Gå till innehåll

Planer 2014?

Klydd

Rekommendera Poster

Vad gör ni och vad har ni för planer där ute i stugorna för 2014? Kul att höra vad ni pysslar med och drömmer om? Stort som smått!

Själv planerar vi för ytterligare en Europa turné med bilen och taktält till sommaren. Årets plan är grusvägar på hög höjd på gränsen mellan Italien och Frankrike, med kända namn så som Colle dell'Assietta, Monte Jafferau, col de sommeiller och Ligurische Grenzkammstraße

När vi är mätta på vyerna styr vi mot Gardasjön och därefter ner till Dubrovnik för kulturpoäng, sol och bad. Vägen hem är inte så planerad ännu, men Postojnagrottan står med på önskelistan.

För tillfället står bilen i garage och jag spelar tetris med prylarna under huven för att få in en luft-kompressor. Toyotas ingenjörer verkar inte ha tänkt att man skulle ha en sådan där :wacko: Efter det så blir det ett nytt försök med nya stolar och bygga någon form av lådsystem i bagaget.

På planerna för året så står även såklart vårträffen i Skövde i slutet på april. Dessutom så hoppas jag att det verkligen blir något av med att besöka Buschtaxi-träffen i Tyskland i september detta året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker få till det med Mecki!!! (resa alltså) Till och runt i Pyrenéerna. Min plan att åka atlantkusten ner och sedan sicksacka sig fram till franska östkusten och upp till kompisars hus i Nice. Sedan ev. hem via Paris och Eurodisney. Om man inte ställer bilen på ett tåg!?!?

Länk till kommentar

Besök då Dödsbyarna uppe i Pyreneerna. Spännande för barnen. Alla byarna lämnades någon gång i anslutning till en epidemi. Till och med möblerna står kvar. Fina kyrkor där altaren är intakta. Campar man strax utanför så kan man höra vildhundarna yla (tycker barnen är spännande!). Ni kan också besöka en övergiven skidanläggning som också är tämligen spöklik. Jag har skrivit en reseskildring kring detta som jag tror finns på SWES hemsida.

Länk till kommentar

Försöker få till det med Mecki!!! (resa alltså)

Va? Ska du ha Mecki? Jag hade ju tänkt jag skulle ta med honom på vår resa :D

Men, annars låter det som en stabil plan! Kul! Det är inte så långt mellan Nice och de vägarna jag refererade till ovan ;)

Jag har skrivit en reseskildring kring detta som jag tror finns på SWES hemsida.

Synd man inte kan läsa reseskildringarna på SWES sida som icke-medlem. :(

Länk till kommentar

F@n Daniel , jag trodde vi hade nått på gång där och så var du bara ute efter resesällskap ;) :lol: :lol: :lol:

Det är som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag lovat frugan att åka med på husvagnssemester så det blir ingen lång tur mdd 42:an i år men nästa år skall jag försöka få till en resa till Pyreneerna via alperna och rivieran med lite strandhugg för sol o bad , franska vingårdar och eurodisney låter som trevliga stop på hemvägen.

Så skall vi sikta på 2015 istället ? .

I år har jag däremot planerat in Bushtaxiträffen i september för det hade varit roligt att träffa så många andra 40-serievagabonder , passa på nu och följ med Daniel för du behöver väl köpa på dig en massa ekonomiplåt til 40:an och följer du med så tjänar du ju in frakten på plåtarna ;) .

Tack för tipsen Peder det lät spännande , återkommer säker med frågor om fler sevärdheter längs den planerade rutten när det väl drar ihop sig .

/Mecki

Länk till kommentar

Synd man inte kan läsa reseskildringarna på SWES sida som icke-medlem. :(

Föreslår därför att du går med i SWES. Finns många berättelser på sajten. Och framför allt mkt trevliga och kunniga medlemmar med tonvis av erfarenhet. Händer mycket i SWES den närmaste tiden.

Länk till kommentar

F@n Daniel , jag trodde vi hade nått på gång där och så var du bara ute efter resesällskap ;) :lol: :lol: :lol:

Det är som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag lovat frugan att åka med på husvagnssemester så det blir ingen lång tur mdd 42:an i år men nästa år skall jag försöka få till en resa till Pyreneerna via alperna och rivieran med lite strandhugg för sol o bad , franska vingårdar och eurodisney låter som trevliga stop på hemvägen.

