Gå till innehåll

Batteribank i HDJ80, 96:a

Bisse

Rekommendera Poster

Tänkte installera ett eller två x-tra batterier till en inverter, kylbox och lite annat.

Undrar hur ni andra (med x-tra batterir) löst laddningsfrågan.

1. Finns det någon prioritering orginal när det gäller laddningen av de två batterierna (start och förbrukning)?

2. Skulle vilja ladda x-tra battetierna sist. Skiljerelä eller annan lösning?

Förslag på lösning mottages görna!

Mvh Bisse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror de flesta av oss har löst det med ett skiljerelä och en extra huvudströmbrytare. PM'a Jens, han har en skiss på hur han kopplade sitt. Han är dock ute och MC'ar lite just nu så kan ta en stund innan Du får svar! Kanske någon annan här som har en färdig skiss?

Länk till kommentar

Hej Bisse,

Nu har jag en 100a men gissar att det borde funka likadant med en 80ia.

Jag har placerat mitt extra batteri i bagageutrymmet, anslutet till batteri nr två (inte det som är kopplat till generatorn, om det nu har betydelse) med tjock kabel, och satt ett skiljerelä där. Reläet kopplar in vid 13.5V och ur vid 12.8V, dvs (om jag förstått det hela rätt) så länge de andra batterierna inte är fulladdade kopplar reläet inte in extrabatteriet för laddning, och när spänningen sjunkit under 12.8V (dvs fulladdat batteri) slår den ifrån och skiljer det extra batteriet från resten, så man inte står med tomma startbatterier.

Har funkat fint så länge jag använt detta "system".

Om du inte förstår vad jag skrivit ovan är det helt ok, jag förstår det knappt själv när jag läser igenom det ... :P

Kolla min garagetråd, tror det finns bilder och sånt där :)

Länk till kommentar

Jag satte ett ett extra batteri i en låda i bagaget på min 80:a, drog en grov plus-kabel framifrån med ett voltkännande relä på vägen. Se här: http://toyota4x4.se/topic/2706-klydds-hdj80/#entry22092

Det fungerade bra på den bilen de åren jag körde med det. Jag hade ingen winsch, har man det får man fundera på en brytare oxå då det inte går att dra igenom så mycket ström genom ett vanligt skiljerelä.

Länk till kommentar

Om jag har förstått det rätt så laddas de två orginalbatterierna samtidigt, utan någon prioritet. Det vänstra kopplas bara in när startmotorn behövs. I princip så skulle man kunna ta 12v från det så länge man håller minusen separerad från chassi och övrig minus. Ska dock inte göra det! Alltså ett skiljerelä som kopplar in x-tra batteriet när det högra batteriet har laddat klart.

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Det är viktigt att alla batterier är lika om man kopplar in med skiljerelä.

Hur viktigt är det här egentligen och varför? Har hört detta från många och levt efter detta i många fall också, men samtidigt, i min förra bil hade jag ett voltkännande relä och ett förbrukningsbatteri i bagaget som var väldigt olikt mot de två startbatterierna jag hade. Det fungerade bra under många år. Men, såklart, jag vet ju inte om det var optimalt, bara att det fungerade.

Länk till kommentar

Tack för länken Martin.

Tror jag behöver något som känner av när de två originalbatterierna är färdigladdade och då kopplar in laddning till batteribanken. Ungefär som MrWIB och Klydd har/hade.

Länk till kommentar

Det bästa alternativet till ett skiljerelä är en DC-DC laddare men det kostar förstås lite mer. Den tekniken används mer och mer i husbilar och båtar. Man får alltid optimal laddning till förbrukningsbatterierna och batteribankerna kan vara av helt olika typ (tex vanliga blybatterier till start och gel eller AGM till förbrukning).

Exempel på en DC-DC laddare är CTEK D250s DUAL som kostar strax under 2000 SEK.

