Copa Posted May 29, 2011 Report Share Posted May 29, 2011 Hej. Ny här på forumet och är ute efter att köpa en ny bil så har lite frågor. Har tänkt köpa en 4x4 för att inom en snar framtid resa till Island med bil så har sneglat lite på en LC90 -98 med 19 tusen mil på mätaren. har även sneglat lite på en Land rover discovery men läst att dom är rätt opålitliga. så nu till frågorna 1. Hur väl fungerar en LC90 offroad? är en islands resa bara att glömma med en sån? 2. Vad ska man kolla/lyssna extra noga på vid provkörning. några kända fel man bör känna till? Det är frågorna jag kom på just nu men kommer säkert fler //Copa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Copa Posted May 29, 2011 Author Report Share Posted May 29, 2011 kan även tillägga att jag letat runt på youtube efter offroad filmer men det verkar inte finnas så jätte mkt om just lc90 utan antingen äldre modeller eller så nyare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted May 30, 2011 Report Share Posted May 30, 2011 Har kört LC 90 ca 23.000 mil. Enl min uppfattning fungerande mkt väl offroad, även som standard. Med lie ombyggnad som förstärkt fjädring, ev lite höjning samt några hasplåtar får du en bil som är mkt kompetent. Visst finns det begränsning i o med att du inte har diff fram men för en "normal" Islandstur kan jag inte se ngt hinder. Ett bra komplement är att montera snorkel för att flytta upp luftintaget för vattenpassager. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted May 30, 2011 Report Share Posted May 30, 2011 Hej Copa och välkommen hit! Att du inte hittat några filmer på youtube kan bero på att du sökt på fel namn. Prova att söka på Prado som den modellen heter i stora delar av världen. Terrängkompetensen är det inte något fel på, den är betydligt bättre än man kan tro. Visst har den sina begränsningar, men tar man bara hänsyn till dessa när man kör så kommer man långt. Som Carl skriver, byt däck, ev fjädring och montera en snorkel så ska inte Island vara några problem. Det mest kända och kanske ett av de få typfelen är nog kylningen av automatlådan om det är en sådan du tittat på. Oljekylaren sitter inne i den vanliga kylaren (inget konstigt i sig) men med lite otur så har det hänt att det börjat läcka mellan dessa två system vilket leder till vatten letar sig in i automatlådan vilket är väldigt obra. Enklaste sättet att förhindra detta om man är orolig är nog att byta kylaren innan det händer. Våra vänner i England har skrivit ihop en liten köp-guide på sitt forum där de summerar vad man ska titta efter. Du hittar den här: http://www.tlocuk.co.uk/forums/viewtopic.php?t=4764 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Copa Posted May 30, 2011 Author Report Share Posted May 30, 2011 (edited) tack för svaren.. Då låter det inte som ett dåligt köp alltså.. och att den heter Prado vet jag och har sökt på det men dyker upp mest nyare bilar. Det är en manuell växellåda jag kollat på.. får läsa på lite på sidan du länkade till klydd Finns det några bra sidor med information om tekniken i äldre lc? /Copa Edited May 30, 2011 by Copa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Copa Posted May 30, 2011 Author Report Share Posted May 30, 2011 Såg precis en video där dom kör runt i snö med en BMW X6, Range Rover och en Prado.. kollar man på filmen verkar det som om X6 är bättre än prado i snö. då vi har rätt mkt snö här på vintrarna så några komentarer? Runt 3.30 i filmen kör dom med Pradon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted May 30, 2011 Report Share Posted May 30, 2011 ... så några komentarer? Köp en LC100, stoppar inte för nått Har aldrig kört en X6, men! det är två helt olika bilar, X6 = autobahn-lok, LC90 / Prado = liten "terräng" bil. Sen skiljer det väl minst ett par hundra tusen i inköp (billigaste X6 på blocket idag 399 000) och då kan man lika gärna slå till med en LC200 eller nyare 100, så får man allt i ett. Sen beror det (köra i snö förmågan) massvis på däck, lufttryck, förare (mest av