Så skall vi sikta på 2015 istället ? .

I år har jag däremot planerat in Bushtaxiträffen i september för det hade varit roligt att träffa så många andra 40-serievagabonder , passa på nu och följ med Daniel för du behöver väl köpa på dig en massa ekonomiplåt til 40:an och följer du med så tjänar du ju in frakten på plåtarna ;) .

Tack för tipsen Peder det lät spännande , återkommer säker med frågor om fler sevärdheter längs den planerade rutten när det väl drar ihop sig .

/Mecki

Är ju mer än lyckligt gift Mecki så tyvärr:-)

Har lovat ungar en tur så blir i år för min del.

Frugan skall troligen (om hon får startplats) springa Medoc Marathon http://www.marathondumedoc.com som har 30års jubileum 13 sep. Hade tänkt supportera henne med att köra golfbil mellan vingårdarna och ha vinprovning medan hon springer mellan de samma;-) Har troligen köpt en tysk BJ42 där det ingick en massa ekonomiplåt så jag har nog så jag klarar mej:-) När var nu B-träffen? 12-14sep? Man kanske får köra ner istället för att flyga då och svänga förbi på vägen hem!?!?

Länk till kommentar

Besök då Dödsbyarna uppe i Pyreneerna. Spännande för barnen. Alla byarna lämnades någon gång i anslutning till en epidemi. Till och med möblerna står kvar. Fina kyrkor där altaren är intakta. Campar man strax utanför så kan man höra vildhundarna yla (tycker barnen är spännande!). Ni kan också besöka en övergiven skidanläggning som också är tämligen spöklik. Jag har skrivit en reseskildring kring detta som jag tror finns på SWES hemsida.

Hmmm det där ligger väl mer eller mindre i vägen på väg ner till Marocko?

Får se om vi har tiden, men det låter onekligen spännande.

Länk till kommentar

Frugan skall troligen (om hon får startplats) springa Medoc Marathon http://www.marathondumedoc.com som har 30års jubileum 13 sep. Hade tänkt supportera henne med att köra golfbil mellan vingårdarna och ha vinprovning medan hon springer mellan de samma;-)

Ha ha jag har hört talas om det där, verkar lite jobbigt om man säger. Speciellt om man e glad i vin och provsmakar för mycket medan man springer ;)

Golfbil låter softare ...

Länk till kommentar

Ha ha jag har hört talas om det där, verkar lite jobbigt om man säger. Speciellt om man e glad i vin och provsmakar för mycket medan man springer ;)

Golfbil låter softare ...

Svärfar har sprungit det två ggr och berättat en massa kul (bla att han först blev omsprungen av en man utklädd till fisk och strax senare av en utklädd till fiskare med sydväst och håv). Är ju värsta maskeraden. 2013 var det några dårar som sprang i romersk stridsutrustning med sköld och allt :-)

Skumpa och ostron vid målgång....jag kör nog på skumpa och ostron hela vägen dock ;-)

Hör väll kanske inte till ämnet men kul iaf:-)

Länk till kommentar

Hmmm det där ligger väl mer eller mindre i vägen på väg ner till Marocko?

Får se om vi har tiden, men det låter onekligen spännande.

Är Marocko bokat till sommaren? Hur ser planen ut? Var det inte 2015 som var ursprungliga planen för Afrika?

Länk till kommentar

Är Marocko bokat till sommaren? Hur ser planen ut? Var det inte 2015 som var ursprungliga planen för Afrika?

Jäsch, det e bokat :)

Planen e inte satt riktigt ännu, mer än köra relativt långsamt ner, stanna ca 10 dagar och sen köra lite snabbare hem, tot ca 4 veckor ... Men mycket planering återstår :)

2015 är "riktiga" Afrika inplanerat, med rida på elefanter, brottas med lejon och de andra tre ;)

Men då är det bestämt att hyra bil.

Frakta eller köra ner sin egen bil är inte aktuellt :P

Länk till kommentar

....Själv planerar vi för ytterligare en Europa turné med bilen och taktält till sommaren. Årets plan är grusvägar på hög höjd på gränsen mellan Italien och Frankrike, med kända namn så som Colle dell'Assietta, Monte Jafferau, col de sommeiller och Ligurische Grenzkammstraße

.....

