Gå till innehåll

Klydd's KDJ90

Klydd

Rekommendera Poster

Idag hade jag lite kvalificerad hjälp i garaget för att få till ett lastgaller.

Receptet var att utgå från ett begagnat nät inköpt på returbilen.se för svindlande 120:- riksdaler.

Detta har sedan kapats och justerats lite för att sedan svetsas ihop igen i ny form

image.jpg

Lite färg, sen ska det väl fungera hoppas jag

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens göromål var att byta denna

image.jpg

Som sitter här innanför :)

image.jpg

Dvs inre styrled på höger sida. Toyota vill för denna lilla pryl ha stabila 3951:- riksdaler. Som tur är finns det alternativ och samma originaldel köptes från All-American istället för lite mer humana €78+VAT. Går även köpa "noname" på Milner för ca 200:-

Den gamla var förhållandevis enkel att få bort då den yttre delen redan förra året lossades för toe-justering.

image.jpg

Ganska lika :)

image.jpg

Montera nya delen, och se till att yttre ände är inskruvad lika långt så inte hjulvinkeln ändras

image.jpg

Passade även på att köpa dessa från All-American när jag ändå var igång

image.jpg

Det är bussningarna som håller styrväxeln. Ett känt fenomen på Landcruiser 90 är att dessa blir dåliga och då rör sig hela styrväxeln när man styr med sunkig känsla som resultat. Toyota tycker inte man ska kunna byta dessa, utan vill i så fall att man byter hela styrväxeln :wacko: Som tur är finns det eftermarknads.

Lossa alla infästningar och lirka ut de gamla. Gick förhållandevis enkelt med en liten avdragare

image.jpgimage.jpg

Gamla och nya

image.jpgimage.jpg

Sen bara att pressa in och återmontera

image.jpgimage.jpg

Tänkte även ge mig på och försöka justera det lilla glapp som finns i styrväxeln, med det får bli en annan dag.

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Lite projekt i sista stund, semestern närmar sig med stormsteg. Förra året konstaterade vi att ett lådsystem måste till på något vis. En enklare variant var tanken, med kyl på en släde och plastbackar istället för lådor.

Så här började det

image.jpg

Och fortsatte med hyllor som skruvas fast med vinkelprofiler

image.jpgimage.jpg

Och en utdragbar hylla för kylen börjar ta form, och provmontering i bilen

image.jpgimage.jpg

Fortsatt pulande och de sista bitarna på plats

image.jpgimage.jpg

Har kört så mycket som möjligt efter principen "keep it simple", för att hålla vikt nere och även arbetsinsats. Exempel på detta är plastbackarna, deras "låsning", en genomgående bult och fastsättningen i bilen som är remmar genom original lastöglor.

image.jpg

Biltemas gas-spis passade fint i en liten hållare av vinklad plåt i botten, och ett litet spännband bakom kylen.

image.jpg

Ett stort tack till min kompis Gustaf för snickarhjälp och Fredrik för garage och verktyg :)

image.jpg

Länk till kommentar

Det e lugnt Klydd, jag bjuder på designen ;) ser väl utfört ut!

Oskar, skulle frågat först, men så var du på semester... Sorry... ;)

Hur går det förresten och vad köpte du på Allrad? :)

Länk till kommentar

Skall fatta mig kort i din tråd :)

Allradermässan var grym! Vi köpte lite småsaker, men vi kan ha något stort på gång, får se på hemvägen om vi kommer fram till något ... Vilken cliffhanger va? ;)

Annars går det kanon.

Vägen genom Europa har varit fin (Midsommarfirande med Östen bl.a.), och även huvudmålet Marocko är än så länge grymt!

Jag får väl i "vanlig ordning" fixa en reseberättelse när jag kommer hem.

Skriva på en iPhone har sina begränsningar ;)

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Kul tråd. Tänkte ge mig in i lc90 träsket också. Kommer nog sno lite ideer från dig. ;) va e de för stolar du satt i?

Tackar! Det är bara att sno idéer bäst du orkar :) Stolarna kommer från en krockad BMW 1-serie cab.

Länk till kommentar

• 5 months later...
  • 1 month later...

Går inte så fort framåt, men lite har hänt sen sist jag skrev.

Dragkrokskontakten behövde bytas och slangarna till luftbälgarna fästas lite snyggare, så när jag ändå höll på så åkte tankskyddet av och fick lite hjälp för att återta något så när originalform samt lite ny färg

IMG_3293.JPG

Väl på plats igen och notera nippeln i stötfångaren intill lampan. Denna går till vänstra luftbälgen och så sitter det en likadant på andra sidan

IMG_3310.JPG

Efter alla skräckhistorier man hört om igenkläggade insug var det lika bra att ta tag i det också och titta.

IMG_3284.JPGIMG_3292.JPG

Förvånande nog var det helt rent :wacko:

IMG_3290.JPG

Plockade inte isär mer för att se om tidigare ägare pluggat EGR, eller varför det var så rent.

Länk till kommentar

Rylander, jag vet inte vad som hänt :(. Jag brukar få skäll för att spela dålig musik i verkstaden. Men nu har jag varit ute och rest några dagar och döm om min förvåning när jag kom tillbaka och såg att nu får man visst hänga upp vilken skit som helst på väggarna. Fattar ingenting! :wacko:

Länk till kommentar

Rylander!!! Detta är ett attentat och att du dessutom blandat in och fått med dig min egen fru på illdådet ses inte med blida ögon . Att kollegan skulle ställa upp på detta var föga överaskande av en sån tvivelaktig person eftersom han har så dålig smak vad det gäller bilfabrikat ;-)

/Mecki

Länk till kommentar

Efter alla skräckhistorier man hört om igenkläggade insug var det lika bra att ta tag i det också och titta.

post-832-0-74904700-1424964308_thumb.jpgpost-832-0-79010100-1424964307_thumb.jpg

Förvånande nog var det helt rent :wacko:

post-832-0-99578200-1424964508_thumb.jpg

Plockade inte isär mer för att se om tidigare ägare pluggat EGR, eller varför det var så rent.

Spjället sitter innan egr så det är först under gasspjället som gugget brukar finnas.

Länk till kommentar

• 1 month later...

Spjället sitter innan egr så det är först under gasspjället som gugget brukar finnas.

Ajdå, då går jag gräva djupare. Hade för mig jag sett bilder där själva spjället var fullt med bös, och när mitt var så rent slutade jag plocka ner.

Länk till kommentar

Har inte hänt så mycket med Sid på sistone, men jag fick för mig att jag ville ta bort ljuddämparen som både är gigantisk och dessutom lägsta punkten på bilen.

image.jpg

Eftersom det inte lät speciellt mycket helt utan bakre system så blev det bara ett rakt rör som ersättning med hjälp av lokal smed (Tack Mecki :) )

image.jpgimage.jpg

Och på plats igen

image.jpg

Nästa på schemat är översyn av bromsar

image.jpg

Länk till kommentar

• 1 month later...
  • 2 weeks later...