Jump to content

Lite fetare däck och fälg till LC90WB

Djabag

Recommended Posts

Tro det eller ej men jag var i Norge på en resa och så många LC, kan förstå det med alla backar på vintern. En del hade grövre däck som ger ett coolt utseende, nu var det väl mest 100 och 120 modeller jag såg men det fanns en del 90:or också. Var en del som hade lite mindre dim än original så dom var lite sänkta till utseendet.

Vilka däck med terräng mönster och fälgar passar till en LC90WB, helst sådan dim som man kan åka på vanlig väg, utan att bli stoppad av blanka knappen.

Hoppas jag kan få lite tips var jag kan börja leta....

Tack

Rubriken kan inte redigeras märker jag nu...skall var fälg

**Fixat /Klydd**

265/75-16 är en ganska vanlig dimension att använda på Landcruiser 90. Den är lite större än original.

BfGoodrich MT eller Cooper STT är nog terrängdäck som skulle fungera. Kolla på bilder i JAKs garage, han kör på den dimensionen.

Hade jag fått välja och inte "behövt ha" grövre däck så hade jag valt AT däck.

Min bil är inte direkt bullrig, men något man hör är däcken (Goodrich MT).

Jag valde MT för att jag förhoppningsvis behöver dem (hållbarhet och grepp) i framtiden (Kola, Island mm), men annars är nog AT att föredra: bättre väggrepp, mindre buller och väljer man General Tire AT2 så får man vinterdäck på köpet :)

MT kanske ser coolare ut, men uteseendet är inte allt (har någon sagt iaf :rolleyes: )

Mina 50 öre ...

)

MT kanske ser coolare ut, men uteseendet är inte allt (har någon sagt iaf :rolleyes: )

Mina 50 öre ...

Ska bli intressant att se när du använder din snorkel fullt ut! :-D

Lite coolt är inte fel, eller?

JAK

@Klydd: Jag har nu Cooper discovery M/S i dim 265/70/16 och det väl original på LC90WB om jag förstått rätt ?

265/75/16 är då lite större..eller ? Passar de direkt på LC90WB ?

Alla som vill köra i terräng vill ju ha så hög markfrigång som möjligt såklart, men jag vill gå åt andra hållet !

Feta och breda terräng däck som gör bilen lägre är vad jag är ute efter. (jag har inga planer att köra utanför vägen)

Några tips på dim som skulle passa ?

Ja, det stämmer att 265/70 är original och 265/75 är lite högre.

Något bra tips på bredare och lägre däck har jag inte. Förmodligen går det inte att ha så mycket bredare däck (fram) än detta utan att höja bilen, eller kapa i skärmen. Vid halvt rattutslag så är det inte så långt mellan "kanten" på däcket och bakre kanten av skärmen fram, vid stänkskyddet.

Finns kanske någon annan som har mer erfarenheter av mindre och bredare däck?