Jump to content

BROMSOK FRAM


Battenkill

Recommended Posts

Hej

 

Hade min 05 lc120 på service idag.När jag hämtade den så anmärkte man på bromsarna fram.

Flera av kolvarna sitter fast.Dom vill renovera alternativt byta oken.Tycker det är dåligt

på en bil som gått 10000 mil.Har någon råkat ut för samma fel?Kan detta fel var ett fel

vilket omfattas av garanti.Jag fick 2 års kvalitets garanti när jag köpte bilen och denna

går ut om en vecka.Har kollat på Norska landcruiser forumet och det verkar vara ett vanligt problem.

Har i Norge i flera fall gått på 5-årsgarantin vad jag förstår.Sitter nu och väntar på att Toyota ska ringa

med ett kostnadsförslag

 

 

hoppas på hjälp

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte tala för lc120 då jag inte äger någon men när det gäller nyare Hilux har den samma bekymmer med främre bromsok.

Dom börjar gärna kärva om inte verkstaden utför servicen "fullt ut". Det är lätt att hoppa över kontroll/underhåll av bromsoken men det är mycket viktigt.

När detta undviks flertalet gånger så kan det ge upphov till problem.

 

Jag kan inte svara för hur verkstaden tänker/bedömer dina ok, men det är en känslig punkt om det inte underhålls korrekt.

Sen håller jag med, efter 10000 mil ska det inte vara ett problem, på tok för dåligt!

 

Tyvärr hjälper detta inte dig, men du får väl försöka få dom att byta oken på kvalitetsgarantin, kanske funkar?

Link to comment
Share on other sites

Hejsan! I vårt västra grannland, Norge, har Toyota haft (har) en kampanj på byte bromsok, motorfästen samt spridare. Kontakta Toyota o hänvisa till detta. Vad jag hört nyligen gällde spridarbytena även Sverigesålda bilar men Toyota gick aldrig ut o kallade in bilarna.

Link to comment
Share on other sites

A&O är byte av bromsvätska regelbundet och hela gummitätningar. Kärvande bromsok består nästan uteslutande av korrosion pga av kondens i vätskan eller läckande gummitätningar. Bromsoken i säg har inga defekter från fabrik. Om du själv inte slarvat så kanske tidigare ägare har varit en slarver. Ser inte varför Toyota GA skall betala för slarvigt utförd service.

Har du en gällande kvalitetsgaranti så brukar denna inte gälla förslitningsdelar. Bromsok är ingen förslitningsdel (till skillnad mot klotsarna). Jag tycker att du skall åberopa garantin.

Link to comment
Share on other sites

Bromsar på bilar över lag har blivit effektivare, men också med sämre livslängd.

När jag köpte min 120 så bytade jag allt i bromsväg just för som Peder skriver - Förra ägaren var kanske en slarver!

Viktigt att med jämna mellanrum demontera bromsarna och kopparpasta upp allt som skall röra sig.

Speciellt nu inför vintern med allt blask/salt/grus på vägarna.

 

Garantin skall gälla på dina ok.

 

Alla utbytesok, är renoverade ok, så för din verkstad är det samma kostnad för reno/byta, för dom står inte och lägger tid på just "Dina" ok i renoveringssyfte.

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

 

Har varit till Toyota idag och enligt dom så finns det inga "kampanjer" gällande

bromsok.Jag åberopade 2-åriga kvalitetsgarantin, men dom säger att den ej gäller för

detta?Skulle kolla lite noggrannare och återkomma.Vidare så behövdes en inre styrled

bytas.Pris för hela kalaset blir ca. 15000:-.Bilen köptes av Toyota i Karlstad och

hade vid köpet genomgått en stor service.Jag gjorde en mellanservic på Toyota 2011-11

samt nu en fullservice 2012-11-05.Bilen har på 2 år rullat 1150 mil i min ägo.Får väl

förmoda att man kollade bromsarna vid fullservice innan mitt köp.Tacksam för vidare råd/stöd.

