Jump to content

Lexus LX450

priffe

Recommended Posts

Hepp

Finns visst inget Lexus-forum, men denna bil är ju i princip en FZJ80 med lite mer lull-lull...

I vilket fall har jag möjlighet att köpa en dylik för en längre semesterresa med familjen i USA.

Så jag funderar på om det är nån mening med att ta hem en sådan bil efteråt?

Den har gått 80,000 miles, fullservad, $5000. Aldrig offroad, ingen rost, så fint skick. Betydligt bättre än man kan vänta sig att hitta en diesel vänsterstyrd HDJ80 i.

Bensinförbrukningen är förstås problemet, så länge man är i ett land med billigt bränsle så ok. Men i Sverige kanske inte.

Är det någon som har erfarenheter av/synpunkter på denna Lexus?

Letar alltid efter en HDJ80 men de enda som finns i vettigt skick och pris har ratten på fel sida...

Hepp

Finns visst inget Lexus-forum, men denna bil är ju i princip en FZJ80 med lite mer lull-lull...

I vilket fall har jag möjlighet att köpa en dylik för en längre semesterresa med familjen i USA.

Så jag funderar på om det är nån mening med att ta hem en sådan bil efteråt?

Den har gått 80,000 miles, fullservad, $5000. Aldrig offroad, ingen rost, så fint skick. Betydligt bättre än man kan vänta sig att hitta en diesel vänsterstyrd HDJ80 i.

Bensinförbrukningen är förstås problemet, så länge man är i ett land med billigt bränsle så ok. Men i Sverige kanske inte.

Är det någon som har erfarenheter av/synpunkter på denna Lexus?

Letar alltid efter en HDJ80 men de enda som finns i vettigt skick och pris har ratten på fel sida...

Allt är ju en fråga om inköpspris, lasbilsregistrering eller ej, mil den skall gå per år och hur tung högerfot man har :lol:

Jag har haft en FZJ80 -94 och kan säga att den var underbar att åka och köra, tystare än HDJ80 och ett härligt ljud från den stora raka 6an. Min hade aut med overdrive. Tyvärr hade den trumbromsar bak. Mennnnnnnnn "#%"& vad dom drar bränsle om man inte har ett ägg mellan fot och gaspedal :blink:

Så gör en kalkyl på ovanstående ink. hur länge Du tänkt äga den, så har Du ju svaret!

Men även en väl servad HDJ80 med 30-40000mil är inget hinder till inköp, min senast inhandlade har nu gått 45000 och går peppar peppar kanon!

Lycka till!

Jo och en Lexus lär vara ännu tystare och bekvämare än FZJ80.

Undrar lite om hur den skiljer sig för offroadegenskaper.

En av de saker som skiljer mot LC är 'softer suspension'. Sånt som man kan bygga om förstås.

Det är en 97a, underredsbehandlad, diff locks, all utrustning.

Mycket för pengarna, lr? 8-)

Men enligt Consumer Guide 11 mpg vid blandad körning, vilket är över 2 l/mil...

http://consumerguideauto.howstuffworks.com/1996-to-1997-lexus-lx-450-1.htm

97806061990415-260.jpg

Edited by priffe

Låter som en fin bil, men som du skriver är nog förbrukningen en del att oroa sig för här hemma i Sverige. Det har varit några 80 serie och någon Lexus tillsalu i Sverige de senaste åren och de annonserna har legat kvar ganska länge, så du kan nog räkna kallt med att inte få så mycket betalt för bilen i Sverige, även om den är fin och har få mil.

Vad jag helst vill ha är en expeditionsutrustad (nåja, större tank, bättre fjädring och takräck är väl ungefär vad jag behöver) HDJ80 i fint skick. Vänsterstyrd, helst manuell (fast jag har bara hört gott om automatlådan), välutrustad.

Men med tanke på hur svåra de är att hitta, i bra skick och till ett rimligt pris, så får man tänka efter.

Skillnaden i skatt är väl några tusenlappar, som man kan lägga på soppa istället.

Kanske kan man nån gång konvertera till turbodiesel.

Hur många mil beräknar du köra per år?

Skall du ha den som en "hobby-bil" och har en annan bil till vardagliga resor - då är det ju tämligen ointressant hur mycket den drar.

Bränsleförbrukningen kan nog jämföras med Jeep Cherokee med bensin 6:an som ligger i paritet med Lexus.

Jag har en original vit HDJ80 VX med väldigt låga mil (nyskick och 4050 mil) stående i Italien. Det är en av de sista bilarna som rullade av bandet tillsammans med 100-serien. Bilen är garagerad och senaste budet på bilen osedd är SEK 450'.

Som en jämförelse blir den bilen tämligen dyr att köra per mil än om du köper din bensin Lexus.

Sålde tidigare min raid-utrustade FJ Cruiser (bensin 6-a) som i detta utförande drar en del mer än original FJ. Köparen klagade på bränslförbrukningen när man körde med plattan i botten. Samtidigt förstår jag inte resonemanget. Är det så att man är ute efter en bil med låg bränsleförbrukning är det kanske en iQ eller liknande man skall köra. Alla stora och tunga 4X4 konsumerar bränsle. Nya bilar drar något mindre, men då är ingångspriset högre = hög milkostnad med hänsyn till värdeminskning m.m.

Hur man än vrider och vänder på det - så är det dyrt att köra tunga 4X4-bilar (speciellt de med konstant 4X4).

Edited by Peder

Vad jag helst vill ha är en expeditionsutrustad (nåja, större tank, bättre fjädring och takräck är väl ungefär vad jag behöver) HDJ80 i fint skick. Vänsterstyrd, helst manuell (fast jag har bara hört gott om automatlådan), välutrustad.

Men med tanke på hur svåra de är att hitta, i bra skick och till ett rimligt pris, så får man tänka efter.

Skillnaden i skatt är väl några tusenlappar, som man kan lägga på soppa istället.

Kanske kan man nån gång konvertera till turbodiesel.

Varför köper du inte min KDJ120 istället? Bättre i terrängen, fullutrustad med alla tänkbara gadgets och riktigt bra bränsleekonomi.

http://www.blocket.se/sodermanland/TOYOTA_LAND_CRUISER_KDJ120_ExpWorks_36489562.htm?ca=12&w=1

Overkill! Men tack för förslaget. Jag är förstås old school, och gillar att kunna fixa det mesta själv när så behövs.

Fina bilar senare LC men inget för mig, Så ingen 100-120-150-200.

FJ har jag provkört i USA och den var väl kul.

Gadgets. Jag har haft mycket gadgets i mitt liv men kommit till den insikten att för mycket teknik lätt kommer ivägen för upplevelsen. Om man nu inte tycker tekniken är upplevelsen.

En fråga om filosofi. Och budget ;o)

Ett projekt nu är att bygga en rostfri fullutrustad HJ61 av 1981 års modell.

Ett annat är att hitta en 80 och se om den känns rätt.

Förbrukning ja, 1,5 kan man väl leva med men över 2 liter funkar bara inte. Man vill göra annat än tanka. Har sett och kompiskört med bensindrivna 4x4 med fullt av jericans på taket. Som denne snubbe. Hur mycket hade han sparat med en HJ60 istället för en FJ62 - på 27 år?

Och sluppit jericans på taket. Bara det.

post-905-084974000 1320313163_thumb.jpg

Lexus vs. HJ61 är ju två vitt skilda världar. Min första LC var just en 61:a Fullt lastad för en 14 dagar tripp drog den garanterat inte under 1,5/mil. Snarare 2/mil. En "rostfri" sådan vet jag inte om det finns (inte ens i Australien). Min rostade t.o.m. av daggen. Ramen brukar det dock inte vara problem med. Dörrar och baklucka samt fönsterramar brukar vara en never-ending-story på dessa bilar. Annars en mkt rejäl bil men - väldigt tung. Om du nu inte önskar gadgets så är nog inte Lexus ett alternativ då den är fullmatad med detta som inte 80-köparna hade råd att betala för. Skinnklädsel är praktiskt men inte så kul på långresor. Ett bra alternativ till 60-serien är annars en HZJ78. En riktigt "hard core" arbetshäst som är hyfsat bekväm med spiraler fram. Finns också billiga extra "gadgets", såsom long range tank, oljebadsfilter, bränslefilter etc. Även om du inte gillar detta så blir det kanske en nödvändighet om du skall ut på lite äventyr. Men, å andra sidan kör folk genom hela Afrika med en CV2 eller VW Kleinbus. Så det handlar nog mer om tycke och smak än om det funkar eller inte. Allt brukar funka i slutändan.

