Gå till innehåll

Söker montagehjälp av

antonny76

Rekommendera Poster

Hej!

Söker erfaren person eller firma i eller runt Stockholm som kan montera ett höjningskit av märke Old Man Emu på min Hilux 2010.

Som jag förstått är det inte bara att montera dit prylarna det ska också fixas med bromsarna bak m.m.

Behöver även hjälp att montera en Safari Snorkel och vinschbåge på bilen.

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 3 months later...

Har hittat en bilverkstad i Sundbyberg som hjälpte mig med höjningen.

För att undvika problem bör alla som skall montera en höjningssats eller andra tillbehör gå till en firma med erfarenhet.

Fick åka tillbaks till bilverkstaden 3 ggr pga missljud och att det började slå om bakaxeln.

Bilverkstaden i Sundbyberg är en godkänd verkstads partner till Bilia och ändå vart det fel flera gånger.

Slutade med att jag fick åka till Toyota för att rätta till felen.

Nu verkar allt vara Ok med bilen. . .

Länk till kommentar

• 3 weeks later...

Tack för tipset! Hittade XWorks bil i Enköping, kan det vara dem du menade?

Det är inte Ok med bilen, det är fortfarande något fel! Nu har den börjat dra åt vänster. Har precis gjort en 4 hjulsinställning, har skiftat däcken flera gånger och den drar fortfarande till vänster. Mätt från hjulets centrum till undersidan av fram skärmen och bilen lutar lite ca 10mm, den är lägre på vänster sida. Tänkte att lutningen beror på att fjädrarna inte sitter som dem skall på stötdämparen, men det gör dem.

Är det någon som vet vad mer jag kan göra för att få bilen rak? Eller vad det kan vara för fel. Jätte tacksam för svar.

Bytte till nya BF Goodrich/ all terrain 265 70 17, en aningen större däck än normalt och bilen upplevs som mycket vingligare med dem på.

Kan man göra något åt vingligheten?

Har lämnat in bilen så många gånger till olika ställen och haft otur varje gång, måste hitta någon i Stockholm som är erfaren med 4x4 bilar och som kan gå igenom bilen en gång för alla och rätta till eventuella fel.

Super tacksam för svar. . .

Länk till kommentar

Hej.

Vet inte om det är så på en Hilux men på80:an är det så att fjädrarna på vänstersidan är längre för kompensera för vikt på bränsletank och förare.

Var firman som monterade grejorna ouppmärksamma och ovana så kanske dom förväxlade fjädrarna och där av lutningen?

Vi får hoppas att nån mer Hilux van person kan dementera eller bekräfta denna misstanke.

/Mecki

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar

Vet inte om det är så på en Hilux men på80:an är det så att fjädrarna på vänstersidan är längre för kompensera för vikt på bränsletank och förare.

Var firman som monterade grejorna ouppmärksamma och ovana så kanske dom förväxlade fjädrarna och där av lutningen?

Det där kan vara lite lurigt när man monterar eftersom det dessutom ofta står L & R på fjädrarna och det är med tanke på en högerstyrd bil.

På flera årsmodeller av Hilux sitter dessutom tanken till höger om mitten på bilen och då kompenseras det ju lite extra.

/Anders

Länk till kommentar

Oftast sitter en liten klisterlapp på fjädrarna tex LR = Left rear osv... Även precis som nämt, stämplat men överlackat på fjädrarna.

Har haft detta problem i många år på Jeepsidan. Ägare har sagt att deras Jeep lutar åt höger när dom står bakom/framför = Ja, men när dom sitter i den så är den jämn pga deras egenvikt som då tillkommer.

OME är det enda märket på marknaden som har denna funktionen.

Skulle tippa på att det inte monterats el injusterat fjädring kontra tracksbars (Panardstag), detta gör att kärran inte är symetrisk axlar/chassi. Detta kan få kärran att dra åt något håll.

Ställ dig framför el bakom och kolla hur mycket däcken sticker ut på repektive sida.

Skulle tippa i så fall att din kärra sticker ut ca 20-30 mm mer på ena sidan jämfört med andra. (Om detta nu är felet)

Viktigt är också att kontrollera att dina knutkors inte fått fel vinkel, vilket leder till bla missljud, vibrationer och ökat slitage. Detta har inget att göra med att kärran drar åt något håll, men är viktigt iaf.

