Stein Erik Posted February 14, 2013 Report Share Posted February 14, 2013 (edited) Hej! Jag undrar på hva försäkring jag behöver på min 105, helförsäkring eller halv? Rekker det med halv? Har inga lån på bilen. Fikk pris på helförsäkring, det kom på ca 8000,- Edited February 14, 2013 by Stein Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted February 14, 2013 Report Share Posted February 14, 2013 Om du har helförsäkring täcker även försäkring egen bil ifall du själv skulle vara vållande. Dvs, om du skulle kana av vägen ner i diket, eller köra på ett rådjur som exempel. Halvförsäkring är nog vanligast på riktigt billiga bilar, där ägaren räknar med att försäkringen kostar mer än bilen är värd. Det kan skilja väldigt mycket mellan olika försäkringsbolag, så det kan vara värt att ringa runt och kolla pris hos flera bolag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Erik Posted February 14, 2013 Author Report Share Posted February 14, 2013 Om du har helförsäkring täcker även försäkring egen bil ifall du själv skulle vara vållande. Dvs, om du skulle kana av vägen ner i diket, eller köra på ett rådjur som exempel. Halvförsäkring är nog vanligast på riktigt billiga bilar, där ägaren räknar med att försäkringen kostar mer än bilen är värd. Det kan skilja väldigt mycket mellan olika försäkringsbolag, så det kan vara värt att ringa runt och kolla pris hos flera bolag. Takker så mye för info, får ta nogra telefoner:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted February 14, 2013 Report Share Posted February 14, 2013 Takker så mye för info, får ta nogra telefoner:) Kolla med Folksam, de har "Toyota Försäkringar" som ligger bra till i pris. Eller gå med i Motormännen, de har (iaf haft) riktigt bra priser på försäkringar, bara min slapphet som gjort att jag inte bytt från Folksam till Motormännen. Tror de gav mig ett pris på ca 5500kr för min LC100 helförsäkrad. Helförsäkring är nog att i högsta grad att rekommendera, kolla själv på de olika försäkringsbolagens hemsidor vad som skiljer hel/halv-försäkring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Erik Posted February 14, 2013 Author Report Share Posted February 14, 2013 Kolla med Folksam, de har "Toyota Försäkringar" som ligger bra till i pris. Eller gå med i Motormännen, de har (iaf haft) riktigt bra priser på försäkringar, bara min slapphet som gjort att jag inte bytt från Folksam till Motormännen. Tror de gav mig ett pris på ca 5500kr för min LC100 helförsäkrad. Helförsäkring är nog att i högsta grad att rekommendera, kolla själv på de olika försäkringsbolagens hemsidor vad som skiljer hel/halv-försäkring. Tack så mycket:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Battenkill Posted February 15, 2013 Report Share Posted February 15, 2013 Hej Kolla in dessa internet sajter, www.insplanet.com eller www.compricer.se. Här kan du knappa in bilens reg-nummer och sedan välja omfattning av din försäkring.Sedan får du ett antal förslag direkt från ett flertal försäkringsbolag.Har själv andvänt dessa och tjänat en hel del pengar, lycka till!! Svante Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Erik Posted February 15, 2013 Author Report Share Posted February 15, 2013 Hej Kolla in dessa internet sajter, www.insplanet.com eller www.compricer.se. Här kan du knappa in bilens reg-nummer och sedan välja omfattning av din försäkring.Sedan får du ett antal förslag direkt från ett flertal försäkringsbolag.Har själv andvänt dessa och tjänat en hel del pengar, lycka till!! Svante Den e go, tack sa du ha:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Höök Posted May 23, 2013 Report Share Posted May 23, 2013 (edited) Senaste från försäkringsmarknaden: Billigast är Vardia med 9200kr/år. Dyrast Länsförsäkringar med 18 någonting, slutade lyssna. Folksam Toyotaförsäkring 12600 kr. LC100V8 -03, 46 år, helförsäkring, 1000 mil/år, ej garage, innerstan. Ytterligare tips? Jag ringde Compricer som jmf. Edited May 23, 2013 by Höök Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted May 23, 2013 Report Share Posted May 23, 2013 Senaste från försäkringsmarknaden: Billigast är Vardia med 9200kr/år. Dyrast Länsförsäkringar med 18 någonting, slutade lyssna. Folksam Toyotaförsäkring 12600 kr. LC100V8 -03, 46 år, helförsäkring, 1000 mil/år, ej garage, innerstan. Ytterligare tips? Jag ringde Compricer som jmf. Damn! Änna dyrt ... Kolla med Motormännen oxå (kanske redan gjort?), kan ju vara värt att gå med för att spara lite pengar på försäk om inte annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted May 23, 2013 Report Share Posted May 23, 2013 Samtliga våra bilar är försäkrade hos IF. För oss de bästa villkoren och priser. Titta inte bara på priset, utan kolla också villkoren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Höök Posted May 23, 2013 Report Share Posted May 23, 2013 (edited) Motormännen 10500 + medlemsskap 440 kr. Kollade Peders If nu också, 8400 kr, bäst av dom traditionella alltså. Höjde självrisken till 5000 kr och tog Vardia för 8250 tidigare idag. Vardia är en avknoppning från Moderna. Edited May 23, 2013 by Höök Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted May 23, 2013 Report Share Posted May 23, 2013 (edited) Har också IF på allt.Enda som talar för Toyota försäkring är att maskinskadedelen går upp till 15.000 milMen har ju åldersbegränsningen 8 år. Edited May 23, 2013 by Carl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted May 23, 2013 Report Share Posted May 23, 2013 Hmmm pratade just med IF ang försäkring för en BMW och så frågade jag bara för att kolla om försäkring på Toyotan, då sa han att det finns bara ett försäkringsbolag för Toyota i Sverige ... Folksam/Toyota Han sa att IF brukar vara mycket dyrare på Toyota än Folksam, men sen när vi jämförde så låg de inte så långt bort ändå. IF har tydligen merparten av de lite mer motorstarka fordonen i Sverige enligt honom, BMW, Porsche, Mercedes mfl. Kan det vara så illa att de helt enkelt har delat upp marknaden mellan sig? Inget som egentligen skulle förvåna någon kanske ... För mig var motormännen ca 20% billigare än Folksam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted May 23, 2013 Report Share Posted May 23, 2013 (edited) Kan vara så att vi har alla försäkringar hos IF och att vi bor på landet och har alla fordonen i låst garage. LC 120, 2008. = 6340:-/år iQ3, 2012 = 1 300:-/år (den har vagnskadegaranti). RR, 2013 = 5900:-/år (även om den är ny har den ingen vagnskadegaranti). LR Disco4, 2013 = 5700:-/år (se ovan gällande vagnskadegaranti). Bentley Cont GT, 2010 = 8 900:-/år. Aston Martin V8, 2007 = 7 600:-/år. BMW 1200 GS, 2005 = 2 300:-/år. Angående uppdelning av marknaden så tar jag nästan för givet att du har rätt. Edited May 23, 2013 by Peder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted May 23, 2013 Report Share Posted May 23, 2013 Kan vara så att vi har alla försäkringar hos IF och att vi bor på landet och har alla fordonen i låst garage. LC 120, 2008. = 6340:-/år iQ3, 2012 = 1 300:-/år (den har vagnskadegaranti). RR, 2013 = 5900:-/år (även om den är ny har den ingen vagnskadegaranti). LR Disco4, 2013 = 5700:-/år (se ovan gällande vagnskadegaranti). Bentley Cont GT, 2010 = 8 900:-/år. Aston Martin V8, 2007 = 7 600:-/år. BMW 1200 GS, 2005 = 2 300:-/år. Angående uppdelning av marknaden så tar jag nästan för givet att du har rätt. Hmmm ... flytta längre ut på landet och skaffa ett låsbart garage skulle kunna vara rent lönsamt om man bara ökar på sitt bilinnehav lite Hittade en väldigt bra sida där man enkelt kan jämföra försäkringar så kan man lite enklare jämföra äpplen och äpplen så att säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted May 23, 2013 Report Share Posted May 23, 2013 Flytta till italien är dock ingen höjdare från försäkringssynpunkt... Båda bilarna är helförsäkrade... Att försäkra en IQ är tydligen mer än 10 gånger dyrare här... Toyota IQ 2010 - Rom, låst garage strax utanför stan €1776 Clements Worldwide Toyota LC200 2008 - Norra skåne 6149 Folksam / Toyota bilförsäkringar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted May 23, 2013 Report Share Posted May 23, 2013 Flytta till italien är dock ingen höjdare från försäkringssynpunkt... Båda bilarna är helförsäkrade... Att försäkra en IQ är tydligen mer än 10 gånger dyrare här... Toyota IQ 2010 - Rom, låst garage strax utanför stan €1776 Clements Worldwide Toyota LC200 2008 - Norra skåne 6149 Folksam / Toyota bilförsäkringar Men Martin, maten och vinet slår allt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted July 26, 2013 Report Share Posted July 26, 2013 Hej jag är lite sent ute som vanligt men det kommer ju ett försäkringsår även nästa år. Jag betalar för min Hilux -07 för helförsäkring 2400:- per år samt har rabatt med 20% på alla försäkringar. jag betalar dessutom 1800:-/år för utlandsvisstelse för, EU behövs ingen extra försäkring. Har flyttat så långt ut på landet man kan komma, Gotland. maten är bra här men vinet är bedrövligt. hlsn Klas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts