Jump to content

Australien Darwin-Broome 2015

BJ42 Daniel

Recommended Posts

Hej,

Nu har det slagit lite slint igen och en ny resa planeras. Denna gång blir det som vid senaste Afrika trippen inte med egen bil, utan i lånad/hyrd/eller på plats köpt bil. Tanken är att vi några kompisar först skall åka ner och jaga i styvt en vecka, sedan kommer restan av familjerna och vi skall bila från Darwin tor Broome. Blir ofantligt billigare än tex Darwin-Perth, då det kosta skjortan att flyga ut från olika destinationer.

Läste i denna resetråd http://toyota4x4.se/topic/2906-kakadu-national-park/page__hl__australien att man hyrt bil. Vi kommer dock att behöva hyra i 14-16 dagar, och då kostar det ca 30-50kkr/bil, så vi är inne på att köpa en 7-8sitsig FZJ/HDJ80 och åka alla i den, och sedan sälja den när vi åker hem. Frågan är bara om vi får med oss allt vi behöver :-)

Någon som gjort något liknande och har tips?

Den första ruttplaneringen i Kimberly området lyder:

Darwin-Gibb River Road-Drysdale River National Park-Prince Regent National Park-King Leopold Ranges Conservation Park(Bell Gorge)-Tunnel Creek National Park-Devonian Reef Conservation Park-Windjana Gorge National Park-Derby-Broome-Purnululu nationalpark (Bungle Bungles)-Gregory National Park-Mataranka Hot Springs-Nitmiluk National Park-Kakadu National Park-Darwin.

Hej,

Verkar som en trevlig resa :)

Vem vill inte till Australien liksom!

Har bara planerat sådan resa i huvudet men läst en del om just det där med att köpa och sen sälja bil, vad jag förstod och kunde läsa mig till (oklart var, det var något/några år sedan), så var det inte helt lätt att få sålt sin bil.

Det verkar vara många som gör på det sättet (köpa sälja ist för hyra) och det utnyttjas när folk är på väg hem och mer eller mindre måste sälja sin bil innan de lämnar landet, dvs du får långt ifrån det "verkliga" marknadsvärdet på bilen.

Något att tänka på ...

Skall ni campa verkar 7-8 pers i en bil lite väl häftigt, speciellt om ni skall vara ute 14+ dagar, lite mat och kläder krävs det ju trots allt ;)

Lycka till, jag följer detta med spänning!

Inte så lätt att köpa bil heller och få den registrerad på sig (ingen bostad i Aussi m.m.). Man måste skriva den på någon som är bosatt där. Detta har med ägaransvar att göra. Systemet är mycket likt det som finns i England.

En första tanke är att försöka få den lokala killen som vi skall jaga hos att köpa bilen och sedan sälja den åt oss när vi åkt hem. Han bor dock 9h med bil från Darwin.

En annan tanke är att "hyrköpa" en hos en bilhandlare mot 1/4-1/3 av bilens pris. Får se om det är en möjlig väg.

4 vuxna, 3 barn 4-6år, packning och mat ryms ledigt i en 80-serie med takkorg. Vi är båda familjerna väl vana med spartanska förhållanden och kommer inte ha med oss särskilt mycket. Och en tanke med att spara in pengar på bilhyra och en bil istället för 2xBränsle är att lägga de pengarna på några lodge och mat ställen.

Men men vi får se!

Tipps på bilar och sevärdheter i Kimberly mottages gärna:-)

En fantastisk resa Australien är en upplevelse. Under vägen ner från Darwin till Katherine ska ni hålla uppsikt efter ROBIN FALLS ett fantastiskt ställe att övernatta på. Jag hittade det av en ren tillfällighet. Tänk på att detta är norra delen av ön och krokodiler är ett verkligt hot även i små vattendrag hundra mil in i landet.

Jag tror att du kan glömma kanske hälften av alla nationalparker, hela vägen du beskriver är en naturupplevelse.