Du kan ringa mig om det strular vidare, så skall jag försöka hjälpa dig via mobil 0722336988

Redigerad av Bengt S
Länk till kommentar

Hur mycket har du höjt bilen?

Många gör misstaget att höja bilen för mycket. På bilar med IFS är det max 3-4 cm. Allt över detta kräver nya A-armar för att justera camber.

På min LC120 bytte jag A-armar och till och med ökade på cambern vilket gör att bilen går mycket stabilt både på raksträckor och framför allt i kurvor.

Ökad negativ camber. Bilen är höjd 8 cm fram och 6 cm bak. Höjningar över 8 cm kräver (förutom nya A-armar) även modifierade drivknutar och längre splines är oftast ett måste. Bak är ju av naturliga skäl sällan ett problem. Däremot (till skillnad mot LC120) så har HiLux bladfjädrar bak. Om man har vinsch och tyngre stötfångare så krävs hårdare fjädrar fram. Men, många gör misstaget att även konsekvent att välja hårdare fjädrar bak vilket gör bilen hopplös att köra (dålig väghållning och stötig). Brukar råda andra att behålla originalfjädrarna men däremot justera med längre schacklar.

I den händelse att axlarna inte är i linje - har iofs inte med fjädrarna att göra, utan (som sagts tidigare) justera panhardstagen bak. Förordar att när man köper nya fjädrar att man även köper justerbart panhardstag. På LC120 (spiraler bak) krävs även justerbara bärarmar - förutom justerbart parallellstag.

Länk till kommentar

Tack för alla svar!

Höjningssatsen från Old man emu inkluderar fram fjädrar som en bilverkstad i Sundbyberg monterade på original stötdämparna. Bak var det nya bladfjädrar och dämpare. Höjningen blev ca 5-6 cm. Framfjädrarna skall klara en konstantlast på ca +250 kg och bak var konstantlasten ca 300 kg. Cambern är som det skall vara nu, när jag gjorde fyrhjulsinställning kontrollerade dem alla vinklar och ställde in dem.

När jag vrider ratten fullt, styr åt höger är det mindre plats i hjulhuset för höger däck, kan det ha något med fjädrarna att göra?

Ska försöka titta på fjädrarna om jag kan se någon märkning imorgon tisdag, återkommer med svar då. Bilverkstaden som monterade dem lär inte ha tagit hänsyn till någon märkning. Bilverkstaden hade gjort mycket repor, brutit lacken på både fjädrarna och stötdämparna. Blev tvungen att spraya rostskydd på dem så att dem inte skall rosta sönder, riktiga nybörjare och ändå är bilverkstaden godkänd Bilia verkstad.

Jag har spacers 30 mm monterade på bilen nu, dem monterades av Toyota. Med spacers på är alla däck ute vid skärmkanten. Har skruvat av alla däck för att se om det är något fel med spacerna, men det verkar vara i sin ordning.

Hur kontrollerar man knutkorsen? Jag har för dåligt kunnande om bilar för att göra mer avancerade saker, måste söka hjälp av verkstad eller kunnig person.

Tycker bilen är bra då det gäller stötigheten, den känns bara extremt vinglig, den var mycket bättre som original trots att den var vinglig redan då.

Om det skulle vara fjädrarna som sitter på fel dämpare vågar jag inte åka tillbaks till bilverkstaden i Sundbyberg, dem som monterade dem. Det har blivit fel varje gång dem haft bilen och jag orkar inte bråka på dem mer, det blir inte rätt ändå. Dom har ställt till med fler saker än felet med höjningen. Repor i lacken, buckla på fotsteget och oljiga handavtryck inne i bilen. Låter kanske kinkig nu, men både folk och seriösa bilverkstäder tror inte det är sant att en Bilia anknuten bilverkstad kan ha gjort skadorna och sedan lämnat ut bilen till kunden och låtsas som inget har hänt. Bilverkstaden är ett skämt! Dem fick rekonda bilen invändigt och utvändigt sista gången jag var där. Har fått ersättning av ägaren, han ville inte att jag skulle gå vidare då han kunde förlora sitt samarbete med Bilia. Jag nöjde mig med pengarna, dum som jag var.

