Gå till innehåll

HDJ80 -96, Tant grön

solk

Rekommendera Poster

Tyvärr inte alu, det är gjort av vanligt stål. Själva ramen är inga problem att få på om man är en person, med skivan som ligger i som botten (12mm skiva som ofta används som släpvagnsbotten) lyfter två pers lätt och ledigt på det. Vid tillfälle får jag ta fram vågen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 3 months later...

Efter en del bråk med leverantör och speditör har jag nu fått hem en ny baklucka. Steg 2 är att julpyssla lite, skall bli intressant att se om låsmekanism etc passar den nya som är i glasfiber.

Det ser inte så komplicerat ut det hela, bara att riva loss...

post-1621-0-92862900-1356456941_thumb.jpg

Efter lite skruvande är det som att försöka få ut en fyrkantig kloss ur ett runt hål, tur man övat mycket med tvååringen hemma.

post-1621-0-00040600-1356457061_thumb.jpg

Det är nog bra att fotografera under tiden då det är en hel del länkage behöver plockas loss för att få ut mekanismen.

post-1621-0-98411500-1356457141_thumb.jpg

Återstår nu att se hur det passar i den nya luckan....

Länk till kommentar

• 3 weeks later...

Jo, då var den nya lyckan på plats. Västkustens taskiga väder har inte grundat för bra bilder med det får väl komma vad det lider.

Generellt har passformen på luckan varit god. Det sitter gängade metallpluggar för infästning av gångjärn, lås och gasdämpare, övriga hål får man borra själv och de flesta hål har en "borranvisning" som stämmer bra.. Det enda som kan vara bra att ha i bakhuvudet är att låsmekanism, torkarmotor etc sitter gängade i plåten på originalluckan, här får man borra ur och sätta en mutter som mothåll. Sammantaget inget komplicerat men det underlättar med långa fingrar.

För att fira tilldragelsen har jag med Meckis benägna hjälp dekaltrimmat lite grann. Marschfarten ökade 10 km/h och förbrukningen gick ner någon dl :-)

post-1621-0-26796000-1357767951_thumb.jpg

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Ytterligare dekaltrimning i väntan på leverans av andra reservdelar. Den skarpögde kan också notera LED-rampen på takräcket. En mellanmodell från Vision-X, lyser bra på natten!

post-1621-0-04572300-1358501302_thumb.jpg

post-1621-0-61424200-1358501317_thumb.jpg

Redigerad av solk
Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Då var det besiktningsdags. Jag trodde jag hade till 31/1 på mig men vid närmare koll var jag ute i god tid. Förutom att besiktningsmannen försiktigt frågade om jag kunde koppla ur positionsbelysningen i extraljusen (svar ja, med avbitartång) så verkade han nöjd. Blankt papper, 0,2 i röktäthet!

Länk till kommentar

• 2 months later...

Då var det dags för lite mer skruveri. Diffspärren bak har aldrig funkat för mig och efter att ha skruvat ner den är det inte så konstigt. Som många redan konstaterat så är aluminium inte bästa kompis med stål och järn och diffspärrsmotorn bestod mest av aluminiumoxid.

post-1621-0-77560800-1365447421_thumb.jpg

Ny motor är införskaffad och väntar på att komma på plats

Det huvudsakliga skälet att krypa in i garaget denna gång var dock att byta vevlager i förebyggande syfte. Det är ju en 1HD-FT i bilen men hellre safe än sorry. Ett tips: När du tror att det inte finns olja kvar i motorn, lossa på silen och få tre deciliter slask i nyllet. Såväl vevaxel som stakar hade tolerans "2" vilket innebär att vevlager i storlek 4 passar.

post-1621-0-66548700-1365448025_thumb.jpg

post-1621-0-19449400-1365448055_thumb.jpg

Nya lager är på plats, de gamla såg inte så illa ut med tanke på åldern. Bilder kommer vad det lider.

Länk till kommentar

Nu är motorn provstartad och spinner som en katt. Jag fick leta lite för att hitta fuel cut-solenoiden på pumpen. Det fanns två sladdar att välja på och Klydd fick vrida om nyckeln medan jag stod med örat mot pumpen för att höra om solenoiden klickade eller inte. Nåväl, efter att ha strypt dieseln vred jag runt motorn med startmotorn tills oljetrycket kom. Därefter tillbaka m sladden till solenoiden, nytt vrid på nyckeln och den gamla damen gick igång på första kicken!

Gött mos i Götet!

Länk till kommentar

• 4 weeks later...

