Jump to content

bilköpartankar

Recommended Posts

Hej på er ,

har kanske en dum fråga på ett toyota forum som detta

men jag tar chansen å frågar ändå !

Jag funderar på en toyota landcruiser 120 som

gått 13000 mil ,en ägare. Den står mot en Kia sorento årsmodell 11 och som

gått 8000 mil , ligger i samma penganivå runt 170-180000 , vad ska jag välja ??

Kian har ju nybilsgaranti till och med 2018 eller 15000 mil, och med toyotan finns inga

garantier, trots det så vet jag ju om den välkända hållbarheten de har så jag är väldigt kluven här !

Jag kör ju inte i någon terräng å tala om utan det som tilltalar mig är storleken på bilen och komforten vad det gäller toyotan samt att den känns lite mer "äkta" en kian.

Men vad ska jag göra tycker ni ?

toyotan har d4d motorn på 163 hästar och är en 05-a

Kian är också en diesel men har lite mer kräm i sig.

• Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Helt rätt, som (där) man frågar, får man svar ;)

Har bara kört 120 inte Kian, men kan, utan att förta mig allt för mycket, säga att det är två helt skilda bilar.

En LC är "simpel" och klarar en (hel) del misshandel och tuff terräng om så skulle behövas.

Det jag sett (men inte testat) om Kian säger att det är mer en SUV, dvs en bil som klarar lätt terräng (skogsväg) men trivs bäst på väg.

Kian har säkert mer lull lull och personbilskänsla än en 6 år äldre LC120 har, så där vinner den, även bränsleekonomiskt borde Kian vinna ganska enkelt.

Men vill du ha en bil som funkar i alla lägen, terräng, långkörning, storshopping osv så välj LCn.

Med det sagt, försök att testa båda för att få en känsla.

Var ärlig mot dig själv med vad du behöver och är villig att betala för det.

Ta fram excel-bladet och fyll i för att se om plånboken > = önskan/behovet :)

Denna borde du kunna pruta ner till runt 180k tycker man, lite nyare och förbättrad motor.

Milen på en LC är ingen fara om den är välskött, se till att alla servicar å annat är gjort.

Ja det är inte enkelt må jag säga ,

man vill ju skaffa en bil man trivs med och kan tänkas

behålla i mer än 2 år .

Har haft en Jeep grand cherokee 07-a diesel på 218 hästar i 2 år

innan jag skafade min volvo xc60 som jag har nu och har haft i 1,5 år ,

ingen har jag varit nöjd med ! det talar för å testa koreanskt eller fortfarande vad jag vet

det bästa , japanskt !

Men faktum är att säga vad man vill om Kia men jag hör inte mycket dåligt om

bilarna därifrån , kvaliten verkar faktiskt bra och så just detta med garantin ������

men sen har man ju en helt annan status i folks ögon om man åker runt i en Landcruiser !

Men det bryr jag mig inte om , jag vill bara ha en så krångelfri bil som möjligt och således inte åka på

några dyra reparationshistorier.

Är själv lantbrukare så det där med lite högre dieselförbrukning på Toyotan gentemot kian är inte så stort bekymmer ������

finns diesel för ett "bra" pris här hemma.

Men hur är ljudnivån i en 120 gentemot andra suvar på marknaden ? och sen är det ju det där med just den bilen jag

är intresserad av så ligger där 163 hästar och vad väger bilen 2,2 ton ? flyttar den sig vid en omkörning ?

Annars var ju bilen du länkade till fin , men så många mil jag vet inte riktigt,

Edited by john deere

Land Cruiser (samtliga nyare modeller - LC120, LC150 och LC200) är förvånande ålderdomliga bilar i karaktären, tekniken och komforten.

De kan inte jämföras med bilar såsom Range Rover, Discovery, diverse US-, Europa- och andra Asiatiska bilar. De sistnämnda håller alla en högre teknik i både drivlina och motor + alla gadgets.

För några år sedan hade jag förmånen att prata med en av utvecklingscheferna på Toyota Motor Corporation. Vi diskuterade just olika skillnader. Vad han sa är viktigt. Land Cruiser och även HiLux skiljer sig markant när det gäller målgruppen. Land Cruiser och HiLux motor och drivlina är den mest beprövade som finns. Målgruppen är inte ute efter bilar som har "personbilskomfort eller prestanda". Målgruppen är fokuserad på driftsäkerhet under oftast extrema förhållanden. Tålighet och offroad-kapacitet är andra viktiga faktorer. Målgruppen kräver inte heller högvarviga och högpresterande motorer med mindre driftsmarginaler. Motorerna och drivlinorna är specifikt framtagna för modellerna. Detta till skillnad av andra 4X4-tillverkare som använder samma motorer och drivlinor i personbilar.

Toyota kan inte riskera tillförlitligheten genom att utveckla motorer, chassin och drivlinor för olika plattformar.

Land Cruiser och HiLux är tämligen bullriga och okomfortabla bilar i jämförelse med övriga bilmärken och modeller.

