silverstål Posted December 22, 2012 Report Share Posted December 22, 2012 (edited) Jag har fått upp ögonen för en Land Cruiser 120 med första registrering 06/06 och 13000 mil på mätaren. Den har elstolar i läder och extra baksäte. Även (tyvärr?) original navigator och taklucka, men vad är det för fel och brister man skall titta efter? Är mätarna lätta att skruva? Hur hittar man bäst tecken på slitage från miltal? Sliten ratt? Vad är standard respektive extrautrustning? Från vilket år finns tillvalet antisladd? Ingår det i exempelvis high grade paketet? Om det finns, går det att stänga av? Hur är det med Isofix-fästen? Hur pass mycket skiljer de olika motorerna åt? Tänker på dieselmotorerna nu. Jag har luskat fram att 173 hästarn kan ha en annan turbo, stämmer det? Den på 163 hästar har ganska mycket mindre vrid än den på 166. Är detta mjukvarurelaterat eller skiljer det även på hårdvara? Är det puckat att köpa 166:an istället för 173:an, vridet skiljer sig inte så mycket mellan dessa? De senare får ju även en aningens högre prislapp. Är det värt det? Det var visst någonting med dåliga spridartätningar som kan börja läcka, blir själva spridarna skadade av dåliga tätningar eller är spridarna även ett fel som måste åtgärdas? På åtminstone de tidiga årsmodellerna fanns enligt nlck problem med motorupphängningen. Som jag förstod norskan var det hydrauliska motorfästen som gav med sig efter ett tag, men en nyare variant blev ersättaren. Är detta ett känt problem? Är de nyare fästena standard från något visst tillverkningsdatum? Från vilket tillverkningsår kom den 5-stegade lådan? Eller kom den samtidigt som motorn med 166 hästar? Är halvljuset ok? Finns original xenonstrålkastare? Helljuset förbättras ju enkelt med ett lämpligt antal extraljus, men är halvljuset kasst så är det. Några rostproblem och vad ligger frubrukningen på? Just nu hatar jag rost, kamremmar, kärvande handbromsfunktion och läckande oljepumpar och vill ha en säker och stabil bil som inte krånglar. Så vad ska man se upp med? Finns försäljningsbroschyr i pdf-format någonstans för hemladdning? Tackåbock Edited December 22, 2012 by silverstål Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted December 23, 2012 Report Share Posted December 23, 2012 Mitt tips är att ägna några timmar på det norska forumet. Kunskapen där och antalet fall av reklamationer , återkallningar mm är otroligt stort jämfört med Sverige. Det är också väldigt enkelt att PMa medlemmar där o få svar. Norska Toyota har bedrivit kampanjer för motorfästen, bromsok samt spridarbyten. Vad jag förstått som har en svensk LC 120, har motsvarande inte skett i Sverige. Möjligen har det varit spridarbyten på ngn bil i Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted December 23, 2012 Report Share Posted December 23, 2012 Hej Silverstål och välkommen till toyota4x4! Det var många frågor på och funderingar på en gång! Jag är ingen klippa på 120, men fyller på lite med de svar jag tror mig kunna. Angående skruvade mätare så tror jag inte det är något att oroa sig för, jag har nog aldrig hört om det på just en Landcruiser. Sliten ratt kan kanske vara något, men de verkar slitas väldigt olika med olika användare också. Om det är proffs som skruvat någon mätare tror jag aldrig man märker det, för dom byter även de delar man tittat på. Vilken utrustning som finns på vilka modeller överlåter jag åt någon annan att svara på. Med, det finns i alla fall en "snik" modell som bl.a. Carl och Peder här på forumet kör. Den saknar skärmbreddare och en hel del av det extra lull-lull som wide-body modellerna har. Men, den har manuell spärr i bakaxeln istället. Motorerna är i grund och botten de samma men det är säkerligen mer än programvara som skiljer. Mycket möjligt det är olika turbo. Det är 166 hkr varianten som har haft spridarproblemet. Eller rättare sagt spridartätningsproblemet. Detta ska vara enkelt att åtgärda om det görs innan haveri. Det blir stopp i en sil i oljepickupen från tråget med totalt motorhaveri som följd, då all smörjning bortfaller. Motorupphängningen har jag inte hört något om som skulle vara ett problem, men det är ju möjligt ändå. Låter inte som något svårt att åtgärda om så skulle vara fallet. 5-stegad automat och 6-växlad manuell kom nog båda två tillsammans med 166:an. Halvljuset är nog inte så dåligt egentligen, men med en massa extraljus så upplevs det nog sämre. Xenon har inte funnits vad jag vet, men några här på forumet har beställt nya lyktor som har detta för eftermontering. Det kommer säkert rapport om dessa med tiden. Rost är inget problem vad jag vet, och kamremmen är lätt att byta. Kärvande handbroms kan du nog däremot råka ut för. Det verkar vara en av toyotas svagaste punkter, men med lite underhåll och användande av handbromsen så ska det inte vara något stort problem. Hoppas dessa svar hjälpt dig något! Det är flera som kör 120 här på forumet, så det kommer säkert fler svar så småningom. Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted December 23, 2012 Report Share Posted December 23, 2012 Hej Silverstål, Många frågor var det... Trots att jag är den lycklige ägaren av en Tojja 120 kan jag inget om vad som ingår av utrustning på modellerna, jag kan använda den och extrautrusta den istället . Jag har förövrigt en 2008 modell m automat, mitt på trät modell, dvs inte den mest lyxigt utrustade och inte den snålast utrustade. VX? Vet inte... Har precis bytt kamrem på min. 173 hästarn har 15 000 mils intervall och min har precis firat 15 000. Men där tror jag de olika motoralternativen har olika intervaller. VIssa snackar om 9 000 mil. Enligt mekanikern var det inga konstigheter och han skickade med den gamla för närmare studie. Jag har eftermonterat Xenon i min bil ( finns en tråd om det någonstanns här ) och är väldigt nöjd. Jag var inte helt nöjd med orginalljuset och labbade lite med olika halogenlampor innan jag insåg att det finns bara en väg att gå. Passformen på de jag har är grym, det är riktiga Xenonreflektorer i halvljuset vilket ger en exakt ljusbild och ser därför inte Ronny och Ragge ut, mötande bilar blir inte förbannade och ska blinka på dig menar jag. Jag Tectylerade min bil i våras och det ger mig lite bättre samvete när jag dagligen duschar den på söndersaltade nordiska vägar, dvs jag tror mig slippa rost på en stund. Tectyl vill att jag ska på efterkontroll om 3 år för att evt förbättra oxå. Om det blir mycket utanför-väg-körning så ska man nog efterbehandla ännu oftare. Toyotas antislad kan man snacka länge om. En kille på NLCK hittade vilken kabel det är som aktiverar ABS, Antispinn, Antisladd etc etc och satte in en brytare där för att kunna köra gris på vinterväg. Nackdelen var att bromsljuset försvann det oxå . Själv nöjer jag mig med att spärra mittdiffen, då försvinner antisladden och du bestämmer själv. Tråkigt nog så kan man inte göra ashäftiga handbromssladdar med mittdiffen inne. När jag bygde om min bil från varubil ( 2 säten i Norge ) så hittade jag Isofix i mina baksäten, så ja, det finns. Förbrukningen ja... Allt från låga 0,7 till dryga 1,2 beroende på däck, last, släp, gasfot, motorväg eller inte. Snitt på långkörning ( med chip ) 0,9 säger vi så jag inte ljuger. Jag tror du gör bäst i att testa ett par bilar och se vad du gillar de olika utrustningsalternativen ( om du har tiden då ) för det finns säkert flera likvärdiga årsmodeller som skiljer sig vad gäller utrustningsmängd. Du har ju tydligen sörfat en del på NLCK så då är du bekant med evt fel/ svagheter på bilarna, som Carl skriver, de har grymt bra koll på 120:an på det forumet. Jag är gärna behjälplig med tolkning . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
silverstål Posted December 23, 2012 Author Report Share Posted December 23, 2012 Tackar så mycket, det verkar vara aningens mer aktivitet här jämfört med ett annat svenskt forum med bara fyra bokstäver. Jag har nu skummat igenom toyodiy och sett lite skillnader mellan årsmodellerna och vid en första anblick skedde en uppdatering from Augusti 2006 sedan en runt September/Oktober 2007 (kanske med intåget av de 173 hästarna). Se textfilen jag har bifogat Jo, en sak till. Det verkar som om mitt tilltänkta objekt har TEMS. Om/när det börjar krångla och bete sig, kan man på ett inte alltför kostsamt sätt bygga om till normala dämpare och kanske även kasta ut luftfjädringen? Mycket illavarslande med att oljesilen blir tilltäppt med motorras som följd, men hinner motorn ta skada av den sotmättade oljan redan innan den slutliga skärningen sker? Finns det förresten information hos toyota vilka bilar som har fått kampanjer utförda? Ska kolla mer på nlck. Registrerade mig på pradopoint för någon vecka sedan, men inte fått den slutliga aktiveringen än, irriterande att inte kunna se bifogade filer. Kul sak på nlck och norskan, det tog ett litet tag innan jag begrep vad "tåkelys" var. Först trodde jag att det anspelade på tak och takbelysning, men det fanns ingen rim och reson i det. Senare förstod jag att det var dimma det betydde. lc120_diff.txt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Battenkill Posted December 23, 2012 Report Share Posted December 23, 2012 Hej Silverstål Kolla din inbox.Jag har skickat ett meddelande till dig angående en scannad försäljnings broschyr. Svante Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted December 23, 2012 Report Share Posted December 23, 2012 Tror Globecruiser här på forumet redde ut för ett tag sedan att det finns ombyggnads-satser för att komma ifrån TEMS men jag minns inte riktigt vad/var och kostnad. Inte länge sedan jag också satt och funderade över tåkelys och Autobahn-lys när jag tittade på ombyggnad av baklyse på min 90:a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
silverstål Posted December 23, 2012 Author Report Share Posted December 23, 2012 Hej Silverstål Kolla din inbox.Jag har skickat ett meddelande till dig angående en scannad försäljnings broschyr. Svante Hej Svante! Jag fick fem mail med bilder. Dessa skall bli intressanta att ögna igenom. Klydd: Vad gjorde du för ombyggnad av baklyset? På 90:an sitter väl baklyset nästan onödigt lågt? Har du åtgärdat detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted December 23, 2012 Report Share Posted December 23, 2012 Inte gjort något ännu, men ska flytta upp ljuset till original-lamporna. Toyota har förberett för detta och kablar ska vara dragna. Har inte kontrollerat ännu, men det kommer en tråd om det när jag fått loss tummarna för detta lilla projekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
silverstål Posted December 23, 2012 Author Report Share Posted December 23, 2012 Jag får tacka än en gång för broschyrerna, trevlig läsning och besvarade ytterligare några av mina funderingar. Angående att byta dämpare och tems:et fann jag detta: http://www.expeditio...XUS-GX470/page3 Visserligen på en lexus, men ändå same same. Verkar inte vara en omöjlig operation bara den övre kontrollarmen får sig en stadig känga på rätt ställe. På Nlck pratas det om spridare som är av en dålig legering och kan falera. De har fem års garanti i grannlandet och många verkar ha fått sina spridare utbytta. De nya och bättre skall tydligen ha två vita prickar på sig. Plockar man bort plastskyddet över motorn så skall det gå att se om spridarna har två vita prickar på sig eller ej. Så till pudelns kärna, är det puckat att köpa en någorlunda lågmilad (13000mil) 06:a med allt vad det innebär och som dessvärre även har tems, eller köpa en 1-2 år nyare för mer pengar och dubblet upp med mil? Har förresten någon plockat hem kampanjinformation från toyota-tech.eu för att se vad som toyota anser är fel som tillverkningsfel eller inte? Hittade även en länk till fransos som expeditionskittat sin lc120, ser seriöst ut. Dock har han satt sitt extra bränslefilter där webasto rekommenderar dieselvärmarmontage. http://jbl33.com/prepa_kdj120/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt S Posted December 27, 2012 Report Share Posted December 27, 2012 (edited) Intessant tråd. Går själv i tankarna på en uppgradering av årsmodell till 06-07-08 från en 04a. Är oerhört nöjd och belåten med min nuvarande chippade 163hk 04, men vill ha den fler-vxlade auto.lådan. Frågade direkt min bekant på Toyota i min soffa om Isofix - Sitter en lapp på sätena om detta, och är en std inom eu reggade Toyos. Länken till Fransosens byggtråd som är synnerligen seriös och gav många trevliga tips Edited December 27, 2012 by Bengt S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
silverstål Posted December 27, 2012 Author Report Share Posted December 27, 2012 Hade tänkt att jag skulle ta mig en provtur idag på det tilltänkta objektet. Det visade sig vid ankomst att bilen var tingad, men jag fick mig en liten tjuvtitt iallafall. Rent utseendemässigt såg den ok ut, vinterdäcken var rena rama skämtet, med nästan alla dubbar borta eller nedslitna, men motorn spann fint. Under huven fanns ganska mycket korrosion i form av ärgad aluminum samt rost på bland annat grenrör och rosthål på värmeskyddsplåtar. Skall det vara så på en 06:a med 13000 mil eller är det ett resultat av överdriven motortvätt? Detta i kombination med att det visade sig vara en import från Belgien utan servicebok gör att jag inte känner mig nedstämd. Det kändes inte helt rätt. Nu har jag inte alla fakta på hand, men jag misstänker att Belgien inte får "Cold spec" och således får en svagare generator. En sak jag reflekterade över var dragkroken. Hur gör man för att inte slå sig blodig om patella när man skall nyttja bagaget? Den sitter i perfekt höjd för att vara till ett förtret om än inte för blodsutgjutelse, så borgar det åtminstone för nedsmutsade byxben. Är det förresten någon som har baxat in en barnvagn i bagaget och får en vagn av populärt fyrhjuligt-snitt plats på längden? Jakten går iallafall vidare och objekt utan tems och original navigator är intressanta. Jo, en sak. Automatlådan skall tydligen vara "sealed for life". Alltså helt service-fri. Ingen oljesticka heller. Är det svårt/dyrt att byta olja? Även om den skall vara befriad från service så skulle det kännas en aning bättre om man visste att växellådan pumpar runt ren och fin olja. Tack för info om isofixet, missade att kolla det idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt S Posted December 27, 2012 Report Share Posted December 27, 2012 (edited) Jo, en sak. Automatlådan skall tydligen vara "sealed for life". Alltså helt service-fri. Ingen oljesticka heller. Är det svårt/dyrt att byta olja? Även om den skall vara befriad från service så skulle det kännas en aning bättre om man visste att växellådan pumpar runt ren och fin olja. All olja är Färskvara, och detta hade iaf INTE jag litat på!! Låter mycket märkligt i mina öron, kollade igen med min Toyota bekant "I soffan" = Samma reaktion! Även om det sker kontroll via någon elektronisk sensor som känner av viskositet mm, så lita inte på det. Nu är Toys drivlina en av det bästa som tagits patent på, men kräver ändå en del egenkontroll/fix. 120 vx lådan sitter t.o.m i Säpos säkerhetsfordon i bla S80 utav viss anledning Oavsett vilken kärra du köper, så byt oljan överallt för en bättre självkänsla över att ha kontroll på en av de viktigaste punkterna på bilen. Lita inte på stämplar mm i serviceboken, om du inte litar på säljaren mfl. Liten utgift i det hela. Edited December 27, 2012 by Bengt S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted December 27, 2012 Report Share Posted December 27, 2012 Det med korrosion i motorrummet kan väl bero på dåligt underhåll så väl som överdrivet underhåll? Jag kan bara jämföra med min bil som rullat i Tromsö i norra Norge de 12 000 första milen i sitt liv. De saltar inte där uppe och det har sparat bilen för mycket rost samt korrosion. Har inget att utsätta på mitt motorrum eller utseende på motorn iallafall. Jag ger motorn en ordentlig avsköljning nån gång i bland men inget överdrivet. Detta som ren reflektion. Tror du gjorde helt rätt när du nobbade bilen. Känns det inte rätt så blir det nog aldrig rätt heller. Vilken budget har du på projektet? Tog ett sök på blocket och det ligger en del fina ex ute men den svenska prisbilden säger mig ingenting, har inte sökt så mycket att jag vet vad som är bra pris och inte. Vad gäller sparka-benet-i-den-förbannade-dragkroken så sker det förbluffande sällan faktiskt ( där jinxade jag mig själv duktigt tror jag... ). Jo, det blir allt ett par oljefläckar på båt-shortsen sommarstid när aktiviteten på dragkoppling är störst men med lite aktsamhet så klarar man sig. 120:an är en dröm för oss småbarnspappor, idag bevisade den det igen . Man får med sig allt som den ömma modern måste ha med sig av överlevnadsutrustning till de små arvingarna + dina egna grejor. Idag var jag iofs tvungen att sätta ner foten när vippstolen skulle med. Den fick stanna hemma till fördel för motorsåg och snöskyfflar. Med en takbox så hade vippstolen åkt med den oxå. Om man inte bara har lättmjölk i överkroppen så lyfter man fint in en barnvagn. Jag har dessutom min monsterlåda som bygger 40cm i höjden och det är fortfarande inga problem att få in vagnen. På längden med insatsen på toppen. Nu har vi en tre-hjulig TFK Joggster Twist ( var tvungen att kolla, det kan jag inte utantill ) men den är nog lika stor som en normal fyrhjuling. Det snackas mycket om flushing av växellådor i Norge, dvs man kör igenom olja till det är rent. Detta till trots för att lådan ska vara underhållsfri. Jag bytte olja på min låda vid första service men de klarar sällan att byta mer än några litrar av lådans kapacitet så nu letar jag efter en verkstad som kan flusha den åt mig. De som har gjort detta säger att bilen går eller iaf växlar bättre efteråt. Har ingen aning om med hur hög frekvens man ska göra detta. En annan viktig detalj på dessa bilarnas drivlina är att smörja upp alla knutkors vid service ( eller oftare ). Det gör att bilen går mjukare i framförallt stadstrafik. Mina två cent och god jakt vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
millgard Posted December 27, 2012 Report Share Posted December 27, 2012 Det är en självklarhet att man byter olja i en automatlåda, oavsett vad fabrikanten säger om sealed for life. Life kan få ett snabbt slut, nämligen... Det kostar kanske 3.000 att fluscha och få ny olja vioket är en bra investering någonstans kring 15.000 mil. På LC90 ingår byte av växellådsolja tämligen regelbundet, vill minnas 6.000 mils intervaller. Känns klart tryggare. Men nu har ju inte automaten i 120 gjort sig känd för att rasa heller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted December 29, 2012 Report Share Posted December 29, 2012 Det är en självklarhet att man byter olja i en automatlåda, oavsett vad fabrikanten säger om sealed for life. Life kan få ett snabbt slut, nämligen... Det kostar kanske 3.000 att fluscha och få ny olja vioket är en bra investering någonstans kring 15.000 mil. På LC90 ingår byte av växellådsolja tämligen regelbundet, vill minnas 6.000 mils intervaller. Känns klart tryggare. Men nu har ju inte automaten i 120 gjort sig känd för att rasa heller... Hoppsan, jag har visst kört 27.000 mil sedan senaste bytet av automatlådeolja. Kanske dags snart då trots att det är en HDJ80??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