Lexus vs. HJ61 är ju två vitt skilda världar. Min första LC var just en 61:a Fullt lastad för en 14 dagar tripp drog den garanterat inte under 1,5/mil. Snarare 2/mil. En "rostfri" sådan vet jag inte om det finns (inte ens i Australien). Min rostade t.o.m. av daggen. Ramen brukar det dock inte vara problem med. Dörrar och baklucka samt fönsterramar brukar vara en never-ending-story på dessa bilar. Annars en mkt rejäl bil men - väldigt tung. Om du nu inte önskar gadgets så är nog inte Lexus ett alternativ då den är fullmatad med detta som inte 80-köparna hade råd att betala för. Skinnklädsel är praktiskt men inte så kul på långresor. Ett bra alternativ till 60-serien är annars en HZJ78. En riktigt "hard core" arbetshäst som är hyfsat bekväm med spiraler fram. Finns också billiga extra "gadgets", såsom long range tank, oljebadsfilter, bränslefilter etc. Även om du inte gillar detta så blir det kanske en nödvändighet om du skall ut på lite äventyr. Men, å andra sidan kör folk genom hela Afrika med en CV2 eller VW Kleinbus. Så det handlar nog mer om tycke och smak än om det funkar eller inte. Allt brukar funka i slutändan.

Jo en HJ60/61 är en primitiv best. Lastbilsmotor och bladfjädring. Men vilken bil. Med fem i bilen och full packning drog den knappa litern till Marocko - rätt otroligt.

Jag har en rostfri ram och en nära rostfri kaross (från öknen i Texas) att bygga på. En 81 årsmodell blir troligen skattebefriad så ekonomin blir helt ok.

Tänker mig att bilparken ska bestå av en HJ61, en LC80 i nåt utförande samt en pendlarbil.

Long range fuel tank ser jag som nödvändigt snarare än gadget. 'Gadget' tänker jag på sådant som eg är överflödigt men som tilltalar tekniknörden.

I en LC80 skulle jag klart föredra tyg framför skinn. Lexus finns bara med skinn. Man får väl sätta på överdragsklädsel -_-

Peder du får väl lägga upp lite bilder på din HDJ80 :)

Nästan så man inte vill köra en sådan bil. Ett museiföremål. 'Museum quality'. Lätta söndagsturer kanske.

En HZJ78 kan det nog bli en dag, när vi bara är två i familjen. Då kanske det kan bli tid för lååååånga expeditioner.

Klydd, kan inte satsa så mycket pengar på en 80.

Edited by priffe

Peder du får väl lägga upp lite bilder på din HDJ80 :)

Nästan så man inte vill köra en sådan bil. Ett museiföremål. 'Museum quality'. Lätta söndagsturer kanske.

En HZJ78 kan det nog bli en dag, när vi bara är två i familjen. Då kanske det kan bli tid för lååååånga expeditioner.

Klydd, kan inte satsa så mycket pengar på en 80.

Har tyvärr ingen bild på den (hade i min förra mobiltelefon men den hamnade i skurhinken). Annars ser den ut som en vit HDJ80 med grått skinn (mörkare än den vi är vana vid - grafitgrå) och samma kvalitet som LC100 = något mjukare skinn). Toyota emblemet i grillen är i guld och inte i silver - typ Lexuslogo). Den är sjusitsig med två uppfällbara stolar längst bak). I övrigt fullutrustad. Ingen dragkrok. Den står hos min kusin i Fano, Italien och har tidigare gått på Corsica sedan ny (därav de få milen). Aldrig terrängkörd och alltid i garage. 1 ägare sedan ny.

Den kommer att gå ganska omgående till en budgivare i Frankrike då jag skall använda slantarna till ett annat projekt. Skall försöka hitta några bilder på den. Är tämligen övertygad om att det finns fler lågmilare på Corsica då det såldes en del dit och folk använde dem som 2:a bil till sommarresidenset på ön. Har sett flera där. Många är dock bensinare men ett antal dieslar rullar det nog också. Den jag har köpte jag av en släkting som bor på sommaren på ön.