Jump to content

Island 2012

Wiberg Sr

Recommended Posts

Nu har du varit hemma i flera dygn bror! Var är resebrevet???

Eller jobbar du på Directors Cut Extended Version fortfarande? :lol:

/ Bruschan

Välkomna hem, nu är vi nyfikna på hur ni haft det.

Ja ja tjöta änna ... ;)

Har ju knappt kommit ut ur bilen, filmen kommer ta nån vecka att redigera klart och bilder måste iaf laddas från kameran innan det blir repotage.

Under tiden ni väntar kan ni dock få lite siffror :D

Resande personer: 4 (2 vuxna, 2 barn)

Dagar på resande fot: 20

Dagar på Island: 14+1 (man åker på morgonen så +1 dagen räknas inte riktigt)

Km körda tot: 3 315

Km körda på Island: 3 149

Dagar med sol (på Island): 13

Timmar på Islandshäst: 1.5

Knölvalar på Valsafarin: 4

Timmar i torrdräkt: 1

Antal haverier: 0 (om man bortser från den dåligt kopplade blinkerskabeln som lossade dry.gif )

Hjälpta Tyskar: 4 (en bil, de fick låna mitt fälgkors för att skruva fast sitt lossade reservhjul)

Hjälpta kvinnor av oklart ursprung: 1 (pumpade upp hennes punkterade däck i färjekön, lite stressigt men det gick)

Gånger min bil blev fotograferad: 6 (som jag såg iaf)

Antal berömmande Islänningar om samma bil: 3 :D (Citat:"Det är inte ofta man ser Svenskar med riktiga bilar på Island", Räddningspersonal; "Min dröm bil", guide som körde Nissan patrol "Arctic truck style"; "Med en sån här bil är det bara att köra", guide som hyrdes in för att lära undertecknad att korsa floder the Icelandic way, dvs rätt sätt )

Liter diesel som gick åt: runt 500 tror jag

Lufttryck i däcken: 2 Bar

Lufttryck i däcken när vi körde i "öknen": 20PSI

Punkteringar: 0

Mål mat lagade på Primuskök (av undertecknad -_- ): 24

Nätter i tält: 14

Snittpris på en 5min dusch: 100 ISK

Minuter innan jag tröttnat på Blå lagunen: 5

Gånger vi träffade Hasse: 1

GPSer i bilen: 3

GPSer inkopplade: 2 (Garmin och iPaden)

Gånger ovanstående GPSer visade 100% lika: 0

Papperskartor över Island: 3

Papperskartor som stämde med GPSer: 0

Krav på leg vid kortköp: 0

Pass visade vid gränser: 0

Stenar i bromsarna: 3

Nöjdhet med bilen: 100%

Nöjdhet med resan: 110%

Det kanske kommer lite fler siffror sen, men nu skall jag fixa ihop ett resereportage och en film 8-)

/O

Ja ja tjöta änna ... ;)

Har ju knappt kommit ut ur bilen, filmen kommer ta nån vecka att redigera klart och bilder måste iaf laddas från kameran innan det blir repotage.

Under tiden ni väntar kan ni dock få lite siffror :D

Resande personer: 4 (2 vuxna, 2 barn)

Dagar på resande fot: 20

Dagar på Island: 14+1 (man åker på morgonen så +1 dagen räknas inte riktigt)

Km körda tot: 3 315

Km körda på Island: 3 149

Dagar med sol (på Island): 13

Timmar på Islandshäst: 1.5

Knölvalar på Valsafarin: 4

Timmar i torrdräkt: 1

Antal haverier: 0 (om man bortser från den dåligt kopplade blinkerskabeln som lossade dry.gif )

Hjälpta Tyskar: 4 (en bil, de fick låna mitt fälgkors för att skruva fast sitt lossade reservhjul)

Hjälpta kvinnor av oklart ursprung: 1 (pumpade upp hennes punkterade däck i färjekön, lite stressigt men det gick)

Gånger min bil blev fotograferad: 6 (som jag såg iaf)

Antal berömmande Islänningar om samma bil: 3 :D (Citat:"Det är inte ofta man ser Svenskar med riktiga bilar på Island", Räddningspersonal; "Min dröm bil", guide som körde Nissan patrol "Arctic truck style"; "Med en sån här bil är det bara att köra", guide som hyrdes in för att lära undertecknad att korsa floder the Icelandic way, dvs rätt sätt )

