Gå till innehåll

bilköpartankar

Rekommendera Poster

Slänger in denna (100an är kungliga :) )

Skottsäker bil med grym komfort!

Lite hög bränsleförbrukning ev, men det tar du igen på bra inköpspris och lägre skatt!

Skatten är nästan 6k lägre (ca 4700 mot 10200) än 120an med diesel! 6000/15kr/l => 400liter härligt bränsle att köra upp varje år "gratis" ;)

Annars hade jag nog slagit till på denna

Lägre skatt (c 3k), modernare motor => lägre förbruk osv

Om man får tro internet har han ägt den i 6år och den är således en bil som gått långa sträckor åt gången (mtp miltalet), tror jag är bra för hållbarheten.

Begär att få blockets försäkring (vilket skall funka bra vad jag läst) så har man lite trygghet i 6 månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 79
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag tycker också att den senare 08 an verkar intressant. Lite prutande på den så är det antagligen otroligt mycket bil kvar för de pengarna. Apropå drivlinans uppförande, så är jag av uppfattningen att D4D med automat lirar betydligt bättre i LC120 än LC150 kanske beroende på lite lägre vikt samt lindrigare emissionskrav!?

Länk till kommentar

Va å tittade på ytterligare en 08 120 idag med 20000 mil på mätaren, blev besviken, ljudnivån var mycket högre än den andra 08-an i ljungby trots totalt lika bilar, ända skillnaden va att den här hette cross sport i tillägg ( utrustningsnivå mycket ) förmodar jag.

Nej nu verkar damen backa ur totalt på dessa bilar tyvärr, har svårt å övertyga henne mer nu.

Totalt insnöad på att få tag i en svart bil gör det ju inte enklare , oerhört få land cruisers som är svarta av någon anledning !

Hur är det igentligen med Land rovers eller Range rovers ? är det totalt värdelöst och otänkbart å köpa en sådan bil , kvalitetsmässigt inte i närheten av toyota eller ?

Länk till kommentar

Verkar som att ni ska avvakta ett tag istället och hinna reda ut vad ni vill köpa. Angående svart bil, som jag ser det så måste man då antingen hålla bilen skinande ren, eller inse att man kunde haft vilken färg som då en smutsig svart bil alltid ser illa ut.

Länk till kommentar

...

Totalt insnöad på att få tag i en svart bil gör det ju inte enklare , oerhört få land cruisers som är svarta av någon anledning !

Hur är det igentligen med Land rovers eller Range rovers ? är det totalt värdelöst och otänkbart å köpa en sådan bil , kvalitetsmässigt inte i närheten av toyota eller ?

Svart måste vara sämsta färgen på en bil, ser ALLTID smutsig ut, utom direkt efter en tvätt. Men kör den 10m ner på gatan så ser den smutsig ut igen ;)

LR och RR är inte bra bilar, ser coola ut ja, men bra bilar, nej!

Edit: skriver som en kratta ...

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

Postad (redigerade)

vad tror ni om den här ?

13000 mil och fullservad på Toyota är ju förstås det som talar till fördel

för denna bil gentemot 20000-25000 mil på en 08

som kostar ungefär 10000-20000 kr mer i pris.

http://m.blocket.se/varmland/Toyota_Land_Cruiser_D_4D_7sits_Valvardad_1310_59947653.htm?ca=11

Redigerad av john deere
Länk till kommentar

Den kan väl vara intressant, beroende på om man anser att milen eller åren tär mest på en bil!

Troligen 4-vxl automat med tanke på att den är tagen i trafik sommaren 05 men inte säkert så det bör kollas.

Ser ut att vara Defa Elmotorvärmare samt dito kupévärmare , inte dieselvärmare som nämns i annonsen.

Redigerad av Magnus LC
Länk till kommentar

Postad (redigerade)

En liten tanke bara , bilen jag länkade till ska bytas kamrem på , den har bara 13000 mil på mätaren men 15000 mil eller 8 år är ju rekomendationen för kamremsbyte och bilen är alltså 10 år gammal,

Vid ett eventuellt köp och man väljer å göra kamremsbyte här hemma och låt oss säga att det mot förmodan blir ett motorras på bilen på grund av att kamremmen har gått sönder på vägen hem,

blir firman jag köper bilen av skyldiga att ersätta mig för en ny motor då ?

eller kan de slingra sig ur en sådan situation ?

Redigerad av john deere
Länk till kommentar

En liten tanke bara , bilen jag länkade till ska bytas kamrem på , den har bara 13000 mil på mätaren men 15000 mil eller 8 år är ju rekomendationen för kamremsbyte och bilen är alltså 10 år gammal,

Vid ett eventuellt köp och man väljer å göra kamremsbyte här hemma och låt oss säga att det mot förmodan blir ett motorras på bilen på grund av att kamremmen har gått sönder på vägen hem,

blir firman jag köper bilen av skyldiga att ersätta mig för en ny motor då ?

eller kan de slingra sig ur en sådan situation ?