allt) mm mm så att dra slutsats av ett youtubeklipp är nog att ta det lite långt. Har ägt en LC90 bensin och var meget nöjd med den, förutom att jag gjorde Norge ännu rikare med allt för många tankningar. Har inte varit på Island, men i Australien är ju prado väldigt vanliga och klarar de Australiens klimat/terräng så varför inte Island (spekulationer från min sida). Lycka till med bilköpet vad du än väljer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Copa Posted May 30, 2011 Author Report Share Posted May 30, 2011 (edited) Är inte så att jag kollar efter X6 utan satt bara och kollade olika Prado filmer och då slog det mig att det såg ut och gå mkt bättre med en X6. LC100 har jag kollat på men ligger tyvärr en bit över min budget Är just Prado så vanligt i australien? tycker man ser mest 100. 120, 150 samt äldre (80 m.m) Hur mkt ska man vara beredd och ge för en 1998 LC90 med 19000 mil på mätaren? (hos bilhandlare) har mailat om hur service historiken ser ut men inte fått nåt svar än. Kollade på den här om dagen och den såg ut och vara i helt okej skick. ända som jag såg var ju att skinnsäterna var slitna men det får man ju räkna med på en 13 år gammal bil. Nu kom jag på en till fråga. Hur svåra/lätta är dom att meka själv? viktigt då jag helst mekar/servar bilen själv. Ber om ursäkt om jag ställer massa dumma/dryga frågor Edited May 30, 2011 by Copa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted May 30, 2011 Report Share Posted May 30, 2011 Är inte så att jag kollar efter X6 utan satt bara och kollade olika Prado filmer och då slog det mig att det såg ut och gå mkt bättre med en X6. LC100 har jag kollat på men ligger tyvärr en bit över min budget Är just Prado så vanligt i australien? tycker man ser mest 100. 120, 150 samt äldre (80 m.m) Hur mkt ska man vara beredd och ge för en 1998 LC90 med 19000 mil på mätaren? (hos bilhandlare) har mailat om hur service historiken ser ut men inte fått nåt svar än. Kollade på den här om dagen och den såg ut och vara i helt okej skick. ända som jag såg var ju att skinnsäterna var slitna men det får man ju räkna med på en 13 år gammal bil. Nu kom jag på en till fråga. Hur svåra/lätta är dom att meka själv? viktigt då jag helst mekar/servar bilen själv. Ber om ursäkt om jag ställer massa dumma/dryga frågor Kolla pradopoint.com, där finns info om alla "Prados" (90/120/150). Efter en mycket lyckad import (so far) så förespråkar jag import, finns många LC90/120 i Tyskland, kolla där oxå. Meka med dem verkar vara lätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Copa Posted May 30, 2011 Author Report Share Posted May 30, 2011 (edited) Import är inget jag är intresserad av då det verkar krånligt samt tar tid Edited May 30, 2011 by Copa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Copa Posted May 30, 2011 Author Report Share Posted May 30, 2011 Hittade precis ett par bilder som övertygade mig att LC90 duger fint till en resa till Island Yttligare en fråga. en som gått 19 tusen mil är det nåt och oroa sig för? känns ganska mkt i mina ögon men har ju aldrig ägt en LC. När är det dags för kamrems byte på dom och vad kan det tänkas kosta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Copa Posted May 30, 2011 Author Report Share Posted May 30, 2011 Nu dök det upp en till fråga.. hur är det med diff på dom? centerdiff lock har jag läst men sen fram och bak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted May 30, 2011 Report Share Posted May 30, 2011 Vet inte om det är bensin eller diesel du kollar på. Jag hade en diesel, 125 HK.Upplevde inte att 23.000 mil hade satt speciellt mkt spår i funktionen eller kraften i motorn. Kamrem (Tbelt) byts vid ca 15.000 mil. En enkel op på dieselvarianten. Sannolikt betydligt dyrare o krångligare på V 6:an. Betr diff så är det vanligaste centerdifflåsning samt lamelldiff bak. Finns dock diffspärr i bakaxeln på vissa . Dock är det ovanligt på svensksålda. En 98:a på 19.000 mil!!Hmmm bilen är 13 år gammal. Tror nog det är sällsynt med