Gå till innehåll

Renovering framvagn - hjullager, kingpin och svivelhus!?

Skirebo

Rekommendera Poster

Besiktigade idag - rent papper! 0,5 i röktäthet...måste ställa på pumpen nu när det sitter en ny "sportturbo" monterad :)

När bilen hängde på lyften så kände jag på glappet i framvagnen/hjulen och inser att jag borde göra något åt detta. Om man tar en hand uppe på hjulet och en i botten och "vickar" är det kingpin lagren som glappar då!?

Hur stort ingrepp är det och renovera hjullager, kingpin, packboxar och tätning mot svivelhus!? Någon här som gjort det?

Ska det shimsas nånstans, kingpin!? Är det något man inte ska missa när man beställer reservdelar?

Tacksam för all info.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till besiktningsresultatet! Alltid skönt när det är är avklarat.

Mecki har gjort det jobbet, du hittar bilder och en del info i hans garagetråd

http://toyota4x4.se/topic/3506-meckis-80a/

Och även några bilder i min gamla 80-tråd

http://toyota4x4.se/topic/2706-klydds-hdj80/

Ja, det är skimms till kingpin förspänningen.

Länk till kommentar

Det behöver inte vara kingpinlagren som glappar det kan lika gärna vara hjullagren och dom kan du börja med att spänna upp för att se om glappet försvinner.

Vet du om det är bytt lager och packboxar nån gång ?

Jag har renoverat upp framaxlarna på både 42:an och 80:an när dom rullat mellan 25 och 30 tusen mil då har både hjul och kingpinlager varit i behov av byte för att inte tala om hur packboxarna såg ut .

I båda fallen så köpte jag satser med lager och packboxar här http://www.sor.com/cat080b.sor och var jättenöjd med det .

På 80:an bytte jag även drivknutarna och driveflangen !? (Brickan som sitter längst ut på navet med splinesen där drivaxeln går igenom ) för dom började bli bra glappiga så nu räknar jag med att kunna köra minst 25 tusen mil till utan problem ;)

Drivknutarna köptes på All-American och dom kan säkert också hjälpa till med att plocka ihop dom lager och packboxar som behövs .

Kingpinlagren i dom lagersatserna från Spectre har varit Toyolager dvs samma som orginal och i båda fallen har jag klarat mig med att återanvända dom shims som satt därmen det är ju ingen garanti att det är så i alla fall.

Behöver du ha utdrag ur mekboken på tillvägagång sätt och moment hör du av dig så fixar jag det .

Lycka till .

Mecki

Länk till kommentar