 

hälsningar Svante

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju höra med Toyota i Norge hur de har hanterat detta problemet: http://www.toyota.no/contact/index.tmex

 

Så kan du spela det förhoppningsvis positiva svaret mot din förhandlare, evt ta det med Toyota i Sverige. Som jag har förstått det hela så har de äldre varianterna av 120 haft problem med bromsok på precis samma sätt som på din bil. Det är väl det Toyota i Norge har åtgärdat utan tjafs.

 

Att renovera bromsok är inte svårt om man vill göra det själv, bara väldigt tidskrävande och pilligt. Det kan ju vara din sista utväg menar jag.

 

På NLCK är det en hel tråd om vad Toyota Norge har gjort/ inte gjort vid reklamationssaker. Det verkar tyvärr vara väldigt beroende av vilken förhandlare man stöter på. Trist att det inte finns någon röd tråd i vad man kan förvänta.

 

Normalt är bromsar en ren slitdel men här har man bevisligen lanserat en undermålig produkt och då bör man hantera reklamationer där efter (IMHO).

Link to comment
Share on other sites

Svante - ett gått råd - bli lite förbannad :rolleyes:

Jag skulle gå i taket och ringa marknadsansvarig på Toyota GA - Tala om att du nu skickar ett brev till PLUS-redaktione för att de får utvärdera vad Toyota's garantier egentligen är värda. Media är det bästa vapnet.

Hursom - om du skall köpa en renoveringssats till bromsarna så hittar du denna på Mekonomen (även nya ok) till ett pris som är betydligt lägre än vad Toyota vill ha.

Prova att byta verkstad.

Viktigt att du anmäler bristerna innan garantin går ut (även om verkstaden inte har tid förrän efter garantitidens utgång = viktigt att ärendet registreras innan bäst före datum).

 

Bromsoken är ingen slitdel (däremot klotsarna och skivorna).

 

Jag kan inte se att Toyotas bromsdetaljer skulle vara bristfälliga (de har inte råd att kompromissa på dessa detaljer). Jag är övertygad om att bilens servicehistorik är boven i dramat. I Norge servar man nästan aldrig sina bilar efter tillverkarens rekommendationer. Sverige och Tyskland är dock duktiga på detta.

Edited by Peder
Link to comment
Share on other sites

Hej :-P

 

Goda nyheter! Toyota byter bägge oken som ett Goodwill ärende.Har haft mejl kontakt

med en Norrman som arbetar på Toyota och enligt honom så gjordes ändringar i produktionen

någon gång under 2005.Ny typ av bromsok med förbättrade tätningar infördes då.Tack för allas hjälp/stöd!

 

Heja Toyota!!

Link to comment
Share on other sites

"Goodwill"?! - du hade ju garanti på grejorna. Bra att det löste sig i alla fall.

Hade tidigare en FJ Cruiser som var ombyggd för Rally Raid. Körde som föråkare till MidnattsolsRallyt. Efter 4:e specialsträckan gick kopllingslamellen i två bitar. Bilen kördes med biltransport till Toyota - de bytte till ny koppling och betalade även transporten. Det kallar jag för Goodwill. - Bilen saknade garanti.

Link to comment
Share on other sites

Hej :-P

 

Goda nyheter! Toyota byter bägge oken som ett Goodwill ärende.Har haft mejl kontakt

med en Norrman som arbetar på Toyota och enligt honom så gjordes ändringar i produktionen

någon gång under 2005.Ny typ av bromsok med förbättrade tätningar infördes då.Tack för allas hjälp/stöd!

 

Heja Toyota!!

 

Gött att det löste sig.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Gammal tråd det här nu men ett tips till alla som tänker byta bromsok på LC120 är att företaget Industribroms i Helsingborg säljer till Toyotaverkstäderna i Sverige som kallas "originaldel". Köper man den direkt av dom kostar främre bromsok ca 1200kr inkl moms. Kolla vad det kostar hos Toyota! Var god och svälj... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Gammal tråd det här nu men ett tips till alla som tänker byta bromsok på LC120 är att företaget Industribroms i Helsingborg säljer till Toyotaverkstäderna i Sverige som kallas "originaldel". Köper man den direkt av dom kostar främre bromsok ca 1200kr inkl moms. Kolla vad det kostar hos Toyota! Var god och svälj... :shock:

Nyttig information. Tackar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.