Liter diesel som gick åt: runt 500 tror jag

Lufttryck i däcken: 2 Bar

Lufttryck i däcken när vi körde i "öknen": 20PSI

Punkteringar: 0

Mål mat lagade på Primuskök (av undertecknad -_- ): 24

Nätter i tält: 14

Snittpris på en 5min dusch: 100 ISK

Minuter innan jag tröttnat på Blå lagunen: 5

Gånger vi träffade Hasse: 1

GPSer i bilen: 3

GPSer inkopplade: 2 (Garmin och iPaden)

Gånger ovanstående GPSer visade 100% lika: 0

Papperskartor över Island: 3

Papperskartor som stämde med GPSer: 0

Krav på leg vid kortköp: 0

Pass visade vid gränser: 0

Stenar i bromsarna: 3

Nöjdhet med bilen: 100%

Nöjdhet med resan: 110%

Det kanske kommer lite fler siffror sen, men nu skall jag fixa ihop ett resereportage och en film 8-)

/O

Jag dör av skratt :)!

Kan du presentera dessa siffrorna i ett excelark med grafer? Stor humor, gläder mig til bilder och film.

/J

Island 2012

Vi körde medurs, dvs söderut från Seydisfjördur

Dag 0.1

Eftersom färjan till Island går tidigt, och man måste vara vid färjan senast 2.5h innan färjan går från Hirtshals i Danmark, tyckte jag att det kunde vara trevligt att början resan soft med badhotell i Frederikshavn, för att sedan bara ha ca 45min körning till Hirtshals på morgonen.

Det hela avlöpte väl, även om jag inte tyckte att Hotellet, kallat "The Reef", var så mycket att hurra för, men det tyckte ungarna och det var väl det som räknas.

Dag 0.2

Går upp klockan 0415 och slänger oss in i bilen för att ha maximalt med tid för ev händelser på vägen till färjan, undertecknad tycker om att vara i tid :)

Inga problem till färjan utan vi anländer i god tid och blir bland de 10-15 första fordonen att checka in.

Sen väntar ca 3 timmar ganska tråkiga timmar i väntan på att båten skall anlända och lasta ur medhavda fordon/passagerare och sen börja stuva in de fordon som skall med. Och vi pratar stuva!

Det är bara föraren som får vara i bilen när man kör ombord (och av) på färjan, medpassagerare får ta sitt pick och pack (även förarens) och traska ombord. Detta för att de ställer bilarna så tätt att det är omöjligt att komma ut ur bilen. Man kör ombord, blir lotsad sjukt tätt inpå bilen bredvid (till höger) och framför för att sedan hoppa ur bilen och avlägsna sig snabbast möjligt, så de kan packa in bilar runt om sin egen bil.

IMG-20120726-00681.jpg

Det som lättade upp väntan på färjan var alla de ganska tokigt feta expeditionsbilar och lastbilar som stod runt om, helt plötsligt kändes min egen bil högst ordinär :)

IMG-20120724-00620.jpg

Värst i alla kategorier:

IMG-20120724-00623.jpg

Då behöver man sin motorcykel oxå

IMG-20120724-00625.jpg

Färjan som sådan utforskades ganska snabbt, typ 15min :P Men den var inte riktigt så illa som ryktet gör gällande.

Vi hittade ganska snabbt vår favorit restaurang (av 3 möjliga) Simmer Dim (tror jag den hette), serverade gott kött.

De hade pool ...

IMG-20120724-00641.jpg

Dag 0.3

På havet.

Tiden fördrevs med att läsa om Island och studera kartor, sista finslipningen innan dagen D ...

Dag 1, Seydisfjördur

Äntligen Island!!!

Island visar sig verkligen inte från sin bästa sida denna dagen. Tät tjock dimma och ganska mycket regn. Men vi blir inte nedslagna av detta utan vi har ju äntligen kommit fram! Nu skall här upptäckas, men först bunkring och tanka upp bilen.

IMG_3308.JPG

Handlade på Netto i Egilsstadir och är ganska nöjd med dess utbud. Priserna är som jag uppfattade det som i Sverige eller lite lägre.

Efter att maten var inhandlad och bilen tankad så sattes kurs mot resans första "grej", den östligaste staden på Island, Dalatangi, som skall ha en fin utsikt över havet och vara lite charmig.

