Jump to content

Ewolderns Bj42

ewoldern

Recommended Posts

Köpte detta långt gångna bj42 projekt som jag tänkte fixa klart och ha som hobbybil framöver.

Så här såg den ut när den kom till Sverige från Danmark 2003

post-1253-0-42656500-1426097549_thumb.jpg

post-1253-0-40044000-1426097573_thumb.jpg

Så här står bilen nu..

post-1253-0-63096300-1426097403_thumb.jpg

post-1253-0-38273000-1426097419_thumb.jpg

Killen som haft den innan mig har lagt ett enormt jobb på att ta den dit den står.

Nu skall jag rostlaga och lacka etc, dörrar, väggar, tak.

Detta hoppas jag ha klart tills april då jag måste ta bort den från vinterförvaringen jag ställt den nu (Litet garage hemma :mad: ), så att man kan få på det då så den kan stå utomhus emellanåt..

Bilen är en Bj42 från 1983, har styrservo, skivbromsar och 5 växlad låda (vad mer kan man önska sig) :-P

Min plan är inget super original skick, utan mer som jag vill ha det.

* Tanken är att min gamla Fairey winch Husky ska sitta i en winch stötfångare fram.

* En annan bakstötfångare med reservhjulshållare och ev hilift fäste skall byggas med inbyggt triplexdrag.

* Sidosteg i stil med de Mecki här på forumet har. (Hoppas det är okej att sno designen) :blush:

Färgmässigt får den vara röd då det är för långt gånget att byta till något annat nu, så vad jag tänkte är att det blir rött ihop med svarta detaljer (tak, grill, gångjärn etc).

Lite i detta stuk tänker jag att det blir: post-1253-0-96201400-1426097481_thumb.jpg

• Like 1

Har hittat en gammal winch från samma tid som bilen. Det är en Fairey winch husky, vad som senare blev uppköpt av superwinch och ännu säljs som superwinch husky.

Gick igenom den och allt ser fint ut, så den fick lite nytt fett och ett albright relä skall beställas.

post-1253-0-63292000-1426097873_thumb.jpg

post-1253-0-91711900-1426097895_thumb.jpg

post-1253-0-67063300-1426097912_thumb.jpg

Var och hämtade en bra reservdelsbil häromdagen. Bj75 från 1988. Tyvärr är den för dålig för att rädda, så den får donera extra motor, låda etc till "bra att ha högen" för bj42an...

post-1253-0-09789600-1426098076_thumb.jpg

post-1253-0-96998500-1426098089_thumb.jpg

Hittade även ett par coola gamla Etabeta alufälgar som får agera bes hjul på Bj42an.

post-1253-0-90289500-1426098167_thumb.jpg

Just nu väntar jag och Bj42Daniel på ett stort paket från ccot (Cool Cruisers of Texas) med nya dörrlister, taklister, huvkrokar och diverse smått o gott.

Paketet är taget via jetcarrier då frakten blev 100 dollar mot de 400 dollar ccot ville ha för att skicka till Sverige :shock:

Sidoväggarna, rutram och frontparti är på spackel och lack.

Härligt att äntligen få se lite bilder på projektet :-D :-D :-D

Den kommer att bli grym och självklart får du "sno" designen på rocksliderna .

Nu kanske det äntligen går att få till en 40-serieträff på ön för han den andre 40-ägarn ränner ju bara om kring och gör en massa annat ;-).

/Mecki

Just nu väntar jag och Bj42Daniel på ett stort paket från ccot (Cool Cruisers of Texas) med nya dörrlister, taklister, huvkrokar och diverse smått o gott.

Paketet är taget via jetcarrier då frakten blev 100 dollar mot de 400 dollar ccot ville ha för att skicka till Sverige :shock:

Sidoväggarna, rutram och frontparti är på spackel och lack.

Beställde du original toyota lister eller ccof egna? Funderar själv på att beställa deras lister :)

Härligt att äntligen få se lite bilder på projektet :-D :-D :grin:

Den kommer att bli grym och självklart får du "sno" designen på rocksliderna .

Nu kanske det äntligen går att få till en 40-serieträff på ön för han den andre 40-ägarn ränner ju bara om kring och gör en massa annat ;-).

/Mecki

Japp vi får åka dit o hjälpa till o dricka ett par öl :-P

Beställde du original toyota lister eller ccof egna? Funderar själv på att beställa deras lister :)

Vi beställde ccot egna bättre modell, de har en billig också men denna skulle vara extra tjock o mer hållbar. Får hoppas det är bra grejer som dyker upp, jag beställde även alla lister runt tak. vindrutetorkarmotorn, sidoventen etc.

