Wiberg Sr Posted October 4, 2012 Report Share Posted October 4, 2012 Kan någon guida mig i rätt riktning av en bra nätbutik som för dessa som ni evt har bra erfarenheter av? Jag fick tilbud från en norsk butik idag och när jag letade lite på nätet så var det mer än det dubbla priset av en helt slumpmässigt vald butik via Google... Jag är intresserad av hasplåtar i alu samtidigt om någon sitter på det eller en link till en ok butik. Bilen det är snack om är en 120 modell, automat, -08. Tvekade mellan Asfir eller ARB men Asfir är allt för i ögonfallande. I Norge kan vi inte kalla en ARB-bar för extraljusfästen eller winchfäste utan det är rent lotteri att åka runt med den. Då bör den inte sticka ut för mycket när Biltilsynet kör flygande kontroller. Tackar för hjälp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted October 4, 2012 Report Share Posted October 4, 2012 Kan någon guida mig i rätt riktning av en bra nätbutik som för dessa som ni evt har bra erfarenheter av? Jag fick tilbud från en norsk butik idag och när jag letade lite på nätet så var det mer än det dubbla priset av en helt slumpmässigt vald butik via Google... Jag är intresserad av hasplåtar i alu samtidigt om någon sitter på det eller en link till en ok butik. Bilen det är snack om är en 120 modell, automat, -08. Tvekade mellan Asfir eller ARB men Asfir är allt för i ögonfallande. I Norge kan vi inte kalla en ARB-bar för extraljusfästen eller winchfäste utan det är rent lotteri att åka runt med den. Då bör den inte sticka ut för mycket när Biltilsynet kör flygande kontroller. Tackar för hjälp. ARB är på tok för tunga. För att handla till vettiga priser pröva http://outback-import.fr/home.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted October 4, 2012 Report Share Posted October 4, 2012 Kan någon guida mig i rätt riktning av en bra nätbutik som för dessa som ni evt har bra erfarenheter av? Sigicon säljer Asfir i Sverige, har du kollat med honom? Han läser här inbland, men annars kan du skicka ett PM direkt till honom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted October 4, 2012 Author Report Share Posted October 4, 2012 Tack för länk Peder, de såg ut att ha det mesta . Har snackat med Bengt, Klydd. Det var väldigt osäkert ( Israel är ju inte den lugnaste delen av gatan ) och Asfir ser för mycket antiterrorist fordon ut för att jag ska komma undan med det i Norge. Inte det att jag inte gillar den looken men det blir för mycket stress för att det ska vara värt det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted October 5, 2012 Report Share Posted October 5, 2012 Tack för länk Peder, de såg ut att ha det mesta . Har snackat med Bengt, Klydd. Det var väldigt osäkert ( Israel är ju inte den lugnaste delen av gatan ) och Asfir ser för mycket antiterrorist fordon ut för att jag ska komma undan med det i Norge. Inte det att jag inte gillar den looken men det blir för mycket stress för att det ska vara värt det. Problemet är att du måste få tag i en bullbar/stötfångare som är kompatibel med airbag-systemet på LC 120. Krävs då ofta att det är en tillverkare som har resurser och ekonomi att testa ut detta. Du kan alltså inte låta tillverka en one-off hos din lokala smed (till skillnad mot den bakre stötfångaren). http://www.google.com/search?q=bullbar+Land+Cruiser+120&hl=sv&newwindow=1&client=safari&rls=en&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=gj5uUPP7EKPh4QTqtIC4DQ&ved=0CAoQ_AUoAQ&biw=1315&bih=562#hl=sv&newwindow=1&client=safari&rls=en&tbm=isch&sa=1&q=front+bumper+Land+Cruiser+120&oq=front+bumper+Land+Cruiser+120&gs_l=img.12...37065.44503.0.47375.19.19.0.0.0.0.62.693.19.19.0...0.0...1c.1.NSkFULy4jDM&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=2754cf738ba057ca&biw=1315&bih=562 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
largo42 Posted October 10, 2012 Report Share Posted October 10, 2012 Kan någon guida mig i rätt riktning av en bra nätbutik som för dessa som ni evt har bra erfarenheter av? Jag fick tilbud från en norsk butik idag och när jag letade lite på nätet så var det mer än det dubbla priset av en helt slumpmässigt vald butik via Google... Jag är intresserad av hasplåtar i alu samtidigt om någon sitter på det eller en link till en ok butik. Bilen det är snack om är en 120 modell, automat, -08. Tvekade mellan Asfir eller ARB men Asfir är allt för i ögonfallande. I Norge kan vi inte kalla en ARB-bar för extraljusfästen eller winchfäste utan det är rent lotteri att åka runt med den. Då bör den inte sticka ut för mycket när Biltilsynet kör flygande kontroller. Tackar för hjälp. Hej. SIGICON skall ha ca. 10000:- för en från ASFIR. Skall vi göra ett gemensamt köp? Kanske rabatt? Largo42 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJ42 Daniel Posted October 11, 2012 Report Share Posted October 11, 2012 Hej. SIGICON skall ha ca. 10000:- för en från ASFIR. Skall vi göra ett gemensamt köp? Kanske rabatt? Largo42 Jag kan ha en kompis som vill ha en Asfir till sin....ursäkta svordomen...Nissan Patrol......Vet säkrare i nästa vecka om det inte är panik! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted October 15, 2012 Author Report Share Posted October 15, 2012 Kan någon med ASFIR- bar lägga ut en bild eller två på sin bil? Priset Largo42 antyder är riktigt bra och då griper ju snålvargen taget om förnuftet. Alltså måste ASFIR övervägas en gång till men då med hjälp av bilder. Finns det någon variant av bakre kofångare man kan montera på sin 120 som är bättre än orginalet mtp offroad? Orginalet går i backen varenda gång jag kör över diken och liknande. Har Kaymar eller ARB något som funkar som man dessutom kan hänga sitt reservhjul på? Jag får inte plats med något reservhjul i lämplig storlek under bilen oavsett ( 33" går inte under bilen ) så då får vi hänga det bak på kofångaren. Frågan är då om jag ska ta mig bryet att hänga dit en extra tank oxå? För att fylla upp tomrummet menar jag. Församlingens tankar om det? Uppsummerat ( blir så oöversiktligt när jag tänker högt ): - Bilder på ASFIR monterad på 120 mottages m tacksamhet. - Alternativ till orginalkofångare bak? Gärna med möjlighet att hänga reservhjul på á la Kaymar. - Ska jag hänga dit extra tank om jag får flyttat reservhjulet? /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted October 15, 2012 Report Share Posted October 15, 2012 Kan någon med ASFIR- bar lägga ut en bild eller två på sin bil? Priset Largo42 antyder är riktigt bra och då griper ju snålvargen taget om förnuftet. Alltså måste ASFIR övervägas en gång till men då med hjälp av bilder. Finns det någon variant av bakre kofångare man kan montera på sin 120 som är bättre än orginalet mtp offroad? Orginalet går i backen varenda gång jag kör över diken och liknande. Har Kaymar eller ARB något som funkar som man dessutom kan hänga sitt reservhjul på? Jag får inte plats med något reservhjul i lämplig storlek under bilen oavsett ( 33" går inte under bilen ) så då får vi hänga det bak på kofångaren. Frågan är då om jag ska ta mig bryet att hänga dit en extra tank oxå? För att fylla upp tomrummet menar jag. Församlingens tankar om det? Uppsummerat ( blir så oöversiktligt när jag tänker högt ): - Bilder på ASFIR monterad på 120 mottages m tacksamhet. - Alternativ till orginalkofångare bak? Gärna med möjlighet att hänga reservhjul på á la Kaymar. - Ska jag hänga dit extra tank om jag får flyttat reservhjulet? /J Här har du min bil http://toyota4x4.se/topic/2821-peders-lc120-expworks-2008/ Kaymar är den enda du kan montera med reservhjulsgrind på. Om du skall montera extra-tank så kan du inte använda Toyota's original drakgkrok. Behöver du en tank, så har jag en helt ny och aldrig monterad till salu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJ42 Daniel Posted October 16, 2012 Report Share Posted October 16, 2012 Går Asfir att få svarta, eller är det bara deras standard grå? Lackade Du om Din Peder? Asfir har SALE just nu på den bullbar jag skall handla till polarens...host...Patrol...Någon som skall ha något? Antar att man måste köpa winchfästet oxå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted October 16, 2012 Author Report Share Posted October 16, 2012 