Innan du åker in på Gibs River road måste ni kolla med polisen ibland kan vägen vara rent för jävligt dålig och avstängd. Lämligt med 4x4. Och ibland brinner det. Jag vaknade mitt i natten och fick åka iväg fort som fan.

Det är lämpligt med en AC, mycket damm.

30-50000 turister kommer om året och köper bil. det är inget problem att köpa bil enligt lagen får inte utlänningar köpa bil men man blundar. Det är inget problem. Tänk på att bilen måste besiktigas vid varje ägarbyte och det kan ta tid. Räkna med minst en vecka för bilköpet men det kan gå fortare om du har en lokal hjälp som kan alla turer.

Att köpa är lätt, att sälja är svårt alla köpare vet att du måste bli av med bilen. Du ska vara glad om du får 1/3 av vad du köpte den för för tre veckor sedan. Broome är en liten stad med mycket turister som kommer med flyg och köper pärlor, ingen köper en bil för att köra därifrån.

Det är endast 250 mil ner till Perth där finns en marknad där du kan sälja bilen, räkna med att det tar minst en vecka

Bilar kostar det samma som i Sverige. Om du ska köra Gibs River Road behöver du en bil som klarar det. GRR är om man gör som jag, inte kör raka vägen, ungefär 80 mil ruskigt dålig grusväg med stora stenar.

Låter konstigt att man "blundar" när det gäller ägarändring. Vi har verksamhet i närheten av Barrow Island (W Australien) och känner till reglerna mycket väl.

Jag skulle inte lita på att "någon" blundar för dessa frågor. Skulle det bli problem kan det förstöra hela resan. Det är inte bara ägaransvaret det handlar om - även försäkringen och skatten. Men, har man inga problem kan man ju alltid skaffa....

Peder Efter som du känner till reglerna så vet du mycket väl att utlänningar utan fast adress inte får äga bil i Australien som du skriver ovan. ändå köper 30-50000turister bil varje år, om inte de är att blunda då vet jag inte vad det ska kallas.

Skatten och försäkringen betalas i samband med köpet. Utan betad skatt och försäkring fick ja inte lämna besiktningsstationen.

n första bilen jg köte ngavjhoteletsom ads och etik bra (Det är något fel i programmet texten blir inte som jag skriver, går över och skriver i word och klistrar in.)

Den första bilen jag köpte angav jag hotellet som adress och det gick bra. Den andra bilen angav jag min hemadress i Sverige, även det gick bra. Jag fick skatteavier direkt hem i brevlådan och betalade över BG

Daniel, stuva in dig och dina resekompisar i bilen och kör ner till Eksta så kan vi prata Australien.

Hiva i väg ett mail så jag är hemma

k.boethius@spray.se

1986 köpte jag en Chrysler Valiant för 600 AUD och körde runt nån månad. Sålde den för 500 till en raggare. Enda problemet var att den (ibland) drog en liter olja på tio mil. Alllt var lätt på den tiden....those were the days.

Senare blev det mer kompicerat. Besiktning sker på privat verkstad och de kan kräva lite vad som helst (åkte till fem olika, ingen hade samma uppfattning om vad som behövdes). Reglerna skiljer sig ocskå mellan delstater, vilket kan göra det hopplöst att sälja en WA-bil i NSW t ex.

Men en tanke - om man får så lite tillbaka, så är det i princip skrotpriset. Och då är det lättare att bli av med bilen - sälj som skrot.

