Gå till innehåll

Jonas E, HDJ80 -96

Jonas E

Rekommendera Poster

Gött jobbat :)

Det är en härlig känsla när allt fungerar efter en sån massiv operation.

/Mecki

Allt fungerar är nog att ta i. Är ett antal lampor kvar att släcka men man kanske inte kan vara så noga om man ska komma ut någongång.

Låter som att det är Dej man ringer i framtiden om man får ett elproblem med bilen :-)

Lär mig lite för varje gång jag river itu panelen men kunskapens luckor är fortfarande stora. Bilen har lite mycket teknik för sitt eget bästa. Jag började med en FJ45 och gick vidare till LJ och HZJ och där är inte mer teknik än absolut nödvädigt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack vare forumet kopplades mittdiffen om till manuell och sedan det funkade perfekt. Fick även bytat innertaket i dag. Inga lampor tända vid start men efter lite körning tänds ABS och airbag sen slocknar ABS igen och oljenivån tänds osv så lite är det nog kvar att göra innan besiktning.

post-1643-0-13469200-1393801670_thumb.jpg

Länk till kommentar

• 1 month later...

Då var rutan i och har jag varit ute och kört 4-5 mil. Nu återstår att släcka lampan för airbag och abs innan besiktning. Finns det några förslag på hur jag ordnar detta?

Slocknar lampan om jag kopplar ur airbagen på båda sidor?

post-1643-0-01402200-1397322175_thumb.jpg

Länk till kommentar

De brukar ju inte kolla att alla lampor tänds iaf!!! 8-)

Jag har i och för sig ingen egen erfarenhet, men jag diskuterade det med några kompisar för inte så länge sedan. Deras erfarenhet var den motsatta. Är bilen utrustad med ABS, skall lampan skall lysa när man vrider på tändnigen. Två av min vänner har fått ombesikning.

Jag har dock ingen aning om man kan hävda att bilen aldrig haft ABS. Men å andra sidan då kanske måste plocka bort sensorera vid hjulen också.

Länk till kommentar

Ja det är rätt att det ska fungera och jag ska försöka fixa allt men jag vill börja använda bilen medan jag felsöker. Jag ska prova Daniels tips. Abs lampan tänds först efter fyra-fem kilometer så där finns det hopp. Airbagen lyser alltid så det känns knepigare. Ett annat fel är att oljetrycksmätaren inte ger något utslag och efter några minuter tänds lampan för oljenivån. Det är dock inte några fel på oljetryck eller nivå på motorn. Instrumentet som jag köpt har dock gått 56 000 mil så det kan ju vara fel på detta också.

Min bil hade för övrigt bara gått 32 000 mil så den sjunker väl lite i värde när jag plussar på 24 000 mil.

Det kan också vara så att airbag-lådan tagit skada av värmen. Den såg inte vacker ut på utsidan men insidan ser oskadad ut för mina ögon.

post-1643-0-14587600-1397418595_thumb.jpg

Länk till kommentar

Utdrag från bilprovningen:

Om lampan lyser för:

ABS-bromsar/ krockskyddssystem (SRS)/ krockkuddar (airbag)/ antisladdsystem (ESC)/ elektronisk servostyrning (EPS)

Ny föreskrift från Transportstyrelsen - kontroll av varningsanordning för antisladdsystem, krockkuddar och elektrisk servostyrning:

Sedan januari 2012 kontrollerar Bilprovningen varningsanordningar för för krockskyddssystem (SRS), krockkuddar (Airbag), antisladdsystem (ESC) och elektronisk servostyrning (EPS). Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den varnar för fel i systemet blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll. Kravet kommer från EU:s direktiv 2010/48/EU och det regleras i Transportstyrelsens tilläggsföreskrift TSFS2011:101externallink.png.

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Det står med all tydlighet mitt på ratten: airbag srs.

Men går det att utläsa i bilens chassinummer eller i regbeviset ?

Någon som vet vilket år det dyker upp på 80:an?

Redigerad av Jonas E
Länk till kommentar

• 2 weeks later...
Postad (redigerade)

Har ju glömt att visa resultatet. Ratten är den gamla så det blir till att försöka putsa upp den. Nu ska jag bara fixa lite med handbromsen sedan blir det besiktning.

Styrservon har blivit trög jämfört med före renoveringen. Det finns olja och remmen är spänd. Vad kan det vara?

post-1643-0-30751700-1398630634_thumb.jpg

Redigerad av Jonas E
Länk till kommentar

• 2 weeks later...
Postad (redigerade)

Tackar.

Nej har inte hunnit titta på servon ännu. Eftersom det bara är elen jag mixtrat med så är det troligen ventilen som ska strypa lite vid höga hastigheter som inte släpper. Den ligger alltså på alltid.

Redigerad av Jonas E
Länk till kommentar

• 5 months later...

Nästa fråga till den kunniga kretsen gäller att montera dragkrok. Det har inte varit drag tidigare på bilen.

Tror ni det håller att montera draget enligt bilden?

Det är ju trots allt ramen som går fram här och inte en lös kofångare som man kan tro.

post-1643-0-42613200-1414318815_thumb.jpg

Länk till kommentar