Summa-sumarum, LC och HiLux är mera som arbetsfordon som ska fylla vissa syften under extrema förhållanden. Är du ute efter en SUV eller MPV (eller vad alla kallas), så är LC eller HiLux inget för dig.

LC och HiLux står för hög prestanda (offroad eller under mer extrema förhållanden), driftssäkerhet och kvalitet. "Kvalitet" är för Toyota just driftsäkerheten och "durability" - och inte raffinerade inredningar, avancerade skinninredningar och andra gadgets som saknar betydelse för målgruppen. Man behåller de gamla motorerna intill kunden och användningssättet kräver annorlunda.

Toyota kämpar idag med att tillmötesgå högre miljökrav på sina befintliga motorer och växellådor.

Är du ute efter hög motorvägsprestanda, låg driftskostnad och komfort - är som sagt inte LC eller HiLux något alternativ.

Edited by Peder

Nej det känns som att det blir svårt att övertala tanten där hemma att vi behöver en Landcruiser

för att kunna köra på mina åkrar men något som jag tror tilltalar både henne

och mig är den höga sittställningen som väl måste va högre en på Sorenton ?

annars menar du att det troligtvis är bekvämare med tanke på ljudnivå och annat lull lull att åka

med exempelvis en Sorento mellan Stockholm Halmstad än med en Landcruiser ?

Jag har svårt att tro att du skulle bli besviken på komforten i en LC120 oavsett årsmodell. I alla fall så länge den är i bra skick. Rambyggda bilar överför bla mindre däckljud/vägljud till karossen (örat) än självbärande bilar.

Edited by Magnus LC

tackar för informationen , den bil jag tittar på

ska servas på 15000 mil och där va visst mycket oljebyten på den ,

(axlar o.s.v ) hörde den kostar uppåt 9000 , vet ni om det kan göras billigare

någonstans i Halmstad området ? eller man ska hålla sig till Toyota originalservice ?

kamremmen ska bytas med men det får göras direkt efter köp , den har ju suttit där i mer än

8 år. inte så dyrt dock 4500 kr visst.

Är det stor skillnad på dessa automatlådor 4 respektive 5 steg ?

är det bränsleförbrukningen som skiljer eller bara mer kännbara växlingar mellan stegen ,

är det någon som har 4-stegaren här på forumet som är missnöjd med den lådan ?

Betr komforten i LC 120. Min längsta dagsetapp är 123 mil. Inte många bilar man klarar det med. Min V70 är förvisso ngt tystare,men jag föredrar LCn på långresor.

Går inte att jämföra Sorento o LC. Det är tvåhelt olika koncept.

Håller med , va å provade en idag !

den MrWIB länkade till , dock så är ju den 5-stegad ,

är fortfarande lite orolig att någon ska skriva att 4-stegs lådan är mycket sämre än den jag prova , det är trots allt en 05-a jag är spekulant på som ligger i rätt prisklass för mig.

...

är fortfarande lite orolig att någon ska skriva att 4-stegs lådan är mycket sämre än den jag prova , det är trots allt en 05-a jag är spekulant på som ligger i rätt prisklass för mig.

Jag tror inte det är någon jätteskillnad, men den femväxlade ger säkert bättre bränsleekonomi (högre högsta växel).

Jag har den gamla 4-växlade i min 100a och den funkar fint, vet iof inte om det är samma i 120 ...

Du får prova den fyrväxlade 120on och kolla om du märker någon skillnad.

Jag har svårt att tro att du skulle bli besviken på komforten i en LC120 oavsett årsmodell. I alla fall så länge den är i bra skick. Rambyggda bilar överför bla mindre däckljud/vägljud till karossen (örat) än självbärande bilar.

Det tyckte jag med- innan jag provkörde en LC 150:a med 1000 mil på mätaren...

Tror inte att LC120:a är bättre än efterföljaren vad gäller just ljudkomfort.

Blev ganska förvånad hur bullrig 150:an var, särskilt vid acceleration.

Konstigt, med tanke på priset som var närmare 600'...

Har sett minst 2 st annonser nu med Toyota landcruiser

där man bytt motor , blir lite rädd när man ser sådant , är det de välkända

problemet med spridar-packningar som ej blivit utbytt på dessa mån tro ?

Konstigt att när man hittar en bil-modell som verkar fri från massa strul, så nog hittar

man alltid nått som verkar va bekymmer med , hur troligt är det att man får problem med en

sådan motor ? har kollat upp en bil 05-a där bilen vart återkallad av Toyota 2012 för att byta dessa

spridar" tätningar"( packningar) borde det va ett gott tecken då tro ?

Jag tror inte det är samma automatlåda i LC100 och LC120 med tanke på de olika motorerna och antagligen andra skillnaderna mellan drivlinorna. Vidare känner jag inte till att det skulle vara någon skillnad i driftsäkerhet mellan de 4-eller 5vxl automatlådorna i LC120. När jag själv klurade på att köpa LC120 så letade jag 5-vxl för att den var något mer framtidssäkrad i form av komfort, bränsleekonomi etc än den äldre med 4a växlar. När det gäller 163hk motor med 4-vxl auto så gissar jag att det var samma komponenter som i LC90 årsm 01 o 02 alltså sista årsmodellerna innan LC120 kom årsm 03.