millgard Posted December 29, 2012 Report Share Posted December 29, 2012 Hoppsan, jag har visst kört 27.000 mil sedan senaste bytet av automatlådeolja. Kanske dags snart då trots att det är en HDJ80??? Det spelar ingen roll vilket märke du har, det är som med motorolja förutom det att det bli mindre föroreningar i en automat. Mjukare växlingar får du på köpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soll Posted August 22, 2013 Report Share Posted August 22, 2013 Lyfter tråden då jag går i funderingar att skaffa en 120. Det är lite ny mark uppstår en del frågor när jag försöker ringa in intressanta objekt. Budgetmässigt hamnar jag på årsmodell 03-06. Har alla, bortsett från den nakna versionen utan skärmbreddare, luftfjädring sk Tems? Har alla Europabilar låsbar mellandiff? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted August 22, 2013 Report Share Posted August 22, 2013 Tems är extrautrustning. Mellandiff osäker på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soll Posted August 22, 2013 Report Share Posted August 22, 2013 Tems är extrautrustning. Mellandiff osäker på. Låter bra. Baserat på min högst ovetenskapliga analys av marknaden verkar mellandiff finnas på de allra flesta i Europa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted August 22, 2013 Report Share Posted August 22, 2013 Om du går för en 03-06 så kolla då att alla de barnsjukdomar som redogjorts för ovan, verkligen är fixade. Det kan ju bli ruskigt dyrt annars. Annars är det ett supertryggt val av bil. Inte det mest ekonomiska men värt varenda krona om du frågar mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
silverstål Posted August 24, 2013 Author Report Share Posted August 24, 2013 En 2005+ med 166 hästar har en snyggare vridmomentskurva och ett extra steg på automatlådan. Tems är extra och ofta (alltid?) tillsammans med en tredje sätesrad. Spridartätningsbrickor måste vara av den nya typen, annars läcker avgaser in i motoroljan och oljepickupen blir tätare än ett par Tretorn Strong. Lyssna även på en kall motor under belastning vid ca 2000 varv. Hörs ett knackande ljud kan kan eller flera spridare kan vara på väg att lämna in. Nya spridare kostar skjortan och se upp med kinesiska piratkopior och medelmåttiga, renoverade utbytesenheter (<- finns även bra). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Highgrade Posted August 31, 2013 Report Share Posted August 31, 2013 Har du funnit din 120? Ska snart sälja min lågmilare som då kommer att ha gått 20000 mil. Köpte den när den hade gått 7000 mil och var skeptisk trots att den ju skulle vara "världens bästa bil". Glömde av och till att alla bilar går sönder nån gång. På det hela taget är jag mycket nöjd med 120:an. Har chippat den och i rask takt, dvs + 120 km/h på moterväg har jag svårt att få den att sörpla i sig mer än 0,9 l/mil. I stan får man räkna med 1,1 L/mil men vad fan ska man där och göra med en LC? Det finns ju en hel del LC till salu men jag håller på den med 173 hkr motorn som chippad blir ett litet underverk. Om servicar sköts var 1500 mil blir det ganska problemfritt. Min kostar (servas på Mecaverkstad, Toyota i min region är ett skämt!) ungefär som en V70 i underhåll men är ju rena Rollsen i jämförelse med en sådan. Har träffat många LC120-ägare genom åren och alla är nöjda. Sannolikt därav de ganska höga begpriserna... Som sagt, min HG-WB är snart till salu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.