Men som sagt så visade sig inte Island från sin bästa sida, regnet regnade och dimman dimmade. Dessutom låg det en vägskrapa före oss och skrapade vägen, det gick inte fort ...

Efter att ha fått in resans första sten i bromsarna så tröt humöret, handduken kastades in och den nyinhandlade Primusgrillen togs fram!

IMG_3322.JPG

Hamburgarna smakade iaf jävligt bra ...

IMG_3320.JPG

På vägen ut mot Dalatangi så diskuterades det hur smart det var att köra åt "fel håll" så att säga, mot vad vi skulle (syd väst). Tanken var från början att inte köra så långt första dagen utan softa i närheten av Seydisfjördur. Men eftersom regnet fortsatte så vändes bilen mot Höfn.

IMG_3329.JPG

Väl där framåt kvällningen så hade regnet minskat och middag intogs under bilens markis, skönt att den blir använd nån gång, även om jag hellre hade haft den som skydd mot solen ...

IMG_3376.JPG

Detta med att bo i Höfn blev mycket bättre än att köra hela sträckan till Skaftafell på en dag som jag tänkt från början, det gäller att kunna anpassa sig under resans gång

På natten blåste de pinnar som håller ut tältduken som ett tak av för första gången under resan, detta skulle ske två gånger till ... De borde fundera ut nån bra stormlösning de där EezyAwn, för det måste väl blåsa i Afrika också?

Jag kan meddela att man i alla fall vaknar när pinnarna (stål), smätter iväg och tältduken börjar slå ... laugh.gif

Dag 2, Ta sig väster ut mot Skaftafell:

Dagens ettappmål var Skaftafell med ett obligatoriskt stopp vid Jökulsarlon, den lilla "sjön" där delar av Vatnajökul bryts loss och simmar omkring. Havet har fri tillgång till sjön och salthalten gör att den aldrig fryser, det gör dessutom att ca 300m av glaciären försvinner varje år.

IMG_3448.JPG

Det var på denna sjö som de spelade in Bond-filmen där Mr Bond fräser omkring med en Maserati(?) på en frusen sjö. De frös sjön genom att helt enkelt stänga av havets inflöde till sjön, så kan man göra om man har pengar rolleyes.gif

Själva fick vi nöja oss med att åka de ganska ascoola gamla US-militär amfibiebilarna. Man guppade omkring i ca 1timme och fick lite info om sjön och glaciären. Ett ganska najs stopp på vägen.

IMG_3393.JPG

IMG_3405.JPG

Nu visade sig dessutom Island från sin bästa sida och solen sken som aldrig förr. Lunch intogs på parkeringen ...

IMG_3455.JPG

Sedan var det att hoppa in i bilen igen och ta sikte mot dagens övernattningsställe, Skaftafell camping.

Denna ligger väldigt fint belägen och är tydligen en utgångspunkt för många Islänningar när de är ute å hikar (om man får tro infon).

IMG_3546.JPG

Vi satte av mot det ganska kända Svartefoss, ett vattenfall som ligger fint och har grymt coolt berg som omger det. Ca 1.5km ganska jobbig vandring eftersom det gick uppför hela tiden, det gick lättare på hemvägen wink.gif

IMG_3483.JPG

Nya Putin? wink.gif

IMG_3487.JPG

Sen sov vi gott ... fortsättning följer, det e ju f-n 12 dagar kvar ...

Dag 3, Vik I Myrdal, Seljalandsfoss, Bo i Lava Huts:

Dagen D för undertecknad ...

Jag hade bestämt mig för att vi skulle bo i Lava Huts, en camping som ligger längst in på F249 och som innebär att man måste korsa the one and only Krossa.

En flod som är känd för att ta med en och annan turist (och Islänning) på en åktur de inte riktigt räknat med. Floden är djup och ganska kraftig ... Hur skulle det gå, kan erkänna att det var med en viss oro som jag närmade mig den.

Men dagen började med en god frukost

IMG_3550.JPG

innan vi siktade in oss på Vik i Myrdal.

På vägen dit står en påminnelse om att människan inte är mäktigast på jorden, naturen vinner ganska enkelt den matchen. Dessa stålbalkar är från en bro som stod ivägen för en störtflod efter ett vulkanutbrott (fråga mig inte vilket). 150 000m3 vatten /sekund störtade fram då, mycket vatten blir det ....

IMG_3558.JPG

Vik i Myrdal är en liten by som ligger vid havet och har en grym svart strand av lavasand! Bör inte missas!

IMG_3582.JPG

Självklart blev det beach-lunch ...

IMG_3586.JPG

Vi bunkrade även lite diesel och mat där, båda sakerna gick åt med ganska förvånande hastighet.

Efter det var det dags för det kända Seljalandsfoss fallet, det där man kan gå in bakom själva fallet.

Men på vägen dit blir lilleman nödig på nr2, vad gör man då?

Jo man svänger av från vägen mot ett Cafe "bara" 4km dålig grusväg bort. Men ibland e det sånt som krävs för att man skall se nått nytt och roligt. Där låg världens trevligaste Cafe, skött av en trevlig svensktalande dam.

IMG_3593.JPG

Det var dessutom bara en stenkast ifrån en glaciärstunga, så vi fick en oväntat tidig kontakt med glaciärer.

IMG_3601.JPG

Efter detta oväntade men trevliga stopp fortsatte vi mot Seljalandsfoss. Ett av de ganska få ställena på Island med mycket turister. Men ganska kul var det.

IMG_3611.JPG

IMG_3628.JPG

Sen väntade den största prövningen av dem alla ... Krossa!

Titta på filmen, det är alltså så man INTE skall göra!

Denna filmen visar hur man skall göra ... Den spelades in när jag hade hyrt en av killarna som bodde ute på Lava Huts under sommarhalvåret, de kunde knepen med hur man korsade floder iaf. De brukar "segla" över med sin Toyota Hilux blink.gif

(ledsen för ljudkvalle å annat, kunde inte lägga på ljud på filmen, men om man lyssnar noga kan man höra mig och guiden diskutera körningen ^^ )

Läs infon till filmer, där står ganska bra förklarat det som skiljer dem åt ...

Tur man har stor tung bil som inte påverkas så mycket, men den flyttade sig oroväckande mycket på ditvägen, då hoppade hjärtat över ett slag tror jag bestämt ...

Dagen slutade med ett dopp i deras konstgjorda men naturligt uppvärmda pool, nice!! och sedan middag på deras restaurang, en av få dagar vi åt nått annat än "hemlagat".

IMG_3641.JPG

Bonus

till er som läst så här långt ^^

Tack för berömmet blush.gif nu fortsätter vi ...

Dag 4, Landmannalaugar:

Dagen börjar med frukost som vanligt och medan frun duschar och ungarna leker så går jag och frågar om man inte kan få hyra någon som kan träna upp en för flodkorsningar med bil.

Eftersom när vi körde hit dagen innan så kändes det som sagt inte 100a alls. Har man hela familjen i bilen så skall det iaf vara så säkert det går tycker jag!

Hyra en guide för träning var inga problem alls (2000ISK) och 5 minuter senare var vi på väg, hela familjen plus guide. Barnen behöver oxå lära sig ...

Kan rekommenderas till alla som skall över till Island. Det går även att ringa ut till Lava Hut när man står vid Krossa (eller kanske lite innan ) så kommer de och hjälper en över.

Jag fick prova på alla momenten, djupt vatten och väldigt strömt vatten, gick hur bra som helst!

Men som sagt, jag kan även tacka mig själv, för min otroligt tunga och stora bil, det hjälper till ... tongue.gif

IMG_3654.JPG

IMG_3664.JPG

Efter vi tränat klart bar det av mot Landmannalaugar.

En inte speciellt händelserik tur om än genom, som vanligt, otroligt fint landskap.

IMG_3694.JPG

IMG_3709.JPG

Landmannalaugar var på ett sätt lite av en besvikelse.

Jag trodde det skulle vara en varm källa uppe i nått berg, men nej nej, inte alls. Det var en jättecamping, där de som tältade bodde på en stor gräsmatta medan vi som hade bil fick nöja oss med en vanlig grusparkering ... kändes sådär.

IMG_3712.JPG

IMG_3713.JPG

Men själva "varma källan" var riktigt nice, även om jag inte är ett stort fan av att bada varmt. Det fina är att det rinner till olika varmt vatten så man kan reglera själv hur varmt man vill ha det.