Annars tror jag man behöver assistans för att det ska funka någorlunda smidigt. Det finns websites för det, t ex http://www.travellers-autobarn.com.au/

Jag har 'bara' varit i Victoria, NSW och Tassy, men när folk frågar vart de ska åka säger jag alltid Broome. :)

Längtar själv dit. Nån gång. Kanske snart. 8-)

Precis

Hittade några trådar på LP bl a

https://www.lonelyplanet.com/thorntree/forums/australasia-pacific-australia-new-zealand-antarctica/australia/buy-a-car-in-australia?page=2

och en site

http://www.cars2travel.com/

inte så mycket folk upp i NT betydligt lättare (och biligare) i VIC eller NSW

Annars är ett tips att hyra en bil av Rent-a-Wreck. Kör och lämna på valfritt ort där det finns en RaW-representant. Vi hyrde en fin LC80 som var i toppskick (kittad med snorkel, vinsch och dubbla reservhjul). Fanns även att hyra till ett taktält men de var så sunkiga att vi hoppade det. Köpte ett marktält men bodde oftast på B&B.

Daniel, stuva in dig och dina resekompisar i bilen och kör ner till Eksta så kan vi prata Australien.

Hiva i väg ett mail så jag är hemma

k.boethius@spray.se

Blir bara jag och frugan, för de andra bor i Afrika! Men jag hör av mig och kommer förbi i TLC:-)

Annars är ett tips att hyra en bil av Rent-a-Wreck. Kör och lämna på valfritt ort där det finns en RaW-representant. Vi hyrde en fin LC80 som var i toppskick (kittad med snorkel, vinsch och dubbla reservhjul). Fanns även att hyra till ett taktält men de var så sunkiga att vi hoppade det. Köpte ett marktält men bodde oftast på B&B.

Det var ju en bra idé!!! Skall undersökas!

• 2 months later...

Kan nog hända att Ni glöms bort lite då och då :-P

Vi hyr två Toyotor!

Tyvärr ville inte killen som vi skall jaga hos ställa upp och hjälpa oss att köpa och sälja, så blev att hyra. 27kkr/bil för 16dagar.....man är i fel branch!!! 8-)

Edited by BJ42 Daniel

Ha ha ha :-) nu vet du ju vad prislappen kan hamna på då du hyr ut dina Yotor till dom Tyska jaktturisterna på den årliga kaninjakten på ön :-D :-D !

/ Mecki

Nästa onsdag bär det av! :-P

Trevlig resa! Ni kommer säkert få det fantastiskt :)

Är det i denna tråden, eller har du något annat ställe som vi andra kan skriva beställningslistor på grejer du ska ha med hem till oss? ;)

Trevlig resa! Ni kommer säkert få det fantastiskt :)

Är det i denna tråden, eller har du något annat ställe som vi andra kan skriva beställningslistor på grejer du ska ha med hem till oss? ;)

Tackar!

Haha jag tror att det blir fullt nog med det jag vill ha själv :-P Undra om det funkar att ta med en HJ45 pickup hem som handbaggage!?!?! 8-)

• 3 weeks later...

Nu är vi tillbaka i civilisationen igen efter 10 dagars jakt 11h i bil från Darwin rakt ut i NT's bush. Vi har åkt runt i denna DH HiLux från 2008 med OME fjädring mm. Har gått i 130km/h på grusvägarna och jämnt och fint över stock och sten i bushen, fantastiskt fina bilar. Dock körde vi ner den rejält en kväll på väg hem till campen, så vi fick gå hem i mörkret och gräva/lyfta/wincha loss den morgonen efter.

post-854-0-96506600-1435481113_thumb.jpg

Idag har vi kvitterat ut våra bilar!

I vanlig hyrbilsfirma anda så fick vi bilar "i samma bildkategori" och inte de vi bokat. Så nu kommer vi åka runt i en RAV4 och en X-trail, båda med stora taktält! Men vill de få dessa sönderkörda i bushen så skall de få det

Idag har vi kvitterat ut våra bilar!

I vanlig hyrbilsfirma anda så fick vi bilar "i samma bildkategori" och inte de vi bokat. Så nu kommer vi åka runt i en RAV4 och en X-trail, båda med stora taktält! Men vill de få dessa sönderkörda i bushen så skall de få det Vi har ju hyrt med offroadtillägg

Trodde ni skulle köra 80is, inte direkt samma kategori som en x-trail :(

Kör hårt :twisted: