Gå till innehåll

Solrosgaraget.

Rylander

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har börjat tillverka delar till fästena för rock sliders. Det blir tre fästpunkter i ramen och efter sidan på

tröskeln kommer det att ligga ett 52m.m rör.

Någons som vet var man hittar självgängande bult?

145703075550119800_resized.jpg

Redigerad av Rylander
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var iväg och köpte lite bult hos Skruvcenter. Återstår att se hur dom drar i ramen och om jag behöver

förstärka med en plåt.

Alla fästena är ihopsvetsade.

145719386144373900_resized.jpg

Hängt upp det provisoriskt på en sida, vaknar man i hyfsad tid i morgon så kanske man hinner göra klart en sida.

145719386268855200_resized.jpg

145719386200231500_resized.jpg

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

En sida klar. Provade med självgängande bult, dom drog riktigt gott men för att vara på den säkra

sidan så gör jag som Yota skrev, genomgående bult i ramen.

Om du bultar genom ramen måste du under alla förhållanden sätta en distans på insidan mellan hålen. Annars får du en försvagning när du drar åt bulten/bultarna.

- Sorry - såg att Yota redan skrev detta ovan...

Redigerad av Peder
Länk till kommentar

Innan jag vinklade om bakaxeln så hade jag vibrationer när jag körde sakta på ettan i uppförslut. Nu när

jag har justerat så att vinkeln är ungefär samma på övre och nedre knuten på kardan så har jag vibrationer

från ettan till tvåan och likadant när jag motorbromsar på tvåan. Satte i en liten trä kil i stödlagret för att få

det lite stummare men då tycker jag att vibrationerna blev värre.

Kan vara läge för en dubbelknut och att vinkla om bakaxeln igen. Om någon har en passande dubbelknut

så får ni gärna höra av er.

Länk till kommentar

Har hittat en framkarda med dubbelknut på en bilskrot i närheten, den är till en Taro 90:a. Någon

som vet om det är samma bultdelning på medbringaren som tidigare hilux?

Ja, det är det. Men det är inte samma bultdelning på dubbelknuten som på din bakre kardan så det blir lite ombyggnad innan du fått dit den.

En dubbelknut som suttit tillsammans med IFS kan inte vinkla lika mycket som en som suttit tillsammans med stel axel. Kolla så max vinkel räcker till vid full utfjädring.

Redigerad av yota
Länk till kommentar

Ja, det är det. Men det är inte samma bultdelning på dubbelknuten som på din bakre kardan så det blir lite ombyggnad innan du fått dit den.

En dubbelknut som suttit tillsammans med IFS kan inte vinkla lika mycket som en som suttit tillsammans med stel axel. Kolla så max vinkel räcker till vid full utfjädring.

Här kan du läsa om dubbelknuten http://www.4x4wire.com/toyota/tech/cvmod/
Länk till kommentar

Har tiltat om bakaxeln till sitt ursprung och flyttat ner stödlagret ett par m.m , får prova i helgen vad

det gav för resultat på vibrationerna.

Toyota fick äntligen fram rätt framruta till bilen nu i veckan så nu är den på plats. I dag har skruvat dit

bakskärmarna och satt dit Biltemas svarta skärbrädor som stänkskydd :idea:

145892243158259400_resized.jpg

145892243312175700_resized.jpg

Fick ett par paket i går med prylar jag beställt, en tempmätare för avgaserna och en backkamera.

Backkameran var lättast att montera så den sitter nu på plats.

145892243354547500_resized.jpg

145892567781485900_resized.jpg

Länk till kommentar

Det blev en provtur i helgen ner till Meckis Toyotagarage. Efter att ha balanserat däcken så fungerar

den riktigt bra på vägen. Har liite vibrationer kvar i drivlinan, det är när jag kör på 2H och kör sakta

på 1:an i uppförslut.

Så här ser den ut med bakskärmar monterade.

145899698433466500_resized.jpg?width=1280&height=720

Hinner jag få mina hjul spacer innan lördag så blir det besiktning nu på lördag och efter besiktningen

bär det av till klubbkörningen i Rollsbo.

Länk till kommentar

Gillar inte luftfiltret som sitter direkt på turbon, låter mycket om det och det sitter utsatt.

Anslutningarna på original luftburk passar inte in mot turbon. Har flera gånger vridit och vänt

på luftburken men har inte kommit på hur jag skall göra men i kväll lossnade det, nu vet jag.

145936308052225100_resized.jpg

Började med att kapa bort alla fästena på burken, det var så långt jag kom i kväll.

145936308113314500_resized.jpg

Tanken är att såga loss anslutningen i botten på burken och flytta den till locket. Vet inte om

det har någon betydelse om man plockar ut luften mot insuget i toppen på luftburken.

Någon son vet om det har det?

Länk till kommentar

• Klydd changed the title to Solrosgaraget.