Yngsta sonen tror onekligen att han är potatis, för han badade där det var sjukt varmt! laugh.gif

För folkskygga (som mig själv) kan jag rekommendera lagom sena kvällar och mornar, då var det alldeles tomt.

Badstället fotograferades endast på långt håll, men det är där alla kläder hänger iaf :)

IMG_3711.JPG

Edited by MrWIB

Dag 5, Gullfoss, Geysir, Pingvellir:

Femte dagen på resan var ganska fullbokad, först till Gullfoss sen Geysir och sen hade jag läst att man kunde dyka i/vid Pingvellir i sjukt klart vatten, sikt upp till 100m!

Numera rankat som ett av världens 5 bästa ställen att dyka på.

First up, Gullfoss.

Stort vattenfall ... Vad mer kan man säga, det ser fint ut ...

IMG_3717.JPG

IMG_3724.JPG

Alla vill inte vara med på bild ...

IMG_3721.JPG

IMG_3730.JPG

Sen bar det av mot Geysir, världens mest kända "gejser" in Swedish ...

Tyvärr "funkar" ju inte självaste Geysir längre, mer än med väldigt ojämna mellanrum. Så man får ta och titta på lillasyster, Strokkur, istället.

IMG_3734.JPG

Men har man med två monsterbilar finns det roligare saker att göra än att titta på sprutande vatten ...

IMG_3733.JPG

Och en

säger mer än 1000 000 ord eller hur det nu är ...

Väldigt mycket turister här! Men nu e man inne i den "Gyllene cirkeln" som de kallar den rutt man kan ta från Reykavik under en dag och beta av det "viktigaste" på Island ...

Jag tycker inte riktigt den rundan förtjänar namnet när man vet vad annat som finns men men ...

Efter vattensprut så var det dags att åka mot dagens sista happening, Tingvellir. Platsen där de amerikanska och europeiska kontinent-plattorna sakta glider isär. Denna spricka har fyllts med ett extremt rent vatten, renat genom ca 3km vulkansand innan det rinner ut i sprickan, därav dess klarhet. Vattnet är dessutom nära noll grader (jävligt kallt iaf) och det förhindrar väl tillväxt av alger och annat (det sista spekulation från min sida).

Som sagt så hade jag läst att man kunde dyka där, men inte brytt mig om att forska mer i det, det löser sig väl när vi är där tänkte jag.

När vi närmar oss Tingvellir inser jag att man kanske skulle ha forskat lite i det, det finns nämligen inte en byggnad eller människa så långt ögat når, svårt att hyra dyk-saker då!

Men ibland skall man ha tur oxå, när vi kör förbi en grusplan så står det ett gäng och byter om till dykardräkter.

Vi stannar och frågar, och efter lite diskussioner så får jag och äldsta sonen klä oss i teddydräkt med torrdräkt över, lite ovant kan man säga.

Vattnet var svinkallt och vi låg bara på ytan och plaskade omkring (försök att dyka med en torrdräkt på utan blytyngder ), men shit! vilken upplevelse det var. Vi hade "bara" ca 60m sikt när vi snorklade, men det var grymt! Missa inte detta om ni har vägarna förbi.

IMG_3745.JPG

IMG_3746.JPG

IMG_3748.JPG

Oj oj oj just do it! som vi säger.

Efter denna fantastiska upplevelse så åkte vi till den väldigt närbelägna och ganska trevliga campingen och slog läger för kvällen.

Där fanns även bra shop med kartor mm om man skulle behöva sånt.

IMG_3754.JPG

Denna saken förtjänar ett extra inlägg biggrin.gif

Detta var en av de bästa sakerna jag hade med mig till Island (förutom den grymma Primusgrillen, tack igen Klydd för det tipset!).

IMG_3714.JPG

Det är en stor svart "soppåse" som man hänger/spänner fast på reservhjulet.

Mycket stor och rymlig och perfekt att förvara bla smutsiga grillar, alla soppåsar som en familj på fyra producerar på en dag. Även badkläderna fick åka där när de var blöta.

Det finns två stora dräneringshål i botten, så det är lätt att skölja ur ev gegga å annat som hamnar där.

Jag fick köpa en extra regskylt plus hållare och monter på säcken för att inte bli för olaglig, då säcken täcker den som sitter på reservhjulet.

Trasharoo heter den och finns att köpa på expeditionstore.se.

