Gå till innehåll

Solrosgaraget.

Rylander

Rekommendera Poster

Har du dålig bromsverkan eller varför sätter du i en hydrobooster ?.

Dina bakbromsar ser ju exakt ut som dom som sitter på Jeep Tj/Yj mm.

Bytte bromsbackar på min bil idag,var betydligt större backar än på tidigare Jeepar jag haft.

Tycker jag har bra bett i bromsarna trots 37".

Kände att jag hade glapp i ett hjullager bak,tog ut vänster drivaxel.

Krympringen kunde jag dra av för hand.

Hjullagret lossade lätt med ett par slag på bromsskölden.

Hoppas materialet på lager/krympring har gett sig,annars får det bli en ny drivaxel.

Träff i Uddevalla i slutet av Februari,satsar på att få bilen färdig till dess.

Får min arb till framaxeln nästa vecka,hoppas den är på plats till den körningen.

Köpte du alla lager/tätningar från Trailgear ?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du dålig bromsverkan eller varför sätter du i en hydrobooster ?.

Dina bakbromsar ser ju exakt ut som dom som sitter på Jeep Tj/Yj mm.

Bytte bromsbackar på min bil idag,var betydligt större backar än på tidigare Jeepar jag haft.

Tycker jag har bra bett i bromsarna trots 37".

Kände att jag hade glapp i ett hjullager bak,tog ut vänster drivaxel.

Krympringen kunde jag dra av för hand.

Hjullagret lossade lätt med ett par slag på bromsskölden.

Hoppas materialet på lager/krympring har gett sig,annars får det bli en ny drivaxel.

Träff i Uddevalla i slutet av Februari,satsar på att få bilen färdig till dess.

Får min arb till framaxeln nästa vecka,hoppas den är på plats till den körningen.

Köpte du alla lager/tätningar från Trailgear ?.

Jo, broms setupen bak känner man igen från TJ:n. På lj70 som jag hade upplevde jag inte att

det var dåliga bromsar men på Luxen där emot är bromsarna usla. Inte ens på grus går det

att få hjulen att låsa sig, hoppas det blir bättre klipp i bromsarna med hydrobooster.

Jag har två uppsättningar över med lager och krympring till bakaxeln om du skulle behöva

och om dom passar.

Tätningar kommer från Trailgear men lager och cv-knutar m.m kommer från Milner. Hade varit

kul att hänga med till Uddevalla men bilen blir nog stående ett par månader till.

Länk till kommentar

Fick byggt om luftfilterburken så att den får plats mellan batteriet och bromsservot, men det är tajt.

Det är inte lika lätt att byta filter som förut, får lyfta ur batteriet så att man kan vrida på burken.

Men vad tror ni om röret som ligger mellan motorn och kylet, är det okey att ha det så?

11c.jpg_l.jpg?progressive

Länk till kommentar

Fick byggt om luftfilterburken så att den får plats mellan batteriet och bromsservot, men det är tajt.

Det är inte lika lätt att byta filter som förut, får lyfta ur batteriet så att man kan vrida på burken.

Men vad tror ni om röret som ligger mellan motorn och kylet, är det okey att ha det så?

Det går väl alldeles utmärkt att ha röret placerat där, om du har fäst det på något bra sätt.

Länk till kommentar

Var och hämtade mina diffar i vecka så i dag var det dags för återmontering.

ee5.jpg_l.jpg?progressive

5a3.jpg_l.jpg?progressive

96e.jpg_l.jpg?progressive

87f.jpg_l.jpg?progressive

Efter att ha legat på knä större delen av dagen i garaget och skruvat på axlarna så gav jag upp, får

fortsätta i morgon och göra färdigt axlarna.

Den sista timmen i garaget tillbringades ståendes, lätt lutad framåt över motorrummet för att göra klart där.

Större garage med billyft sår högt upp på önskelistan nu.

6c1.jpg_l.jpg?progressive

Länk till kommentar

I dag blev jag tvungen att riva bakaxeln igen. När jag väl hade dragit slangen mellan kompressorn och

diffen så var det dags för funktionsprov. Kompressorn gick oavbrutet, tänkte att jag har väll missat att

ansluta slangen riktigt, men anslutningarna var täta. Ur med en drivaxel för att lyssna i röret när

kompressorn var på. Jo då, där inne i röret pyste det. Ur med den andra drivaxeln och ur med diffen.

Det visade sig att man glömt att stoppa i två o-ringar som skall täta i hylsan som styr till och från slag på diffen.

SUCK…… :mad:

c41.jpg_l.jpg?progressive

Redigerad av Rylander
Länk till kommentar

Jo det här var allt planerat. Skall byta en av slangarna som går till värmepaketet. Vid värmekranen i

motorrummet är slangen skarvad och på andra sidan torpedväggen så viker den av ca 90 grader, och

där har slangen vigt sig. Men hittar ingen bild och artikelnummer på den på slangen. Bara en bild

på värmekranen och den lilla slangbiten innan skarven.

148630625583865100_resized.jpg

Länk till kommentar

Hej,

Tänker att det borde ju gå att hitta hos en vanlig slangleverantör? Här köper vi slang i jobbet. Ta med den dit bara så löser de nog en utan "kink" ;)

Jag var där förra året och skulle handla men vände i dörren. En stor lapp på dörren deklarerade att

man bara kunde handla som företagskund :(

Länk till kommentar

Jag var där förra året och skulle handla men vände i dörren. En stor lapp på dörren deklarerade att

man bara kunde handla som företagskund :(

Ah, sorry hade jag ingen aning om ...

Dessa då, de kan till och med komma hem till dig och lösa det, kanske kostar extra men ändå ;)

Länk till kommentar

Trångt och bökigt att få dit den nya värmeslangen men nu sitter den på plats, det mesta av

inredningen är också på plats. Hade tänkt få bilen körklar till NLCK:s vinterträff i Åstjern men

det återstår ett ännu ett mekaniskt ingrepp så vi får se om jag hinner bli klar i tid.

64b.jpg_l.jpg?progressive

Länk till kommentar

byta utväxling? Eller byta hela lådan? Bra jobbat att få ner den själv! :)

Jag nöjer mig med kopplingsbyte denna gång. Vet inte hur jag skall göra med fördelningslådan,

dubbla lådor eller om jag skall gå på 4,70 i utväxling och bara ha en låda. Enklast är att ändra

utväxling i en låda, skall man ha två lådor så drar det med sig en massa jobb, nya kardaner, ny

växellådsbalk m.m.

Länk till kommentar

Inga bilder från kvällens garagestund men nu är växellådan på plats. Gjorde ett par tappra försök att

få dit den själv men det gick inte, det krävdes ytterligare fyra händer för att få den på plats. Hjälpen

kom från två Jeep ägare som fick prova på att mecka med Toyota. Tack till Svenungsons Jeepdepå.

Länk till kommentar

• Klydd changed the title to Solrosgaraget.