Jump to content

Tjuvstanna

Emil Nilsson

Recommended Posts

Hej!

Är ny här på forumet och fick ett oväntat problem med min LC 120 idag. Tjuvstannade under körning, startade på Neutral och gick men så fort man la i Drive stannade den igen. Gjorde så ett par gånger men sen fungerade det igen och gör än. Någon som varit med om något liknande? / Emil

Hej!

Är ny här på forumet och fick ett oväntat problem med min LC 120 idag. Tjuvstannade under körning, startade på Neutral och gick men så fort man la i Drive stannade den igen. Gjorde så ett par gånger men sen fungerade det igen och gör än. Någon som varit med om något liknande? / Emil

Läs av ECU'n så får fault records (felkoderna). Har du ingen avläsare, kan du köpa denna i affären (t.ex. Kjell & Company m.fl.). Låter som ett mjukvarufel. Hade ett liknande problem vi två tillfällen på min manuella LC120 (den gick ner på "emergency revs"). Räcker oftast att starta om bilen några gånger så återställer sig datorn. Numera har jag alltid en felkodsläsare liggande i bilen. Med denna kan jag också återställa datorn men också ta bort vissa sensorer för att köra vidare som inget hänt (kan vara bra när man är i obygden).

Fel frekvensen bara ökar var på väg från Falun och hem till Södrrhamn i lördags natt och då stannade den 7ggr och nu är det mer eller mindre problem hela tiden svarar ej på gaspådrag och stannar direkt efter start där emellan så kan den gå några kilomter utan problem. Provade idag att byta bränslefilter igen senast jag gjorde det var för ca 2 månader sedan i samband med service. Men det vart ingen skillnad. Har börjat fundera på om det kan vara nåt tok med matarpumpen har ej kollat om den sitter i tanken eller var,bilen beter sig liknande en cheva Astro som föräldrana hade för ett tiotal år sedan. Var ner till en verkstad här i stan då vi inte har Toyota här så har jag rätt bra förtroende för denna kille. Han har Bosch test utrustning har hjälpt mig med passaten flera gånger. Men när han skulle kolla felkoder kommer han ej åt annat än ABS systemet resten är som låst. Tänkte jag börjar i den änden innan jag köper ett eget instrument. Nya idéer?? Om någon vet någon verkstad som kan land cruiser vore det ju också roligt här i närheten är det noll vilja att ta reda på saker och ting när man frågar

Fel frekvensen bara ökar var på väg från Falun och hem till Södrrhamn i lördags natt och då stannade den 7ggr och nu är det mer eller mindre problem hela tiden svarar ej på gaspådrag och stannar direkt efter start där emellan så kan den gå några kilomter utan problem. Provade idag att byta bränslefilter igen senast jag gjorde det var för ca 2 månader sedan i samband med service. Men det vart ingen skillnad. Har börjat fundera på om det kan vara nåt tok med matarpumpen har ej kollat om den sitter i tanken eller var,bilen beter sig liknande en cheva Astro som föräldrana hade för ett tiotal år sedan. Var ner till en verkstad här i stan då vi inte har Toyota här så har jag rätt bra förtroende för denna kille. Han har Bosch test utrustning har hjälpt mig med passaten flera gånger. Men när han skulle kolla felkoder kommer han ej åt annat än ABS systemet resten är som låst. Tänkte jag börjar i den änden innan jag köper ett eget instrument. Nya idéer?? Om någon vet någon verkstad som kan land cruiser vore det ju också roligt här i närheten är det noll vilja att ta reda på saker och ting när man frågar

Fortfarande övertygad om att det är ett mjukvaruproblem. Det kan också vara en sensor som är krasslig och skickar fel signaler. Det enda du kan göra är att låta Toyota koppla upp sig på ECU'n för att läsa koderna samt scanna alla sensorer. Det räcker med en auktoriserad Toyota-verkstad (de behöver inte vara experter på Land Cruiser).

Om du skulle ha problem med bränsle, insprutning eller luft - så genereras det felkoder.

Hej

Var är kontakt anslutningen placerad för diagnosverktyget för LC120 Bensin årsmodell 2005 ?

