Gå till innehåll

Klydd's KDJ90

Klydd

Rekommendera Poster

Då var stolfästena klara och målade med grundfärg

image.jpg

Har även listat ut att bälteslås från en Toyota Yaris 2003-2005 har lämplig form och funktion.

image.jpg

Det behöver kortas och ett nytt hål borras, sen passar det perfekt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygga stolar! Volvo S40?

Tack, ja de verkar vara väldigt lagom till denna bilen. De kommer från en BMW 1-serie cab -10. Tror det är samma som nyare 3-serie också, men eftersom dessa kom från en två-dörrars är de även fällbara så man kommer in i baksätet. :)

Länk till kommentar

Nu är första stolen helt monterad. Trångt och knövligt att få till, men tycker själv det blev ganska bra :)

bild 3.JPGbild 4.JPG

Lyckades även få det pneumatiska svankstödet att fungera. Det var en del sladdar att leta bland på undersidan. Mest från sätesvärmare visade det sig, men till slut lyckades jag lokalisera rätt brun och rödsvart kabel för ström till svankstödet.

bild 1.JPGbild 2.JPG

Sätesvärme verkar dock vara krångligare att få till eftersom jag saknar styrningen från donatorbilens dator. Spelar inte så stor roll för mig, hade inte värme i originalstolarna heller.

Nu återstår montering på förarsidan.

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Idag vad det modifiering av mitt-konsol som gällde. Har "bytt ut" facket framför växelspaken till en konsol med plats för 6st Carling brytare samt monterat en i bakre delen som kommer bli in/ut på winschen.

image.jpg

Länk till kommentar

Idag vad det modifiering av mitt-konsol som gällde. Har "bytt ut" facket framför växelspaken till en konsol med plats för 6st Carling brytare samt monterat en i bakre delen som kommer bli in/ut på winschen.

Snyggt!

Länk till kommentar

Och idag föll bitarna på plats :) Kyl mellan stolarna fram, nu kan vi säkert åka hur långt som helst.

image.jpg

Ganska tacksam montering, för när man tog bort mittfacket så finns det redan en skapligt plan yta med färdiga skruvhål. Gick till och med att lägga originalreglaget för bakre värme på platten och få kvar.

image.jpg

En alu-plåt som kylen fick stå i skruvades fast

image.jpgimage.jpg

Och hålls fast med vantskruvar. Lite onödig lyx enligt vissa ;)

image.jpg

Länk till kommentar

Tackar :)

Nu är mittkonsolen på plats och knapparna kopplade

image.jpg

Kopplade så att den fyrkantiga rutan på knapparna tänds med instrumentbelysningen och det tunnare strecket tänds när knappen är tillslagen. Kylen är kopplad direkt, så den går att ha igång även om bilen är avstängd. Kompressor och vinsch så måste tändningen vara till.

Vinsch in/ut kopplade jag via strömbrytare, så in/ut knappen tänds först när styrström finns tillgänglig.

Eftersom allt oftast ska krångla mer än man tänkt, så visade det sig att Carling brytarna var motsatta jämfört med ARBs variant som följde med kompressorn. Dvs "on" var intryckt upptill, medan ARB var "on" när den var intryckt nertill. Enklast hade såklart varit att byta ut ARB-varianten till en vanlig Carling, men hur kul är det :mrgreen:

Efter lite filurande så blev det till att modifiera knapparna :)

Knapparna är som gjorda för detta och har snäppfästen på sidorna. Det gäller att vara lite försiktig så inte grejerna flyger iväg, det är lite fjädrar och annat smått.

image.jpg

Delad ser den ut såhär, med dioder i övre halvan och vippbryggan i nedre.

image.jpg

För att få till det så drog jag ut stift 8 och flyttade till 10, samt tillhörande fjäder för kontakt.

image.jpg

Sen behöver man flytta två av diodernas kontaktpunkter. Ena ledaren blev då för kort. Löses enkelt med att löda på en förlängning. Jag tog ena änden av ett motstånd.

image.jpg

Sen är det bara att montera ihop delarna igen :)

Länk till kommentar

Jag är inte lika mörkrädd som MrWib, men lite köksbelysning är ju inte fel :)

Handlar mer om behov.

Jag orkar inte gå ut, fälla upp bakluckan och tända ljuset varje gång jag skall backa ... ;)

• Haha 1
Länk till kommentar

Tjena!

Snyggt jobbat!

Köpte Du knapparna här? http://www.mudstuff.co.uk/products/carling-switches-accessories.html

Varför etikettmaskin? Det finns ju färdiga ark med text och symboler!

Hur känns kvaliteten på knapparna? Funderar på att köpa till både 80-serien och 40-serien.

Länk till kommentar

Halloj,

Tackar :)

Nej, köpte från USA. Blev billigare, även med moms. Frakt bjöd de på vid order över 615kr. Handlade här http://www.digikey.se Finns många olika varianter, med och utan belysning, led eller lampa, enkel eller dubbelpol osv. Hojta till om du vill ha artikelnummer.

Men, några etikett-ark tror jag inte de säljer :( Jag kan skriva ut text till dig :)

Knapparna känns och är exakt som ARBs om du klämt på sådan. Du kommer väl till Skövde med din 40-serie, då kan du klämma och känna ;)

Länk till kommentar

• 1 month later...

Senaste pulandet med bilen har varit lite av ett experiment. :)

image.jpg

Jag har fått för mig att prova med Coil Rites i bakfjädrarna. Det är i princip en boll/cylinder som man sätter inne i fjädern och fyller med luft för att hjälpa fjädern. I praktiken ska den vara omärkbar till vardags och när man har mycket last så fyller man på lite luft och behåller körhöjden. Tanken låter ju bra, så jag tänkte utvärdera :)

Så, först ut med fjädern

image.jpg

Sen knö in coil rite:en i fjädern (detta var lite stökigt)

image.jpg

Och sen tillbaka på plats igen

image.jpg

Bumpstoppet som sitter i fjädern, gör tydligen inte det på de tvådörrade 90:orna :wacko: Så, begagnade sådana från en 4-dörrars införskaffades från en skrot. Man behöver övre delen av detta som yta för bälgen att ta i.

När bilen stod på däcken var det bara att fylla på med luft och hoppas på det bästa.

image.jpg

Har bara fäst upp påfyllningsslangarna lite provisoriskt inför kommande provkörning. Blir det bra så får det bli en snyggare installation :D

image.jpg

Coil Rite finns i en massa olika storlekar avsedda för diverse bilar, dock inte min. Jag chansade på samma som brukar användas av de som kör en 2" höjd 120, dvs Coil Rite 4107. Återstår som sagt att se om det blev bra. Dessa är inköpta från USA via Dalhems.

Länk till kommentar