Man kanske får ta några av dom på vägen hem från Nice. Såg onekligen fint ut. Och klickade man vidare på terrängkörningslänkarna så såg det ännu trevligare ut:-)

Länk till kommentar

Jäsch, det e bokat :)

Trevligt! Då har du en del planering att stå i :)

Man kanske får ta några av dom på vägen hem från Nice. Såg onekligen fint ut. Och klickade man vidare på terrängkörningslänkarna så såg det ännu trevligare ut:-)

Tycker jag absolut du ska göra! De vägarna jag länkade till ovan är bara ett urval av alla vägar som finns i de trakterna. Fick dessa som tips av några Österrikare jag träffade på förra semestern, som hade varit där och kört. Har även en bekant som kört mycket motorcykel och loggat tracks i de krokarna. Många av vägarna är gamla militärvägar för patrullering av gränserna under krigen, så gamla fort och byggnader finns också att titta på. Om jag förstått rätt är de flesta avstängda för bil/mc trafik på helgerna till förmån för cykel och vandring, men måndag-fredag ska man kunna köra bil där. Alla är inte heller farbara i början av säsongen då snö ligga kvar.

Länk till kommentar

När var nu B-träffen? 12-14sep? Man kanske får köra ner istället för att flyga då och svänga förbi på vägen hem!?!?

Yes, det stämmer, 12-14 sept. Klart du ska köra i följe med oss ner!

Vad är det förresten för någon BJ42 du hittat i Tyskland??

Länk till kommentar

Yes, det stämmer, 12-14 sept. Klart du ska köra i följe med oss ner!

Vad är det förresten för någon BJ42 du hittat i Tyskland??

Vi får väll se hur pigg man är på att köra ner till Frankrike igen efter att ha kört dit och hem några veckor tidigare 8-)

Det är en tyskreggaad BJ42 som står i Norge, som troligen vandrar övergränsen och hem till mej i vår om allt går som det är tänkt. :-P

Länk till kommentar

Det är inte Frankrike, bara en bit ner i Tyskland :) (75mil från Malmö) Klart du ska köra 40-serie dit!

post-832-0-65819200-1391175754_thumb.jpg

Se där, då får du akta så inte Mecki står vid gränsen och lägger vantarna på den :D

Jojo men jag skall ju till Medoc den 13e så måste ju bila via tyskagalningarnas boning ner i så fall :-)

BJ42 är sönder plockad i molekyler, tom ramen är isär nitad, så den kommer fraktas i ett täckt släp och slippa under Meckis lilla näsa utan att han ens kommer att hinna känna lukten av den!!! :-P

Länk till kommentar

Min näsa är inte riktigt lika vältränad på att nosa reda på godbitar som Daniels ännu men jag jobbar på det , passerar du i närheten och om du har tid så titta in på en fika .

Angående planer för 2014 så verkar ett besök på Gotland med husvagnen efter 80:an ligga med i listan , om du inte skulle vara hemma Daniel så kan du väl lägga ut nycklarna till garaget och en lista med vad som skall göras i fall jag börjar klättra på väggarna och behöver skruva lite 40-serie ;)

Å självklart skall du med till Bushtaxi , 40:an fixar vi med lite silicon och gaffatejp :D

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Sydafrika är inplanterat för 2014….. 8-)

Kul! Med bil, eller?

NLCK vinterträff i Gol i februari. Polen -Transylvanien.Svarta havet i juli, Tunisien slutet oktober-november.

Nice, berätta gärna mer om planerna.

Är det inga andra som har några planer? Stora som små! Ingen som planerat att komma på vårträffen i slutet på april? Var inte blyga nu, ni har säkert något på gång! :)

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Planer med bilen är att få den i ännu lite trevligare skick.

Har investerat i handbroms vajer, primingpump och bypass hose mellan lådorna och nya p-ändar (dom var så billiga) här i aus.

Förhoppningsvis blir det även ARB twincompressor och åtminstonde en ARB spärr. har nog inte råd med så mycket mer.

Ska byta oljetråg och så småningom få på en turbo hoppas jag!

Vårträffen lät trevlig, den hoppas jag kunna besöka.

Jag och en vän ska åka till norge och åka i bergen för att titta på miljön och campa.

Länk till kommentar