Kjell och company har en enhet, kallad DIAMEX DX65.Pris 699:- , (OBD - 2 ANSLUTNING)

Den klarar av föjande protokoll:

ISO 9141-2

ISO 14230-4

J1850-PWM

J1850-VPM

ISO15765-4 11/29 bit

kommer denna enhet att kunna komunicera med en LC120?

mvh. Svante

Han har Bosch test utrustning har hjälpt mig med passaten flera gånger. Men när han skulle kolla felkoder kommer han ej åt annat än ABS systemet resten är som låst.

Om sanningen ska fram så är inte dom övriga systemen låste, Bosch har förmodligen inte utvecklat stöd för diagnosen till övriga system.

Var är kontakt anslutningen placerad för diagnosverktyget för LC120 Bensin årsmodell 2005 ?

Kjell och company har en enhet, kallad DIAMEX DX65.Pris 699:- , (OBD - 2 ANSLUTNING)

Den klarar av föjande protokoll:

ISO 9141-2

ISO 14230-4

J1850-PWM

J1850-VPM

ISO15765-4 11/29 bit

kommer denna enhet att kunna komunicera med en LC120?

Det 16-poliga uttaget (J1962) sitter placerat under ratten.

Du kan behöva plocka bort plastkåpan, kommer inte ihåg.

Motorn använder sig av standarden ISO 15765 till diagnosen.

Tänk bara på att det är skillnad på en felkodsläsare från tex kjell o/c och liknande affärer.

Enklare läsare läser bara lagstadgade felkoderna på motor som är relaterade till emissions utsläpp.

Men i många fall är dom bra och räcker för oss amatörer :)

• 2 weeks later...

Hmmm, funderar på om det kan vara så att du får ett jordfel emellanåt, har varit med om ett liknande problem på en Nissan Terrano. Enda chansen att upptäcka det är kanske att ha felavläsaren inkopplad hela tiden. Har du kollat upp batteriet så att det inte är ett avbrott i det som kan förorsaka plötsliga spänningsfall som stör styrningen??

Hmmm, funderar på om det kan vara så att du får ett jordfel emellanåt, har varit med om ett liknande problem på en Nissan Terrano. Enda chansen att upptäcka det är kanske att ha felavläsaren inkopplad hela tiden. Har du kollat upp batteriet så att det inte är ett avbrott i det som kan förorsaka plötsliga spänningsfall som stör styrningen??

Är det inte så att om ett fel på motorstyrning syns på felkodsavläsaren så bör motorvarningslampan lysa eller?

Och inte återställer systemet sig själv.

I så fall ligger felet utanför givare och styrsystem.

Eller i bränslesystemet typ otäta ledningar med tjuvluft som följd eller tät tankventilation.

Tycker jag kännerigen syntomen från min gamla HJ60 visserlgen äldre teknik.

Några funderingar från JAK

Är det inte så att om ett fel på motorstyrning syns på felkodsavläsaren så bör motorvarningslampan lysa eller?

Och inte återställer systemet sig själv.

Ja, rätt så tillvida att motorstyrningslampan tändes på min Terrano, men sen när man starta om slocknade den o bilen kunde gå som den skulle i flera dagar.

Verkar vara ett mycket besvärligt fel att få bukt med, tyvärr.

Hej!

Kolla på www.nlck.no, de kanske har något, de är ju sjukt många medlemmar med massor av LCs iaf.

Trist med sådana problem, hoppas det löser sig!

• 5 weeks later...

Hej.

Är problemet löst?

Om inte så kan det vara kontakten som sitter ansluten bakom tändningslåset ,ta bort skyddet/plastkåpan under ratten och titta upp där så ser du vad jag menar.

Testa genom att ha motorn på tomgång och "rackla" med nyckeln så ser du om den vill stanna.

Sedan skulle jag själv fortsätta med att kolla relän och säkringar de är säkert hela om du mäter dem men jag tänker på oxid o glapp kontakt obs ha bilen igång medan du

drar ur och sätter i dem eller "vickar" på dom.

• 3 weeks later...

Hej på er!

Problemet är inte löst men nu har bilen fungerat fel fritt i över en månad PEPPAR PEPPAR!!! Lite jobbigt med sådana fel faktiskt =/ Har fått lite annat att bita i istället abs givare och sittpositions givare till airbagen men det är ju bra fel när det bara var att byta mot nya grejjor så är det okej =)