Jump to content

BJ40 vs BJ42

Klydd

Recommended Posts

Som rubriken lyder; Vad är det för skillnad på en BJ40 och en BJ42?

Om man vill ha 5 växlad låda, skivbromsar fram och 3B motorn, vad är det då man ska leta efter? Modell och årsmodell?

mvh

:excl:

Bland annat så är det olika motorer :

Diesel.

BJ40, BJ43 = Motor typ B ,4 cylindrig diesel på 3 liter och 56kW

BJ41, BJ44 = Motor typ 2B , 4 cylindrig Diesel på 3,2 liter och 62kW

BJ42, BJ45, BJ46 = Motortyp 3B , 4 cylindrig diesel på 3,4 liter och 66kW

HJ45 = Motor typ H , 6 cylindrig diesel på 3,6 liter och 66kW

HJ47 = Motor typ 2H, 6 cylindrig diesel på 4,0 liter och 76kW

Heter modellen FJ så är det en 6 cylindrig bensinare 1F = 3,9 liter och 92kW eller 2F = 4,2 liter och 99kW.

Detta är saxat från www.toyota4x4.cz

Här är ett väldigt fint Land Cruiser familjeträd från Buschtaxi.de

lc_history.jpg

Jag har för mig (rätta mig om jag har fel) att servostyrning , skivbromsar fram och 5-växlad låda kom -83, så då bör du leta efter en BJ42 från -83 eller -84 .

Om det är nån annan som kan komplettera med mer uppgifter så gör gärna det.

/ Mikael

Jag har för mig (rätta mig om jag har fel) att servostyrning , skivbromsar fram och 5-växlad låda kom -83, så då bör du leta efter en BJ42 från -83 eller -84 .

Utesluter detta också 4 växlade utan servo på årmodeller -83 & -84, eller fanns de parallellt?

okej. Man kan lära sig mycket genom att lusläsa sor.com som du skriver!

Jag beställde även denna boken idag.

legende_land_cruiser.jpg

Den är skriven av Alexander Wohlfarth som driver Buschtaxi.de och även har gjort bilden som Mecki postade i ett inlägg högre upp i denna tråd.

Återstår att se om man lyckas tyda någon tyska i den, eller man får nöja sig med att titta på bilderna.. :blink:

• 3 weeks later...

Skall man inte har org 31" hjul utan 33" eller 35" så gör man inte med någon 5vxl låda. Bytte min 4vxl mot en 5vxl i min BJ45 pickup och kunde inte använda 5e vxl när jag hade 35" på.

En 40-serie med 5vxl låda kostar mer än vad man får om Du frågar mej. Servo är dock ett måste. Skivbromsar bra att ha om man gör mycket i "gegga" annars bromsar trummorna lika bra dom.

Funderade på att byta min fram axel på min BJ45 Buschtaxi mot en med skivor som jag har liggandes, men trummorna bromsar så det räcker. Men kanske kommer på så småning om.

Om Du vill ha att göra kan Du få köpa en BJ42 av mej:-)

Skall man inte har org 31" hjul utan 33" eller 35" så gör man inte med någon 5vxl låda. Bytte min 4vxl mot en 5vxl i min BJ45 pickup och kunde inte använda 5e vxl när jag hade 35" på.

En 40-serie med 5vxl låda kostar mer än vad man får om Du frågar mej. Servo är dock ett måste. Skivbromsar bra att ha om man gör mycket i "gegga" annars bromsar trummorna lika bra dom.

Funderade på att byta min fram axel på min BJ45 Buschtaxi mot en med skivor som jag har liggandes, men trummorna bromsar så det räcker. Men kanske kommer på så småning om.

Om du inte vill ha att göra köp min!

Östen

Körde med 33"are på pickupen och 4-växlad låda , det kändes som att det skulle vara en växel till eller större däck. Motorn är en 3B utan turbo.

I 42:an sitter en 5-växlad låda , kör även har med 33:or. Innan turbon kom på plats kändes 5:an mer som en överväxel och det räckte att man närmade sig en uppförsbacke så sackade den.

Men med turbon så blev den som en helt annan bil så nu funderar jag att sko den med 35:or : )

Sälj inte era bilar grabbar utan använd dom så mycket som möjligt i stället, det finns inte.mycket som slår en kvällstur i 42:an efter en jäktig dag på jobbet och i skogen är dom ju fantastiska på att ta sig fram .

Mecki