Först en korrigering av siffror, jag angav runt 500l diesel, nu när kreditkortsräkningen kom ser det ut som ca 600l blush.gif på ca 3335km blir det ca 1.8l/mil ... Tur man har dubbla tankar biggrin.gif

Dag 6, Blå Lagunen, Grindavik, Reykjavik

Sjätte dagen på Island var det dags för "Big City"-life, dvs Reykjavik som med sina ca 200 000 invånare är Islands överlägset största stad, vet faktiskt inte vilken som är näst störst men tror inte den har mer än 10-20 tusen invånare.

Men först ut var Blå Lagunen, ett hett önskemål från äldsta sonen gjorde att jag vek ner mig. Och sen rekommenderade faktiskt de Islänningar jag pratade med iaf ett stopp där ...

Första åsynen var väl inte sådär jättelockande ...

IMG_3797.JPG

Men det tog sig, inne var det hur fräscht och trevligt som helst!

Word of advice, kom dit tidigt (de öppnar 0900 under högsäsong) eller sent (tror jag, de har öppet till 2100) för vi kom kl 1000 och gick rakt in utan köer eller nått. När vi gick vid 12-13 tiden var kön utan problem 100m lång ...

Väl inne märktes inte att det var mycket folk, det var det även när vi var där, men själva poolen är jättestor!

Grabbarna Wiberg njuter av den blåa lagunen :)

IMG_3760.JPG

Efter badet var vi hungriga och bestämde oss för att inta lunch i Grindavik, en pyttestad på 3000 pers vid havet, men som står för 4% av Islands fiskeexport.

Grindavik är vänort med Piteå! Bara en sån sak ...

Det var inte lätt att hitta en restaurang som hade öppet, men till slut hade vi tur!

Denna restaurangen var ett riktigt "arbetarställe", en massa Islänningar var där och käkade lunch, jag är ganska övertygad om att vi var enda turisterna. Men shit vilken god fisk de hade, tror det var panerad torsk som stektes av kocken några bitar åt gången, så de var pinfärska och knapriga.

Något av det godaste jag ätit på länge ... Deras potatis och grönsaker lämnade en del övrigt att önska, men fisken! Den var värd resan dit!

IMG-20120731-00716.jpg

Lunch var det enda som fanns att göra i Grindavik, vi tog en sväng ner till hamnen och tittade på båtar också, men det var förbjudet område ...

IMG_3782.JPG

Sen var det dags för storstan och shopping ...

Reykjavik är en liten storstad, lite småmysig med en stor shoppinggata och små trähus här och där.

IMG_3815.JPG

När vi var där så hade de nån "skum" fest på en bakgård, men den drog många nyfikna, inkl oss. Kan tänka mig att det var mer drag när vi barnfamiljer hade gått och lagt oss.

IMG_3804.JPG

Troll, älvor och annat "mystiskt" är stort på Island, tydligen ganska rotat i folktron. Här är ett för oss turister, trollet är den till höger ;)

IMG_3813.JPG

Dagen avslutades med middag på en trevlig Italiensk-inspirerade restaurang innan vi packade in oss i bilen och satte fart norr ut.

Vi pressade faktiskt på ända till Borgarnes, allt för att slippa köra allt för långt dagen efter, då vi hade en riktig långkörning framför oss.

Vi bodde på en camping som låg ett staket från 1an (Islands huvudväg), det var ganska svårt att somna den natten kan jag meddela ...

IMG_3827.JPG

1an är vägen som skymtar bakom träden ...

Edited by MrWIB

Dag 7, Latrabjarg:

Denna dagen skulle ägnas åt stor del bilkörning, dels längs väg 60 omnämnd som Islands vackraste väg, ca 350km.

Dagens enda egentliga mål var Latrabjarg för att kunna titta på lunnefåglar vid en höööög klippa.

Först kan jag säga, har ni varit i norra Norge så ta färjan istället, det är inte mycket skillnad på vägen och utsikten. Väg 60, dvs omgivningen, är verkligen otroligt vacker, men det tar låååååååång tid att köra serpentinvägar upp och ner för berg och in och ut ur fjordar. Iof var allt asfalt, men ändå.

Det går en färja mellan Stykkisholmur och Brjanslaekur som tar tre timmar och skär av en stor del av det man behöver köra.

På vägen blev vi sugna på glass och svängde av vid en skylt som sa Is, islänska för glass.

Det var en bondgård som sålde hemmagjord glass men som även hade rundvisningar på gården, givetvis ville vi klappa lite kossor, kalvar, katter kaniner och allt vad de hade.

IMG_3837.JPG

2 dagar gammal kalv ... wub.gif

IMG_3838.JPG

En dag gammal kaninunge ...

IMG_3840.JPG

Hemmagjord glass

IMG_3850.JPG

Katten var bra sugen också, om blickar kunde döda ...

IMG_3851.JPG

Sen fortsatte den långa färden, med avbrott endast för lunch längs vägen ...

IMG_3856.JPG

Men ät då!

IMG_3865.JPG

Ok ett stopp till hade vi, lite kaka var det som skulle ätas tydligen

IMG_3871.JPG

Står man still är det alltid läge att köra lite med sina bilar ...

IMG_3874.JPG

Fortsättning dag 7

På vägen ut låg även detta roliga monument eller vad man skall säga. Ett gammalt fartyg byggt i Norge 1912 och har legat strandat där det ligger sen 1981. Men man underhåller det onekligen för färgen var helt ny och det såg "väl underhållet" ut.

IMG_3891.JPG

Efter hand blev vägen sämre och sämre för att till slut vara ganska dålig, men framför allt tokigt smal och går längs berget med havet dånandes alldeles för långt ner och utan skyddsräcken ...

Denna skylten är ganska talande för Island, typ du är varnad! Men tänk själv ...

IMG_3927.JPG

Fåglar såg vi också ...

IMG_3909.JPG

men vistelsen blev kort, det blåste riktigt hårt och molnen hopade sig.

IMG_3913.JPG

Vi bodde på Breidavik camping, en ganska trevlig camping men eftersom den låg så isolerat kunde de tydligen ta ut dubbelt så mycket betalt som alla andra campingar vi bodde på ...

IMG_3934.JPG

Kvällspromenad på stranden

IMG-20120801-00734.jpg

Edited by MrWIB

Dag 8, Krossneslaug Pool

Detta var pappas dag, dvs min.

Hade läst om denna Krossneslaug poolen att den skulle vara något helt unikt. En pool som låg så otillgängligt alldeles vid havet att den knappt hade några besökare alls ... En regning / blåsig kväll skall det vara magiskt att ligga där och plaska och se havet storma bara några meter bort.

Så, bara att lasta in i bilen och sätta fart, det var en "ganska" lång sträcka att köra ca 350km tror jag bestämt ...

I början av dagen försökte vädret skrämma oss lite, men snart sprack molnen upp och solen kom fram. Ok det var inte det optimala vädret för just denna poolen, men det fick duga.

Körde på höga berg och djupa dalar, som vanligt mest grusvägar

IMG_3954.JPG

I vanlig ordning lunch, i vanlig ordning lagad på Primusgrillen i vanlig ordning av mig ...

IMG_3956.JPG

Island är som sagt riktigt vackert

IMG_3969.JPG

Så kom vi då äntligen fram!

Det tog sin stund och poolen ligger alltså 100km från närmaste "stora" väg, dvs du måste lägga minst 200km ganska crappy grusväg för att få bada här, men vad gör man inte för sin dröm

Framkomsten firades givetvis med Gifflar, direkt från Pågen. Tyvärr är dessa, eftersom de bakas i Sverige, frysta och tappar där med ungefär 100% av sin mumsighet, suck å snyft. Detta kan å andra sidan ha varit nyttigt för min vikt ...

IMG_3973.JPG

Nu visade det sig tyvärr att denna unika pool, visserligen låg jävligt off, men nog f-n var den full med folk. Inte bara "folk", utan en massa skrikande barn dessutom ... Inte riktigt den upplevelsen jag hade sett framför mig.

Men jag bet ihop och hoppade i, vattnet var varmt och skönt iaf

IMG_3984.JPG

Så här såg det ut from above

IMG_3997.JPG

Från denna bubblande källa några hundra meter därifrån kom det varma vattnet

IMG_3998.JPG

Efter en ca 30-45min badande hade jag tröttnat och efter ytterliggare en stund hade vi fått upp ungarna och kunde köra mot vår camp för natten, Nordurfjördur.

På vägen dit låg det en fin liten hamn med en liten butik där vi stannade till och kunde till vår stora glädje få se när de små fiskebåtarna kom in och lämnade dagens fångst.

Idylliskt är bara förnamnet ...

IMG_3999.JPG

IMG_4003.JPG

IMG_4004.JPG

Fortsättning dag 8

När vi insupit känslan klart och handlat lite, fortsatte vi mot campingen som låg ca 1km därifrån, riktigt nice belägen och med bra standard oxå.

IMG_4008.JPG

Kvällning

IMG-20120802-00742.jpg

Vad hade vi gjort utan denna Primusgrill ...

IMG_4012.JPG

På vår kvällspromenad så hände en ganska rolig sak.

Vi stod och kastade sten i vattnet när det helt plötsligt dök upp en säl sådär 10-15m ut från stranden och stirrade på oss. Givetvis hade jag bara mobilen med mig, så bilden lämnar mycket övrigt att önska, men det är iaf ett sälhuvud det där som sticker upp mitt i havet

IMG-20120802-00746.jpg

Sista bilden för dagen ...

IMG-20120802-00749.jpg

Sammantaget en riktigt lyckad dag även om inte poolbesöket var vad jag hade hoppats ...

Edited by MrWIB

Dag 9, Husavik

Denna dagen var en ren transport dag, tillbaka 100km på grusvägen och sen vidare till 1an som skulle tas oss till Husavik, en nätt trip på 520km ...

Från början var det tänkt att stanna vid Saudarkrokur, bara för dela upp körandet lite.

Men efter att ha träffat ett par trevliga (ja de finns tydligen ;) ) Stockholmare på F66 som rekommenderade en annan väg en den jag tänkt (F88 ist för F26), så bestämde vi oss för att tillbringa en extra dag vid Askja.

Då är det dumt att slappa i Saudarkrokur ...

Så denna dagen bestod bara i köra köra köra, men det gick fint.

Vi landade i Husavik strax efter 1630 och hann med att boka en valtittar-tur till dagen efter och senare på kvällen ta en efterrätt och öl på kvällspromenaden :)

Husavik är en liten men ganska charmig stad som vad jag förstår lever ganska 100% på sina Valtittar-turer.

Vi tog knappt några bilder och filmade bara 30sek denna dagen, så det enda jag kan bjuda på bildmässigt är denna fina räddningsbilen som stod nere i hamnen

IMG-20120804-00764.jpg

Dag 10, Husavik, Myvatn

Den tionde dagen på resan var den första då vi inte skulle iväg någonstans utan kunde unna oss en sovmorgon innan tältet packades ihop och bilen rullade den knappa kilometern från campingplatsen till Husavik centrum där det skulle provianteras innan vi försvann in i vildmarken vid Askja.

Nu kan vi ha haft otur i och med att det var lördag och de inte fått in varor etc i butiken, men annars kan jag utan problem utnämna den butiken (Netto) till Islands sämst sorterade butik. Jag tror inte de hade nått av det vi var ute efter, så den planerade menyn fick skrivas om lite, men det löste sig till slut.

Sen var det dags för val-safari, vi var väldigt spända. Det finns ju inga garantier alls att man skall se något, men vi hade optimala väderförhållanden, ingen vind och helt lugnt hav så man kunde se minst krusning på ytan flera km bort.

Familjen redo att se val ...

IMG_4026.JPG

Det tog faktiskt inte så lång tid innan vi såg den första valen sticka upp och båten satte full fart mot det stället.

IMG_4032.JPG

Valen kommer upp och gör 5-6 andningar, det e då den blåser vattnet i sitt andningshål för att sedan dyka ner och käka lite, då är den vanligtvis borta 5-10min innan den dyker upp igen och repeterar sin andningsmanöver.

IMG_4058.JPG

Man kommer väldigt nära valarna, enligt guiden skall de inte störas av detta så länge som båten kommer upp bakifrån och glider med bakom valen.

IMG_4041.JPG

När valen visar stjärtfenan är det ett "mat-dyk" den gör och kommer att vara borta en längre stund

IMG_4060.JPG

Det kom även ett gäng delfiner och simmade lite runt båten, det var några delfinfamiljer med delfinbarn (eller vad de kallas).

IMG_4056.JPG

Nöjd familj efter att ha sett 4 valar på valsafarin

IMG_4093.JPG

Husavik sett från havet

IMG_4097.JPG