Jump to content

Bra service ställe i Stockholmstrakten för L100

Homer

Recommended Posts

Hej och välkommen till toyota4x4! :)

Tyvärr har jag inga förslag på verkstad i Stockholm, men har för mig att Peder här på forumet rekommenderat Eskilstuna vid något tillfälle. Men, det är kanske för långt iväg för att räknas som "stockholmstrakten" :wacko:

Hej och tack för svar! jag söker i första hand någon klurig och intresserad mek, har varit hos Toyota med ett par i mina ögon enkla problem dels en givare i turbon som gav utslag vid hård belastning deras förslag var att byta turbon för i storlekordning 38000:- trots att det inte var något fel utan bara givaren som ibland gav en felaktig signal. Samma med nivåreglering som ibland krånglat då vi lastat extremt tungt med racerbåtssläp på 2 ton samt full bil. samma där tror att det är en givare som är felet men Toyotas förslag var att renovera hela luftfjädringen. Tror att de går den enkla vägen och kanske inte riktigt kollar felkälla då kunskapen om modellen inte verkar vara så stor.

Problemet är att de inte vet och kan. De lagar inte - de byter bara ut. Att vara bilmek på en märkesverkstad idag kräver ingen kompetens. Annat var det på gamle kungens tid. Det finns en bra allround-verkstad på Artillerigatan i Stockholm. De mekar mkt LR men alla andra märken också. Kreativa och duktiga gubbar som jobbar där. Bli inte skrämd att de har en Land Rover skylt mot gatan. Att meka Land Rover kräver att man är pragmatisk!!!

• 3 months later...

FInns det en bra verkstad i Eskilstuna? Vore bra att känna till-

Åkes verkstad i Sparreholm har långlång erfarenhet av Landrover och klarar Toyota också.

Han har visat mig en del skrattretande lösningar på Landrover, tex kamremmarna i en Freelander :-P

Priserna är väl en bråkdel av vad det skulle kosta i Skottholm.

http://mgftfregister.forum24.se/mgftfregister-ptopic170.html

http://www.expressen.se/motor/verkstader-du-kan-lita-pa--har-ar-hela-listan/

Hej

Tack för alla tips!

Har löst problemen under hösten.

Körde ut bilen till Claus på Turbocenter i Haninge som nog är Sveriges bästa turbomek, han provtryckte hela systemet och sa att han aldrig mätt upp ett tätare system. Felet var ett litet luftfilter på en vacuumklocka som styr luftmängden, det var lite igensatt och då laddade turbon på lite för mycket vid hård belastning.

2 minuters rengöring och felet borta.

När det gällde givare till luftfjädring så var det någon givare som behövde rengöring samt att jag bytte 2 stötdämpare som fuktade lite.

Vi har haft bilen som dragbil för mina söners båtracing, nu har vi köpt en husbil för ändamålet då det blivit lite för mycket hotellnätter runt i Europa, bilen är därför till salu. Troligtvis en av de absolut finaste L100 i Sverige, annons finns på Blocke

• 5 years later...

Hej! Gammal tråd men då borde det kanske kunna ramla in fler tips på bra verkstad i Sthlm-området. 
Nu är det väl inget krångligt jag ska göra, o bilen verkar må fint men vill ge den en ordentlig service o byta alla oljor då jag nyligen köpt den. 
Så söker tips på bra verkstad, med entusiastiskt folk. Toyota har hittills inte ens lyckats hitta rätt färgkod (hittade den själv)  o har gett hysterika priser o förslag på grejer jag frågat om. 

• 11 months later...

Mekonomen Nynäshamn har riktigt duktiga bilmekaniker och inte bara bildelsbytare. Gör toppenjobb på allt från jaguar, LC (min egen en LC90 som de varit fantasitska med), Bentley, Volvo, Honda Civic från 74 etc etc 

Väl värt ett besök. 

Cw

• Like 2