/Anders

Länk till kommentar

Har nu pratat med CTEK och laddaren Anders nämnde har två ingångsmöjligheter tex generator och solpanel. Inte det jag var ute efter. Ctek har ingenting som skulle kunna känna av när ett batteri är färdigladdat, och sedan ladda nästa batter.

Länk till kommentar

Har nu pratat med CTEK och laddaren Anders nämnde har två ingångsmöjligheter tex generator och solpanel. Inte det jag var ute efter. Ctek har ingenting som skulle kunna känna av när ett batteri är färdigladdat, och sedan ladda nästa batter.

Det den gör är att den laddar alltid den andra batteribanken optimalt så snart det finns en generator eller solpanel som ger ström. Ett skiljerelä kopplar ihop batteribankerna när generatorn laddar. Eftersom startbatterierna normalt är fulladdade tror generatorn då att alla batterier är mätta och belåtna vilket innebär att laddningen till de urladdade förbrukningsbatterierna inte forceras (grovt beskrivet).

DC-DC laddare är överlägsna i en tillämpning som den du beskriver. Solcell kan du koppla in om du har lust men det är laddningsmetoden från generator som är överlägsen.

/Anders

Länk till kommentar

Det den gör är att den laddar alltid den andra batteribanken optimalt så snart det finns en generator eller solpanel som ger ström. Ett skiljerelä kopplar ihop batteribankerna när generatorn laddar. Eftersom startbatterierna normalt är fulladdade tror generatorn då att alla batterier är mätta och belåtna vilket innebär att laddningen till de urladdade förbrukningsbatterierna inte forceras (grovt beskrivet).

DC-DC laddare är överlägsna i en tillämpning som den du beskriver. Solcell kan du koppla in om du har lust men det är laddningsmetoden från generator som är överlägsen.

/Anders

Ctek var inne på samma sak som du menar. Enda problemet jag ser är alla batterier laddas parallellt/samtidigt och ctekladdaren lämnar endast 20A. Visserligen kopplar väl ctekladdaren in sig först efter att det finns "ström över" till den.

Länk till kommentar

DC-DC laddaren kör igång så snart ett tröskelvärde på spänningen är uppnått vilket sker väldigt snabbt om inte startbatterierna är väldigt urladdade. 20 A kan tyckas lite men det är väldigt kort tid förbrukningsbatterierna får mer än så vid en inkoppling med skiljerelä. Därefter laddar en intelligent DC-DC laddare med hög ström i flera steg ända tills batterierna verkligen är fulladdade vilket de aldrig blir med en konventionell laddningsregulator på generatorn.

Länk till kommentar

Då kanske det är nåt för mig i alla fall. Tänkte oxå kolla upp generatorn eller byta till en lite större.

Läs lite på andra forum om DC-DC laddare och ta del av deras erfarenheter. Tex på husbilsklubben.se eller kastenwagenforum.de.

När jag gör en ny batteribank i min LC framöver blir det med en DC-DC laddare och ett bra övervakningsinstrument för batterierna typ Nasa BM-1 så man har full koll på vad som går in och ut ur batterierna. Jag har en liknande lösning i båten som funkat bra. Det som däremot aldrig funkade bra i båten var skiljerelä...

Länk till kommentar

. Det som däremot aldrig funkade bra i båten var skiljerelä...

Med det menar jag att det inte funkade optimalt för förbrukningsbatterierna fick aldrig full laddning...

Det enklaste och bästa är att ha tillräcklig batterikapacitet så att man kan klara sig med en batteribank och sedan bra övervakning på denna med ett instrument som det jag nämnde.

Jag har bytt mina batterier i motorrummet till AGM och kommer att komplettera med två ytterligare likadana längre bak i bilen. Kanske jag väljer att bara köra dem samtliga parallellkopplade. Men det kräver lite disciplin att hålla koll på vad man förbrukar. Jag brukar ändå alltid ha ett gammalt Optima med mig löst och fulladdat så i värsta fall kan man starta bilen med det och startkablar...

Länk till kommentar

Hur viktigt är det här egentligen och varför? Har hört detta från många och levt efter detta i många fall också, men samtidigt, i min förra bil hade jag ett voltkännande relä och ett förbrukningsbatteri i bagaget som var väldigt olikt mot de två startbatterierna jag hade. Det fungerade bra under många år. Men, såklart, jag vet ju inte om det var optimalt, bara att det fungerade.

Jo, det är så att batterier av olika fabrikat och/eller modell har olika egenskaper. När de är parallellkopplade och laddas samtidigt av samma källa, (generatorn). Då vill man att de laddas lika mycket så att de är på samma nivå (vilket sker om det är "samma" batterier). När man har ett startbatteri och ett förbrukarbatteri där startbatteriet är nästa fullt och förbrukarbatteriet är nästan slut och du startar bilen och skiljerelät kopplar samman batterierna så får du en strömrusning från det mer laddade batteriet till de mindre laddade batteriet tills dessa ligger lika. Sen laddas båda batterier i samma takt och samma nivå tills båda är full-laddade. Har man två olika batterier och dessa inte har samma egenskaper så kommer batterierna inte att laddas lika. Dvs när ena batteriet är fullt så kan det andra vara med lite otur 85%. Detta vill man undvika. Sliter på batterierna och man förlorar kapacitet. Skiljer det sig väldigt mycket mellan batterierna kan det bli så att inte batteri A blir laddat för än batteri B är fullt.

Kopplar man in förbrukarbatterierna utan skiljerelä i ett eget system med en egen laddare så kommer det i ett annat läge. Då aldrig batterierna blir ihopkopplande.

Hoppas ni hängde med.

Länk till kommentar

• 5 months later...

Jag skulle vilja separera mina två startbatterier och använda det ena som förbrukningsbatteri för kyl och annat. Har försökt läsa på men känner mig en aning rådvill. Har läst om smarta relän och nu dc-dc laddaren från Ctek.... Vad bör man satsa på? Jag vill ha något okomplicerat och driftsäkert med så liten risk som möjligt att jag blir stående med ett strulande elsystem.

Länk till kommentar

Jag skulle vilja separera mina två startbatterier och använda det ena som förbrukningsbatteri för kyl och annat. Har försökt läsa på men känner mig en aning rådvill. Har läst om smarta relän och nu dc-dc laddaren från Ctek.... Vad bör man satsa på? Jag vill ha något okomplicerat och driftsäkert med så liten risk som möjligt att jag blir stående med ett strulande elsystem.

De två batterierna är det de två originalbatterierna du menar eller har du x-tra batterier?

Länk till kommentar

Dessa batterier är väl separerade från varandra från början. Det vänstra går bara in vid starten samtidigt med det högra. Det är på det högra man kopplar in alla förbrukare. Batterierna seriekopplas vid startögonblicket så det är viktigt att bägge har spänning.

Så har jag i alla fall för mig att det är på min HDJ80.

Mvh Bisse

Länk till kommentar

Det är 24V på starten på HDJ80 modellen, så glöm det om Du inte tänkt att bygga om till 12V start.

Och som Bisse är inne på, pilla aldrig med ett av batterierna, byt båda och använd det högra att koppla in emot, är det mindre förbrukare så har Du en "Power outlet" precis bakom det högra batteriet. Vill minnas att det finns både direktström och via tändningspåslag.

Redigerad av BJ42 Daniel
Länk till kommentar

Jag har en LC 90 så det är 12 volt.

Det kanske var fel tråd för min fråga men jag tänkte att diskussionen trots allt var relativt generellt hållen.

Ja då är det en helt annan femma. Jag har ingen aning hur dessa 90:or är kopplade. Är det så att bägge batterierna är parallellkopplade utan någon skiljning mellan så måste det dit en skiljning. Jag, som inte vet så mycket, skulle montera dit en dc-dc laddare, då får du bra laddning och skiljning på samma gång.

Det finns nog andra här som har 90:or som kan svara bättre, lycka till!

Mvh Bisse!

Länk till kommentar