Efter att ha klarat av träffen i Skövde samt tur och returresa till Göteborg hoppas jag att de nybytta vevlagren avser hålla ett tag till. Som vanligt blev bilddokumentationen av pågående jobb bristfällig men efter att ha borrat och skrapat bort resterna av den gamla diffspärrsmotorn blev det en bra och ren yta att skruva fast den nya på. Nu har jag en fungerande diffspärr i bakaxeln och det känns riktigt gott att få fast sken istället för blinkande när man låser diffen. För att om möjligt minska galvanismen mellan motor och axel använde jag samma liquid gasket på kontaktytorna som när jag skruvade tillbaka oljetråget.

Är det förresten någon som vet var luftningen från diffspärren mynnar ut? Den var tät när jag skulle montera tillbaka den och jag var för lat för att följa den hela vägen. Vilken dag som helst skall jag dra en ny luftning så denna också kommer upp en bit.

När bilen ändå stod inomhus passade jag på att skruva bort främre kofångaren och smälla dit en ARB-front. Enkelt monterat (men undantag för den där första tiondelen byrålådseffekt när jag försökte få på fronten på ramen) och stabilt när de sex M12-skruvarna tajtats.

Dagens I-landsproblem: De gamla extraljusen får inte plats i fronten, vad skall jag göra nu? Funderar på en liten distans så de kommer ut någon cm, alternativt nya reflektorer till 75W-xenonen. Hmm...

post-1621-0-92549000-1367829583_thumb.jpg

post-1621-0-89923800-1367829595_thumb.jpg

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Ett par bilder på de gamla vevlagren. De flesta såg ut som på första bilden medans en halva (bild två) såg lite risigare ut. Där var det en del intryckningar efter skit och antydan till släppning av ytskiktet i lagerbanan. Det ser värre ut på bilden än vad det känns när man drar med nageln. Skönt att ha grejera bytta i alla fall. Vevaxeln visade inga tendenser till skador men så är den ju ett antal gånger hårdare också. För er som är vana vid rull-och kullager kan jag meddela att ytan på ett vevlager är mjuuuukt i jämförelse...

post-1621-0-43401400-1368529739_thumb.jpg post-1621-0-30111200-1368529748_thumb.jpg

Redigerad av solk
Länk till kommentar

• 1 month later...

Ny olja och filter i motorn. Första försöket med Boshi-filter från Milner, hoppas det funkar annars skyller jag allt på Klydd. Jag tror knappt bilen gått 100 mil sedan lagerbytet men det är ju roligt att byta olja. Inget bös på pluggen så motorn verkar må bra!

Länk till kommentar

• 6 months later...

Kylaren verkar tät men nedre kylarslangen verkar vara förslappad och släpper en del glykol. Ny slang på eBay för £24, Toyota ville ha 950 kr. Visste inte riktigt om slangen var original men det verkar så när paketet kom. :-)

post-1621-0-61047100-1391464725_thumb.jpg

Länk till kommentar

Hoppades på sol och vindstilla idag, givetvis hängde regnet i luften och vindarna friskade i. Nåväl, skall det bytas kylarslang så skall det. Allt går dessutom lättare med hjälp av huliganbarnet.

Gammal och ny slang, den gamla hade förlorat en del spänst vilket orsakat läck i anslutning till kylaren. Slangklämmorna var förvånansvärt pigga med tanke på den utsatta positionen.

post-1621-0-63266400-1391902407_thumb.jpg

Efter avslutat jobb saknades en skruv. När hjälpredan tillfrågades om var den var kom standardsvaret "Jag vet inte". Frustration! Efter lite letande hittades skruven på gräsmattan dit den förflyttat sig själv. Oh happy day!

post-1621-0-03635600-1391902710_thumb.jpg

//Solk

Länk till kommentar

• 4 weeks later...

Nybesiktigad UA! (sliten regskylt fram räknas inte). Det var en gasglad tjej som genomförde det hela, jag har aldrig varvat bilen som hon gjorde under avgasprovet. Nåväl, för att se det från den ljusa sidan så blev det väl renblåst i rören iaf...

Länk till kommentar

Nybesiktigad UA! (sliten regskylt fram räknas inte). Det var en gasglad tjej som genomförde det hela, jag har aldrig varvat bilen som hon gjorde under avgasprovet. Nåväl, för att se det från den ljusa sidan så blev det väl renblåst i rören iaf...

Grattis! :D

Ja de tycker om att gasa de där, när det gör samma med min så blir jag alltid lite orolig att nått skall ge sig.

Men den har hållt ihop än så länge, peppar peppar ...

Länk till kommentar