Har ringt och varit runt på flera större bilverkstäder i Stockholm, ingen vill hjälpa till då det inte är original delar som sitter monterade på bilen.

Är det någon som känner till en seriös bilverkstad eller person i Stockholm som eventuellt kan ta på sig arbetet om det är så att fjädrarna behöver byta plats, har även en snorkel som jag skulle vilja få monterad.

Hittar bara Xworks eller liknande utanför Stockholm.

Tusen tack för den hjälp jag fått! Återkommer med svar ang. fjädrarna.

Länk till kommentar

Det är Xworks isf, dom har den erfarenheten som du efterlyser.

Tror fortfarande på panardstagen. Om du tar ett kvastskaft el liknande och sätter detta mot däcken på alla 4 däcksidor, samt mäter då mellanrummet in till ramen, då får du fram avståndet till yttersidan på däcket, och därigenom symetrin på dina axlar kontra chassi.

Fram skall du har samma mått på båda sidor +/- 5-7 mm, bak, ett annat på båda sidor. Varför olika mått? Jo, det är för att ramarna på kärrorna är oftast olika breda pga styvning mm.

Ofta får jag in fordon som hemmapulare har gjort höjning på, och är det snö ute = 4 stycken hjulspår efter bilen :lol:

Länk till kommentar

Hej igen. . .

Var precis nere på bilverkstaden i Sundbyberg och fick tag på en av de så kallade meckarna som var med när dem monterade fjädringssatsen.

Fick svar om dem ens tänkt på fjädrarna vid monteringen. Mecken sa att det inte har någon betydelse vilken fjäder som sitter på stötdämpen, han vägrade köpa att det står märkt vilken sida dem skall sitta monterade på. Går inte prata med honom, hopplöst!

Dom hade även släppt på panhardstaget/ trackbaren fram, för att få ut stötdämparen. Har sett några monteringsvideos på Youtube, där släpper dem inte på staget. Vet ej vad dem sysslar med? Går den att montera fel? Mecken sa att den bara är att skruva fast igen, kan ej bli fel.

Bengt S, jag skall försöka utföra kontrollen efter dina anvisningar. Jag är en riktig amatör på bilar så jag hoppas jag lyckas få till det. :shock:

Återkommer senare under dagen då jag utfört testet och kollat om fjädrarna sitter rätt.

Tack så länge!

Länk till kommentar

Nu förstår jag inte? HiLuxen har en IFS fram. Geometrin på framaxeln är statisk pga övre A-armen samt den nedre länkarmen.

Oavsett om man höjer eller sänker bilen kan inte spårvidden bli olik höger/vänster. Däremot ändras cambern konsekvent höger/vänster. Spårvidden kan bara påverkas av cambervinkeln. Om framaxeln skiljer sig från höger till vänster är ramen sned.

Bakaxeln kan däremot ändras höger/vänster om inte panhardstaget justeras.

Problemet måste således ligga på bakaxeln.

Sedan kan jag absolut inte förstå hur framaxeln kan ha korrekt inställning efter att bilen har höjts 5-6 cm. Vidare, så förstår jag inte heller varför man behåller original stötdämpare med den höjningen (de borde bottna vid utfjädringen och med tiden börja läcka). Spacers är också ett elände och skall undvikas. Varför har du monterat spacers (bara här har du en felkälla till mycket)?

Med hänsyn till vad som är skrivet - så förstår jag att bilen beter sig som den gör.

Tror inte heller på kvastskaft m.m. för att mäta geometrin på axlarna (sorry). Oavsett om de heter Xworks eller något annat häftigt.

Sedan skriver Bengt S att ramarna har olika mått i original???!!! Detta stämmer inte. LC's boxramar är så nära perfektion man kan komma. Jag har byggt ett 10-tal rambyggda LC och ingen ram har varit osymetrisk. Geometrin är perfekt (om inte bilen har krockats m.m.).

Är du ute och åker i Strängnäs-trakterna kan du komma förbi vid tillfälle.