Kamrem och kompletta oljebyten bör du nog göra, men det kan ju löna sig att fråga ett antal olika verkstäder. Tyvärr har jag inga tips på verkstäder i dina trakter.

Tittade nu på LC120 årsm 08 MrWIB tipsade dig om, kändes den fräsch är den enligt mig väldigt intressant. Näst sista årsmodellen, dieselvärmare etc. Är den välservad och kändes fräsch ska du nog inte hänga upp dig på miltalet.

Jo den va fin men något rost fanns på

bakluckan under nummerskyltsbelysningen , inget allvarligt ,men ändå ������

en 08-a med 25000 mil mot en 05-a med 13000 mil

så faller väl jag lite mer för 05-an , som är 20000 kr billigare , dock stundar ett kamremsbyte på den

som sagt.

för där e väl inga barnsjukdomar att ta hänsyn till på en lc120 ?

skulle väl kanske va detta med spridar-tätningarna då, eller det problemet finns kanske

även på senare modeller ?

Edited by john deere

Jag tror inte det är samma automatlåda i LC100 och LC120 med tanke på de olika motorerna och antagligen andra skillnaderna mellan drivlinorna. Vidare känner jag inte till att det skulle vara någon skillnad i driftsäkerhet mellan de 4-eller 5vxl automatlådorna i LC120. När jag själv klurade på att köpa LC120 så letade jag 5-vxl för att den var något mer framtidssäkrad i form av komfort, bränsleekonomi etc än den äldre med 4a växlar. När det gäller 163hk motor med 4-vxl auto så gissar jag att det var samma komponenter som i LC90 årsm 01 o 02 alltså sista årsmodellerna innan LC120 kom årsm 03.

Kamrem och kompletta oljebyten bör du nog göra, men det kan ju löna sig att fråga ett antal olika verkstäder. Tyvärr har jag inga tips på verkstäder i dina trakter.

Det är faktiskt lika tomatlåda i de femväxlade landcruiserarna lc100 och lc120. Även den i dagsläget aktuella lc150 har lika låda som alltså härrör från 2003.

Däremot har Lc150's elaka kusin, Lexus gx 460, en sexväxlad låda, men då får man leva med omaket att tanka bensin.

Källa: http://en.wikipedia....nsmission#A750F

Angående 163,166 och 173 havremoppar, så vill jag minnas att 163:an har en annorlunda vridmomentskurva som inte är till dess fördel.

Åtminstone på pappret så skulle 166:an vara mer körvänlig med mer vrid helt enkelt.

http://forum.ih8mud....d-127kw.317674/

Det tyckte jag med- innan jag provkörde en LC 150:a med 1000 mil på mätaren...

Tror inte att LC120:a är bättre än efterföljaren vad gäller just ljudkomfort.

Blev ganska förvånad hur bullrig 150:an var, särskilt vid acceleration.

Konstigt, med tanke på priset som var närmare 600'...

Det är den gamla 4-cyl stånkan som bullrar. Vägljud existerar dock knappt. Den svaga motorn i kombination till hög vikt gör att växellådan jobbar en hel del (automat) och växlar up- och ner i tid och otid. Kan avhjälpas till viss del med "trimchip".

Som jag skrivit i annat inlägg - så skulle en 6:a med dubbelturbo på 300 hk göra susen.

Det är den gamla 4-cyl stånkan som bullrar. Vägljud existerar dock knappt. Den svaga motorn i kombination till hög vikt gör att växellådan jobbar en hel del (automat) och växlar up- och ner i tid och otid. Kan avhjälpas till viss del med "trimchip".

Som jag skrivit i annat inlägg - så skulle en 6:a med dubbelturbo på 300 hk göra susen.

Sorry för OT

Det är märkligt att Mr Toyota inte insett behovet av en rak 6:a, om det inte ett motorbyte går att motivera rent driftsäkerhetsmässigt så borde ljudfaktorn vara skäl nog.

4cyl

Passat-taxi

6cyl

Äter småfåglar och telefonförsäljare

Om komforten anses vara lite truckig i LC borde inte det avspeglas även i den audiella upplevelsen, som ett slags helhetskoncept?

Om vi bortser från detta lilla snedsteg så bör det tilläggas att den 4cylindringa motorn i lc120, framförallt 166hk och 173hk, förutom spridartätningar, även har haft bekymmer med läckande spridare. Dessa saker har lett till haverier. Dyra sådana.

Toyota Norge har eventuellt börjat att erkänna sådana fel, hur det är i Sverige skall jag låta vara osagt.

Trots dessa saker så står sig en LC väldigt bra i pris på begagnatmarknaden. Även detta är något som skall räknas in i kalkylen vid bilköp.

Men vad ska man göra för å slippa ett haveri med motorn och dess känsliga spridare , fungerar bilen (motorn) felfritt efter att spridartätningarna är bytade och behöver man inte göra något mer byte på dessa tätningar i framtiden om det väl är gjort ?