Dricka öl hjälper jag gärna till med :-D

Det skall bli intressant att se/höra vad du säger om deras lister, jag beställde för nått år sedan Toyotas alla lister till dörrarna och även dom lister som rutorna i dörrarna går i/mot från Spekter Offroad.

Listerna ser väldigt bra ut och det skall bli intressant att se hur passformen är nu när dom skall monteras.

Ytterligare en anledning till att vi träffas och "sparkar däck" så vi kan jämföra dom olika kvaliteterna :-).

/Mecki

Dricka öl hjälper jag gärna till med :-D

Det skall bli intressant att se/höra vad du säger om deras lister, jag beställde för nått år sedan Toyotas alla lister till dörrarna och även dom lister som rutorna i dörrarna går i/mot från Spekter Offroad.

Listerna ser väldigt bra ut och det skall bli intressant att se hur passformen är nu när dom skall monteras.

Ytterligare en anledning till att vi träffas och "sparkar däck" så vi kan jämföra dom olika kvaliteterna :-).

/Mecki

Hoppas det är bra grejer, skall ju vara det de använder till sina totalrenoveringar..

Planen är att köra till regbes med min bil i Juli, hoppas det går att genomföra!

Låter skoj med en liten Land cruiser träff :-P

Kul när det dyker upp nya garagetrådar med 40-serien! Att en lite ö i östersjön kan innehålla så många gamla LC. Hur bär ni er åt för at hitta alla dessa goa bilar?

Jo det finns otroligt mkt godsaker i lador etc här på "kalkstenshawaii" 8-)

Står willys jeepar o amerikanare överallt sen det glada 80-talet!

Jo det finns otroligt mkt godsaker i lador etc här på "kalkstenshawaii" 8-)

Står "Censur" "Censur" o "Censur" överallt sen det glada 80-talet!

Och sluta svära här på forumet!!! Annars skall jag se till att moderatorerna tar hand om Dig!!! :twisted:

Edited by BJ42 Daniel

Se till och få hem beställningen från USA då (som man betalat svindyra pengar för), så jag har något att mecka med!!!! :twisted:

Båten skall slå i kajen den 25/3 så sen hoppas jag vi snart kan få det efter det... Nästa beställning blir från Portugal, om du skall ha nåt mer?

Så snart har du inget att skylla på längre :shock: :-P

• 2 months later...

Nu har bilen varit hemma ett par veckor och det händer lite i garaget...

Dagsfärska bilder på att det rör sig i rätt riktning...

På tal om riktning, inte det lättaste att få fronten på en sådan här och linjera på ett vettigt vis.. :evil:

post-1253-0-94658100-1432279490_thumb.jpg

post-1253-0-26963100-1432279508_thumb.jpg

post-1253-0-84773000-1432279524_thumb.jpg

Bilen är startad, bromsar och allt runtom är på och det enda som saknas för en provtur är att lufta bromsar och koppling 8-)

He he :lol: Att få allting att linjera i fronten med huv , grill och skärmar är ett uppdrag för sig. jag fick tillverka mellanlägg av en gammal gummimatta och lägga mellan fronten och skärmsidorna för att bredden skulle matcha med huven sedan fick jag lossa på allt , skärmar huv och front för att trycka och dra det på plats (allt har ovala hål för justering) men det gick till slut :)

BTW den blir riktigt snygg :wub: å lyssna inte på Daniel , han är bara avis :P

/ Mecki

Den stötfångaren kommer bara användas som fäste till den andra, blir runda lysen med led sen..

Låter som att grannarna kommer få lära sig nya svordomar (igen) innan min front är ihop då.. :twisted:

Nu ut i garaget och försöka få fart på kopplingscylindrarna som var totalt ihopbeckade (skyller på Daniels slarv med service)...

Bromsarna blev fixade igår..

Skall bli kul att pröva en sväng inomskärs utan lysen o grej för att se hur en sådan här 40-serie går 8-)

Nu ut i garaget och försöka få fart på kopplingscylindrarna som var totalt ihopbeckade (skyller på Daniels slarv med service)...

Inte ovanligt :-P :razz: :D :D :D

• 2 weeks later...

Nu har jag provkört den "lille röde", åka öppet med nedfälld vindruta på småvägarna hemikring var inte dumt ;)

Nu har man fått lite inspiration att fortsätta skruva!

Edited by ewoldern

• 2 weeks later...