Redigerad av Peder
Länk till kommentar

Hej Peder,

När jag fick tillbaks bilen från verkstaden i Sundbyberg var bilen vinglig. Jag tyckte den var onormalt vinglig så jag började ringa runt till olika firmor som säljer fjädringssatser och fick svaret att bilen blir svajig/vinglig pga höjningen och större däck än normalt, men om du breddar spårvidden mellan däcken och skaffar en ny styrdämpare så kommer bilen att bli stabilare. Styrdämpare fick jag inte tag på eftersom det inte finns till Hilux 2010 så det vart spacers.

Glömde skriva att när jag bromsar börjar ratten röra på sig, oftast vrids den åt vänster då. Bilen går inte rakt måste motstyra hela tiden trots att den precis är fyrhjulsinställd.

Det har varit problem med spacerna också eftersom däcket nuddade vid fullt rattslag plasten inne i hjulhuset, fått ta bort stänklapparna fram och slipat lite på plasten. . .

Men som jag skrev så är det mindre plats för däcket i högra hjulhuset, det verkar som om skärmen flyttat på sig eller något.

Mitt problem är att jag inte känner någon som är kunnig på 4x4 bilar eller hittat någon seriös firma som kunde gjort jobbet, har fått gå på de olika bilmeckarnas ord och den information jag fått på nätet.

Anledningen till att jag inte bytte stötdämpare fram var att alla som jag pratat med (försäljare av fjädringssatser) tyckte det var onödigt då fram fjädrarna i kittet skulle monteras på dem befintliga stötdämparna. Skulle köpt nya omgående om jag visste att dem kommer börja läcka i framtiden. Får nog köpa ett par nu, några tips?

Det är tråkigt när man råkar ut för skojjare. Hade planer på att fixa till bilen ytterliggare för en expeditionsresa i år. Nu står det helt still, måste få ordning på dem befintliga problemen innan jag kan börja utrusta bilen igen.

Tackar för erbjudandet om att svänga förbi dig! Vi brukar besöka vår hunduppfödare i Sparreholm, det är inte så långt från Strängnäs.

Skulle vara extremt tacksam ifall du skulle ha möjlighet att titta på bilen om jag inte kan lösa problemet själv i dagarna.

Höres!

Länk till kommentar

Bytte till nya BF Goodrich/ all terrain 265 70 17, en aningen större däck än normalt och bilen upplevs som mycket vingligare med dem på.

Jag har kört på sådana däck (i en annan dimension) på en tidigare Landcruiser 90 som jag haft. Jag upplevde det som att de hade styvare däcksidor och var stabilare än originaldäcken på bilen.

Det kan inte vara då att du har lite luft i dem? Prova att öka i vilket fall som och se om det blir bättre 2,5-3 kan vara ett riktvärde tror jag.

Som Peder skriver, det är individuell hjulupphängning fram, så där kan du inte ha olika spårvidd. Mycket möjligt att de lossat krängningshämmaren när de monterat, men sitter den fast igen så ska inte det vara några konstigheter. Det är inte så att de missat fästa k-hämmarlänken på ena sidan?

Skiljer det mycket på utrymmet i höger/vänster hjulhus? Det behöver inte vara något fel, har varit så på flera av mina bilar och kan bero på hur hjulinställningen är gjord. (camber/caster förändringar inom toleransen kan göra att hjulet hamnar olika långt bak vid halvt rattutslag, men vi pratar bara 1 cm eller så)

Är det verkligen panhardstag bak på en Hilux? Den har bladfjädrar bak och det borde väl räcka för att hålla axeln på plats i sidled? Och i så fall ska det inte heller bak vara olika spårvidd.

Notera att jag refererat spårvidd som mitten på bilen och ut till däcket, egentligen är väl spårvidden avståndet mellan däcken på samma axel.

Spacers kan göra bilen mer känslig för spårig vägbana vilket det även kan bli av andra däck. Jag har smalare däck än original på min bil och har monterat spacers för att få ut hjulen lite och på min bil märkte jag ingen större skillnad (mer än att det blev snyggare :) )

Länk till kommentar

Efter lite googlande så måste det vara så att hiluxen inte har några panhardstag alls, alltså kan inte problemet ligga där.

Är den även stötig vid körning?

Vad jag tänker på är att andra vinklar på framvagnsdetaljerna orsakar andra krafter och stötigare/vinglighet.

Min erfarenhet är den att även spacers och fälgar som breddar utåt har en kraftig påverkan på körkänslan då de utsätter framvagn och ratt för mycket större krafter pga hävstångseffekten.

Just My 2 cents!

Länk till kommentar

Sedan skriver Bengt S att ramarna har olika mått i original???!!! Detta stämmer inte. LC's boxramar är så nära perfektion man kan komma. Jag har byggt ett 10-tal rambyggda LC och ingen ram har varit osymetrisk. Geometrin är perfekt (om inte bilen har krockats m.m.).

Nu blev det nog ett missförtånd här, jag menade att inga ramar är rektangulära el liknande och att måtten som man därför får fram vid måttagning fram resp bak inte ÄR samma. En ram är oftast smalare i framändan mot bak mätt i c/c.

Denna mätmetod fungerar hur bra som helst vid "Grovkontroll" av en kärra, oavsett modell,kvastskaft el dyrare verktyg.

Men vill man spendera pengar så lämna in kärran och gör en lasermätning som oftast resulterar i samma slutsats.

Själv använder jag specialtillverkade vinklar + kvastskaft (när nöden krävt) som gett oerhört gott resultat i form av en mängd pallplatser av ädel valör.

:)

Länk till kommentar

Förstår vad du menar Bengt S.

Antonny76 - kontrollera också toe-in på framvagnen. För lite toe-in gör bilen tämligen sladdrig på vägen. Detta känner du också markant då du bromsar då bilen har en tendens att sticka en åt det ena och en åt det andra hållet (vingligt).

Som Klydd även skriver - spacers är ett elände och kan också medverka till att bilen far hit och dit.

Det är alltid lätt att vara efterklok - men ditt val av för fläskiga hjul kanske inte var det bästa. Detta kanske inte hjälper dig nu när du betalat massa pengar för alla grejer. Men samtidigt är det viktigt att du har en bil som fungerar optimalt.

Jag var med och mekade med Ralstons HiLux och det hela fungera på det hela taget ganska bra. Men vi laborerade inte med spacers och för stora hjul. Han har idag lite tokig camber och detta kan endast justeras med andra A-armar.

Misstaget med din bil är nog att det som har gjorts är mer för utseendet än för funktionen :roll: Vad vi eftersträvade var att få en ökad rulldiameter för att öka på markfrigången lite grann. Däcken är också relativt smala för att fungera bättre i terrängen och hyfsad bränsleförbrukning.

Hans bil finns här http://toyota4x4.se/topic/3514-hilux-expedition-edition/

Min LC120 (som är snarlik HiLux förutom bakvagnen) hittar du här http://toyota4x4.se/topic/2821-peders-lc120-expworks-2008/

Du kan säkert se på bilderna hur mycket som är höjt m.m. Min bil har andra A-armar för att kompensera höjningen.

Länk till kommentar

Jag har upplevt liknade problem med svajig/spårig bil då pga fel offset och däck. Just BFG/ all terrain är ett däck som kan vara svårt att balansera -tyvärr! Jag brukar göra framvagns inställningar osv. hos http://www.dackspecialen.se/ . Eller testa med att slänga på original däck/fälg för att se om problemet kvarstår.

Länk till kommentar

Hade snurrat till det helt! Hade totalt hjärnsläpp och kom bara ihåg en del av cirkusen med fjädringssatsen. Ursäkta!!!

När jag beställde fjädringssatsen kom den i två leveranser och bilverkstaden hann montera OME fjädrarna på original dämparna innan dem nya OME dämparna kom.

5 stycken verktyg som man trycker ihop fjädern med gick sönder, dem fick använda 4 st verktyg samtidigt på fjädern för att pressa ihop den. Det gick tydligen inte annars.

Det var när dem monterat OME fjädrarna på de befintliga dämparna som jag började ringa runt och fick svaret att om det inte ingår dämpare så skall det inte vara några, fjädrarna jag beställt skall monteras på de befintliga dämparna. Dem måste trott att fjädrarna var original eller nått?

Nu till delen jag helt förträngt och glömt från sommaren 2012, det har varit så många vändor och bråk med bilverkstaden i Sundbyberg:

OME dämparna kom några dagar efter den första leveransen, fjädrarna flyttades över till dem nya dämparna och monterades, dem sitter på idag.

Fyrhjulsinställning är gjord två gånger efter att jag var klar med alla turer till bilverkstaden i Sundbyberg.

Camber idag är +00°33' för vänster och +00°29' för höger, Caster står inte med på pappret, den raden är tom. Toyota sa att värdena är bra! Själv har jag ingen aning, får lita på vad som sägs.

Bilverkstaden i Sundbyberg gjorde en fyrhjulsinställning och lämnade ut bilen till mig och sa att nu är det bra, alla värden är som de skall nu.

Håll i er nu, ni som kan bilar! Vänster fram -6.5 mm Höger fram +1.7 mm, diff. 4,8 mm och Camber vänster fram +01°24' och höger -00°20'. Jag förstår att bilen går dåligt med dem värdena, men inte nu?

Måste lämna in bilen så att någon kan kontrollera toe-in, vet inte hur toe-in kontrolleras, eller om man kan göra det själv?

Har sett Christophers Hilux, så önskar jag att min kommer bli i framtiden. Köpte hans frontbåge förra året då jag akut behövde en till extraljusen.

Nu sitter det en riktig vinschbåge från Warn på bilen, bågen har en portabel låda som man ska ha vinschen i. Fick inte tag på någon som kunde sätta dit en bullbar som det var tänkt från början.

Spacerna skall jag plocka bort så fort jag bara kan, dem har varit till mer problem än nytta. Sen blir det nya däck och fälgar direkt snön är borta. Någon som har tips på bra grejer som kan kombineras på väg och terräng.

Peder, som jag förstått nu efter att jag blivit medlem här på forumet så är min Hilux utrustad för utseendet , det var absolut inte tanken eller meningen då jag började utrusta och köpa saker till den.

Gör om gör rätt från och med nu. Första steget är att fixa de problem som finns på bilen, sen får jag börja utrusta igen.

Sommaren närmar sig! Skulle vara trevligt om jag kunde använda bilen till något litet äventyr då.

Ska slänga på original däcken nu så får vi se om det blir någon skillnad. . .

Länk till kommentar

Jag tycker det är svårt att säga något om dina bilproblem utan att testköra, det kanske är helt galet eller inom vad jag skulle tycka vara acceptabelt med tanke på de förändringar som gjorts, får se om vi inte springer på varandra vid tillfälle så kan vi provköra varandras bilar för att jämföra.

Men det blir ganska stor skillnad när man höjer, det får man räkna med, med högre fjädrar är det ju mer som kan röra sig. Och med winch etc. är det ju mer vikt i fronten som rör sig också förstås. Bilen blir beroende på vilka fjädrar och stötdämpare man väljer, något svajigare pgr. den längre fjädringsvägen.

Att däcken tar i kan bero på A, spacersen, B, vilket offset du har på fälgarna och C, förstås storlek på däck, finns någon tråd här på forumet ang. det. http://toyota4x4.se/...11-dackstorlek/

Spacers och offset som flyttar ut fälgen gör att som nämnts tidigare, däcken dels riskerar att ta i vid kraftigt rattutslag och dels kan de ev. belasta hjulupphängningen mer. Vidare så med bredare och större däck blir bilen tröttare, om däcken kommer utanför skärmarna klagar bilprovningen och du kommer även blästra sidorna på bilen med grus som sprutar upp från däcken. Det kan ev. vid en kraftig undanmanöver vara bra med större spårvidd.

Ang. cambervinkel är det precis som Peder skriver, mina däck slits något ojämnt pgr. att de lutar lite inåt i nederkant efter höjning (positiv camber), detta påverkar också vägegenskaper och kan endast (eftersom hiluxen har IFS axel) justeras med nya övre A-armar, alternativt distanser vid A-armens kulledsinfästning i uprighten (mot däcksidan), så kallade extended balljoints, finns bla. i australien. http://www.newhilux....t=8223&p=124861

Att bilen har individuell hjulupphängning gör också som nämnts tidigare att du inte kan få att däcken sticker ut olika mycket i sida pgr höjningen. Bak sitter axeln bara i fjädrarna, inga panhardstag eller krängningshämmare som kan dra axeln i sidled.

När vi monterade mina fjädrar och dämpare var vi tvungna att ta av krängningshämmaren precis som din bilverkstad, men det finns inga möjligheter att justera den någonstans, den sitter bara fastskruvad i sin infästning. Märkena som uppkommit på dina fjädrar beror troligen på att du monterat fjädrar som är ganska mycket större och framför allt hårdare än normala fjädrar varför det kan vara svårt att få fast fjädringsspännarna, vi använde tre stycken när vi bytte mina fjädrar och de klarade knappt att klämma ihop fjädern, jämfört med när jag bytte på min veterancab (med sportfjädrar) som kunde klämmas ihop bara med hjälp av en fjäderspännare.

Jag har också gjort inställning av framvagnen efter att jag monterat nya fjädrar och stötdämpare (bakvagnen finns det inget man kan justera på) men eftersom bilen är höjd blir det lite fel med alla originaldelar i hela framvagnen, nedre och övre a-armar, uprights, drivaxlarna, styrleder osv osv. som allt är byggt och utprovat för originalhög bil. således kan jag tänka mig att det är begränsat hur bra en framvagnsinställning kan bli.

Min grundidé (som Peder förklarat) med att köpa en Hilux var att ha en bra långfärdsbil och ändå försöka bibehålla bilens originalegenskaper i största möjliga mån. Den är höjd 45mm ungefär och däcken är bara något högre än original och till och med något smalare. Jag har valt fälgar som inte bygger utåt mer än originalfälgarna. Inget takräcke och lasten placeras lågt och centralt i bilen. Bilen kommer in i alla P-garage, bilfärjor osv. (1,8m hög med taktält och last, jämfört med många andra bilar som är 2,4m höga eller mer) Jag har kommit ned ca 1 ton i vikt och 0,4L/mil i bränsle och fått en snabbare bil jämfört med min tidigare Land Cruiser 100.

Länk till kommentar

Hej Christopher,

Bilen känns extremt svajig, särskilt när jag ska byta fil m.m. Bilen drar snett när ratten är rak, måste motstyra hela tiden. Sen rycker det i ratten när jag kör, rätt rejält. Och vid inbromsning om jag inte håller i ratten vrids den till vänster. Har även knackat kraftigt då jag från stillastående svängt och börjat köra, det ljudet har jag inte hört på någon vecka.

Jag vet att den blir lite vingligare/ svajigare än normalt. Jag har provkört en Hilux som hade OME fjädringssats, samma som jag har och den var inte alls som min.

Det är så många (bilkunniga på vanliga bilar) som provkört min bil och alla konstaterar att det är något fel. Jag har haft bilen inlämnad nyligen på Toyota och en bilverkstad i Solna, dem kan inte säga med hundra procent säkerhet vad felet beror på. Båda skyllde på däcken, byt dem så bör problemet vara löst. Men det är lika illa med andra däck på. Än sak är säker jag kommer inte lyckas lösa detta problem själv.

Jag brukar åka till landet rätt ofta, det är ca 25 mil enkel resa, sist fick jag små känningar i vänster armbåge av allt motstyrande, Skulle bilens beteende vara normalt är det dags för mig att byta bil och dem tankarna har funnits.

Hoppas vi träffas och att du kan prova bilen, du om någon skulle märka om det var fel på den.

Lutar din bil åt något håll? Jag mätte fram idag och nu fick jag fram att den var ca 20 mm lägre på vänster sida. Får känslan av att dem som monterade dämparna gjort något tokig, det skulle inte förvåna mig med tanke på vad dem ställt till med förut.

Fick du mitt mail ang. om att jag såg ditt mail försent?

Ska plocka bort däcken i helgen och själv försöka se om jag kan hitta något som ser konstigt ut. Tar även bort spacerna då och sätter på andra däck.

Jätte tacksam för hjälpen jag får här på forumet!

Länk till kommentar

Har du kollat lufttrycket ännu?

OME fjädrar/dämpare är absolut inte enbart för utseende, det är många här på forumet som kör med dessa, både på offroad och expeditionsbilar.

OME har inte med bilens utseende att göra. Det är tillverkare av fjädrar m.m. Det handlar om vilka storlekar och parametrar man använder sig av. Antingen tar man i och det hela blir lite åt Kalle Anka-hållet till - eller så ser man till endast funktionen och då blir det oftast rätt.

Länk till kommentar