Jump to content

Ersätta B motor med 3b

kalle

Recommended Posts

Hej,

Kul du fick tag på ett 40-serie projekt. Ska bli kul att se hur det detta utvecklar sig!

Ang motor, kan tyvärr inget om kompabilitet på B och 3B, men om du ändå funderar på att byta motor, varför inte en 2H (60-seriens) eller gå all-in och klämma ner en 1HD-T?

Jag tycker att det blir ingen större skillnad mellan 3B och 2H.Lite bättre segdragning hos 6:an men annars är dom lika slöa :rolleyes: Har haft och kört Landcruisers med dessa motorer, HJ60 och BJ45/BJ75. Man ska också tänka på att 2H som väger runt 360 kilo ska göra bilen alldeles framtung...

Jag skulle ha sattsat på 3B+turbo, eller 13B-T men just den är nästan omöjligt att hitta(och väldigt dyrt blir det dessutom).

Har för mig att B och 3B är direkt utbytbara.

Jo du en 13B-T skulle sitta fint,aldrig sett nån i sverige äns...

Lurat lite på 1KZ-T med,har den i annan bil och gillar karaktären,+lätt och stark

Men då skulle lite av veteranbilskänslan försvinna kanske :?

Valdas har väll en 13BT som han köpt av mej att sälja? <_<

Jag har en 40 med turbokonverterad 2H motor. Vist blir den lite tyngre fram, men 40-serien fanns ju med H motor, så så himla dåligt kan det inte vara.

Finns en BJ40 till salu på blocket med en 2H motor, och vet att han är sjukt nöjd med den.

Vist lättare motor med bra effekt är bättre, men som sagt veterankänslan är ju halva nöjet med dessa bilar :-P

3B med turbo är en helt annan motor än en vanlig 3B eller en B. Minst jobb är ju att skicka i en turbokonverterad 3B.

Valdas har väll en 13BT som han köpt av mej att sälja? <_<

Jag har en 40 med turbokonverterad 2H motor. Vist blir den lite tyngre fram, men 40-serien fanns ju med H motor, så så himla dåligt kan det inte vara.

Finns en BJ40 till salu på blocket med en 2H motor, och vet att han är sjukt nöjd med den.

Vist lättare motor med bra effekt är bättre, men som sagt veterankänslan är ju halva nöjet med dessa bilar :-P

3B med turbo är en helt annan motor än en vanlig 3B eller en B. Minst jobb är ju att skicka i en turbokonverterad 3B.

Sälja 13B-T :-o :eek: :mrgreen: nej, inte en chans, den ska sitta fint i min 75:a, så att Kasselbackarna kommer att klaras av med 5:a i, inte med 3:a som det blev denna gången... B)

Tycker annars att du har helt rätt angående veterankänslan, finns såklart nyare och starkare och varvvilligare motorer men de flesta funkar med 12V elsystem, och så ''rätta'' LC har 24V B)

Förresten, såg en dansk FJ45 på Buschtaxi-Treffen med 12H-T i, killen sa att han behövde inte ens flytta motorfästen, dom passade rakt på :)

Har tidigare på detta forum nämnt att jag inte valde att installera turbo på B motorn, detta beslut efter kontakt med motorverkstad som avrådde detta pga av överhettning och konfigurering av vacuum styrning...! Vilket jag nu ifrågasätter efter att ha spenderat mer tid vid datorn och läst mig till andras erfarenheter. Kanske till och med större anledning att ha turbo på en B motor mot 3B då motorns karaktär ändrar sig mer. Utmaningarna är att ha en bra kylning och inte låta motorn överhetta då den inte har olje kolvkylning som sin storebror 3B.

B diesel är liten och tillförlitlig, påminner mer om en traktor då den bygger upp sin kraft med en långsam acceleration. Vilket är anledningen till att faktiskt installera liten turbo.

Jag vet fortfarande inte om jag gjorde rätt beslut som inte installera turbo. Men tycker inte att du ska avfärda motorn helt.

Klart grabben ska ha turbo! Kolvkylning mha olja och annat fancy är till för bensinmotorer av det rejsigare slaget. En gammal yxig gjutjärnsdiesel ska man kunna överladda till rimliga nivåer utan problem, så länge den är ok från början.

Är motorn som sitter i helt slut?

Alltid lurigt att turbokonvertera sugdieslar...

Jag läste på en del innan jag satte Turbo på min Hzj.

Allt från det håller "runt hörnet" till att det håller motorns livslängd om man servar som man ska och håller avgastemp under 550grader

Har kört 8000 mil med turbo på den hittills utan problem men ångrar det ibland och har dödsångest när jag kör med släp(;

Så 3B har alltså inte vacumstyrd dieselpump från luftspjället??

Lagerknack och vitrök på B motor gör att jag dömt ut den sålänge...