Darth NiN Posted March 16, 2012 Report Share Posted March 16, 2012 Hej! Ny här på forumet. Försökte leta lite svar på min fråga, men hittade inget. Mellan tummen och pekfingret, vad är en BJ40 -84 med 7700 mil på mätaren, i originalskick och som har en i princip rostfri kaross värd? Jag förstår att det är en svår fråga, men det kanske går att få ett riktpris? Vi pratar om en bil i normalt bruksskick, varken mer eller mindre. De säljs ju väldigt sällan på blocket så det är ju svårt att jämföra med nåt 1984 är väl, om jag förstått saken rätt, sista året den här modellen tillverkades. Om man jämför en sådan med de äldre typerna vad är det då egentligen som skiljer? Finns det någon bra info om detta på nätet? Lär man bli besviken på att det tillkommit en massa plast överallt, eller är det i stort sett samma bil? Hur mycket drar en sån här kärra vid landsvägskörning? (Jepp, jag vet...det är inte där den hör hemma, men den måste transporteras för egen maskin! ) Tacksam för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted March 16, 2012 Report Share Posted March 16, 2012 Hej och välkommen hit! Kan inte så mycket om 40 serien, men det finns det andra här som säkert snart svarar. Såg din hemsida i din profil, imponerande renovering av en 2002 tii! Har kul minnen från en sådan bil, en kompis hade en sådan när vi gick i skolan //klydd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darth NiN Posted March 16, 2012 Author Report Share Posted March 16, 2012 Tackar för de orden! Jo det roliga är att de flesta har nåt slags minne till de bilarna. En del bra, en del dåliga! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted March 16, 2012 Report Share Posted March 16, 2012 Hej och välkommen hit. Lite svår fråga att svara på som du själv skriver , det är ju inte varje vecka det kommer ut en 40-serie till försäljning och ännu mer sällan i ett sånt skick med dom milen som du beskriver. Marknaden i Sverige är väl lite svalare på denna typ av bil om man jämför med våra övriga grannländer i norden samt i norra europa där denna typ av bil ofta hade annonseras ut för motsvarande 80-100 tusen kronor när dom är i bra brukskick och för ca 150 tusen och mer när dom är totalrenoverade. Dom bilar som annonserats ut på blocket dom senaste åren har haft priser på sig på runt 50 tusen men då har dom rulla run 25 tusen mil vad sedan slutsummorna har blivit är ju svårt att gissa. Så för att svara på din fråga så tror jag att med rätt köpare så hamnar den bilen på ett pris runt 60 tusen kronor eller mer om bilen är reggad i sverige och fin för övrigt . En BJ42:a med 33" terrängdäck drar på landsväg ca 1,2 liter milen om man håller 90km/tim. En BJ40 från -84 är i mitt tycke den perfekta årsmodellen. Den har servostyrning och en 5-växlad låda, den enda "plasten" som finns är glasfibertaket på hardtopen resten är rent stål Ja visst ja instrumenbrädan har ju en plast/skum vaddering uppe på men den går ju i värsta fall att demontera Det finns fler här på forumet som har lång erfarenhet av 40-serien och som säkert delger sina erfarenheter i ämnet. Har du fler frågor är det bara att ställa dom här . MVH Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darth NiN Posted March 16, 2012 Author Report Share Posted March 16, 2012 Tjenare! Tackar så mycket! Det var ett bra svar tycker jag. Vad gäller priset så har jag sett totalrenoverade kärror som de begär 300000 för. Om dom får det vet jag ju inte... Den åttiofyra jag har på G är faktiskt bara fyrpetad. Undrar om den lådan då är bytt, eller om det var nåt särskilt med de som såldes till italien!? De har ju snålvarianter på de flesta bilmärkena verkar det som. Avvaktar fler svar. Är apsugen på en 40! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted March 16, 2012 Report Share Posted March 16, 2012 Om det är en Italiensk så kan det vara en bj40 och ingen BJ42 som Mecki refererar till. BJ40 verkar levt kvar på vissa marknader även efter att BJ42 kommit som ersättare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted March 16, 2012 Report Share Posted March 16, 2012 Tjenare! Tackar så mycket! Det var ett bra svar tycker jag. Vad gäller priset så har jag sett totalrenoverade kärror som de begär 300000 för. Om dom får det vet jag ju inte... Den åttiofyra jag har på G är faktiskt bara fyrpetad. Undrar om den lådan då är bytt, eller om det var nåt särskilt med de som såldes till italien!? De har ju snålvarianter på de flesta bilmärkena verkar det som. Avvaktar fler svar. Är apsugen på en 40! Hej. Det kan ju vara som du säger eller så kan ju lådan vara bytt men man byter bara inte rakt av , det drar tydligen med sig lite mer med växellådsbalkar och kardan så det är ju frågan om det verkligen är en -84 ? http://toyota4x4.se/topic/3380-bj40-vs-bj42/ Här är en tråd där vi försökte bringa reda i ämnet / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Östen Posted March 16, 2012 Report Share Posted March 16, 2012 Verkar mystiskt! En -84 ska ha 5-växlad låda, servostyrning och skivbromsar i fram. Antar att det är en diesel du kikat på (du har ju skrivit bj), kan vara annorlunda med bensinare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted March 16, 2012 Report Share Posted March 16, 2012 Jag har sett flera annonser i Italien där det är BJ40 av senare årsmodell där det är 3 liters motorn och gamla instrumentpanelen. Dvs, jag tror att BJ40 finns som årsmodell 84, parallellt med BJ42 i andra länder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darth NiN Posted March 16, 2012 Author Report Share Posted March 16, 2012 Jag har sett flera annonser i Italien där det är BJ40 av senare årsmodell där det är 3 liters motorn och gamla instrumentpanelen. Dvs, jag tror att BJ40 finns som årsmodell 84, parallellt med BJ42 i andra länder. Ja det är ett mysterium, men jag tror nog det kan vara så att italienska marknaden har snikmodeller. Det verkar så vad gäller andra bilmärken i alla fall. Frågan är ju då om man gör bort sig om man handlar en sådan? Går det att konvertera till skivbromsar och fempetare rakt av? Har mailat säljaren igen för att få klarhet.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted March 16, 2012 Report Share Posted March 16, 2012 Jag har sett flera annonser i Italien där det är BJ40 av senare årsmodell där det är 3 liters motorn och gamla instrumentpanelen. Dvs, jag tror att BJ40 finns som årsmodell 84, parallellt med BJ42 i andra länder. Det verkar helt riktigt som Klydd skriver. Är det den mörkgröna BJ40 som ligger på mobile (det är en liten värld) så verkar det ju som om BJ40 tillverkades paralellt. 40.an ser ut att vara en mer snikvariat jämfört med 42:an med skillnader som en annan motor den mindre 3-liters B motorn, den gamla instrument brädan utan defrostermunstycken till sidorutorna,klocka mm, den verkar även ha en annan bakaxel (Semifloat) i stället för den kraftigare fullfloat bakaxeln och som du skriver även en 4-växlad låda. Ett pluss är ju den mekaniska vinchen som sitter monterad. Det hade varit intressant att veta om den har styrservo och skivbromsar, saknar den det så tycket jag att priset är lite väl högt om man tänker på att den skall transporteras hit från Italien. / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darth NiN Posted March 16, 2012 Author Report Share Posted March 16, 2012 Det verkar helt riktigt som Klydd skriver. Är det den mörkgröna BJ40 som ligger på mobile (det är en liten värld) så verkar det ju som om BJ40 tillverkades paralellt. 40.an ser ut att vara en mer snikvariat jämfört med 42:an med skillnader som en annan motor den mindre 3-liters B motorn, den gamla instrument brädan utan defrostermunstycken till sidorutorna,klocka mm, den verkar även ha en annan bakaxel (Semifloat) i stället för den kraftigare fullfloat bakaxeln och som du skriver även en 4-växlad låda. Ett pluss är ju den mekaniska vinchen som sitter monterad. Det hade varit intressant att veta om den har styrservo och skivbromsar, saknar den det så tycket jag att priset är lite väl högt om man tänker på att den skall transporteras hit från Italien. / Mecki Jo världen är liten! Det är den. Jag håller just nu på att förhandla lite, men nu har ju massor av frågor väckts. Om den är alltför snikig så verkar det ju dumt att köpa just den. Har 42:an alltid fullfloat och skivbromsar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted March 16, 2012 Report Share Posted March 16, 2012 Jo världen är liten! Det är den. Jag håller just nu på att förhandla lite, men nu har ju massor av frågor väckts. Om den är alltför snikig så verkar det ju dumt att köpa just den. Har 42:an alltid fullfloat och skivbromsar? Jag har inte analyserat dessa saker nått ingående tidigare så jag är lite osäker men 42:an har i alla fall skivbromsar fram från -83 bak har det alltid varit trummor. Fullfloat sitter det i alla fall på dom senare årsmodellerna men jag är som sagt osäker Nån annan som vet. Jag ser att du bor i GBG , jag har min 42:a på firman i Högsbo i Västra Frölunda om du vill kolla på den live . Milen är som sagt inte avgörande, min 42:a med 3B motorn har rullat ca 26 tusen mil och vad jag vet är den orenoverad, låter inget konstigt och drar heller ingen olja (0,5 liter på 500 mil) vid 25 tusen mil fick den en turbo monterad för att kunna andas lite lättare och det gjorde att den blev mycket trevligare att köra då man inte behövde ta sats inför nalkande uppförsbackar. / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darth NiN Posted March 16, 2012 Author Report Share Posted March 16, 2012 Jag har inte analyserat dessa saker nått ingående tidigare så jag är lite osäker men 42:an har i alla fall skivbromsar fram från -83 bak har det alltid varit trummor. Fullfloat sitter det i alla fall på dom senare årsmodellerna men jag är som sagt osäker Nån annan som vet. Jag ser att du bor i GBG , jag har min 42:a på firman i Högsbo i Västra Frölunda om du vill kolla på den live . Milen är som sagt inte avgörande, min 42:a med 3B motorn har rullat ca 26 tusen mil och vad jag vet är den orenoverad, låter inget konstigt och drar heller ingen olja (0,5 liter på 500 mil) vid 25 tusen mil fick den en turbo monterad för att kunna andas lite lättare och det gjorde att den blev mycket trevligare att köra då man inte behövde ta sats inför nalkande uppförsbackar. / Mecki Men vad säger du??? Jag kommer GÄRNA och tittar på den. Jag PM:ar mitt telefonnummer så kan du väl ringa om du har tid!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darth NiN Posted March 16, 2012 Author Report Share Posted March 16, 2012 Hej. Det kan ju vara som du säger eller så kan ju lådan vara bytt men man byter bara inte rakt av , det drar tydligen med sig lite mer med växellådsbalkar och kardan så det är ju frågan om det verkligen är en -84 ? http://toyota4x4.se/topic/3380-bj40-vs-bj42/ Här är en tråd där vi försökte bringa reda i ämnet / Mecki Såg inte det sista du skickade förrän nu. Bra tråd! Nu börjar jag ju tveka på om jag verkligen ska köpa en italiensnikis...vi får se! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted March 16, 2012 Report Share Posted March 16, 2012 Men vad säger du??? Jag kommer GÄRNA och tittar på den. Jag PM:ar mitt telefonnummer så kan du väl ringa om du har tid!? OK ! Slår en signal lite senare . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJ42 Daniel Posted March 16, 2012 Report Share Posted March 16, 2012 Som Mecki skriver milen inget problem, snudd på nästan ointressanta. En kompis 3B rasade efter 13k mil, medan min ena hade gått 37k mil när jag sålde den, och den har nu gått 4k till Att eftermontera är inga problem, dock är att hitta för överkomliga pengar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted March 17, 2012 Report Share Posted March 17, 2012 Som Mecki skriver milen inget problem, snudd på nästan ointressanta. En kompis 3B rasade efter 13k mil, medan min ena hade gått 37k mil när jag sålde den, och den har nu gått 4k till :rolleyes ve: Att eftermontera är inga problem, dock är att hitta för överkomliga pengar! Nu verkar der som om även nyare årsmodeller nere i Europa har 3-liters B-motorn och inte 3B motorn som vi har här i Sverige eftersom dom uppger 56kW som effekt. Är det nån här som känner till eller vet något om denna motor annat än att den borde vara tröttare än 3B motorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darth NiN Posted March 17, 2012 Author Report Share Posted March 17, 2012 Nu verkar der som om även nyare årsmodeller nere i Europa har 3-liters B-motorn och inte 3B motorn som vi har här i Sverige eftersom dom uppger 56kW som effekt. Är det nån här som känner till eller vet något om denna motor annat än att den borde vara tröttare än 3B motorn Tack Mecki! Jag glömde ju att jag skulle fråga även det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts