Gå till innehåll

Satellittelefon

Klas

Rekommendera Poster

Hej är det någon som har kunskap om satellit telefon.

Jag vill ha en satellit telefon och en dator så att jag kan skicka och ta emot mail.

Jag har förstått att telefontiden är dyr men hur dyr?

Någon som har kunskap om detta.

Hlsn Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där finns ett antal olika system och telefoner och jag föreslår att du först funderar ut vad du verkligen behöver innan du går ut och köper vad du vill ha. En terminal kostar från $400 och uppåt.

Lite exempel uppskattade kostnader:

Månadskostnad för ett vanligt abonnemang utan data: $35

Samtal till vanlig telefon - $1,50 per minut

SMS – $ 0,5

GPRS - $ 5 per 10kb

Datapaket inkluderat 500MB under ett år: $2300

Datapaket 500Mb per månad: $570

Roaming med ett vanligt simkort: Samtal till vanlig telefon - $3,5 per minut, SMS – $ 1,2

De frågor jag skulle ställa mig själv:

- Vilket täckningsområde behöver jag? Vissa system har global täckning andra fungerar olika bra på olika ställen.

- Hur skall jag använda min terminal. Hur mycket taltid / data behöver jag? Där finns olika terminaler och abonnemang. Förbetalt, räkning eller kanske ditt vanliga svenska abonnemang på roaming.

- Var skall jag använda min terminal? Handburen eller fast monterad? Behöver jag kunna svara medan jag kör eller kan jag stanna? Är det viktigt att telefonen ringer när jag är inomhus?

- Vad får det kosta? Har du höga krav kanske det blir billigare att hyra.

Berättar du lite mer om vad du planerar att använda den till så kan jag kanske hjälpa dig. Jag har lite erfarenhet i ämnet…

Länk till kommentar

Enligt min erfarenhet så brukar Iridium var det bästa alternativet. Iridium är bra på röstsamtal men sämre på data. Global täckning.

Inmarsat är bäst på data och likvärdig på röstsamtal. Har dock sämre täckning vid polerna. Även i norra Sverige kan det ibland bli lite si-och-så med täckningen då Inmarsat satelliter går i första hand en bana längs ekvatorn. Fördelen med Inmarsat är att du opererar över samma satellit (satelliterna ligger fixerade).

Iridium roamar mellan olika satelliter som ligger i en bana kors och tvärs. Nackdelen är (eller åtminstone har varit) att om din telefon plötsligt skall byta satellit mitt i en dataöverföring så får du börja om igen. Jag jobbar inom shipping och våra fartyg prioriterar Inmarsat då den fungerar bäst i de fartområden vi opererar. Vi har också Iridium för tracking m.m. Iridium är bra om man bara skall skicka korta datasträngar (som t.ex. positioner och annan sifferdata eller råtext).

Iridium är något billigare än Inmarsat.

En bra partner att diskutera satellitkommunikation med är http://www.idgeurope.se (de ligger på Lidingö i Stockholm). IDG levererar mycket till Försvaret och våra utlandsstyrkor samt Civilförsvaret. I företaget ligger våra abonnemang hos Telenor i Norge som är riktigt duktiga på satcom.

Vi betalar idag USD 0,20 per minut men har då rederiavtal. Vi ligger oftast online dygnet runt med både Inmarsat och Iridium.

Sedan finns det också ett system som heter Thuraya (som bl.a. många bergsklättrare använder). Jag har dock ingen erfarenhet av Thuraya.

IDG säljer och administrerar samtliga tre system.

Länk till kommentar

Tillägg:

Thuraya använder både satellit och GSM. Men varning - ha koll på roamingen som kan kosta en förmögenhet när du använder Thuraya. Är det dålig GSM täckning kopplar telefonen över till satellit och vise versa. Det blir kul när räkningen kommer!

Samtliga tre system erbjuder kontantkort men samtalen blir dyrare utan fast abonnemang.

Länk till kommentar

Jag anlitade http://www.telemar.se för att ta fram en lösning som funkar för mina behöv. Har en Thuraya. Vilken jag typ aldrig använder mer än att kolla att den funkar.

Använder deras ECO sim abonnemang som jag betalar i förskott. Lätt att ladda både från nätet eller telefonen då man anslutit kreditkortet. Har inget problem med att den slår över till sat alt gsm då man kan ställa in hur den prioriterar nät. Med en låg dollar har jag en minut taxa på under 4sek. och gmprs data på ca 40sek mb. Kostar inget att ta emot samtal eller sms - men vem ringer till en sat tele... kolla själv med din mobiloperatör vad det kostar att ringa ett +88 nr :) Thuraya är dock begränsat i täckning och länder beroende på abonnemang. http://www.thuraya.com/userfiles/image/coverage_map/Thuraya%20map%20for%20the%20website%20-%20latest.jpg

Men som tidigare svar, allt är beroende på vart och hur mycket du ska använda den. Själv har jag den som säkerhet och nöd telefon. Njuter mer att att vara mobillös på resor :)

Länk till kommentar

Finns lurar som använder både sat och GSM till både Iridium och Thuraya. Men som Peder säger ha koll på roamingen :-) I polarens Thuraya'or kunde man slå av sat funktionen vill jag minnas, kan vara bra att ha de funktionaliteten :-P

Jaktkompisen i RCA kör uteslutande Thuraya, funkar väll OK men lite sådär täckning/kapacitet. Thuraya har dock ett väldigt smidigt system för på laddning av abonnemangen, dels via webben och via sms. Så har man bara ett kreditkort registrerat hos dom så är det lätt att ladda på när man behöver ringa osv. och då har man dessutom full koll på kostnaderna. Iridium torde ha liknande system!?!?

Länk till kommentar

Hej och tack för alla svar. Jag har fått lite mer kött på benen och har dessutom goooglat lite under dagen.

Jag skall i första hand ha den för nödsamtal och skicka mail. Världen har blivit mer komplicerad nu när internettkaffeerna försvinner.

De enda platser jag inte skall till är polerna så inmarsatt verkar bäst för mina behov. Thuraya verkar ha sämre täckning.

Samtlaskostnaderna verkar överkomligt men har jag förstått det rätt att det kan kosta 2300$ per år för att klara datatrafik?. jag trodde i min enfald att det bara var att med usb kabel koppla datorn och köra som samtal

Klas

Länk till kommentar

Hej och tack för alla svar. Jag har fått lite mer kött på benen och har dessutom goooglat lite under dagen.

Jag skall i första hand ha den för nödsamtal och skicka mail. Världen har blivit mer komplicerad nu när internettkaffeerna försvinner.

De enda platser jag inte skall till är polerna så inmarsatt verkar bäst för mina behov. Thuraya verkar ha sämre täckning.

Samtlaskostnaderna verkar överkomligt men har jag förstått det rätt att det kan kosta 2300$ per år för att klara datatrafik?. jag trodde i min enfald att det bara var att med usb kabel koppla datorn och köra som samtal

Klas

Hej,

Kanske en sån som "Surfy" har kan vara något (näst sista posten).

http://forum.ih8mud.com/expedition-builds/665515-advice-4-global-gps-tracking-our-rigs-needed.html

Länk till kommentar

http://www.inreachdelorme.com/ är lite bättre om man vill ha lite mera info om produkten!

Det var den sidan jag letade efter igår!

Konstigt svår att hitta, eller så måste jag gå på Google-kurs :P Som vi alla vet vid det här laget finns det inget som heter "ogooglebar" (enligt Google iaf) ;)

Länk till kommentar