Här har du min bil http://toyota4x4.se/topic/2821-peders-lc120-expworks-2008/ Kaymar är den enda du kan montera med reservhjulsgrind på. Om du skall montera extra-tank så kan du inte använda Toyota's original drakgkrok. Behöver du en tank, så har jag en helt ny och aldrig monterad till salu. Riktigt genomförd och fin bil Peder! Damn, rent ut sagt . ASFIR ser onekligen brutal ut jämfört med ARB. Har haft ett låååångt snack m Bengt på Sigicon idag så vi får se vad det blir. Om fler är intresserade så ta kontakt med honom. Vad uppskattar du vikten till på din ASFIR Peder? Mailade Kaymar igår men de verkar lita helt och fullt på att deras kunder nöjer sig med en PDF som ligger på deras hemsida för de var iallfall inte intresserade av att ge lite upplysningar om vad jag behöver modifiera för att få plats med den på bilen, vad den kostar, vad de beräknar frakten till, vad som följer med av kablage/ lampor etc. Kan jag svära lite? Faaaan vad trött jag är på att jag som kund måste ligga på som en rem för att få till en deal!!!! Helt sjukt. Jag kan absolut vara intresserad av din tank. Sänd mig lite upplysningar på PM så tar vi det där. Afton, /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted October 16, 2012 Report Share Posted October 16, 2012 Riktigt genomförd och fin bil Peder! Damn, rent ut sagt . ASFIR ser onekligen brutal ut jämfört med ARB. Har haft ett låååångt snack m Bengt på Sigicon idag så vi får se vad det blir. Om fler är intresserade så ta kontakt med honom. Vad uppskattar du vikten till på din ASFIR Peder? Mailade Kaymar igår men de verkar lita helt och fullt på att deras kunder nöjer sig med en PDF som ligger på deras hemsida för de var iallfall inte intresserade av att ge lite upplysningar om vad jag behöver modifiera för att få plats med den på bilen, vad den kostar, vad de beräknar frakten till, vad som följer med av kablage/ lampor etc. Kan jag svära lite? Faaaan vad trött jag är på att jag som kund måste ligga på som en rem för att få till en deal!!!! Helt sjukt. Jag kan absolut vara intresserad av din tank. Sänd mig lite upplysningar på PM så tar vi det där. Afton, /J ASFIR levereras i deras fula standard grå färg. Min är lackad med 2-komp epoxi. Du kan få färgen blandad i den kulör du vill på sprayburkar. Genom att aktivera (sitter en ventil i botten på burken) blandas färgen med härdare och du måste måste använda färgen inom 12 timmar. I och med att ASFIR har en struktur från början så blir det bra att lacka med sprayburk. Om du skall lackera den svart - välj då inte en helsvart färg (den blir FÖR svart då) utan välj nästa steg mot svartgrå (stämmer bättre med bilens övriga svarta detaljer såsom stötfångare (KDJ), dörr och fönsterlister, stänkskydd, snorkel m.m. Enda nackdelen med ASFIR är att de medföljande "dimljusen" är av riktig kass kvalitet och det är svårt att hitta ersättningsarmaturer av hög kvalitet. För att de över huvudtaget skall få en livstid längre än tre månader föreslår jag att man doppar hela ytterhöljet i hetvax och låter torka innan montering. Bästa lösningen är dock att montera en snygg täckplåt över hålet och slänga lamporna i soporna. I övrigt är passformen på stötfångaren ypperlig och alla förborrade hål passar som de ska till bilens ram och övriga plåtdetaljer där stötfångaren skall monteras. Om man vill ha kvar strålkastarspolare så måste man borra egna hål för dessa (strålkastarspolare sitter endast på europamodeller av LC/Prado 120. Vikten på ASFIR är en bråkdel av vad Kaymar/ARB väger. Själva stötfångaren är av tunnare plåt och den har en separat struktur för montering av vinschen (2-delat). ASFIR är så pass lätt att den som inte vill montera vinsch behöver inte förstärka framfjädrarna. Vid montering av vinsch använd syntetlina för viktens skull. Tanken (Long Range) är komplett med alla anslutningar, filter, matarpump, monteringsdetaljer, nivågivare/display m.m. Med extratanken får du nästan 300 liter bränsle. Tanken är grundmålad från fabrik. Kan med fördel målas med svart rostskyddsfärg som enda lackering (går enkelt att bättra med spray då man har använt tanken som hasplåt) Glöm inte att du kan inte ha Toyotas original dragkrok monterad om du skall ha extratanken. Den svenska draginfästningen har två diagonala förstärkningar från dragbalken framåt/snett mot rambalken på bilen - dessa stag sitter i vägen för tanken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
largo42 Posted October 17, 2012 Report Share Posted October 17, 2012 Nu har jag beställt! largo42 Hej. SIGICON skall ha ca. 10000:- för en från ASFIR. Skall vi göra ett gemensamt köp? Kanske rabatt? Largo42 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted October 17, 2012 Author Report Share Posted October 17, 2012 Nu har jag beställt! largo42 Jag med . Efter att ha detaljstuderat Peders så var det kört. Med ett lag Plast-i-dip matt svart så kommer den att bli så fin så. Nu börjar jakten på en förnuftig winch. Hur stor behöver man? Räcker det med en 4500pundare? Man kan ju alltid blocka menar jag. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toto Posted January 31, 2013 Report Share Posted January 31, 2013 Hej För en ARB saharra bar och liknade "winchfästen" måste man göra en ny registreringsbesikning på bilen. Det är svårt då den är "heltypsgodkännande" och med det är det närmast omöjligt att göra ändringar utan att produkten är typgogkänd för bilen. Mig veteligen den enda som har intyg här i europa är ARB Sahara bar från Taubenreuther. "http://www.taubenreuther.de/" .Har själv köpt från dom om fick med pappren till besikningen. Utan de godkända typ-besikningspapper från tyskland (det hela går som winch hållare med arbetsljus) skulle det inte gå att få igenom bilen. Men med de tyska TUV-pappren är de även godkända i annat eu-land. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted January 31, 2013 Report Share Posted January 31, 2013 Ni skriver om "bar" = båge. ASFIR har ingen stötfångare med båge. Det har däremot ARB m.fl. Jag har haft en mångfald av bilar med vinsch fram. Har aldrig behövt besiktiga eller reg-besiktiga den. Mina bilar har besiktigats på ett flertal olika besiktningsstationer. Om du monterar en "bumper-bar" dvs en stötfångare med båge (båge som går ut till hörnen av bilen) så får du garanterat den inte genom besiktningen. Fronten på bilen bedöms efter hur fotgängare kan skadas. Är bågen konstruerad på ett sätt att man kan få in en hand eller arm mellan bågen och karossen - så är det kört. Vidare ser gärna bilbrovningen att bågen är tillverkad av ett mjukt material (gummi) som man har gjort på LR Disco, LR Defender och LR Discovery. Som sagt, har aldrig stött på patrull med en ASFIR stötfångare med monterad vinsch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toto Posted February 1, 2013 Report Share Posted February 1, 2013 Tror att det råder lite begreppsförvirring. ”Sahara bar” är en stötfångare som det går att montera vinsch och frontbåge på tillverkad av ARB och den heter bara så. ASFIR har inte den senare möjligheten som standard. Frontbågen från ARB till ”Saharabar” har inte typgodkännande (fast den inte går runt hörnen på bilen) i EU varför man bara får använda stötfångardelen som vinsch fäste för vilken den är typgodkänd till vissa bil modeller. Eftersom vinschen ska föras in i reg beviset måste du självklart registeringsbesiktiga den. Fästet (kofångaren) måste vara säkert då det kan påverka krock sensorerna fram, tyngden ändras på framaxel osv. Alternativt har du en löstagbar och tar av den före besiktning. I mina reg papper står det att bilen är utrustad med vinsch och kroken ska var täck vid färd. Att dina bilar gått igen är troligen bara tur eller är de så gamla att det inte finns helbilsgodkännande alt är lastbilsregistrerade. En helbilsgodkänd bil får man enligt lagens mening inte ens byta fälgar på. Googla lite får du se. Problemet är också försäkringen då du har ej godkända produkter fast monterade på din bil och då tänker jag inte bara på dig utan andra t ex fotgängare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted February 1, 2013 Report Share Posted February 1, 2013 Om du monterar en "bumper-bar" dvs en stötfångare med båge (båge som går ut till hörnen av bilen) så får du garanterat den inte genom besiktningen. Fronten på bilen bedöms efter hur fotgängare kan skadas. Är bågen konstruerad på ett sätt att man kan få in en hand eller arm mellan bågen och karossen - så är det kört. Nu kanske jag jinxar mig själv, men när jag besiktigade min bil med "bull-bar"/ "bumper-bar" så sa de inget alls ang den. Så nog går det att få igenom. Återstår att se hur det går kommande år ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted February 1, 2013 Report Share Posted February 1, 2013 Min LC90 är regbes med winch i en Saharabar inkl den cromade bågen. Bilen är reggad som personbil och helbilsgodkänd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toto Posted February 1, 2013 Report Share Posted February 1, 2013 (edited) Har många kompisar med bågen men det betyder inte att den är laglig tyvärr. Kommer troligen själv att köpa en för den är cool. Trots allt bara två skruvar. För vidare info v g se bifogad fil alt http://62.26.12.209/newsletter/Newsletter%202006/Newsletter28engl.pdf Newsletter28.pdf Newsletter282.pdf Edited February 1, 2013 by toto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toto Posted February 1, 2013 Report Share Posted February 1, 2013 skulle vara http://62.26.12.209/newsletter/Newsletter%202006/Newsletter28engl.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted February 1, 2013 Report Share Posted February 1, 2013 Att dina bilar gått igen är troligen bara tur eller är de så gamla att det inte finns helbilsgodkännande alt är lastbilsregistrerade. En helbilsgodkänd bil får man enligt lagens mening inte ens byta fälgar på. Googla lite får du se. Problemet är också försäkringen då du har ej godkända produkter fast monterade på din bil och då tänker jag inte bara på dig utan andra t ex fotgängare. Min bilar är (årsmodell) Defender 110 (2005), Defender 130 CC (2005), HDJ80 (1996), HDJ80 (1996), HZJ78 (2001), FJ Cruiser (2010), LC 100 (1998) och KDJ 120 (2008) 2821-peders-lc120-expworks-2008 Inga av dessa bilar fick vinschen inskriven i regbeviset. Inga av dessa bilar blev utbuade på bilprovningen. Inga av dessa bilar krävde regbes. Besiktningsstationerna var Vinsta (Stockholm), Västerås, Eskilstuna, Strängnäs, Högdalen (Stockholm). Samtliga bilar var utrustade med extratank, vinsch och eftermarknadsstötfångare. Endast en bil krävdes på omvägning pga tanken (LC HZJ 78). Detta kan knappast vara en tillfällighet eller tur. Ja - jag vet att många andra bilar har vinschen inskriven i regbeviset. Konsekvent, har dessa bilar utrustats med vinsch från fabrik (t.ex. en BJ42 som jag hade en gång). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toto Posted February 1, 2013 Report Share Posted February 1, 2013 Då har du tur, läs papprena jag la upp. Min är inte utrustad med vinsch från fabrik utan reg besiktigad i Västerås efter montering. Precise som en eftermonterad dragkrok behöver det. (typ samma krav med monterings anvisning och typgodkännande ska vara med) Sedan kan man köpa dragkrok monterad från fabrik och då står det oxså det från start i reg pappren som med en vinsch. Fast Toyota säljer inga här i Sverige när jag ville ha. Så några fabriksmonterade finns inte här i landet. Vill inte göra dig nervös men du äger inte många lagliga bilar precise. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted February 1, 2013 Report Share Posted February 1, 2013 Då har du tur, läs papprena jag la upp. Min är inte utrustad med vinsch från fabrik utan reg besiktigad i Västerås efter montering. Precise som en eftermonterad dragkrok behöver det. (typ samma krav med monterings anvisning och typgodkännande ska vara med) Sedan kan man köpa dragkrok monterad från fabrik och då står det oxså det från start i reg pappren som med en vinsch. Fast Toyota säljer inga här i Sverige när jag ville ha. Så några fabriksmonterade finns inte här i landet. Vill inte göra dig nervös men du äger inte många lagliga bilar precise. Inga problem. Varit inne i ett flertal flygande kontroller utan problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.