Skulle aldrig köpt den utan att kamremmen var bytt.

Det är ju redan 2 år "för sent" för byte och det borde firman fixa innan de säljer den, att sälja en bil som behöver servas direkt efter att man rullat ur den ur hallen känns inte bra, oseriöst till och med.

Länk till kommentar

Den har ju varit servad på toyota i karlstad under hela livstiden , konstigt att de inte bytat den vid 8 års gränsen ? eller har man sett till 15000 mils gränsen som ett viktigare avgörande.

Hur ofta följs igentligen kamremsbyten sett till ålder istället för mil på bilar i allmänhet tro ?

Länk till kommentar

Min bil sa ifrån med hjälp av en synnerligen irriterande lampa när det var dax för rem-byte. Det skedde exakt när den passerade 15 000 mil.

Beträfande service hos verkstad - jag stör mig hellre på mina egna misstag än att betala för att få chansen att störa mig på andras misstag...

Länk till kommentar

Håller med Wiberg sr. Kolla upp den bil du köper. Serva den direkt med alla oljbyten, såvida du inte kan dokumentera att det är gjort.Även om det är stämplat i boken eller elektroniskt skulle jag själv byta alla oljor,filter o vätskor. Har bilen diffspärr, kolla i så fall att denfunkar. De flesta LC som rullar i Sverige är mkt sällan vid sidan om asfalten o behöver använda diffspärren

Länk till kommentar

Den har ju varit servad på toyota i karlstad under hela livstiden , konstigt att de inte bytat den vid 8 års gränsen ? eller har man sett till 15000 mils gränsen som ett viktigare avgörande.

Hur ofta följs igentligen kamremsbyten sett till ålder istället för mil på bilar i allmänhet tro ?

Ännu konstigare att de inte har bytt kamremmen, det är det som kommer först som gäller, 8 år eller 15 000 mil, det är inget man får välja själv när man skall byta, så att säga.

Jag hade ringt verkstaden och frågat, de kan vara väldigt informativa om de vill, har man otur vill de inte. Men förklara ditt ärende så svara de nog på de frågor de kan.

Har själv ringt verkstad innan bilköp och blev positivt överraskad över hur mycket info de hade om just den bilen (som givetvis var servad på verkstaden jag ringde till) och modellen i övrigt.

Har fd ägaren valt att inte byta kamrem kan det vara mycket annat han har valt bort att byta/åtgärda, servicelampor går att släcka utan att servicen är gjord ...

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Det blev inget köp av bilen i Säffle, skulle vara

välbehållen enligt säljaren men jag brydde mig inte ens om att prova den efter att jag sett den , en buckla på bakluckan , visserligen liten men ack så irriterande, ärgade fälgar ( vanligt att det är på dessa har jag märkt ) smårepor lite hit och dit , underredet var mycket rostigt på balkar o.s.v , dock va den fin inuti men som sagt för mycket skavanker utvändigt.

Angående kamrem så ringde jag verkstaden på Toyota i Karlstad där den blivit servad hela sin livstid ,och fick bara till svar att man inte visste varför remmen inte blivit bytad , mycket konstigt då den såldes tillbaka dit innan den andra säljaren köpte den som jag va hos idag. 2 st bilförsäljare har alltså struntat i och byta remmen ? den hade ju helt klart varit mer lättsåld om man gjort detta men ibland vet man intr hur de tänker.

Tycker inte om bemötandet man fick av toyota karlstad när jag ville luska lite om bilen.

Nej den bilen är borta ur mitt intresse helt nu, men nu har man sett den i allafall.

En annan Toyota 120 som faktiskt va mycket fin och väldigt fin i underredet var i Göteborg på Hisingen hos Autoluna , den hade gått 19000 mil och va en 05-a , hade vart leasad en hel del med lite olika ägare och jag trodde inte mycket på denna bil när vi körde för å titta på den , men leasing-bilar sköts väl verkar det som ( blir väl mycket straffavgifter om man inte gör detta )

Med denna bil fall det på att den ej va 7-sittsig tyvärr , annars hade jag nog kunnat tänka mig den. Faktiskt den finaste Land cruisern jag sett av dessa 5 st land cruisers vi tittat på nu och för ett bra pris 179000, (den man trodde minst på va finast)

Redigerad av john deere
Länk till kommentar

Ju mer jag läser dina kommentarer, så vill jag återigen föreslå att du försöker hitta en av de senare årsmodellerna 07 , 08 eller 09. Då ökar ju chansen att du hittar en bil som inte blivit så patinerad.

Redigerad av Magnus LC
Länk till kommentar

Visst är det så , men plånboken styr ju en hel del

som sagt, men från nu kommer jag nog att avvakta in under året inkommande 07 08 09 or , jag har inte bråttom, så man får drömma lite så länge om dessa mångsidigt fina bilar.

Länk till kommentar