Jump to content

Klydd's HDJ80

Klydd

Recommended Posts

Mitt Land Cruiser intresse började någon gång runt 2003 och i februari 2004 köpte jag min första LC. Det var en grön LC90 V6 automat som gick under namnet Hjördis. Efter lite drygt ett år så tyckte jag det var tråkigt att tanka och fick för mig att köpa en vanlig bil (man kan kanske kalla det hjärnsläpp, eller nå't) och körde BMW 5 serie ett tag. Men efter strul med lite av varje så insåg jag vad problemfritt det var att åka LC och köpte mig en LC 90 igen fast några årsmodeller nyare (som gick under namnet Gerd). Och den var ju grön såklart :blink:. Denna körde jag fram till hösten 2007 då jag så sålde den och började jakten på en HDJ80. Efter ca ½ års letade hittade jag en bil i Tyskland och efter flera veckors väntande på att få den inregistrerad (vägverket införde nya regler som de hade endel strul med). Men i slutet av Mars 2008 stod den äntligen på parkeringen registrerad och klar! Hon går förresten under namnet Vivi.

2008_02_24_HDJ80 002.jpg

Sommaren 2008 åkte vi på en liten road-trip i Sverige och tog en sväng förbi Gotland.

fårö.jpg

Så fort jag hinner kommer jag att uppdatera tråden med fler bilder och vilka förändringar jag gjort på bilen än så länge.

• 1 month later...

Lite kort om vilka modifieringar jag gjort än så länge.

- OME fjädrar, stötdämpare och styrdämpare

kit.jpg

- Lastgaller och lådor i bagaget. Två utdragslådor med expansionsbeslag, samt stuvfack framför lådorna som man kommer åt genom att fälla baksätet. Håller fortfarande på med småbitarna för att tillpassa runt kanterna i bagaget.

lådan.jpgbitar.jpg

lastgaller.jpg

- Safari Snorkel och Cooper Discoverer S/T 285/75-16

sidan.jpg

• 5 months later...

Länge sedan jag uppdaterade något här och det har väl inte hänt så jättemycket med bilen, men några nyheter är det allt. Jag skyndar långsamt :D

Har monterat en CDL (central diff lock) switch för att kunna styra låsning av mellandiffen både i hög och lågväxel. Samtidigt passade jag på att montera en mugg-hållare för att bättra på SUV-stuket :)

20090405066.jpg

I veckan blev även rutorna bak tonade. Sidorutorna i skuffen blev mörkast möjliga och de andra ett steg ljusare. Har inte haft möjlighet att provköra i mörker ännu, så det återstår att se hur det fungerar då. Alla rutorna plockades ur då solfilmen monterades, så det finns inga skarvar eller glipor i kanterna.

solfilm.jpg

• 2 weeks later...
Igår var det dax för lite extra bilvård av undersidan. Eftersom Jens tycker det är roligt med vattenslangen så fick han hjälpa till :D.

JAK, jag gjorde en liten notering i bilden till dig... :-)[attachment=0]20090928321_tvätt.jpg[/attachment]

Jag hade hoppats på att vi skulle slippa dessa. Vi får väl skramla till ett par riktiga skor :-) :lol: :lol:

• 1 month later...

Lite uppdateringar..

Har fått tag på ett bättre begagnat taktält. Det är "takbox" modell av Tyska märket Autocamp och modellen heter Freelife 140. Verkar vara av skaplig kvalitet, men det får tiden utvisa, än så länge är det ingen som sovit i det :lol:. Har monterat det på 4st Thule bågar fästa i railen.

tält.jpg

Vi påbörjade även att packa om styrspindlarna i veckan, men stötte på patrull när det skulle skruvas ihop igen. Styrlagerna (kingpin) var kass på båda sidorna. Mycket märkligt, men inget kändes när allt var ihop monterat. Förmodligen gjorde styrdämparen att man inte kände något. Toyota ville ha ungefär 700:-/styck för dessa lager, men Momentum hade samma lager fast av annat märke (Timken isf Koyo) för ca halva priset.

knuckle01.jpg knuckle02.jpgknuckle03.jpg

knuckle04.jpg knuckle05.jpg knuckle06.jpg

Nu står bilen i verkstaden och väntar på att få bli ihopaskruvad. :lol:

• 2 weeks later...

Sådär, då var Vivi på hjulen igen! :)

Mycket märkligt att inte märka hur kass styrlagerna var när dom såg ut såhär...

kass_lager.jpg

Lärdomen av detta är väl att när spindlarna ska packas om så är det lika bra att byta lagerna oxå. Behövde även andra shims för att få rätt spänning på lagerna. Tur man kan hitta artikelnummer på toyodiy.com för personalen på Toyota hade lite svårt att reda ut vilka shims som hade vilken tjocklek :shock:

• 1 month later...
  • 5 months later...

Har inte hänt så mycket med bilen på sistone, men idag var det dags för lite krafttag. Service med byte av oljor och liknande stod på schemat samt, kanske lite roligare, började även montera ett extra batteri med strömfördelning ;).

Håkan på Kristianstads Dieselservice har satt ihop ett komplett kit till mig med i princip allt som behövdes förutom batteri. Det vill säga sladdar, kontakter, säkringar, säkringshållare, kopplingar, robotslang samt ett strömfördelar-relä som styr laddningen av extra batteriet.

batteri-kit.jpg

Batteriet och batteriboxen köpte jag på TH-Pettersson här i Göteborg och valet föll på ett Trojan AGM batteri på 100Ah. Tanken är att ha detta för att driva kyl, inverter, lampor och liknande på semestern vilket gör att 100Ah borde räcka.

Eftersom det är fullt under huven beslutade jag mig för att montera batteriet i bagaget i en vanlig batteribox, eftersom det är ett slutet AGM batteri så ska det inte vara några problem att ha det inne i bilen. Ungefär här kommer jag montera det.

placering_bagage.jpg

Sen har jag dragit pluskabeln under mattan i kupén och ut genom ett befintligt hål i torpedväggen för koppling till laddningen. Minus kommer jag att jorda på något lämpligt ställe bak (bältesinfästningen kanske?)

genom_torpedvägg.jpg

Reläet monterade jag på torpedväggen (vid pilen) och det fick bli på vänstersidan då jag inte hittade någon annan plats tyvärr. Vid batteriet satte jag säkringshållare och en 125A säkring (andra pilen).

montering_motorutrymmer.jpg

Reläet prioriterar startbatteriet och när det är laddat till ca 90% så kopplas även extra batteriet in. Det känner dessutom av spänningen från båda hållen och man kan därmed koppla en batteriladdare direkt på extra-batteriet om man skulle vilja.

Det som återstår är monteringen av batteriet bak, samt inkoppling av lite fler cigg-uttag samt spänningsomvandlaren. Återkommer med bilder när jag kommit så långt.

När vi ändå var och rotade bland batterier och kablar så passade vi på att leta efter varför det luktade bränd el förra sommaren. Det visade sig stämma bra överens med gissningen på orsak ;) Reläet för styrning av förvärmningen. Det var ingen vacker syn..

förvärmningsrelä.jpg

Lite märkligt att jag klarat mig genom hela vintern utan någon förvärmning!?

• 2 weeks later...

Sådär, nu är resten av bitarna oxå på plats. Batterilådan hamnade som man kunde se på en tidigare bild precis bakom lastgallret i bagaget. Inte optimal då det stjäl lite utrymme, men det blev enklast så och får duga i alla fall för nu.

20100625524.jpg

Och så blev det 2 cigg-uttag vid passagerarstolen fram. Och för den skarpsynte syns även den nya stereon :)

20100625526.jpg

Och 2 bakom baksätet framför gallret

20100625527.jpg

Och två längst bak i bagaget.

20100625525.jpg

Alla uttagen är kopplade via en smidig liten dosa som matas med en pluskabel från batteriet och har sedan separata avsäkrade utgångar. Denna dosa hamnade i trälådan precis vid hjulhuset (vid sidan om batteriboxen)

20100625529.jpg

Än en gång, ett stort tack till Håkan på Kristianstads Dieselservice för hjälpen att plocka ihop ett komplett kit som var enkelt att koppla in. Om det är fler som är intresserade av batterisystem så är det bara att kontakta Håkan(och hänvisa till toyota4x4) så hjälper han gladeligen till att sätta ihop ett bra system.

• 2 weeks later...

Och så har en datorhållare kommit på plats. Det blev en enklare hållare för Netbooks av märket RAM. Köpte den på ebay från Tyskland, vilket blev betydligt billigare än vad jag fått priser på i Sverige. Den verkar helt okej för enklare körning på väg, men något för offroad är varken hållaren eller datorn. Dock kommer den säkert fungera bra i Europa nu över sommarsemestern :)

20100705531.jpg

Hållaren består av ett fäste som man skruvar i golvet mha stolsinfästningen, sen går det en aluminiumstång upp som man får böja/forma efter bästa förmåga.

20100705533.jpg

För att få lite extra stabilitet skruvade jag även fast stången med en slangklämma i mittkonsolen.

20100705534.jpg

När man inte har datorn på plats kan man vinkla ner plattan så den inte är fullt så mycket i vägen.

20100705535.jpg

• 2 months later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Det händer inte så mycket med bilen, men härom kvällen var jag på studie-besök hos Mecki's garage och lyckades klämma in pärlan mellan alla kassaskåp:-).

bilen_liten.jpg

Började bocka en plåt som ska skydda kylaren från elaka pinnar eller liknande som kan sticka upp.

plåt_liten.jpg

Och vid sidan står Mecki's BJ42

gröna_faran_liten.jpg

Och eftersom jag är känd för att vara väldigt effektiv :blink: och inte prata så mycket :rolleyes: , så slutade det med att mecki tröttnade och kröp in under sin bil...:lol: :lol:

mecki_vilar_liten.jpg

• 2 months later...