LandCruisers som inte rullar mer/år. Men är den fin tycker jag att rätt pris bör vara 60-75 tusen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted May 30, 2011 Report Share Posted May 30, 2011 Nu är det min tur. Jag tycker att du gör ett bra val om du väljer en 90a, diesel med manuell låda vore nog första valet om jag fick råda. Det är också bra om den har blivit rostskyddad någon gång när den var ny, då original behandlingen inte var mycket att skryta med. Sedan ska du veta att 2001 så kom den större D4D 163hk, så är det en 98a diesel du tittar på så har den 125hk och är således inte lika rapp som den senare men för den skull inte någon sämre bil. Jag har själv en D4D uttagen 02, har haft den sedan ny så jag vet vad som har hänt under de 22000 mil som den rullat i min ägo. Jag använder bilen då menar jag använder till allt t ex släpa stock ur skogen mm. Terängegenskaperna räcker långt vill man ha mer så är det lätt att höja den med en fjädersats, sedan kan man ju även montera diffspärrar om så önskas (lite mer jobb). Mina reparationer under åren har sträckt sig till några glödlampsbyten, servicen av oljebyten och byte av bromsklossar samt byte av kamrem som jag bytte hemma i garaget, = lättmeckat. Så kort o gott LC90 är en riktigt bra bil, kanske en av dom sista utan massa lull lull. JAK (Nu är det er tur som tycker annorlunda) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Copa Posted May 31, 2011 Author Report Share Posted May 31, 2011 Tack för alla svar. JAK är en bensin v6 jag kollat på. Väntar på svar från bilhandlaren om hur servicehistoriken ser ut. Samt ifall dom är intresserade av och ta min bil i inbyte. E service boken fullständig så blir det köp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted May 31, 2011 Report Share Posted May 31, 2011 Är det en bensin 6:a, 98 på 19.000 mnil ska den vara billig. De drar ganska mkt är min erfarenhet. Men annars en mkt fin bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Copa Posted May 31, 2011 Author Report Share Posted May 31, 2011 Okej... Den ligger ute för 79 tusen men enligt bilpriser så borde den ligga på ca 70 tusen hos handlare så borde finnas en viss prutmån. runt 1,35 l/mil blandad körning enligt det testar jag läst men det får man väl ta med en nypa salt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted May 31, 2011 Report Share Posted May 31, 2011 Jag har haft två st landcruiser 90 V6 automat och 1.35 l/mil är en ganska rimlig siffra om man kör lite försiktigt. Går att köra lite snålare och såklart även betydligt dyrare. Angående pris så beror det väl ganska mycket skick oxå, men generellt ligger de ganska högt och verkar stå sig ganska bra även med lite mil på mätaren. Jag var väldigt nöjd med de jag hade och hade inga speciella problem med dem heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Copa Posted June 1, 2011 Author Report Share Posted June 1, 2011 tackar för alla hjälpsamma svar. men jag ger upp hoppet om bilen snart.. inget svar efter 3 mail och ringt 2 ggr och ingen verkar veta nånting Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tapiren Posted July 5, 2012 Report Share Posted July 5, 2012 (edited) Okej... Den ligger ute för 79 tusen men enligt bilpriser så borde den ligga på ca 70 tusen hos handlare så borde finnas en viss prutmån. runt 1,35 l/mil blandad körning enligt det testar jag läst men det får man väl ta med en nypa salt Rent generellt tror jag Bilpriser.se är dåliga på Land Cruiser, min LC100 V8 värderade de ned mot 35´ trots att den billigaste till salu då kostade runt 100´, jag fick runt 90´ vill jag minnas, och den var lättsåld till det priset. LC90 är populär, sällan man ser bilar under 60´, då är det oftast rejält långmilade dieslar eller tredörrars. Jag är inne på min andra LC nu, tidigare hade jag en 100 och nu kör jag 90. Innan dess Range Rover och båda LC-bilarna har varit överlägsna på i princip alla sätt och vis. Edited July 5, 2012 by Tapiren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts