Gå till innehåll

Bränsleförbrukning och funderingar kring aerodynamik, stora hjul, mm

Jenik

Rekommendera Poster

Jag kör en HZJ75 med 4,2l dieselsexa, manuellt växlad men turbokonverterad. Original Toyota turbo och insugningsrör från en motor med original monterad turbo.

Max laddtryck 0,6 bar och vid 80km/h laddar den ca 0,4-5 vid 100km/h 0,6.

Bränsletrycket är inte snålställt men ger heller inte svartrök.

Vid mycket blandad körning drar den vid första mätningen 1,5l/mil.

Längsta sammanhängande sträckan som körts är då ca 40km, dvs rättså smått + i stad + lite grusväg.

Jag har 35" Cooper stt monterade med 2,5 i lufttryck.

Bilen är hyfsat vällastad och med lastat takräcke.

Kan ovan förbrukning betraktas som normal?

Jag har nu bytt luft och dieselfilter och ska göra en ny mätning.

På taket har jag i/på räcket extraljus, waffleboards, takbox, alubox, markis, dunk, reservhjul och highlift.

Hur stor påverkan skulle bortmontering av waffleboards, extraljus och alubox ha på förbrukningen?

Jag skulle uppskatta input från er som gjort egna erfarenheter eller är kunniga på området.

2d76b078d2e64289eef638ca2df11955_zps1f228e41.jpg

928663d0a1743e53dee620743349d3b3_zps9ca4e92b.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jenik. Hvilken härlig bil :-) . Hur många mill har den gått ? Vad vägar bilen? Jag tror det blir svårt att få den mera ökonomisk .jag tror at om du tar bort all ekstra utrustning och monterade däck med mindre rullmotstand skulle du hamna på ca 1,2l pr mill.

Har du haft bilen i en test bänk for optimal justering ? Jag skulle öka lufttrycket til 3,5 bar och evt montera et K&N filter , och inta göra så mycke annat . Min lc100 dra ca 0,1l mera pr mil med cooper Stt (285/75-16).

Mvh

Jes

Länk till kommentar

Hej Jenik,

Har ingen HZJ75 (fin bil för övrigt :) ) men en ganska stor och tungt lastad HDJ100.

När jag körde hem den (helt original) från tyskland snittade vi ca 120-130km/h och jag har för mig att den drog ca 1.2l/milen.

Nu, lite mer utrustad bla med taktält, drar den ca 1.5l/milen i knappa 100km/h.

Dvs vikt, hastighet och vindmotstånd har väldigt stor inverkan på bränsleförbrukningen, lägg därtill ett par grovmönstrade däck.

Tycker 1.5l/milen inte är något att oroas för, men det beror iof på vad du hade för förbrukning med helt okittad bil och standard däck ...

Som Jes skriver, tryck in lite mer luft i däcken, jag kör asfalt med 3Bar i mina MT däck, kan ju hjälpa lite.

Och lastar du av takräcke så vinner du säkert någon dl/milen, det sägs, om jag kommer ihåg rätt, att en takbox ger +5-10% på förbrukningen.

Du har ju ganska mycket mer än en takbox på så ...

Länk till kommentar

Hej Jenik. Hvilken härlig bil :-) . Hur många mill har den gått ? Vad vägar bilen? Jag tror det blir svårt att få den mera ökonomisk .jag tror at om du tar bort all ekstra utrustning och monterade däck med mindre rullmotstand skulle du hamna på ca 1,2l pr mill.

Har du haft bilen i en test bänk for optimal justering ? Jag skulle öka lufttrycket til 3,5 bar och evt montera et K&N filter , och inta göra så mycke annat . Min lc100 dra ca 0,1l mera pr mil med cooper Stt (285/75-16).

Mvh

Jes

Tack!

9500mil. Tjänstevikten är 2330, så nu skulle jag tippa ca 2700-800kg.

Nej, ingen testbänk och det gamla filtret var ett otvättat k&n som ska dit igen.

Har funderat en del kring hur och var man optimerar.

Vid uträkningen har jag korrigerat för felvisande mätare.

MrWib: Tack! Din jämförelse känns helt relevant. Tyvärr vet jag inte förbrukningen innan kittning.

Länk till kommentar

Det är normalt. Min tar mellan 1,2 och 1,4 utan turbo. 1HZ-motorn är förkammardiesel och inte känd för att vara snål...

1HDT och 1HDTE är några deciliter snålare per mil och sedan är en 70-serie lite mer av upprättstående logdörr än SUVarna. Men vem bryr sig?

/Anders

Länk till kommentar

Har du en intercooler i bilen?

Mvh

Jes

Menar du luftkylare mellan turbo och insug? I så fall har jag inte det monterat ännu,men har en liggande för montering.

Länk till kommentar

Det är normalt. Min tar mellan 1,2 och 1,4 utan turbo. 1HZ-motorn är förkammardiesel och inte känd för att vara snål...

1HDT och 1HDTE är några deciliter snålare per mil och sedan är en 70-serie lite mer av upprättstående logdörr än SUVarna. Men vem bryr sig?

/Anders

Skönt att höra att det är normalt. Nej, mest om man ska köra långt som det kan vara bra med "range"

Länk till kommentar

Håller med. Jag hade tidigare en fullutrustad HZJ78 (2001) och den drog sällan under 1,5 /mil. Då hade den också extratank så totalt hade jag 300 lit bränsle + all utrustning. Tunga bilar drar mycket. Att sedan bilen har en aerodynamik som ladugårdsdörr hjälper inte upp det hela. Vid ökenkörning hamnade jag på knappt 2,1 /mil (mätt med GPS).

Länk till kommentar

Ja en luftkylare. min dansk/svenska igen :-) . Är det en standard toyota eller? Den giver jo också lite effekt och ökonomi.

Mvh

Jes

Nej, men ny och vettig i storlek vad det verkar.

Länk till kommentar

Håller med. Jag hade tidigare en fullutrustad HZJ78 (2001) och den drog sällan under 1,5 /mil. Då hade den också extratank så totalt hade jag 300 lit bränsle + all utrustning. Tunga bilar drar mycket. Att sedan bilen har en aerodynamik som ladugårdsdörr hjälper inte upp det hela. Vid ökenkörning hamnade jag på knappt 2,1 /mil (mätt med GPS).

Ja det är jo inte direkt en toyota prius ;-)

Mvh

Jes

Länk till kommentar

Så om jag sammanfattar och ni kommenterar.

Det går att komma ner lite i förbrukning med lite mindre last på taket och mer luft i däcken.

Men är det lönt att montera ned extraljusen?

Att montera laddluftkylare kan också hjälpa. Att tvätta upp k&n filtret är inte heller fel.

Men hur kan jag optimera i övrigt?

Länk till kommentar

Nej, men ny och vettig i storlek vad det verkar.

Ok låter bra, återkom gärna när du har monterat den. om det Känns någon skillnad eller inte .

Mvh

Jes

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Ok låter bra, återkom gärna när du har monterat den. om det Känns någon skillnad eller inte .

Mvh

Jes

Det ska jag men det dröjer dock ett tag tror jag.

Ska göra en ny mätning på denna tankning för att få lite säkrare siffror.

Redigerad av Jenik
Länk till kommentar

Som jag har märkt det på 42:an så är förbrukningen så här , motorn är en 3B med eftermonterad turbo.

När jag kör hemmavid på kortare körningar och lite högre farter runt 100 km/h + en del terrängkörning ligger den på 1,2l/mil (omräknat för större däck) .

Den drar lika mycket vid långkörningar med full packning men då brukar marchfarten ligga mellan 80-90km/h ökar jag däremot farten lite till 90-100km/h drar den 1,5l/mil direkt , så det känns som om farten har mer inverkan än ev vikt och last.

Jag vet inte om det är nån annan som gjort samma iaktagelse.

/ Mecki

Länk till kommentar

Som jag har märkt det på 42:an så är förbrukningen så här , motorn är en 3B med eftermonterad turbo.

När jag kör hemmavid på kortare körningar och lite högre farter runt 100 km/h + en del terrängkörning ligger den på 1,2l/mil (omräknat för större däck) .

Den drar lika mycket vid långkörningar med full packning men då brukar marchfarten ligga mellan 80-90km/h ökar jag däremot farten lite till 90-100km/h drar den 1,5l/mil direkt , så det känns som om farten har mer inverkan än ev vikt och last.

Jag vet inte om det är nån annan som gjort samma iaktagelse.

/ Mecki

Samma erfarenhet här. Drar som mest vid farter över 100km/h eller offroad/sand körning i höga varv, last/vikt gör inte lika stor påverkan som hastigheten. Storleken på däck 31 till 33 gjorde mer skillnad i accelerationsförmåga och markfrigång än bränsleförbrukning.

Länk till kommentar

Förstår inte resonemanget riktigt...

Effektuttaget står proportion till bränsleförbrukningen (oavsett aerodynamik, rullmotstånd, transmissionsförluster etc. etc.).

Fart kostar alltid. Låg fart, liten frontyta, lågt rullmotstånd/friktion, låg vikt = ekonomi. Ändras någon av parametrarna blir det dyrare.

HZJ75/78 = urkass aerodynamik, stor frontyta, högt rullmotstånd, hög vikt = dyrt. Lägger man till hög hastighet blir det ännu dyrare.

I och med att motorn har en usel effekt/vrid = så blir bränsleförbrukningen högre då motorn ofta får gå maximalt. En motor med högre effekt som får gå med lägre effektuttag drar oftast betydligt mindre. Vår iQ är ett strålande exempel - jag kör oftast med tung högerfot och bränsleförbrukningen hamnar kring litern (vid jämn hastighet i 110/120 km/h). Bentleyn som väger 2,8 ton har en 12 cyl motor på 640 hk och 800 NM drar kring litern vid jämn hastighet i 110/120 km/h. Däremot stadskörning drar den 2,7 liter/mil pga av bilens vikt. iQ'n drar kanske bara 1 dl mer pga av bilens mindre vikt.

Min LC120 har en effekt på över 210-220 hk. Perfekt servad. Hög vikt. Något bättre aerodynamik men förlorar på höjd markfrigång, grovmönstrade däck och stor rullomkrets. Men har högt vridmoment, hyfsat stor cylindervolym i förhållande till effekt. Förbrukning ca 1,1 - 1,2 lit/mil. Vid motorvägsfart kring 130-140 ca 1,3 lit/mil. Alltså, betydligt bättre ekonomi är iQ'n som klassas som miljöbil.

Om man höjer bilen så ökar luftmotståndet pga sämre aerodynamik UNDER bilen. Detta gör sig mest gällande vid högre hastigheter.

Större och grövre däck ger ju självklart ett högre rullmotstånd. Rullmotståndet i djup sand/snö ökar ju också.

Ni måste förklara för mig vad resonemanget går ut på :-P

- Varför vissa bilar drar mer bränsle? Det förstår ju var och en. Frågeställningen handlar om hur Jenik skall få ner bränsleförbrukningen.

Rådet är då - lätta bilen väsentligt, Ta bort takräcke och extraljus m.m. Låt bilen rulla på normal fjädringshöjd (eller sänk den gärna). Byt till hjul som har optimal rullomkrets i förhållande till utväxling och motorns vridmoment. Kör på finmönstrade sommardäck med relativt högt lufttryck. Bäste ekonomin vid landsvägskörning torde ligga kring 80-90 km/h.

Se till att filter är rena. Trimma insprutningspumpen. Serva spridarna. Höj cetanvärdet på bränslet genom tillsats.

Redigerad av Peder
Länk till kommentar

"Rådet är då - lätta bilen väsentligt, Ta bort takräcke och extraljus m.m. Låt bilen rulla på normal fjädringshöjd (eller sänk den gärna). Byt till hjul som har optimal rullomkrets i förhållande till utväxling och motorns vridmoment. Kör på finmönstrade sommardäck med relativt högt lufttryck. Bäste ekonomin vid landsvägskörning torde ligga kring 80-90 km/h.

Se till att filter är rena. Trimma insprutningspumpen. Serva spridarna. Höj cetanvärdet på bränslet genom tillsats."

Tack Peder!

Och då blir ju följdfrågan: Vad är meningsfullt att göra i förhållande till resultatet det ger?

Jag vill Ju tex inte sänka den men kan tänka mig att byta däck framöver.

Likaså att ev. byta ut räcket mot en stor takbox, för lastutrymmet på taket behövs då vi sover i bilen.

Lätta den, går säkert lite men frågan är om några hundra kilo betalar sig.

Jag kör redan i max 90 och filter är bytta.

Vad jag känner jag kan göra nu är demontera exljus och alubox på taket samt ta ner waffleboardsen, men kommer det att märkas, dvs kan man anta att förbrukningen sänks med tex 1 dl/mil?

Vem/vilka kan trimma bränslepumpen? Hur höjer man cetanvärdet?

Länk till kommentar

Det finns väl bara ett snabbt och 100procent säkert sätt att minska sin förbrukning: sänk hastigheten.

"Mer än 50 procent av den energi som krävs för att förflytta en bil går åt till att komma runt luftmotståndet (skjuta undan luften framför bilen). Ju snabbare du kör desto mer ökar luftmotståndet och därmed även bränsleförbrukningen. Om du ökar hastigheten från 100 km/h till 120 km/h ökar bränsleförbrukningen med cirka 20 procent. Om du minskar hastigheten från 100 km/h till 90 km/h minskar bränsleförbrukningen med cirka 10 procent."

Länk till kommentar