen... Därför har jag en extra hängande i garaget - blir enklare att komma åt den då :D .

Håller tummarna för att det går rätta vägen med skruvandet!

Glöm inte att boka Norgeresa ;) .

Länk till kommentar

Det verkar som det gjorde susen med ny trågpackning, inget oljesöl efter provkörningen i kväll :) . Bara

ett par småsaker som skall fixas, sedan är vi redo för vinterträffen i Norge.

@Jon. Jag anmäler mig i helgen till Vinterträffen. Har fyllt upp högersätet mad en från Svenungsons

Jeepdepå, en inbiten Jeep åkare. Så du har ett digert jobb framför dig att omvända honom ;).

Länk till kommentar

• 3 weeks later...

Har något mysko med bromsarna, upptäckte detta när det var halt ute. Den låste upp bromsarna bak

först, läskigt när man inte var bered på det. Har bytt plats på bromskretsarna på huvudcylindern men

fenomenet finns kvar en stund. Men efter att jag ha kört ca 500m så fungerar det som det skall, det låser upp

fram innan det gör det bak.

Det som sitter i bilen är en hydrobooster och huvudcylinder från Volvo 240. Någon som har en teori på

vad det kan var vara för fel?

Länk till kommentar

Trummor bak och skivor fram?

På min gamla skoda-pickup härledde jag ungefär samma symptom till rost inne i trummorna så friktionen blev högre där. Värst på vår och höst och när bilen stått ett tag. Bara att köra försiktigt de första metrarna.

Redigerad av Kingkalrot
Länk till kommentar

Det är nog inte rostiga trummor eller reduceringsventil, men något fuffens är det. I kväll när jag stod

och hängde över motorrummet så hittade jag oljesöl mellan boostern och bromscylindern. Men jag

kunde inte avgöra om det var bromsvätska eller servoolja. Mest trolig är nog att det är bromsvätska.

Länk till kommentar

• 2 weeks later...
  • Klydd changed the title to Solrosgaraget.