Jump to content

Motorbyte vs turbouppgradering av en 3B motor

adventura

Recommended Posts

Funderar på ett turbokit till min 3B motor, men med en motor som snurrat ca 28000 mil som jag inte vet så mycket historik på så har jag även börjat fundera på ett ev motorbyte, därav några frågor som det kanske finns någon som kan hjälpa mig med.

Är det värt att montera turbo på en så gammal motor?

Vilka motoralternativ finns det som passar utan modifikationer (utav större betydelse).

Finns det någon som har något alternativ som ligger och skräpar?

MVH Gustav

Hej.

Jag monterade ett turbokit från www.turboglide.com.au på min 3B i en BJ42 förra året som då hade gått nästan 25000 mil.

Motorn lät bra och drog ingen olja så det kändes ok att göra en sådan installation.

Det blev som en helt ny bil efter detta.

Jag läste runt på div forum för att skaffa lite info inför byte och det verkade som att det var en vanlig operation både i USA & Australien, dom flesta var överens att om man inte laddade på för mycket så håller motorn utan några större problem.

Det kitet jag monterade är avstämt för 3B motorn och ger en effektökning på ca 30% och då skall man komma upp i ca 120hk , se min garagetråd http://toyota4x4.se/topic/2910-mecki%c2%b4s-bj42a/

Jag kör ju inte med bilen varje dag och jag pinar heller inte livet ur den så jag räknar med att det skall hålla ett tag bara man sköter oljebytena och och är uppmärksam mot nya missljud.

Jag vet inte om du skall använda din bil som daily driver eller som fin åka på träffar det har ju en viss betydelse om det är "värt" det eller inte men det är väldigt skönt att inte behöva ta sats inför varje uppförsbacke längre.

Ang motorbyte så har svårt att tänka mig att du skall få tag i en annan motor med turbo som har gått mindre mil och är bättre än den du har till en lägre kostnad än vad ett turbokit skulle kosta.

Det går också att göra en budgetvariant med att vända upponer på orginalgrenröret och montera en "egen" turbo med lite rör och svetsarbete och då blir det defenitivt värt pengarna . Jag har sett flera 40-serie till salu på blocket i Belgien som har haft egenmonterade både Saab och Volvo turbo monterade.

Det finns säkert fler åsikter i ämnet så ös på , det här var min.

Lycka till.

Mecki

Hej.

Jag monterade ett turbokit från www.turboglide.com.au på min 3B i en BJ42 förra året som då hade gått nästan 25000 mil.

Motorn lät bra och drog ingen olja så det kändes ok att göra en sådan installation.

Det blev som en helt ny bil efter detta.

Jag läste runt på div forum för att skaffa lite info inför byte och det verkade som att det var en vanlig operation både i USA & Australien, dom flesta var överens att om man inte laddade på för mycket så håller motorn utan några större problem.

Det kitet jag monterade är avstämt för 3B motorn och ger en effektökning på ca 30% och då skall man komma upp i ca 120hk , se min garagetråd http://toyota4x4.se/topic/2910-mecki%c2%b4s-bj42a/

Jag kör ju inte med bilen varje dag och jag pinar heller inte livet ur den så jag räknar med att det skall hålla ett tag bara man sköter oljebytena och och är uppmärksam mot nya missljud.

Jag vet inte om du skall använda din bil som daily driver eller som fin åka på träffar det har ju en viss betydelse om det är "värt" det eller inte men det är väldigt skönt att inte behöva ta sats inför varje uppförsbacke längre.

Ang motorbyte så har svårt att tänka mig att du skall få tag i en annan motor med turbo som har gått mindre mil och är bättre än den du har till en lägre kostnad än vad ett turbokit skulle kosta.

Det går också att göra en budgetvariant med att vända upponer på orginalgrenröret och montera en "egen" turbo med lite rör och svetsarbete och då blir det defenitivt värt pengarna . Jag har sett flera 40-serie till salu på blocket i Belgien som har haft egenmonterade både Saab och Volvo turbo monterade.

Det finns säkert fler åsikter i ämnet så ös på , det här var min.

Lycka till.

Mecki

Det enklaste motorbytet hade varit att hitta en 13BT och bara kasta ner, dock växer dom inte på träd. Men som Mecki skriver, Turbo kitt som det han köpte av mej eller ett hemma bygge är ett riktigt bra alternativ. Har haft en BJ75 med 3B och Turbo och den överlevde även 35" hjul.

Lycka till!

Tack för svaren.

Ja man kanske skulle prova och vända röret då... Turbokitet från Glide ligger ju på 25.000:- Plus transport moms och tull, känns lite maffigt på min gammal skrutt... men samtidigt vill man ju helst inte bygg ihop något som inte motorn mår bra av.

För övrigt måste jag avundas lite på din 42a, fan vad läcker den är! Det är så en riktig LANDCRUISER ska se ut!!!

Daniel du skrev att en 13BT skulle kunna vara ett alternativ, vad skiljer den motorn från 3B, ja bortsätt från turbon då?

MVH Gustav

Ja det är aldeles för mycket pengar för ett färdigt kitt om man inte kör bilen otroligt mycke. Så ett hemmabygge är mer relevant.

Det finns otroligt många byggtrådar på gamla land cruisers världen över, vi kan väl försöka att samla länkar till dessa i länkgalleriet här på forumet, på ih8mud brukar man kunna hitta det mesta.

Tack för berömet av bilen, jag är själv väldigt nöjd med den. Det är skönt att man inte dragits med i renoveringsivern utan att man vågar använda den till det den är byggd för.

Lycka till med ditt bygge, jag kommer att följa dim tråd med stort intresse och hittar jag nått matnyttigt om turbobyggen hör jag av mig.

Mecki

Tack för svaren.

Ja man kanske skulle prova och vända röret då... Turbokitet från Glide ligger ju på 25.000:- Plus transport moms och tull, känns lite maffigt på min gammal skrutt... men samtidigt vill man ju helst inte bygg ihop något som inte motorn mår bra av.

För övrigt måste jag avundas lite på din 42a, fan vad läcker den är! Det är så en riktig LANDCRUISER ska se ut!!!

Daniel du skrev att en 13BT skulle kunna vara ett alternativ, vad skiljer den motorn från 3B, ja bortsätt från turbon då?

MVH Gustav

25kkkr???? Då har dom gått upp ordentligt. Jag gav 16kkr tror jag + importen, och dom skrve ner värdet så det blev lite moms och tull :blink:

Som Mecki skriver så är det mänga som vänder på grenröret, hittar Du sedan en "mits" turbo från en tidig Pajero så passar den även rakt på flänsen.

13BT är en kraftigare byggd 3B med turbo kan man väll enklast förklara. Kraftigare staka, kolvar, bultar, bättre oljesmörjning/kylning. Men dom är väldigt svåra att hitta.

Bygg själv!

Ja en 13bt lät ju inte alls nå tokigt, i vilken världsdel ska man börja leta????? :)

Nä då kommer det troligtvis att bli ett hemma bygge, ska börja kika runt på lite forum för byggtips. Hittar jag nå bra så lägger jag upp det här...

Ska försöka ta reda på vad för turbo aggregat som sitter i tidiga pajero då, tror jag har en verkstadshandbok till pajero nånstanns??? Kanske kan finnas något där.

25kkkr???? Då har dom gått upp ordentligt. Jag gav 16kkr tror jag + importen, och dom skrve ner värdet så det blev lite moms och tull :blink:

Som Mecki skriver så är det mänga som vänder på grenröret, hittar Du sedan en "mits" turbo från en tidig Pajero så passar den även rakt på flänsen.

13BT är en kraftigare byggd 3B med turbo kan man väll enklast förklara. Kraftigare staka, kolvar, bultar, bättre oljesmörjning/kylning. Men dom är väldigt svåra att hitta.

Bygg själv!

Toyota Landcruiser 3B BJ70 Turbo Kit fitted

Make: Toyota

Model: Landcruiser

Includes Fitting: Yes

Fitting Time(Days): 1

Our Price: $3,490.00

Det var visst inkl installation ser jag.....

Tror här är en 13B-T tillsalu

http://nl.kapaza.be/limburg/toyota-motor-boite-13bt-58581871.htm

Men, priset är väl föga tilltalande... :(

Nja lite högt pris för få lite fler hk... Men jag har dragit iväg några prisförfrågningar på några andra turbokit, får se vad det hamnar på, annars får det väl bli till att börja bygga själv.... Måste bara läsa på lite mer så man inte bygger något tok... Men ska det byggas får det dröja tills rostlagningen är klar...

Har fått svar från AXT idag:

"The AXT Turbo Kit for your car is $3350AUD and you can expect up to 45% more power than standard.

Install should take between 2-4 hours and does come bench assembled for quick install"

3350 AUD = 24408 SKR med dagens forexkurs. Gissar att det med frakt, tull och moms närmar sig 30kkr.....

• 2 years later...

Jag går i funderingarna om att byta motor i min bj75. B3an som sitter i nu har börjat läcka olja lite här och där så det är det som startade funderingarna.

har en H2 motor med låda som har legat ett par år och funderaar på att renovera den och kanske flytta turbon.

är det något man ska försöka sig på elller är det galenskaper jag hör i huvudet?

Tjena !

Det är absolut inga galenskaper du hör ;) sådana motorbyten sker lite varstans världen över i alla fall på 40-serien som jag håller koll på .

Jag misstänker att en sådan konvertering innebär lite jobb med flyttning av motor och väellådsfästen , det är en kille i Danmark som sätter i en 12HT i sin 40:a nu men han (liksom många andra) har inte så många bilder i sin garagetråd som visar hur han går tillväga :(

Däremot så skall jag ner till Buschtaxi träffen nu i september och där räknar jag med att kunna se på sådana här ombyggnader och hur folk har löst det , det kommer runt 800 Land Cruisers dit och nån borde väl ha gjort ett sånt motorbyte :)

/Mecki

Tjena !

Det är absolut inga galenskaper du hör ;) sådana motorbyten sker lite varstans världen över i alla fall på 40-serien som jag håller koll på .

Jag misstänker att en sådan konvertering innebär lite jobb med flyttning av motor och väellådsfästen , det är en kille i Danmark som sätter i en 12HT i sin 40:a nu men han (liksom många andra) har inte så många bilder i sin garagetråd som visar hur han går tillväga :(

Däremot så skall jag ner till Buschtaxi träffen nu i september och där räknar jag med att kunna se på sådana här ombyggnader och hur folk har löst det , det kommer runt 800 Land Cruisers dit och nån borde väl ha gjort ett sånt motorbyte :)

/Mecki

Ja det är ju skönt att höra att det inte bara är dumheter.

jo man får nog räkna med lite jobb om man ska göra det. hur är det att flytta över en turbo känns lite som att den behöver följa med om det ska göra någon skillnad.

låter som en riktigt trevlig träff, synd att den låg en bra bit bort.