Gå till innehåll

Solrosgaraget.

Rylander

Rekommendera Poster

Smarta rör på kåpan där, vart bär det av ? Premiär expedition ?

Vi är sex bilar som far norrut i Sverige och vidare in i Norge, försöker att lägga upp en bild varje dag på Instagram under thomas.rylander. Första övernattningen blev i Kopparberg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är sex bilar som far norrut i Sverige och vidare in i Norge, försöker att lägga upp en bild varje dag på Instagram under thomas.rylander. Första övernattningen blev i Kopparberg.

Insta-vad-för-något?? :wacko:

Länk till kommentar

• 4 weeks later...

Tiden går fort, nu är det två veckor sedan vi kom hem från vår tripp. Tanken var att vi skulle köra via Ånn och in i Norge. Väl framme i

Ånn så tyckte slavcylindern till kopplingen att det fick vara nog. Det blev stillestånd ett par dagar tills jag fick tag på en ny slavcylinder.

Blev inte så mycket kört i Norge som var planerat men desto mer på små fina grusvägar i Sverige, blev drygt 300 mil innan vi var hemma igen.

Bilder från vår tripp: http://foto2016.solr....eu/#!album-107

Som sagt, tiden går fort och snart är hösten här. Då gäller det att alla delar finns hemma. I dag kom ett paket från EURO4x4PARTS.

Tack micky.cat för fin service och snabb leverans.

146920650708421300_resized.jpg?width=1920&height=1080

Ytterligare paket väntas dimpa ner inom den närmaste tiden. Kommer att bli en fin höst i garaget men innan dess så bär det av till

Öland med Luxen.

Länk till kommentar

• 4 weeks later...

Då var årets bilsemester slut, det har blivit närmare 500 mil kors och tvärs i Sverige med 25

övernattningar i taktältet.

Inför nästa säsong så tänkte jag först att byta taktältet till ett större men har tänt om efter att ha sett

den här bilen post-1136-0-76763600-1471118933_thumb.jpg men dilemmat är Vaude inte tillverkar tältet längre. Visst dom gör

liknande men dom är inte intressanta.

Har någon förslag på var man kan hitta ett liknande så får ni tjoa till.

En sak till, det blir ju massvis av kondens under madrassen i taktältet. Har ni andra taktältscampare

problem med detta? Hur har ni löst problemet?

Länk till kommentar

Inte dåligt att få till 25 nätter i tältet på en semester! :)

Jag har kört med den lösningen och tycker det funkade bra.

image.jpeg

(Jodå, Sid är där någonstans i bakgrunden)

Jag har "Vaude Drive Van" medan bilden du visar har "Vaude Drive Base". Nu skriver du i och för sig att du inte vill ha något annat Vaude än det du visar, men annars verkar detta fortfarande finnas. Tex går det att köpa här (om några dagar)

https://www.globetrotter.de/shop/vaude-drive-van-252027

Jag har ett extra mellanlager av bikakestruktur under min madrass för att slippa kondens.

Länk till kommentar

SWR problem.

Fick för mig att byta antennen till komradion i Luxen, köpte en Sirio 3000. Monterade den nya antennen

och kopplade in swr-mätaren, swr värdet blev drygt 3. Mätte upp kablaget och jorden men hittade inget fel.

På antennfoten finns lite justermån men det gör ingen skillnad. Pratade med Limmared om problemet

och fick till svar att kapa längden på antennspröt. Efter att ha kapat ca 10 cm utan märkbar förändring

på swr värdet gav jag upp och monterade den gamla antennen, på den ligger swr värdet på ca 1,4.

Någon som har tipps på vad som är kan vara fel, eller kan det vara antennen som är kaputt?

Redigerad av Rylander
Länk till kommentar

Till min bil finns det ett par olika fördelningslådor att välja på. Har kommit fram till jag har 21 splines

på inut gear och att det inte är top shift.

Så det återstår två lådor att välja på, den ena har forward shift 4” och den andra har 4,5”. Någon som

vet vad forward shift 4" respektive 4,5” betyder?

Länk till kommentar

• 3 weeks later...

Trots sommar så har det hänt lite i garaget. Renoverat en huvudcylinder från en Volvo 240 som nu är

dockad på hydro booster från en Chevrolet Blazer. Tanken är att det skall bli bättre klipp i bromsarna.

147361667192374200_resized.jpg?width=1280&height=720

Kompressor och knappar för ARB spärren är på plats.

147361668127087500_resized.jpg?width=1280&height=720

147361667492372300_resized.jpg?width=1280&height=720

Och idag fick jag bytt schacklarna till en modell lite längre än originalet.

147361668423172900_resized.jpg?width=1280&height=720

147361667861808500_resized.jpg?width=1280&height=720%20

Länk till kommentar

• 1 month later...

I dag kom ett paket med lite delar. Det var bl.a. u-bult flipkit och delar för att bygga en ny kardan till framaxeln.

147750449053884800_resized.jpg

147750449490630700_resized.jpg

Har även fått gjort nya slangar till hydro boostern men en fråga angående boostern. Returen (low

pressure return)som skall gå till burken med servo olja, måste den gå direkt till burken eller kan jag

gå på med en t-koppling på returen från servosnäckan?

Länk till kommentar

Har även fått gjort nya slangar till hydro boostern men en fråga angående boostern. Returen (low

pressure return)som skall gå till burken med servo olja, måste den gå direkt till burken eller kan jag

gå på med en t-koppling på returen från servosnäckan?

Du ska nog dra den till behållaren så du slipper få ev mottryck när du släpper bromsen, kan tänka mig att bromsen släpper i samma hastighet som oljan går i retur.

Men det är bara spekulationer från min sida så jag kan ha helt fel :wacko:

Länk till kommentar

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • Klydd changed the title to Solrosgaraget.